Invasion Åland

Doktor

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2007
Hoj
BMW R 1150 GS
5 maj kommer www.hellrediket.se att göra en MC-utflykt till Åland. Vi tycker att det vore kul om just du kunde följa med.

Inga krav på MC-typ utan alla varianter är välkomna att hänga med: grusmoppe, plastraket, glidare, touringbuss, långgaffel eller veteranare mm.

Starten sker 5/5 2007 vid Tullhuset på Östra Ågatan i Uppsala, 07.00, alt vid färjan som avgår kl 10.00 från Grisslehamn. Gemensam tur till Grisslehamn är roligast.

Första färjan dit och sista hem 18.30 (lokal tid) är devisen.

Biljett beställer du själv på Eckerölinjens biljettbokning:
0175-258 00.

O.B.S. FÄRJAN HAR BEGRÄNSAT ANTAL PLATSER.

På Åland åker de som vill med på en kortare tur som avslutas med picknick vid Bomarsunds fästning.

OBS INVASIONEN FÖRETAS UNDER EGET ANSVAR

MEDTAG EGEN PICKNICKORG.

För frågor, intresseanmälan eller senaste informationen : www.hellrediket.se

5 maj kommer www.hellrediket.se att göra en MC-utflykt till Åland. Vi tycker att det vore kul om just du kunde följa med.

Inga krav på MC-typ utan alla varianter är välkomna att hänga med: grusmoppe, plastraket, glidare, touringbuss, långgaffel eller veteranare mm.

Starten sker 5/5 2007 vid Tullhuset på Östra Ågatan i Uppsala, 07.00, alt vid färjan som avgår kl 10.00 från Grisslehamn. Gemensam tur till Grisslehamn är roligast.

Första färjan dit och sista hem 18.30 (lokal tid) är devisen.

Biljett beställer du själv på Eckerölinjens biljettbokning:
0175-258 00.

O.B.S. FÄRJAN HAR BEGRÄNSAT ANTAL PLATSER.

På Åland åker de som vill med på en kortare tur som avslutas med picknick vid Bomarsunds fästning.

OBS INVASIONEN FÖRETAS UNDER EGET ANSVAR

MEDTAG EGEN PICKNICKORG.

För frågor, intresseanmälan eller senaste informationen : www.hellrediket.se

Detta låter ju hur trevligt som helst. Jag har dock inte någon Picknickkorg. Har ni andra en egen Picknickkorg?? Om inte så kanske skulle vi dra ihop ett gruppköp?

Hur som helst, jag ska med. Kan köpa en raggarballe i Godby och sedan slanga till Bomarsunds fästning.

1. Dawan
2. Joppe (ska nog med)
3.
4.

Last edited:
jag och farsan hänger kanske med, inget säkert!

skulle hursom vara skitkul!! :yoparty

Har varit och åkt på Åland,ni kommer garanterat ha det j......gt kul.
Så fina vägar och ingen stress ,så njut av bara fan.

Ta det lugnt bara. Det är max 90 vägar där & poliserna ser INTE mellan fingrarna.

Have fun!!

/// Ullis

Men de saknar mc och har inte många bilar ute... You do the math :)

De behövs inte... De fotar, skriver lappar och sedan delas dessa ut när fordonen kommer ner till hamnen. ;)

Planerar f.ö. att hänga på. Kan ju inte låta en massa galningar köra på MIN ö utan mig (eller vår om vi ska vara petiga TomK).

Visst, det finns ingen mc-polis, men polisen på Åland har en tendens att ta till fula knep för att straffa "fart dårar". T.ex. räcker ett vagt vittnesmål och två helt osynkroniserade klockor till att räkna ut "medelhastighet som övergår lagliga begränsningar" för att ta körkortet av folk för ett år (utan rättegång).

Hursomhelt så hakar jag på om jag har kortet tillbaks i maj (nej det var inte jag som blev av med lappen i exemplet ovan). If not, have fun!

P.S. Om ni har möjlighet så rekommenderar jag "Torpvägen" i Hammarland. Det är bara att svänga av till höger (om ni kommer från Eckerö) i korsningen i Kattby, följ den kurviga och kuperade vägen så kommer ni ut på samma större väg (ettan) igen. Se bara upp för hästar.

blub skrev:
P.S. Om ni har möjlighet så rekommenderar jag "Torpvägen" i Hammarland. Det är bara att svänga av till höger (om ni kommer från Eckerö) i korsningen i Kattby, följ den kurviga och kuperade vägen så kommer ni ut på samma större väg (ettan) igen. Se bara upp för hästar.

Och jag rekommenderar Mellantorp! Fast jag har ingen aning om vad den vägen ligger :rolleyes: inte så långt från Eckerö iallafall...

Torpvägen är en klassiker som vi inte kommer att missa. Eftersom vi hoppas få med oss en blandning av alla möjliga slags hojar så kommer nog farten att ligga på den lagliga sidan.

Nån som har nåt bra tips hur man surrar hojjen på färjan???

Om det inte blåser ordentligt så brukar min hoj stå bra på sido-stödet, dock lutar den rejält så den tippar inte över så lätt. Det finns rep längs med sidorna av bildäcket, så man kan surra fast mc:n någorlunda. Möjligtvis finns även fästspännen med remmar, men de har jag aldrig testat. Du behöver knappast ha med egna prylar iaf.

Ring och fråga eckerolinjen om du är mkt fundersam, 0175-25 800.

P.S. Ni kommer passera marsunds bron och kurvan i min signatur några km från färjan (på åland), den är riktigt skön i rätt hastighet! :tummenupp

Last edited:
Ställ den på sidostödet - aldrig centralstödet. Se till att hojen lutar in mot skottet ("väggen") och på ett ställe där de hängt upp lite reptampar o.d. som man kan surra fast med. Spänn åt så att hojen dras lite lätt mot stödet (knyt fast i gaffeln och baktill - högt upp). Peta i ettans växel och lägg gärna ett par träklotsar (finns ofta liggandes) som stoppar hjulen. Sen kan man lugnt gå och käka sitt smörgåsbord :tummenupp

Tackar för tipsen...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...