GSXR1100R skrev:2672092Vad många verkar glömma bort är att det kvittar hur snabba förare man har om man inte har ett väloljat depåteam, vi brukar snitta på 1.07-1.11 och det brukar räcka till 15-16:de plats på Knudan mot dom snabba grabbarna.
Jag tror att det kommer många snabba sprinters även i B-serien men man ska orka köra långa pass oxå, varje byte kostar tid.
Snittar man 1.05 på Knudan så kan man räkna med två hjulbyten.
Snittar man 1.10 på Knudan så håller oftast däcken hela racet.
Den som ligger på 1.05 tider kommer 55 varv på en timme.
Den som ligger på 1.10 tider kommer 51 varv på en timme.
Det optimala racet gör man om man endast byter förare när man måste tanka, men det innebär oftast minst en timme i sadeln.
Man tappar ungefär ett varv vid förarbyte/tankning, man tappar ännu mer vid förarbyte/tankning/däcksbyte.
Dom få extra varv en snabb förare kan kapa åt sig är svåra att förvalta, hojen drar dessutom mera soppa.
Vi bytte bakhjul en gång på Knudan, och det gick att köra 1.05 utan problem. Det görs i samband med tankning samt förarbyte, och den extra tiden, ca 15-30 sek, som går åt har man tjänat in på 3-6 varv.
Det är en jäkla skillnad att köra 51 jämfört mot 55 varv per timme. Du vet ju själv hur tight det brukar vara!
Dina teorier om att det kan vara bra att köra långsamt tack vare lägre bensinförbrukning låter möjligen bra i teorin, men i verkligheten blir det alltid annorlunda, främst pga safety car.
Tanka/förarbyte gör man självklart enbart vid safety car eller om soppan är slut. Om man kör in för att man inte pallar mer så ska man lägga om sin taktik eller börja köra bandagar istället!
Man ska köra så fort som möjligt, och vad orken tillåter, hela tiden oavsett om det slukar mycket soppa eller sliter däck!
Last edited: