Fortsatt ERF-snack!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
GSXR1100R skrev:
2672092 Vad många verkar glömma bort är att det kvittar hur snabba förare man har om man inte har ett väloljat depåteam, vi brukar snitta på 1.07-1.11 och det brukar räcka till 15-16:de plats på Knudan mot dom snabba grabbarna.

Jag tror att det kommer många snabba sprinters även i B-serien men man ska orka köra långa pass oxå, varje byte kostar tid.

Snittar man 1.05 på Knudan så kan man räkna med två hjulbyten.
Snittar man 1.10 på Knudan så håller oftast däcken hela racet.

Den som ligger på 1.05 tider kommer 55 varv på en timme.
Den som ligger på 1.10 tider kommer 51 varv på en timme.

Det optimala racet gör man om man endast byter förare när man måste tanka, men det innebär oftast minst en timme i sadeln.

Man tappar ungefär ett varv vid förarbyte/tankning, man tappar ännu mer vid förarbyte/tankning/däcksbyte.

Dom få extra varv en snabb förare kan kapa åt sig är svåra att förvalta, hojen drar dessutom mera soppa.

Vi bytte bakhjul en gång på Knudan, och det gick att köra 1.05 utan problem. Det görs i samband med tankning samt förarbyte, och den extra tiden, ca 15-30 sek, som går åt har man tjänat in på 3-6 varv.

Det är en jäkla skillnad att köra 51 jämfört mot 55 varv per timme. Du vet ju själv hur tight det brukar vara!

Dina teorier om att det kan vara bra att köra långsamt tack vare lägre bensinförbrukning låter möjligen bra i teorin, men i verkligheten blir det alltid annorlunda, främst pga safety car.
Tanka/förarbyte gör man självklart enbart vid safety car eller om soppan är slut. Om man kör in för att man inte pallar mer så ska man lägga om sin taktik eller börja köra bandagar istället!

Man ska köra så fort som möjligt, och vad orken tillåter, hela tiden oavsett om det slukar mycket soppa eller sliter däck!

Last edited:
oscar skrev:
Man ska köra så fort som möjligt, och vad orken tillåter, hela tiden oavsett om det slukar mycket soppa eller sliter däck!
E.O.D :)

oscar skrev:
Det är en jäkla skillnad att köra 51 jämfört mot 55 varv per timme.
Det gör 24 varv på ett lopp. Nästan en halvtimme på Knutstorp...

Last edited:
oscar skrev:
2672186 PunGt slut!
Det tjänar man snabbt in på med ”väloljad” depåpersonal!
Nu undrar jag bara hur många som orkar köra 1.05 tider i 2 ggr 1 timme, jag kommer ihåg hur slut du var dom första säsongerna som du körde, du kroknade ju redan efter 15-20 minuter.

Visst ska man köra så fort man kan men oftast så håller inte piloten hela passet ut om han laddar 100% redan första varvet.

Betäffande Bingo så har han liksom jag inte ens varit nära 1.05.

Oscar har kört med HET, ett toppteam med massor av mekaniker och hög budget, det är ju tyvärr inte alla ERF team som har dom förutsättningarna.

Många team saknar snabbfästen, snabbtank, muttermaskiner osv, då kan ett hjulbyte innebära katastrof, vem minns inte #11 S.O.S hjulbyte som tog 25 minuter pga strul.

Vad jag menar är att man inte ska stirra sig blind på varvtiderna, det finns mycket annat som är viktigare än att sätta snabba varv.

HET satsade stenhårt för att vinna serien 2006 men pga klotningar & haverier så sprack den satsningen.

Summa sumarum är det bättre att köra 1.10 tider i 60 minuter på raken än att köra 1.05 i 25-30 minuter, dom få som klarar 1.05 tempo i en timme är elitförare i mina ögon.

Bingo skrev:
2672169 E.O.D :)

Det gör 24 varv på ett lopp. Nästan en halvtimme på Knutstorp...
Minus alla depåstopp & SC så det blir inte så mycket kvar.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Vad jag menar är att man inte ska stirra sig blind på varvtiderna, det finns mycket annat som är viktigare än att sätta snabba varv.
Som förare skall man titta på varvtiderna och som depåpersonal skall man titta på annat. Som team skall man se till helheten. Och när man gör det så brukar man komma fram till att förarna skall köra så fort de kan. Att de kör full stint förutsätts normalt.

Att man inte kan köra på absolut topp i en timmes tid i stöten begriper väl alla utan att man skriver det.

GSXR1100R skrev:
Minus alla depåstopp & SC så det blir inte så mycket kvar.
Jasså, hur många extra depåstopp blir det då? Hur mycket tappar man på dem? Om man gör de extra depåstoppen under safetycar, blir det mer kvar då?

Kom igen, det är en halvtimme vi pratar om. Man hinner med en eftermiddagsfika också på den tiden.

Last edited:
Bingo skrev:
2672277 Som förare skall man titta på varvtiderna och som depåpersonal skall man titta på annat. Som team skall man se till helheten. Och när man gör det så brukar man komma fram till att förarna skall köra så fort de kan. Att de kör full stint förutsätts normalt.

Att man inte kan köra på absolut topp i en timmes tid i stöten begriper väl alla utan att man skriver det.
Ja det låter ju så enkelt man det är väldigt svårt i verkligheten.

Mitt team har placerat sig ganska bra i nästan alla race som vi genomfört, detta trots att många andra team har snabbare varvtider och bättre hojar, att nå topp 10 kräver dock mer än vad vi kan.

Tur är underskattat :D

Bingo skrev:
2672277

Jasså, hur många extra depåstopp blir det då? Hur mycket tappar man på dem? Om man gör de extra depåstoppen under safetycar, blir det mer kvar då?

Kom igen, det är en halvtimme vi pratar om. Man hinner med en eftermiddagsfika också på den tiden.
Det beror väl på hur länge däcken/föraren håller, vi vet att många kroknar aldeles för tidigt.

Lägg på ett eller två manuella hjulbyten och något extra förarbyte och vips har du tappat många placeringar.

oscar skrev:
2672128
Om man inte har Endurancetank på Anderstorp så skiljer det rätt mycket hur långa pass man kan köra, 1.45 tider med valmers Gixxer tusen = 45-50 minuter, slår man av något på tempot så räcker soppan mer än en timme.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
2672257
HET satsade stenhårt för att vinna serien 2006 men pga klotningar & haverier så sprack den satsningen.

Klotningen berodde på haveri!

GSXR1100R skrev:
2672295
Om man inte har Endurancetank på Anderstorp så skiljer det rätt mycket hur långa pass man kan köra, 1.45 tider med valmers Gixxer tusen = 45-50 minuter, slår man av något på tempot så räcker soppan mer än en timme.

För helvete Micke! Man kör ju en tävling för att få köra fort. Hur kul är det att gå ut med målet att sänka tempot för att soppan ska räcka längre!?
Man tjänar mer på att köra fort och tanka ofta än att köra långsamt!! :såjaponken

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Tur är underskattat :D

Nä, tur har inte så mycket med era placeringar att göra. Ni har kört bra och har en väl fungerande depå.

Den där hojen måste det vara nåt fel på - det du beskriver är ju en ökning av bränsleförbrukningen i sotrleksordningen 25-30%! Beror iofs på vad du menar med att "slå av något". Mellan 1.45 och 1.52 är det en evighet. Slå av något från 1.45 är för mig 1.46 - 1.46,5-tider.

Bingo skrev:
2672496 Nä, tur har inte så mycket med era placeringar att göra. Ni har kört bra och har en väl fungerande depå.

Den där hojen måste det vara nåt fel på - det du beskriver är ju en ökning av bränsleförbrukningen i sotrleksordningen 25-30%! Beror iofs på vad du menar med att "slå av något". Mellan 1.45 och 1.52 är det en evighet. Slå av något från 1.45 är för mig 1.46 - 1.46,5-tider.
Ja det är säkert många fel på valmers junkhoj men den höll iaf 2 race, bensinförbrukning är precis som luftmotståndet en beräkning i kvadrat, ökar man tempot 10% så ökar förbrukningen ca:20%.

Det är bara på Anderstorp som jag önskar att vi hade Endurancetank, på Knudan är det inte många som orkar köra mer än en timme på raken, dessutom suger Knudan inte lika mycket soppa.

Alla reflektioner som jag skriver är MINA tolkningar av MITT team, hur andra team tänker och gör vet jag inte.

Last edited:
Jag måste hålla med Oscar i detta ämne.
Man kan inte småfisa runt banan för att nå topp placering, men kör man
för att bara spara pengar o dra runt detta för att få lite ban tid, kan det vara bättre att köra på bandagar. Håller med Oscar att man kör för att tävla.
det är där man får kicken.
Sen måste jag lägga in ett gott ord för Oscar.....
Han har fått uthållighet och orkar köra högt tempo länge.
Sen att han kör om Sveriges snabbaste pilot ....Kom igen
Oscar måste bli rikskändis bara på detta.

Micke du menar väl:arsele
O sluta med er pajkastning.
Vi måste tycka om varandra o kramas i depån.
:pussa

Last edited:
Talpai skrev:
2673861 Jag måste hålla med Oscar i detta ämne.
Man kan inte småfisa runt banan för att nå topp placering, men kör man
för att bara spara pengar o dra runt detta för att få lite ban tid, kan det vara bättre att köra på bandagar. Håller med Oscar att man kör för att tävla.
det är där man får kicken.
Sen måste jag lägga in ett gott ord för Oscar.....
Han har fått uthållighet och orkar köra högt tempo länge.
Sen att han kör om Sveriges snabbaste pilot ....Kom igen
Oscar måste bli rikskändis bara på detta.

Micke du menar väl:arsele
O sluta med er pajkastning.
Vi måste tycka om varandra o kramas i depån.
:pussa
Du har helt rätt, om man siktar på pallplats så håller inte min strategi, men om man redan vet att man inte har chans på pallplats och istället siktar på topp 15-20 av 60 team så funkar min strategi väldigt bra.

Ingen i mitt team kan köra 1.05 tider i en timme, inte ens ett varv, med vetskapen att många topp 10 team ligger på 1.02-1.05 så är det inte så svårt att räkna ut en realistik målsättning.

Sedan är det ju så här att vissa tycker att 1.03 känns snabbt medans andra tycker att 1.10 känns snabbt, man kan tävla i RR även om man inte tillhör eliten.

Sedan har vi det här med att chansa och ibland så går det men ibland så blir det som för Talpai på Mantorp en racingbabianröv :D

Last edited:
GSXR1100R skrev:
2673980
Sedan har vi det här med att chansa och ibland så går det men ibland så blir det som för Talpai på Mantorp en racingbabianröv :D

Sluta pajkastningen ..................
Jag var trött o gjorde detta med flit.

Talpai skrev:
2673997 Sluta pajkastningen ..................
Jag var trött o gjorde detta med flit.
Du kastade paj och fick en i retur :pannkyss

Du om någon vet vad som gäller i ERF, ett bra depåteam gör underverk, ni fick strul på Åsen och tappade massor pga detta, men snabba är ni, mycket snabbare än oss:tummenupp

GSXR1100R skrev:
2674001 Du kastade paj och fick en i retur :pannkyss

Du om någon vet vad som gäller i ERF, ett bra depåteam gör underverk, ni fick strul på Åsen och tappade massor pga detta, men snabba är ni, mycket snabbare än oss:tummenupp

Jag sa ju att du mena väl.(Det är väl antagligen för du inte blir snabbare):pannkyss
Men nästa år ska jag bara vara
depå skådare o kolla på svensk racing.

Talpai skrev:
2674006 Jag sa ju att du mena väl.(Det är väl antagligen för du inte blir snabbare):pannkyss
Men nästa år ska jag bara vara
depå skådare o kolla på svensk racing.
Jag blir aldrig lika snabb som du, detta var min fjärde säsong men jag har faktiskt lyckats att bli mindre långsam för varje år.

Mitt mål med 2006 var att köra under 1.10 i samband med ett ERF, ha roligt på banan, hålla mig på hjulen och inte vurpa och det gick ju, det enda som jag ångrar är att jag inte började med RR för 20 år sedan, då hade du fått dig en match... eller.. kanske... inte..

Vissa har det i sig och andra inte :tummenupp

GSXR1100R skrev:
2674022 Jag blir aldrig lika snabb som du, detta var min fjärde säsong men jag har faktiskt lyckats att bli mindre långsam för varje år.

Mitt mål med 2006 var att köra under 1.10 i samband med ett ERF, ha roligt på banan, hålla mig på hjulen och inte vurpa och det gick ju, det enda som jag ångrar är att jag inte började med RR för 20 år sedan, då hade du fått dig en match... eller.. kanske... inte..

Vissa har det i sig och andra inte :tummenupp

Du e snabb nog för mig( max 4 sek)
Mitt mål var att köra att köra om dig så många ggr som möjligt under en o samma tävling.
Mantorp blev det en gång.:arsele sen ont i röven

Last edited:
Talpai skrev:
2674054 Du e snabb nog för mig( max 4 sek)
Mitt mål var att köra att köra om dig så många ggr som möjligt under en o samma tävling.
Mantorp blev det en gång.:arsele sen ont i röven
Moahahaha :tummenupp

Zilversurfer skrev:
2672487 Vi ska köra ERF B, så vi kör med 1 set Pilot Power hela säsongen.
:rofl
Nåja - läste i tidningen att DH, JC, CT bildar pallplats team - så ni får nog köra touringdäck om ett set skall hålla.... mer än 1 timme...:näsblod
Lycka till i sommar - jag skall tillverka vimplar o kolla alla era race som går nära mitt bohag:tummenupp
Vad heter teamet förresten? Vem mekar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...