Portning av KTM High Flow

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Så här ser en High Flowtopp ut gott folk! Som ni ser finns lite attt göra trots allt. Jag lägger in dessa "före-bilder" så får vi se om vi kan se nån skillnad på "efter" senare ;) Som ni ser har redan någon varit i insugspottorna orh runt ventilsätena. Månne gjort på fabrik som en avskavning av det värsta. Det tråkiga är att det är gjort med fel verktyg (jag har mera högupplösta makrofoton) så de kunde lika gärna låtit bli. Samma sak uppe mot insugsgummit, där finns mer att göra.
Sen ser ni i insugskanalen hur grov gjutningen trots allt är, och ändå är detta en av de bättre toppar jag sett in alles! Kanalernas grundform är mycket bra.
Men kan bli bättre.
På avgassidan finns en stos i varje utblås. Dessa har MINDRE dia. än den gjutna kanalen = ajabaja att porta just där, och denna kant MÅSTE fixas då detta annars slår tillbaka som en stötvåg in i cylindern igen.
Likaså de platåformade gjutningarna som styrningarna kommer ut genom, dels är de VÄLDIGT osymmetriska, den vänstra är gigantisk, samt har styrningen rätt offcentrerad. Här slår oxå avgaspulsen rätt in i en "vägg" och detta måste åtgärdas!
Nu till bilderna. Säg till om ni vill se något speciellt så lägger jag upp det.

Bifogat

• HIflow1.jpg
    HIflow1.jpg
    131.9 KB · Visningar: 298
  • HIflow2.jpg
    HIflow2.jpg
    126.3 KB · Visningar: 376
  • HIflow3.jpg
    HIflow3.jpg
    125.9 KB · Visningar: 327
Dr.Bike skrev:
2673148 Så här ser en High Flowtopp ut gott folk! Som ni ser finns lite attt göra trots allt. Jag lägger in dessa "före-bilder" så får vi se om vi kan se nån skillnad på "efter" senare

Du får putsa lite till...
Mest effekt för pengarna ger Factory-kamaxeln (1200kr)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2673148 Så här ser en High Flowtopp ut gott folk! Som ni ser finns lite attt göra trots allt......
.

Det ser perfekt ut, du behöver inte lägga ner mer jobb på den toppen :tummenupp . Bättre om du använder kvarvarande ledighet på min topp :D

Holy Rider skrev:
2673802 Du får putsa lite till...
Mest effekt för pengarna ger Factory-kamaxeln (1200kr)

Som sagt, jag har ännu inget gjort... så att putsa "lite till" är inte rätt ordval ;) Men så där kommer INTE mina kanaler att se ut. Blanka ytor är bling bling för ögat, men inte effekten tyvärr, och du får en boundary layer effect som suger fast gasmassan mot väggen. Inte bra, och till yttermera visso blir såna maskiner mer svårkörda då även bensin kondenserar på de släta väggarna med sämre förgasning som följd.
Annars ett snyggt jobb :tummenupp
Jag kommer dock att öppna ännu mer vid sidorna av ventilstyrningarna. Om du tittar på din bild ser du ff de vassa kanter som utgör sidorna på "knölen" ur vilken styrningarna kommer ut. Där ser du på fotot hur det blänker i de små rännor som slutar helt tvärt i höjd med styrningen, m.a.o en bruten kontinuitet, och ytan i varje ränna på ömse sidor av styrningen har en ogynnsam vinkel som "pekar" ner mot ventiltallriken. Fördjupar du dessa lite bara och låter dessa gaser gå in i pottan bakom ventilen, så kan du hjälpa upp den turbulenta situationen som råder där. Så just där, vid sidorna av styrningarna ser jag att det finns en hel del flöde att vinna. Svårt iofs att göra detta bra utan att förstöra mer än man gör nytta, och det är här superspecialverktygen (läs: inte billiga) åker fram!
Klicka upp bifogad bild:

southwick skrev:
2673741 Vilken KTM?

/Lasse

Veti inte mycket om den, men det ska nog vara en 640 detta.

Sydney skrev:
2673809 Det ser perfekt ut, du behöver inte lägga ner mer jobb på den toppen :tummenupp . Bättre om du använder kvarvarande ledighet på min topp :D

Tss tss! ;)

Ditt lilla grottmonster! Du ska nog få du med. man kan ju iaf lugnt konstatera att det finns betydligt större POTENTIAL i din topp! :D

Bifogat

• Ktm1.jpg
    Ktm1.jpg
    26.2 KB · Visningar: 461
Last edited:
southwick skrev:
2673741 Vilken KTM?

/Lasse
Jag kan svara på det då jag fått nöjet att utnyttja Doktorns kunskaper:)
det är en ktm 640 lc4 supermoto 06-a med 300 mil på mätaren kolla mitt garage:)

Holy Rider skrev:
2673802Mest effekt för pengarna ger Factory-kamaxeln (1200kr)
Går tyvärr inte läsa skalorna på vrid- o effektkurvorna.
Vore intressant se lyftprofilerna på dom kammarna, men antar att dom inte finns publicerade.
/u

Dr.Bike skrev:
2673913 Som sagt, jag har ännu inget gjort... så att putsa "lite till" är inte rätt ordval ;) Men så där kommer INTE mina kanaler att se ut. Blanka ytor är bling bling för ögat, men inte effekten tyvärr, och du får en boundary layer effect som suger fast gasmassan mot väggen. Inte bra, och till yttermera visso blir såna maskiner mer svårkörda då även bensin kondenserar på de släta väggarna med sämre förgasning som följd.
Jag kommer dock att öppna ännu mer vid sidorna av ventilstyrningarna. Om du tittar på din bild ser du ff de vassa kanter som utgör sidorna på "knölen" ur vilken styrningarna kommer ut. Där ser du på fotot hur det blänker i de små rännor som slutar helt tvärt i höjd med styrningen, m.a.o en bruten kontinuitet, och ytan i varje ränna på ömse sidor av styrningen har en ogynnsam vinkel som "pekar" ner mot ventiltallriken. Fördjupar du dessa lite bara och låter dessa gaser gå in i pottan bakom ventilen, så kan du hjälpa upp den turbulenta situationen som råder där. Så just där, vid sidorna av styrningarna ser jag att det finns en hel del flöde att vinna. Svårt iofs att göra detta bra utan att förstöra mer än man gör nytta, och det är här superspecialverktygen (läs: inte billiga) åker fram!

Shit, då får vi kontakta KTM-fabriken så att du kan hjälpa dem med hur man trimmar deras toppar.
Glöm inte att visa effektkurva innan och efter bearbetning, teori och praktik är två skilda saker.

Holy Rider skrev:
2674593 Shit, då får vi kontakta KTM-fabriken så att du kan hjälpa dem med hur man trimmar deras toppar.
Glöm inte att visa effektkurva innan och efter bearbetning, teori och praktik är två skilda saker.

Hoppsan!
En öm tå! :lol
Naturligtvis kan ju ingen göra bättre än fabriken... :rolleyes:
Det begriper ju alla att de vassa kanterna på ömse sidor om ventilstyrningen är optimala för flödet....

Last edited:
Sisådärja, nu börjar det hända grejer. Efter en kvälls arbete blir det en nätt spånhög.

Bifogat

• Hiflow4.jpg
    Hiflow4.jpg
    126.7 KB · Visningar: 465
  • Hiflow5.jpg
    Hiflow5.jpg
    125.3 KB · Visningar: 427
får rista in "super" high flow nu då :)

Trevligt! Vi får väl se om jag börjar gräva i min KTM-rova efter nyåret. Det är ju en "fabrikstopp" med tre år på nacken. Utlovade studiebesöket står fast :)

ozeo skrev:
2674922 får rista in "super" high flow nu då :)

:hihi Får göra det!

Så HÄR tycker iaf JAG att det bör se ut runt och vid sidan av styrningarna ;) Jag har flyttat "väggen" lite dessutom, som den sjkarpögde ser. Original svänger den som lilla Suravägen och det är nåt som gasmassan inte gillar såvärst... Jag lånar dessutom Holy Riders bild igen för att belysa vad jag menar, det var nämligen en väldigt pedagogisk bild tack vare blänket. På den bilden har jag förstärkt det jag kallar svängar med röda linjer. Tittar man p mellanväggen är den otroligt tjock strax innan styrningarna och tvingar därmed gasmassan att börja svänga längs de röda linjerna (blänket) som markerar huvudkanalerna i den toppen.

Avgas har här fått sin grundform nu är det bara finlir med tandläkarborren på och runt styrningarna. Notera hur de platta ytorna runt styrningarna är helt borta och ersatta av evakueringskanaler som lutar snyggt ut mot porten så de heta gaserna kan smita iväg lättare.
Här kommer lite fler bilder:

Bifogat

• Hiflow6.jpg
    Hiflow6.jpg
    121 KB · Visningar: 266
  • Hiflow7.jpg
    Hiflow7.jpg
    124.4 KB · Visningar: 389
  • zigzag.jpg
    zigzag.jpg
    45.2 KB · Visningar: 292
Last edited:
Här är en liten förhandstitt på min Crf500 topp.
Jag kommer lägga ut mer bilder senare när motorn är klar!
(37-32ventiler)

//Johan

Bifogat

• Hondabygget 011 +SH.JPG
    Hondabygget 011 +SH.JPG
    96.5 KB · Visningar: 411
Jparacing skrev:
2675671 Här är en liten förhandstitt på min Crf500 topp.
Jag kommer lägga ut mer bilder senare när motorn är klar!
(37-32ventiler)

//Johan

:tummenupp So far so good! Vilka fortsatta planer har du?

Dr.Bike skrev:
2675686 :tummenupp So far so good! Vilka fortsatta planer har du?
Ja vart ska man börja...?

-Standard Fcr mx41:a
-Billet cylinder (101mm i borr)12.5:1
-Webcams mysto kam (260/260 vid 1.25 och 11mm i lyft in och 9mm ut)
-Har en Carrillo pro-a stake men tycker den är på tok för klen.
-1mm större ventiler 37/32
Där har du endel av vad som försegår i garaget nu!
Det kommer en total beskrivning senare av vad som är gjort.

//Johan

Dr.Bike skrev:
2673913 Som sagt, jag har ännu inget gjort... så att putsa "lite till" är inte rätt ordval ;) Men så där kommer INTE mina kanaler att se ut. Blanka ytor är bling bling för ögat, men inte effekten tyvärr, och du får en boundary layer effect som suger fast gasmassan mot väggen. Inte bra, och till yttermera visso blir såna maskiner mer svårkörda då även bensin kondenserar på de släta väggarna med sämre förgasning som följd.
Klicka upp bifogad bild:

Veti inte mycket om den, men det ska nog vara en 640 detta.

Tss tss! ;)

Ditt lilla grottmonster! Du ska nog få du med. man kan ju iaf lugnt konstatera att det finns betydligt större POTENTIAL i din topp! :D

Det var länge sedan man höll på med att bearbeta kanaler men kan man inte trycka ur styrningarna, ta bort det som skall tas bort och sedan trycka i styrningarna igen ? Så gjorde jag när jag trimmade moppe motorer på den tiden aluminiumcylindrar hade foder.

Dr.Bike skrev:
2675655Så HÄR tycker iaf JAG att det bör se ut runt och vid sidan av styrningarna ;)

...och jag gör precis tvärt om, jag lägger dit material för att göra choke-arean ännu mindre - originalet är lite väl stort. Dvs jobba vidare från "kantvingarna" från styrningen upp till sätet med epoxy.

andersbrink skrev:
2676182 ...och jag gör precis tvärt om, jag lägger dit material för att göra choke-arean ännu mindre - originalet är lite väl stort. Dvs jobba vidare från "kantvingarna" från styrningen upp till sätet med epoxy.
blir det nån skillnad då :confused: vad är "bäst" ??

/ lyckligt ovetande

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back