Några bilder från resan till Nürburgring 2006

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Då så ska jag berätta lite och lägga upp några bilder från min allra första mc-semester någonsin. Jag slog till på stort och drog iväg till Tyskland med några vänner bl.a. till Nürburgring.

Detta var i augusti förra året, närmare bestämt 21-28/8. Som ni kommer ihåg var sommaren jättevarm och med lite regn. Ja, ända fram till augusti iallafall... Då kom det massa regn. Jag var lite inne på att hoppa av eftersom vädret var så ostadigt men jag tänkte att det här är en chans jag inte får missa.

Dagen för avfärd var strålande. Det hade regnat under natten och vägarna höll på att torka upp. Vi tog plats på färjan och vår resa hade börjat! Vi passerade Köpenhamn och höll touringtempo på 130-140 km/h. Inte ett regnmoln i sikte. Vad härligt det är tänkte jag. Några tiotals mil till och det såg ut som om vi var på väg rakt in under ett regnmoln. Låt det inte regna, låt det inte regna tänkte jag när man började se några droppar på visiret. Kort därefter bara öste det ner. Vi såg att det var ett lokalt regn så vi fortsatte utan att stanna. Det tog slut snabbt. Ca: 5 minuter men jag kände att ventilationstyget vid armvecken hade blivit fuktigt och det var inte så kul längre. Fram till Rödby kom det inga mer stänk men vi såg att det var fint bakom oss och mer söderut var det molnig.

Efter en paus på färjan Rödby-Puttgarden försatte vi söderut, fortfarande utan regnställ på. Autobahn A1 öppnade sig efter några mil på B47:an och tempot ökade. Jawohl Deutscher Autobahn hier komme ich :kär :yoparty !
Fan, märkte att jag inte kunde hålla 180++ så länge för jag fick så jäkla ont i nacken för att hålla huvudet still. Hade tankväska och kunde inte riktigt få undan fartvinden genom att krypa ner.

Efter en paus i Lübeck (för att hitta Louis butiken som visade sig ha flyttat) fortsatte vi. Det kom några stänk i Lübeck men vi körde på utan regnställ. Det var inte så farligt men när vi precis kom fram till en Stau utanför Hamburg hörde vi ett jätteåskmuller och kort därpå bara öste regnet ner. Å herre jävlar, nu blir vi blöta. Sicksack mellan bilar, lastbilar, ut på väggrenen, av på närmaste avfart och snabbt som fan på med regnställen! Regn, regn och mer regn. Mina Arlen-ness textilhandskar som ska vara vattentäta kände jag hur de blev fuktigare och fuktigare underifrån?! När vi kom fram till Louis i Hamburg var handskarna helt genomblöta. Kunde krama vatten ur dem. Stövlarna från Oxtar med Gore-Tex var snustorra.

Jag fick köpa nya handskar som skulle tåla regn men för att vara helt säker köpte jag ett par latexhandskar också. Mina händer blev efter detta aldrig mer blöta av regn. De blev fuktiga av svetten men det hör inte hit :)
Regnet slutade men vi körde med regnställ på resten av dagen för att vara på den säkra sidan om regmolnen skulle få för sig att jävlas med oss igen.
Dagen avslutates i Soltau. Trötta, hungriga, lite fuktiga satte vi upp tält och efter en god middag sov vi alla som en stock.

Dag 2 drog vi på oss regnställen genast efter att ha tittat upp mot molnen som avslöjade att här skulle det inte vara någon sol idag. Körde iväg för att äta frukost och regnet kom... Köra, köra, regn, regn, regn, inte hitta någonstans att äta...mer regn. Tillslut hittade vi ett ställe vid vägkanten där vi kunde äta. Vi satt där en bra stund för att vänta ut regnet med det gav inte med sig. Tröttheten började komma för trots allt sover man inte det bästa i tält första natten. Man måste anpassa sig till det. Hela dagen regnade det mer eller mindre men på eftermiddagen blev det bättre och lite sol kom. På kvällen tältade vi igen.

Dag 3. Kallt på morgonen med dimma. Nu också problem med att hitta någonstans att äta frukost. Från och med denna dag började det bli roligt igen. Inget regn så man slapp det otympliga regstället och nu började det bli kuperad terräng. Hittade en Imbiss och åt typ brunch. Ägaren till stället körde också hoj och han satte sig vid oss och började snacka mc. Kul! Min tyska började släppa så man började prata mer flytande och han berättade att man skulle se upp på Ringen. Varje helg sker det minst en allvarlig olycka om inte dödsfall. Håll uppsikt bak och kör helst på en vardag då det inte är så mycket folk. Efter den trevliga ätstunden fortsatte resan. Jag var försteman och vilka härliga vägar vi åkte på. För första gången på tre dagar kunde man slita på däckkanten istället för på mitten. Det här uppvägde allt tråkigt innan!!! Mer skulle det bli. Solen började titta fram och det vi upplevde med vägarna och vyerna kan jag inte beskriva. Det var så härligt.

Denna eftermiddag kom vi fram till Moseldalen. Vi skulle till en campingplats i Cochem och efter att ha svängt av från Autobahn på en nästan 360 graders högerkurva med en nivåskillnad på ja 60 m så öppnade sig ett helt nytt landskap och klimat. Vi var nere i dalen. Sommarkänsla, fina vyer med gamla borgar och allt var underbart. Efter ca: en timmes körning till Cochem där vi slog upp våra tält och efter ett uppfriskande dopp i floden Mosel begav vi oss till Ringen. Vad härligt det var att köra utan packning.

Väl vid Ringen var det stängt för allmänheten eftersom det pågick något test för biltillverkare. Det skulle öppna först klockan 17. Passade på att äta och titta runt på bilar och mc. Köpte två stycken en-varsbiljetter och körde. Tog det jävligt lugnt eftersom jag var ny på banan samt att det var svårt att hålla sitt spår och inte känna sig stressad av andra som körde om en. Andra varvet gick bättre men jag tyckte att det fick räcka så.

Dag 4. Fortfarande i Cochem. Utflykt i området. Mycket fina krokiga vägar. Tyvärr var det ostadigt så det kom lite skurar då och då. På kvällen hade staden vinfest så vi gick ut och drack vin och åt gott.

Dag 5. Lämnade Moseldalen och styrde mot Kassel där vi skulle övernatta i Hann-Münden. Första halva dagen var fin men sen på eftermiddagen regnade det mycket. Första dagen vi bestämde oss för att ta in på Gasthaus eftersom vi tröttnat på att vara småfrusna i tält. Vad skönt det var att sova i en säng!

Dag 6. Regn med lite uppehåll. Körde mot Gosslar. Såg fina skifferstenshus men vädret var kasst och det var kallt. Sov i Gasthaus inatt igen. Skönt att krypa ner under ett varmt täcke och en mjuk säng.

Dag 7. Köra runt i Harzområdet som är kuperat. Jättefint. Träffade på ett gäng mc-åkare som sa att det skulle bli en mc-träff inte så lång härifrån. Vi åkte dit. Massa mc men så mycket mer var det inte. Bestämde oss för att åka norrut. Det finns en stor mc-butik utanför Hamburg där några av oss i gruppen ville titta på hojar. Kom fram på eftermiddagen vid 15-tiden och till allas tur hade de öppet så sent. Tittade runt och efter det skulle vi hitta en camping att sova i. Vi såg att mörka, riktigt mörka, moln började dra in över oss och jag tänkte: -"Nä inte en natt till i regn i tält. Nu har jag sett så mycket och resan är snart över. Inga fina kuperade vägar i Nordtyskland, jag ska tillbaka till jobb och kan spara en semesterdag så jag åker hem." Meddelade de andra, tog farväl och åkte vid 1630-tiden. Kort därpå öste regnet ner. Det gjorde det nästan fram till Puttgarden. Åt gott på färjan och genom Danmark regnade det i princip hela tiden. Det var jobbigt för det var mörkt och man såg knappt någonting i regnet. Vid 22-tiden var jag hemma i Helsingborg. Resan slut.

Trots all denna regn har jag fått mersmak på mc-semester. De 1.5 dagarna som var torra i Moseldalen och Ringen samt resesällskapet har uppvägt allt annat tråkigt som regnet medförde så det blir fler mc-semestrar för min del.

Så, nu till bilderna (året var felsinställd i kameran så det var 2006 och inte 2005).
1. Tagen dag 2 när det regnade så mycket. Notera latexhanskarna på sadeln.
2. Jag i mitt Lidl-regnställ. Aningen trångt. Avskydde att ha det på mig för det spände så mycket vid grenen och ryggen. Den höll för farter över 200+ också.
3. Dag 3 på en rastplats vid Autobahn på väg mot Moseldalen. Här började sommaren komma.

Bifogat

• min_packning.jpg
    min_packning.jpg
    98.6 KB · Visningar: 143
  • jag_regnstall.jpg
    jag_regnstall.jpg
    122.2 KB · Visningar: 126
  • jag_autobahn.jpg
    jag_autobahn.jpg
    76.6 KB · Visningar: 128
Last edited:
4. Tillfarten till Nordschleife.
5. De berömda bommarna vid Nordschleife. Köp dig en biljett och åk!
6. Sånt här ser man mycket av. Engelsmän med olika Lotus-bilar.

Bifogat

• tillfart.jpg
    tillfart.jpg
    87.3 KB · Visningar: 116
  • grindarna.jpg
    grindarna.jpg
    63.7 KB · Visningar: 124
  • bil.jpg
    bil.jpg
    91.7 KB · Visningar: 120
7. Prislista för 2006 på Ringen
8. Moseldalen
9. Staden Cochem.

Bifogat

• cochem.jpg
    cochem.jpg
    64.3 KB · Visningar: 93
  • dalen.jpg
    dalen.jpg
    89.3 KB · Visningar: 108
  • prislista.jpg
    prislista.jpg
    67.6 KB · Visningar: 117
Last edited:
10. En regnig dag men fina vindruvor.
11. Vinrankor i princip längs med hela Moseldalen.
12. Fina serpentinvägar. Notera hur vägen slingrar sig från höger till vänster.

Bifogat

• serpentin.jpg
    serpentin.jpg
    88.6 KB · Visningar: 111
  • vinrankor.jpg
    vinrankor.jpg
    69.3 KB · Visningar: 99
  • vindruvor.jpg
    vindruvor.jpg
    112.6 KB · Visningar: 103
Häftigt

Man blir ju inte alls sugen på att åka ner och titta på alla som kör där nere.
Tittar man sen ut så känns detta inlägg som ett hån :tungan

Ser finfint ut! :tummenupp

Men varför envisas du med att förstöra bilderna genom att ha datumstämpel på? Datumet får man ändå fram genom egenskaperna på bildfilen.

Men varför envisas du med att förstöra bilderna genom att ha datumstämpel på? Datumet får man ändå fram genom egenskaperna på bildfilen.

Jo, jag vet. Datumet kan man få tag i JPEG-headern men det var inte min kamera jag hade med mig och såg det först när jag började granska bilderna hemma :(

Min bästa resa till Ringen var i somras när vi tog hojarna i skåpbilen. :hihi Slapp j-a regnet på Autobahn och kunde sitta lätt klädda och pausa mycket smidigare. Bara kvalitetsåkning kring och på Ringen. Moseldalen är fantastisk. :tummenupp

Back