Kommer du att betala försäkringen?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

Trafikförsäkringen höjs med 200-300%. Kommer du att försäkra hojen?

• Antal röstningar
    0

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

H4 skrev:
2645080 Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

Böter? Vad sägs om fängelse om du råkar döda ngn pga att du orsakar en olycka? Fortfarande värt det?

Precis, det är ju inte böterna som är det jobbigt, utan om det skulle hända ngt, då blir ju DU skadeståndsskyldig och det kan nog bli dyrare än de 300% innan...
Men visst vore det trisst med en sådan höjning...

H4 skrev:
2645080att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Smart! Jag har bara blivit stannad en enda gång på MC! Hur mycket böter skulle man få för att köra oförsäkrat? Jag har ju betalat massvis med försäkringspengar, säkert helt i onödan! Jag känner mig så dum!

campar skrev:
2645088 Precis, det är ju inte böterna som är det jobbigt, utan om det skulle hända ngt, då blir ju DU skadeståndsskyldig och det kan nog bli dyrare än de 300% innan...

Är det inte här någonstans TFF träder in och täcker litegrann?

Last edited:
campar skrev:
2645088 Precis, det är ju inte böterna som är det jobbigt, utan om det skulle hända ngt, då blir ju DU skadeståndsskyldig och det kan nog bli dyrare än de 300% innan...

Hmmmm det finns ju ett företag (kan ej namnet) som tar en hutlös summa pengar/dag om man inte har någon försäkring - dom borde väl betala ut pengar?

vad går dom pengarna annars till?

nu är min försäkring så billig men annars hade jag nog kunnat köra utan försäkring

Trafikförsäkringen täcker skador för tredje part till ett värde av 300000000 kronor. Finns en anledning till att den är obligatorisk. 300 miljoner skäl faktiskt.

öööh... Det kan du väl få även om du skulle köra försäkrat? :va

Vållande till annans död? det kommer du inte ifrån med en försäkring..

Mekkras skrev:
2645098 öööh... Det kan du väl få även om du skulle köra försäkrat? :va

Vållande till annans död? det kommer du inte ifrån med en försäkring..

Ville vara lite dramatisk :D

Men om man ser realistiskt på det kommer man garanterat att sitta ekonomistkt i skiten privat p.g.a. skadeståndskostnader.

Ponera att alla strejkar i Sverige och slutar att betala försäkring i och med en chockhöjning av trafikförsäkringen.

Tror ni att det hade hjälpt? Hade de sänkt försäkringen?

Santo: Visst är det så. Men sedan kan man undra hur stor chans är det att man råkar döda någon med hojen? Mindre än andra fordon.

Santo skrev:
2645108 Ville vara lite dramatisk :D

Men om man ser realistiskt på det kommer man garanterat att sitta ekonomistkt i skiten privat p.g.a. skadeståndskostnader.

Det är uppfattat! :tummenupp :D

Visst fasen sitter du i skiten! Det är ju inte för inte det finns en lag om att alla fordon skall vara minst trafikförsäkrade!

campar skrev:
Nej, DU blir inte skadeståndsskyldig om du kör normalt, dvs inte grovt vårdslöst etc.
Däremot får du betala max 3970:- oavsett hur mycket du förstör plus att de vill ha pengar för tiden fordonet varit i trafik utan att premien betalats.

Från TFF (TrafikFörsäkringsFöreningen):
"Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

BTW: Tänk på att de 300% framförs av ena sidan i den här frågan...

Man får ju skilja på uppsåtsbrott, och trafikbrott. Kör man, och det kan bevisas, 200 km/h i stan och kör ihjäl en person kommer man givetvis att bli åtalad för detta. Du kan också pga ett missförstånd i trafiken köra sönder någons van Gogh som vederbörande bär på. Tavlan går på försäkringen.
Skadestånd prövas i domstol, förutsatt att man blir dömd.
Som jag sade tidigare. Försäkringen täcker skador på egendom och undantaget idrotten kan man inte äga en människa.
Man får inte åtalsimmunitet på trafikförsäkringen.

Kom på att en poll hade fungerat ypperligt i den hör tråden :huvet

sandstream skrev:
2645125 Hur tänker du nu?

Med referens till ditt tidigare inlägg kan den som orsakar olyckan få betala för hela kalaset.

I det fall där man kan bli återbetalningsskyldig av endast 10% kan man i börjag av citatet läsa "Om skadeersättning betalas ut...". Jag tolkar det som om att det finns en risk att inget betalas ut. Då blir väl den som orsakar olyckan ersättningsskyldig?

Jag kommer självklart att betala försäkringen, har ingen lust att betala min egen rullstol själv om det går åt h-vete.

Smart att köra utan trafikförsäkring. Kul att leva på existensminimum resten av sitt liv om man skulle råka invalidisera någon.

Ok, det är upp till en själv vilka risker man vill ta. Den skadade ersätts ju på ett eller annat sätt.
Men tycker att det är oerhört osmart bara.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT