R1-00 turbo Byggtråd

  • Thread starter Thread starter exc
  • Start date Start date

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Då var det äntligen dags att sätta igång med bygget,bättre sent än aldrig:D
Började med att demontera lite.. sen var det bara att hitta "läget" på turbon,
så att den ryms innanför kåporna,om man nu vill ha dem på någon gång.
Punktade fast turbon när allt verkade funka, rev lös kylaren igen och kollade.
Det ser rätt ok ut ,tycker bara att turbon hammnade lite långt åt höger, vänster på bilden.
(inloppet på turbon hamnade rakt under 3 ans utblås):confused:
Om jag nu nöjer mig med placeringen så är det bara att börja trixa dit lite rör imorgon. :yoparty
Turbon på plats.jpg
 
Bra där...en till turbo retta:tummenupp Vad ska du åka med för grejor?

Det blir ett MIH 15 G agg 7:ans raka avgashus, MC Express intercooler.Har bara tänkt att ladda 0,7b.

Har svarvat nya "muffar" till grenröret och skurit ut nya klämflänsar, flyttade turbon lite längre åt vänster idag och började bygga grenröret..trixy..:va
 

Bifogat

  • Flänsar 1.jpg
    Flänsar 1.jpg
    104.4 KB · Visningar: 349
Oki...0,7 är väll inte så "bara" Tänker du bygga plenum själv oxå?

Jag tycker 0,7 är ganska lagom.. (hoppas på att åka ifrån polarens 900rr turbo):tummenupp , men har läst lite här på forumet, det verkar vara många som är uppe på 1,0 o mer.
Jag har tänkt bygga plenumet själv,klurar bara på om det blir i aluminium el.vanlig plåt. Har du ?el. någon annan , koll på vad MC-Xpress tar för en lös ic??
 
Jag tycker 0,7 är ganska lagom.. (hoppas på att åka ifrån polarens 900rr turbo):tummenupp , men har läst lite här på forumet, det verkar vara många som är uppe på 1,0 o mer.
Jag har tänkt bygga plenumet själv,klurar bara på om det blir i aluminium el.vanlig plåt. Har du ?el. någon annan , koll på vad MC-Xpress tar för en lös ic??

Jag fick ge c:a 2000:- för ett löst cellpaket hos MCX. Kommer inte ihåg exakt mått, men det finns bilder på det i min byggtråd som logiskt nog heter "nytt projekt".
 
Äntligen färdig med grenröret..efter en hel helgs svetsande o pusslande.
Så nu är det bara att börja med plenumet, det blir att bygga det i aluminium.
Tyvärr så ryker säkringarna direkt när jag ska köra med den nyinköpta tigsvetsen:mad:



grenr1.jpg
 
Äntligen färdig med grenröret..efter en hel helgs svetsande o pusslande.
Så nu är det bara att börja med plenumet, det blir att bygga det i aluminium.
Tyvärr så ryker säkringarna direkt när jag ska köra med den nyinköpta tigsvetsen:mad:



View attachment 185518

jag fick anlita en elektriker som kopplade in mig på elcentralen i garaget (gammal maskinhall) så nu har jag 60A säkring :yoparty 16A räcker ingenstans när man kör Tig.
 
Jag delar garage i en stor "industrilokal" ska prova att byta ut 16A säkringarna ikväll till 20A och se om det funkar. Han jag köpte svetsen av
påstod att det skulle gå att köra på 16A??? Men det är ju en gammal STOR klenod så det är bara att hoppas det funkar med 20A
 
Ser ju bra ut.:tummenupp Du verkar ha rätt grova rör till grenröret? Svarta?

Håller också själv på med grenröret, funderar på att plugga ettans och fyrans cylindrar så jag kan få till nån vettig rördragning... :gnissla
 
du har inte kompsänkt? eller?

Nej inte än, tänkte bygga grenröret och plenumet först (det dryga). Sen börja med skruvningen,pratade med Erik på MCX idag .Han rekomenderade att köra med 1.7mm:s toppackning.Så det blir att handla en sån + förstärkt koppling, fick även pris på intercoolern 5000kr:gnissla
 
Ser ju bra ut.:tummenupp Du verkar ha rätt grova rör till grenröret? Svarta?

Håller också själv på med grenröret, funderar på att plugga ettans och fyrans cylindrar så jag kan få till nån vettig rördragning... :gnissla

Tackar!! Rören är från ett Volvo 850 grenrör, 33mm invändigt (har för mig att MCX grenrör har den innerdiametern också) tror de var 36mm utvändigt. Men volvo grenröret är inget jag rekomenderar att utgå ifrån, böjarna har alldeles för stor radie. Jag lägger upp en närbild på mitt grenrör så kanske du får någon ide om ettan o fyran

Närbild.jpg
 
Ok!

Kör själv med 33.7x2. Nog jäkligt ändå. Kommer mest troligt köra med en lösning så att 2an och 3ans cylinder går in i framkant på flänsen...
Hur högt har du lyckats få turbon? Min kylare sitter "klämd" mellan avgasfläns och kompressorutblåset. Framflyttad kylare ca 1cm.
 
Kan meddela att det är ruskigt trångt att åka med interccoler på R1, kanske inte trängre än på nån annan hoj...men jag höll på att bli tokig när jag skulle montera tryckslangen från intercollern till plenumet:huvet sen så måste turbon sitta bra högt så man får in intercoolern och kylarn mot ramen så mkt det bara går, annars tar framhjulet i intercollen vid inbromsning. Grenröret ser bra...fort sätt så:tummenupp
 
Frösö Ante, sitter din kylare på ordinarie plats?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top