Mossberg Racing satsar på Miljö

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

Magnus Mossberg som ska köra Superstock 600 nästa år igen har gjort något som ingen annan roadracingförare har gjort, så vitt jag vet! Han har köpt utsläpptsrättigheter för 3 ton koldioxid! Dessa utsläppsrättigheter är egentligen en avgift EU infört för att få storföretagen att minska sina utsläpp. När man hör att det stora Viking Motorpark Projektet kanske går i stöpen på grund av miljötänkare som anser att banan kommer släppa ut för mycket avgaser och buller, så är det konstigt att dessa personer inte tittar upp i luften eller till sjös. För varje flygplan och båt så släpper dom ut mer, per transport, än vad motorbanan troligen skulle göra under ett helt år... För att sätta saker i kontrast mot varandra. Jättebra initiativ!

Mossberg Racing
http://www.mossbergracing.com


Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=407
 
Last edited:
KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!!

Motorsport ligger inte bra till miljömässigt. Så är det bara. Vi eldar fossila bränslen för vårt höga nöjes skull och det ser inte bra ut i allmänhetens ögon. Miljöfrågor placerade sig som tvåa på en lista över ”Årets hetaste politiska ämne”. Detta kunde man läsa i DN den 26/12. Samma tidning (och de flesta andra) har haft långa serier av artiklar som alla handlar om samma sak; hotet mot vår miljö och då främst växthuseffekten. Så därför:

KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!

Utsläppsrätter är någonting som EU har inrättat för att försöka få Storkonsumenter av energi att minska sin konsumtion. Kortfattat fungerar det så att stora företag får en ”tilldelning” av koldioxid att släppa ut (ca 95% av deras behov) gratis. Resten måste de köpa på en marknad där tillgången är begränsad. Så, om jag köper tre ton koldioxid av dessa så innebär det att ingen annan kan köpa dessa. Detta innebär i sin tur att det blir tre ton koldioxid mindre utsläppt totalt.

KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!

Det finns flera bra anledningar till att köpa utsläppsrätter. Den primära är givetvis att det hjälper miljön. Men det finns ett lika bra skäl till och det är att det ser bra ut i allmänhetens ögon. Motorsporten behöver all bra press vi kan få och nu är det läge att ”se bra ut” i allmänhetens ögon och plocka pluspoäng. Mitt tips är att göra som jag och

KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!

Jag köpte för 500 kr. För det fick jag tre ton koldioxid och kan därmed säga att jag ”nollar” min miljöpåverkan med avseende på koldioxid. När jag väl gjort detta ringde jag lokaltidningen och berättade vad jag gjort. Reportern där tyckte det var en lysande ide och kom tillsammans med en fotograf och gjorde en artikel. Detta var en vecka sedan och så mycket positiva kommentarer jag fått för detta är alldeles fantastiskt. Jag inbillar mig att det kommer definitivt att hjälpa mig när jag ska ringa runt och ragga sponsorer inför 2007. Så min ide är att ALLA här på sporthoj köper några utsläppsrätter och låter lokalpress och allmänhet få reda på detta. Förutom att ni gör naturen en god gärning kommer Sverige att översvämmas av en massa hojåkare som är politiskt korrekta och gjort något BRA för miljön. Min övertygelse är att vi behöver all positiv press vi kan få. Jag har så smått följt turerna kring Viking Motor Park och där ar det tydligt att det kommer att bli svårt att få allmänheten att tycka att det är OK med en motorbana. Inte med mindre än att man ändrar folks attityder. Det måste bli mer rumsrent med motorsport. Så därför: köp utsläppsrätter och låt folk få reda på det!!

Magnus Mossberg
#22 Superstock 600
www.mossbergracing.com

Artikeln i tidningen;
http://www.mossbergracing.com/forum/album_pic.php?pic_id=82


Läs mer om utsläppsrätter: http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe....m&MenuSelect=7EDE1E26198B1B4CC1256E4C0047CC8C

Köpa utsläppsrätter:
http://www.klimat.statoil.se/Default.aspx?page=227

Här är ett annat ställe att köpa på. Lite dyrare dock…
http://www.miljoborsen.se/gpage7.html
 
Det bästa jag hört på länge, mycket bra intitiativ och smart tänkt!
 
Om man köper en andel så får man alltså en begränsad tilldelning att få sprida ut koldioxid. Men om inte racingen är tilldelad detta så köper man som hobbyutspridare rättigheterna ifrån industrin mm? Vad tycker dom om det att semesterfirare och raceråkare kommer köpa upp 5% av deras produktion? Har jag kanske tänkt fel nu? :confused:
 
Teddy skrev:
2682773 Det bästa jag hört på länge, mycket bra intitiativ och smart tänkt!

Faktiskt tror jag att du har rätt! Om motorsporten överhuvudtaget ska överleva gäller det att vara just smart. BRA PR är inte det lättaste för oss att få så jag tror stenhårt på detta.
Och som sagt: Låt folk få veta att ni köpt dom!!! Ring tidningen!!!
 
magnus_moss skrev:
2682757 KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!!

Mycket bra initiativ.

Det blir inte mycket pengar om man köper för den mängd bränsle som körs slut på banan. (Dock är det intressant att inte denna avgift redan ingår i vår dyrt bränsle). Det är ju ingen stor mängd bränsle som görs åt vid just bankörningen, men det sticker nog i folks ögon i och med att det anses (och är :D ) nöjeskörning.


Skulle vi även gå över till E85 så skulle vi nästan se ut som änglar i samhällets ögon :D. (Volvo skall väl köra E85 i stcc???)
 
Axxexs skrev:
2682782 Om man köper en andel så får man alltså en begränsad tilldelning att få sprida ut koldioxid. Men om inte racingen är tilldelad detta så köper man som hobbyutspridare rättigheterna ifrån industrin mm? Vad tycker dom om det att semesterfirare och raceråkare kommer köpa upp 5% av deras produktion? Har jag kanske tänkt fel nu? :confused:

Är inte det en del av tanken? Tvinga industrin till att ständigt minska sina utsläpp. Om någon annan köper upp 5 % av deras normalutsläpp så måste de ju sätta in åtgärder för att minska sina utsläpp med 5 %. Så jag tolkar det iaf.
 
Axxexs skrev:
2682782 Om man köper en andel så får man alltså en begränsad tilldelning att få sprida ut koldioxid. Men om inte racingen är tilldelad detta så köper man som hobbyutspridare rättigheterna ifrån industrin mm? Vad tycker dom om det att semesterfirare och raceråkare kommer köpa upp 5% av deras produktion? Har jag kanske tänkt fel nu? :confused:

Nej... och ja...
Är inte 100% påläst i ämnet (osäker på just 5% är rätt siffra) men det är ju så att om vi RR-åkare köper säg 1000 st så finns det fortfarande miljoner andra att köpa. MEN visst, i sluttampen finns det några som inte släpps ut. Tanken med detta är att storförbrukare ska optimera sina processer för att släppa ut mindre.

M:et skrev:
2682788 Är inte det en del av tanken? Tvinga industrin till att ständigt minska sina utsläpp. Om någon annan köper upp 5 % av deras normalutsläpp så måste de ju sätta in åtgärder för att minska sina utsläpp med 5 %. Så jag tolkar det iaf.

Dina fingrar hittar tangenterna snabbare än mina!
 
Last edited:
Axxexs skrev:
2682782 Om man köper en andel så får man alltså en begränsad tilldelning att få sprida ut koldioxid. Men om inte racingen är tilldelad detta så köper man som hobbyutspridare rättigheterna ifrån industrin mm? Vad tycker dom om det att semesterfirare och raceråkare kommer köpa upp 5% av deras produktion? Har jag kanske tänkt fel nu? :confused:

Som jag förstår det är det en frivillig avgift för slutanvändaren. Avgiften går till två projekt som skapats inom ramen för Kyoto-protokollet. Kolla här: http://www.klimat.statoil.se/Default.aspx?page=187
 
bean305 skrev:
2682786 Mycket bra initiativ.

Det blir inte mycket pengar om man köper för den mängd bränsle som körs slut på banan. (Dock är det intressant att inte denna avgift redan ingår i vår dyrt bränsle). Det är ju ingen stor mängd bränsle som görs åt vid just bankörningen, men det sticker nog i folks ögon i och med att det anses (och är :D ) nöjeskörning.

Visst! Vi gör ju åt med betydligt mer soppa för att ta oss till och ifrån tävlingarna!
 
bean305 skrev:
2682786Skulle vi även gå över till E85 så skulle vi nästan se ut som änglar i samhällets ögon :D. (Volvo skall väl köra E85 i stcc???)

Det kunde vara intressant i ERF - Högre effekt samt högre förbrukning.
Fler tankstopp borde ge mer varierade tävlingar, då depåstrategier ofta avgör. Sen att effekten lär bli högre är ju aldrig fel.
 
bean305 skrev:
2682786
Skulle vi även gå över till E85 så skulle vi nästan se ut som änglar i samhällets ögon :D. (Volvo skall väl köra E85 i stcc???)

Vore kanon!! Och med originalsystem på hojarna så skulle vi få katalysatorer och LÅG ljudnivå.
Änglar är bara början!!
 
Nu har jag också betalt för 3,5ton co2. 413:- via Statoil kostade det.:tummenupp

Gott Nytt år på er!
/R
 
magnus_moss skrev:

Det där blir inte många kronor för mig som hobbyåkare, jag gör av med max 200 liter alkylatbensin på en säsong och det skulle kosta 103 kr, varav administrativ avgift är 59 kr, kostnaden för själva koldioxidutsläppet är inte mer än 44 kr. Löjligt lite pengar. Eftersom avgiften är frivillig kan man lika gärna se det som en donation till välgörande ändamål.
 
Även om jag har lite svårt att tro att någon håller koll på exakt hur mycket de stora företagen släpper ut så är det ett lovvärt initiativ :tummenupp

EDIT: Kollade precis hos Naturvårdsverket och de svenska företagen som är med har rätt att släppa ut 22 534 296 ton 2007.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top