Xenon på hojjen.... Nån?!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nu har man precis kommit in från garaget där jag nyss xenon konverterat halvljuset på min CBR 900 RR Fireblade -94.... Själva operationen tog inte mer än halvtimme och var inte alls svårt...

Började med att lyfta av den lilla svarta kåpan på vänster sida där reläna sitter, där jag bestämt mig för att placera drivdornet (liten fyrkantig låda).
Sen var det "bara" att fästa upp den lilla lådan så att den satt ordentligt, vill ju inte att den ska sitta löst o skramla...

Drar upp sladdarna bakom instrumenthuset där jag kopplar ihop alla sladdar och tejpar kontakterna (en extra säkerhet då dom klarar fukt ändå). :rolleyes:

Sen är det bara att installera xenon lampan med orginal H4 sockel, väldigt enkelt och gick hur bra som helst, och voilá ! På med ljuset och häppna, VILKET LJUS!!!!!!!:Bugar:Bugar:Bugar

Resultatet då::yoparty

Det är inte bara MYCKET vitare det är mycket starkare samtidigt som det är mer skonsamt mot reflektorn då en xenon lampa är på 35 Watt istället för 55 Watt som en vanlig halogen. Alltså bättre ljus med mindre effekt samtidigt som det är väldigt snyggt oxå. Man kan se på det ur trafiksäkerhets persepktiv oxå, bättre ljus gör ju att du ser bättre och kan upptäcka ev djur eller andra faror tidigare, och det är ju bra!

och det bästa av allt, det syns inte på hojjen att du gjort något förens du slår på ljuset!

Var bara tvungen att dela med mig av min glada erfarenhet ikväll...! :D

Ha´t gött!!
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ska ner o fota i veckan! LOVAR!!! Köpte dom inte via nån konstig blocket annons, köpte via jobbet där vi tar från Xenonkungen! Väldigt bra grejer! Tog några kort med mobilen som visar skillnaden på hel (halogen) och halvljuse (xenon).
 

Bifogat

  • DSC00477.JPG
    DSC00477.JPG
    103.3 KB · Visningar: 237
  • DSC00475.JPG
    DSC00475.JPG
    101.5 KB · Visningar: 242
  • DSC00474.JPG
    DSC00474.JPG
    139.9 KB · Visningar: 290
  • DSC00385.JPG
    DSC00385.JPG
    140.6 KB · Visningar: 154

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Snyggt!!! Har själv funderat på det men kommit fram till att jag ör så sällan när det är mörkt så det får vara...men hade jag haft en lite nyare hoj skulle jag nog köpt det ändå.

Men det blev :tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Är inte dyrt.... Mellan 1000-1500:- får du dock räkna med, inte för att jag gett det men....
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag var väldigt sugen på att skaffa det till min hoj, men med dubbla H4 skulle jag behöva 2xH4dual som kostar nästan 4000:- :näsblod
Nöjde mig med 2 st Philips MotoVision för 300:-, får se om de får mig att synas lite bättre iallafall.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Hur har du det kopplat då? Jag hade ocå två st H4... MEN på den ena används bara helljuset, så jag lät den vara just bara helljus och det med en vanlig H4 Halogen. Den andra H4:an hade jag både hel- och halvljus på varav halvljuset var tänt även när heljuset slogs på, förstår du hur jag menar... Så jag köpte en H4 Singel sats så att jag numera bara har halvljus på den.

Resultat: 1 st H4 med bara halvljus som lyser HELA tiden och en st H4 som bara är helljus. Då blir det inte så dyrt för dig! Bättre med ett bra halvljus än ett bra helljus anser jag, hur ofta kan du köra omkring med helljuset? För det första är det inte alldeles kolsvart ute på sommaren och du bländar ingen med ett halvljus!

Så kolla om hur det är kopplat! Lyser halljus tråden på ena lampan även när du slår på helljuset?!
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Köpte via jobbet där vi tar från Xenonkungen!

Vilken variant var det du köpte?
Jag fick en offert av Xenonkungen häromdan på ett paket (Basic) med en H3 och en H7 lampa för 1795:-
Men H3 är tillfälligt slut och ska komma in vecka 12.
Får drivdonen plats så blir det xenon snart...
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag köpte ett set som han sålt förut, då fanns inte basic eller pro, då var det bara ett set som var dyrare än basic men billigare an pro... Boxarna kan du säkert gömma nånstans, väldigt långa sladdar gör att man kan sätta dom en bit ifrån så att säga....
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag köpte ett set som han sålt förut, då fanns inte basic eller pro, då var det bara ett set som var dyrare än basic men billigare an pro... Boxarna kan du säkert gömma nånstans, väldigt långa sladdar gör att man kan sätta dom en bit ifrån så att säga....

Jag får hoppas de får plats i frontkåpan, tror inte det finns någon annanstans att stoppa dem.
Blev du nöjd med ditt set?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Är hel nöjd!!!! Mitt hlvljus är nu bättre än helljuset!!!!
Fick det VÄLDIGT billigt oxå... Men så säljer jag hans prylar oxå.... :banana
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Det låter kanon! :tummenupp
Får jag plats med 2 dosor så ska jag fixa elen så att halvljuset inte slår av när man slår på helljuset. Inge kul med 5 sekunders fördröjning annars...
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kan säga att det inte tar riktigt 5 sekunder..... Typ 2 sek.... Iaf med min box från hans förra kit...
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Ja, det beror kanske på vad det är för prylar.
Jag citerar från Xenonkungens mail:

"Xenon tänder direkt men tar några sekunder till
full styrka. Har inte klockat Basic men bortåt 5-6 sek
vid första tillfället. Efter ett möte har du oftast full
effekt på en sekund eller två. Oavsett så är det mer
fördelar än nackdelar."

Just därför vill jag ha halvljuset på hela tiden om jag sätter xenon i helljuset.
 

Kronekull

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
I ett rött hus
Hoj
XJ 600 -00
Du Fredrik, det här luktar som att det kan bli ett gruppköp längre fram, det vore i så fall trevligt.

(moraltant läge på)Vad säger lagen om att byta ut halvljuset mot xenon, måste inte hojen vara godkänd för det från början?(/moraltant läge av)
/Magnus
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top