Enduro/motard

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
Halloj,

Ja....jag vet att det finns otaliga trådar om vilken hoj man skall välja.
Jag skulle vilja få lite synpunkter på detta av er som kör Yamaha WR450.

Idag åker jag en XT660X, men jag ska försöka mig på att åka lite Enduro (motions åkare)
Så jag skall byta.
Jag har kollat på WR450, den funkar säkert skit bra i skogen.
Funkar den även bra till gatåka?
Köper isåfall till motardhjul.
Den kommer att gå lite till och från jobbet (3mil på små kurviga asfaltsvägar)

Vilka service intervaller har wr'n.

Vore glad för era synpunkter

Mvh
En glad hoj åkare

Enligt min uppfattning en riktigt bra hoj!. Effekt som en 525a :rolleyes: och ändå en riktig slitvarj. Snacka med supermoppe här på forumet, han kör både motard/enduro med sin WR450 och är riktigt nöjd. :tummenupp

Enligt min uppfattning en riktigt bra hoj!. Effekt som en 525a :rolleyes: och ändå en riktig slitvarj. Snacka med supermoppe här på forumet, han kör både motard/enduro med sin WR450 och är riktigt nöjd. :tummenupp

Tack så mycket.
Jag ska slänga några ord med "supermoppe"
Ska dra iväg och testköra så snart jag får tid.

Stämmer bra att jag är nöjd. Har i princip bara gott att säga om hojen. Har kört lite bana men mest gata (mkt. motorväg till och från banorna :näsblod). Åker med 15/38-drevning vilket funkar klockrent till det mesta... tom. till dom otroligt tråkiga motorvägarna. Har bara kört lite grann i skogen. Fjädringen är väldigt mjuk... även för skogen så en inlämning till en stötdämparfirma är inte fel eller att man byter till YZ-gaffel fram och en hårdare fjäder bak. Om jag ska lyckas komma på nått att klaga på så är det att kopplingen går en aning trögt men det har blivit bra på 07:orna, vet inte om det är skillnad på utväxlingen i handtaget. :va

Effekten i motorn räcker gott och väl till (personlig åsikt) för gata... verkar finnas vissa som tror att yamman har mindre effekt än andra enduros. :confused: Men det stämmer inte. Hade jag tyckt att effekten hade fattats så skulle det sitta en YZ-avgaskam för länge sen. :cool: Får inte kitta för mkt. för då har man ingen bortförklaring när man blir ifrånkörd. :hojsmilie

Förstår inte riktigt varför yamman inte är vanligare än vad den är som motard. Kan vara en kombination att den inte har så agresivt yttre samt att att yamaha är ytterst dåliga på att marknadsföra färdiga motardkit och bling-bling-grejer. Jämför gärna mot tex. KTM som är exemplariska på dom punkterna.

Stämmer bra att jag är nöjd. Har i princip bara gott att säga om hojen. Har kört lite bana men mest gata (mkt. motorväg till och från banorna :näsblod). Åker med 15/38-drevning vilket funkar klockrent till det mesta... tom. till dom otroligt tråkiga motorvägarna. Har bara kört lite grann i skogen. Fjädringen är väldigt mjuk... även för skogen så en inlämning till en stötdämparfirma är inte fel eller att man byter till YZ-gaffel fram och en hårdare fjäder bak. Om jag ska lyckas komma på nått att klaga på så är det att kopplingen går en aning trögt men det har blivit bra på 07:orna, vet inte om det är skillnad på utväxlingen i handtaget. :va

Effekten i motorn räcker gott och väl till (personlig åsikt) för gata... verkar finnas vissa som tror att yamman har mindre effekt än andra enduros. :confused: Men det stämmer inte. Hade jag tyckt att effekten hade fattats så skulle det sitta en YZ-avgaskam för länge sen. :cool: Får inte kitta för mkt. för då har man ingen bortförklaring när man blir ifrånkörd. :hojsmilie

Förstår inte riktigt varför yamman inte är vanligare än vad den är som motard. Kan vara en kombination att den inte har så agresivt yttre samt att att yamaha är ytterst dåliga på att marknadsföra färdiga motardkit och bling-bling-grejer. Jämför gärna mot tex. KTM som är exemplariska på dom punkterna.

Ahhh.......låter ju inte helt fel det där.
Är det mycket skruvande och fixande med dom?
På tal om effekt, hur många pållar finns det idom?

Ahhh.......låter ju inte helt fel det där.
Är det mycket skruvande och fixande med dom?
På tal om effekt, hur många pållar finns det idom?

Det som hänt med min (har skrivit det i en annan tråd) var när lagret till vattenpumpen skar. Detta berodde på att förra ägaren hade skippat packningen till transmitionskåpan och då blev det noll spel och lagret fick ta smällen. Byter olja ca var 15e timme och filter varannan gång. Har kört på lite alla möjliga oljor... lider inte av placboeffekter (oljemärkenas reklam) så jag märker ingen skillnad. :) Avgasventilerna ställde jag vid 130 h. Har inte bestämt mig än när storrenovering kommer att ske men det får tiden utvisa. Vet inte riktigt effekten men det står i senaste bike. Skiljer visst en hel del i effekt mellan årsmodellerna. 03an verkar va värst. :yoparty

Det du kan göra är att köpa en YZ-450 avgaskam, kostar strax runt 1 lax. Då får du lite rapp i den. WD här på forumet har bänkat sin o har runt 54HK på slangen. Inte illa :tummenupp

Sedan att du slipper renovera skiten hela tiden är ju bara ett stort plus :)

Det du kan göra är att köpa en YZ-450 avgaskam, kostar strax runt 1 lax. Då får du lite rapp i den. WD här på forumet har bänkat sin o har runt 54HK på slangen. Inte illa :tummenupp

Sedan att du slipper renovera skiten hela tiden är ju bara ett stort plus :)

Hej,
Jag var inne på Yamaha center idag och kollade/kännde lite på Wr450´n
Jag tror nog att jag klarar mig fint som den är. (ettag iallafall :D )

Det lutar starkt åt att byta upp sig från XT´n

Måste bara få ihop lite pengar.

Återkommer nog om utgången.

Sitter i samma sits faktiskt och det verkar ju vara den ultimata hojen. :) Den skulle passa mig perfekt, har hela tiden varit inne på att skaffa en crf 450 men service intervallerna på den verkar inte vara det jag söker efter.

Tack för denna informationen.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey