Glpro/ATRE!?

Är det inte överflödigt med en växelindikator, man vet för det mesta iaf vilken växel man kör på. Den var ganska mycket dyrare än den vanliga tre-modden.

Lånar tråden lite:
Någon som vet en billigare "switchad-tremod" än den som är till salu på bikersneed?

Mycket tacksam för svar! // Xyron
 
Är det inte överflödigt med en växelindikator, man vet för det mesta iaf vilken växel man kör på. Den var ganska mycket dyrare än den vanliga tre-modden.

Lånar tråden lite:
Någon som vet en billigare "switchad-tremod" än den som är till salu på bikersneed?

Mycket tacksam för svar! // Xyron

Ja men det kan vara skönt att ha en indikator.
Så jag ställer frågan igen om någon som har haft en eller funkar den som dom skriver i annonsen DVS, tar bort hastighetsspärr o skit.
/mvh jonas
 
Har en sådan funkar perfekt, är mkt nöjd med den enkel att koppla in.
Ja den tar bort alla strypningar du kan enkelt välja vilket motstånd du vill ha(inget, 5ans eller 6ans vxl).

Ja men det kan vara skönt att ha en indikator.
Så jag ställer frågan igen om någon som har haft en eller funkar den som dom skriver i annonsen DVS, tar bort hastighetsspärr o skit.
/mvh jonas

Gå till en elfirma och köp motstånd kostar ca en femma står här på SH vilket du behöver och hur du gör (har för mig att det är 6,8kohm för 5ans vxl).

Är det inte överflödigt med en växelindikator, man vet för det mesta iaf vilken växel man kör på. Den var ganska mycket dyrare än den vanliga tre-modden.

Lånar tråden lite:
Någon som vet en billigare "switchad-tremod" än den som är till salu på bikersneed?

Mycket tacksam för svar! // Xyron
 
Last edited:
Vill kunna stänga av och på tre modden för att se om det verkligen gör någon skillnad. Samt om man vill busa eller bara accelerera så fort som möjligt. Gärna med originalkopplingar också, så man slipper modda (löda / klippa kablar)

Mvh // Xyron
 
Jag lånar tråden lite.
Om man har ett power commander, behöver man en tre mod då, eller är det bara pengarna i sjön???
 
FRÅGA: Vad är det för mening med att kunna välja motståndet emellan 5:an eller 6:ans växel? Jag förstår att det kan vara bra att stänga av och sätte på TREn men var är meningen med den finessen? Blir det mer effekt på 1-4vxl om man ar den inställd på 6:ans vxl än 5:ans vise verse?
 
2741178 FRÅGA: Vad är det för mening med att kunna välja motståndet emellan 5:an eller 6:ans växel? Jag förstår att det kan vara bra att stänga av och sätte på TREn men var är meningen med den finessen? Blir det mer effekt på 1-4vxl om man ar den inställd på 6:ans vxl än 5:ans vise verse?
Mest bara för skoj ärligt talat.
För tex Suzuki TL så spelar det ingen roll då man använder tre'n till att bli av med tändningsfördröjningen på växlarna 1-4. Vissa senare gixxer och busa(?) tappar hastighetsbegränsningen om du sätter tre'n på 5'ans motstånd då hastighetsbegränsningen på dessa hojar egentligen bara är en varvstopp på 6'an. Det enda en TRE gör är helt enkelt att lura centralenheten att man kör på en annan växel.


Gå till en elfirma och köp motstånd kostar ca en femma står här på SH vilket du behöver och hur du gör (har för mig att det är 6,8kohm för 5ans vxl).

Yepp.
Köp ett 47kOhm motstånd och en BC546 transistor också, sen tittar du här:
http://wotid.com/tls/content/view/17/57/ om hur du bygger en aktiv tre. Då slipper du alla eventuella kallstartsproblem, problem med taskig tomgång etc... En aktiv tre (ATRE) lämnar nämligen neutralen orörd så hojen kan köra rätt insprutning på tomgång/neutral.
 
Last edited:
Mest bara för skoj ärligt talat.
För tex Suzuki TL så spelar det ingen roll då man använder tre'n till att bli av med tändningsfördröjningen på växlarna 1-4. Vissa senare gixxer och busa(?) tappar hastighetsbegränsningen om du sätter tre'n på 5'ans motstånd då hastighetsbegränsningen på dessa hojar egentligen bara är en varvstopp på 6'an. Det enda en TRE gör är helt enkelt att lura centralenheten att man kör på en annan växel.

OK, tycker du att det är lönt att köpa en ATRE som har funktionen att den automatiskt är avstängd när en växel inte ligger i så att man slipper problem vid kallstart, eller ska man bara köpa en vanlig billig TRE?

Ser föresten att du bor i Uppsala, jag skulle behöva bänka min hojj i vår, känner du till någon i dina trakter som gör detta på en TL? Tänkte slänga på en PC3a och en tremodd och åka iväg o få det gjort...
 
2741205 OK, tycker du att det är lönt att köpa en ATRE som har funktionen att den automatiskt är avstängd när en växel inte ligger i så att man slipper problem vid kallstart, eller ska man bara köpa en vanlig billig TRE?

Ser föresten att du bor i Uppsala, jag skulle behöva bänka min hojj i vår, känner du till någon i dina trakter som gör detta på en TL? Tänkte slänga på en PC3a och en tremodd och åka iväg o få det gjort...
om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?
 
om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?

De som vet säger att det inte har med vartannat att göra, och det stämmer säkert. Jag har inte hunnit sätta mig och kolla igenom kopplingsschemat ännu, men när man hör hur en TRE funkar så låter det högst troligt att så är fallet.
 
om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?

TREn påverkar tändningen, PCn ändrar bränslemängden.
2 skilda saker (om man inte kopplar in en tändmodul eller har en PC3R dvs).

TREn kan ge en orolig tomgång eller startproblem när det är extremt kallt. Har dock aldrig upplevt någon orolig tomgång själv, inte hört om problemen från 1a person (bara läst/hört rykten om) och startproblem i -30 grader känns inte särskilt aktuellt ändå.
 
Ingen som vet ifall den har samma funktioner dvs tar bort fartspärren som Glpro/Atre?

Om det är en Acumen så nej, ingen TRE-funktion.

GI Pro är dessutom kopplad till hojens Gear pos. sensor så den behöver inte programeras. GI pron funkar även i 1ans växel, med kopplingen indragen, är snabbare etc än de flesta andra modellerna.
 
2741205 OK, tycker du att det är lönt att köpa en ATRE som har funktionen att den automatiskt är avstängd när en växel inte ligger i så att man slipper problem vid kallstart, eller ska man bara köpa en vanlig billig TRE?

Ser föresten att du bor i Uppsala, jag skulle behöva bänka min hojj i vår, känner du till någon i dina trakter som gör detta på en TL? Tänkte slänga på en PC3a och en tremodd och åka iväg o få det gjort...
Ja, det är lönt att köpa en ATRE. Jag kan bara tala för TL, men en effekt är att på växel 5 och 6 är tomgången lägre om kopplingen är utsläppt. Det märker man inte när man kör, men det märks om hojen står still på tomgång med en statisk tre. En Atre tar bort den effekten.

Ang. bänkning har jag nåt PM om det nånstans. Ska leta upp det och vidarebefodra till dig. Jag ska också bänka i vår/sommar.

2741216 om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?
Okej. Snabbsvar här, så inga källhänvisningar.
En PCII (2'a) modifierar IN-signalerna till ECU'n, vilket innebär att den förändrar signaler från lufttempmätare, lufttrycksmätare etc så att ECU'n luras att spruta in mer/mindre bränsle. Den har även (haft) funktionalitet att modifiera tändningstajmingen. Nu verkar den funktionen ha varit väldigt buggig (åtminstone för Suki TL) så den är ofta avstängd. En TRE funkar bra och är nog rekommenderad till en PCII.

PCIII (3'a) funkar lite annorlunda. Den modifierar UT-signalerna från ECU'n så att den förändrar signalen till tex insprutarna direkt. Den har även funktionalitet att modifiera tändningen. Vad jag förstått av detta samt tidigare diskussioner är att till en PCIII ska man INTE ha en tre. Om det är för att det inte är bra eller att den bara inte behövs är jag inte 100 på.

OBS! Disclaimer: Jag har bara erfarenhet från Suzuki TL, så om det är skillnader här i funktion på PCII för olika cyklar så känner jag inte till det, även vad gäller TRE'ns inverkan på tomgång etc...
 
Last edited:
2742194 Inte helt rätt.
En PC3USB påverkar INTE tändningen, endast signalen till spridarna.

Endast PC3Rkan påverka tändningen. Tror inte ens R-en tillverkas längre utan man köper till en separat tändmodul och kopplar till PC3USB.
Stämmer bra. Tack.

Så mao kan man säga att en TRE är funktionell och till fördel oavsett vilken PC man har.

EDIT: En liten tanke bara ang. PC/TRE. Det du förlorar med kombon PC/TRE är att du bara kan mappa för en enda växel. På en TL ex-vis är 5'an något fetare än 1-4, och 6'an är fetare än 5'an, detta för att kompensera för ramluften. Så om du mappar med en TRE och får bra A/F på, säg 3'ans växel utan ramluft så kommer hojen gå snålt om du sen sträcker ut på 6'an.
Ett trick vore ju att skapa en TRE som mappar 1-4 till 5'an och låter neutralen och 6'an vara orörda. Det funkar om man inte behöver lura eventuell hastighetsbegränsare.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top