Mitt rekreationsbygge..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Mitt rehabiliteringsbygge..

Jag har efter en arbetsplatsolycka gått sjukskriven i snart ett halvår men så snart jag kunde ta mig ur rullstolen och börja hoppa på kryckor lite skapligt så påbörjade jag ett litet bågebygge för att ha nåt att göra..

Jag köpte ramen på ett swapmeet, ingen visste vad den var tillverkad för och jag fick bygga om den en del för att få den att funka ihop med motor och hjul.
Motorn har jag knyckt ifrån en Yamaha TT600, jag köpte en hel hoj som jag slaktade på de delar jag behövde och sen sålde jag iväg resterna..
Framgaffeln som är den dyraste delen i hela projektet kommer ifrån en HD, gissningsvis 30-tal..
Hojen har nya 21"hjul både bak och fram med 120mm breda däck på..

Jag eftersträvar ett antikt rejsstuk som kanske egentligen aldrig funnits men det gammaldagsa stuket kommer nog att förstöras lite av att det blir moderna skivbromsar både fram och bak men bromsarna är viktigt att de funkar ordentligt..

Det skulle vara kul med lite åsikter och kommentarer...

Såg just att det fanns en speciell avdelning för byggen, den missade jag visst...
 

Bifogat

  • Bild 106mindre.JPG
    Bild 106mindre.JPG
    75.3 KB · Visningar: 1,632
  • Bild 109mindre3.JPG
    Bild 109mindre3.JPG
    98.4 KB · Visningar: 1,293
Last edited:

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Det där kommer bli coolt
Var fick du hjulen från?
På med lite nya prylar bara. Jag gillar stuket på hojjen!!
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Hur tuff som helst försök hålla den clean, det finns ju bakbroms ok som nyper på drevet till exempel, och enkelskiva fram, det här blir ett kul bygge att följa
synd att man kanske behöver en tank :D snygg utan :tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
MotardBoy skrev:
2642808 Det där kommer bli coolt
Var fick du hjulen från?
På med lite nya prylar bara. Jag gillar stuket på hojjen!!

Jag köpte hjulen på Ebay.. 21x3.25.. Eftermarknads HD-hjul..
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Har lite svårt för såna framgafflar med synliga fjädrar. En fet usb gaffel på den där hade nog sett rätt ballt ut tror jag ;)

Jag diggar den raka dämparen dock, kan bli coolt helt klart
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Cliff Barnes skrev:
2642811 Hur tuff som helst försök hålla den clean, det finns ju bakbroms ok som nyper på drevet till exempel, och enkelskiva fram, det här blir ett kul bygge att följa
synd att man kanske behöver en tank :D snygg utan :tummenupp

Ja det blir nog den typ av drevbroms bak som du pratar om, det har jag redan planerat eftersom det inte finns nåt fläns för skiva mer än på ena sidan..

Tanken har jag funderat en del på, jag tycker nog att tankvalet är det svåraste på hela bågebygget.. Nu har jag köpt en liten moppetank som jag hittade på blocket som jag tror kan sitta rätt fint, gör den inte det så får jag väl hitta på nåt annat...
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kul bygge. Har du sett den "mycket" lika hojen MCM byggde för några år sedan? TT600 stånka, stelben och ekerfälgar.

En jätteliten detalj, försök bygga om främre motorfäste rent utseendemässigt så blir det ännu svårare för folk att gissa vad hojen är byggd av.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
xfader skrev:
2642815 Har lite svårt för såna framgafflar med synliga fjädrar. En fet usb gaffel på den där hade nog sett rätt ballt ut tror jag ;)

Jag diggar den raka dämparen dock, kan bli coolt helt klart

Med en USD-gaffel så hade jag inte kommit i närheten av det antika rejsstuket men för körbarheten så hade det nog gjort underverk, en springergaffel som min har ju bara fjädring, ingen dämpning..
Det hade blivit klart billigare att köpa en USD från en gammal R1a eller nåt också..

Slutröret/megafonen köpte jag från Dalhems.. Det är en sk Stingerpipa avsedd för att sitta uppåtriktad bak på Baggebubblor :)

Chronic skrev:
2642821 Kul bygge. Har du sett den "mycket" lika hojen MCM byggde för några år sedan? TT600 stånka, stelben och ekerfälgar.

En jätteliten detalj, försök bygga om främre motorfäste rent utseendemässigt så blir det ännu svårare för folk att gissa vad hojen är byggd av.

Jodå den har jag faktiskt sett men jag hade fått iden om min och köpt donatorbågen redan innan jag blev tipsad om den hojen.. På den kör de dock med en modern gaffel och mer av TTns ram.. Inte helt olika som sagt :)

Det främre motorfästet kommer nog att se lite annorlunda ut sen eftersom jag ska sätta fotpinnarna i det.. För utseendets skull så vore det bättre om fotpinnarna satt mitt under sadeln men jag kan inte böja vänsterbenet så mkt att det är genomförbart om jag ska kunna köra hojen sen:)
 
Last edited:

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Kommer nog bli fräckt, hur ska du göra med bakdrevet för det är väl ett framhjul du har bak?

Sen heter det USD (Up side down) inte USB (universal serial bus) ;)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jocks skrev:
2642939 Kommer nog bli fräckt, hur ska du göra med bakdrevet för det är väl ett framhjul du har bak?

Sen heter det USD (Up side down) inte USB (universal serial bus) ;)

Oj! Jo jag vet förstås vad det heter men det blev fel i skallen, det måste jag ändra på stubben :)

Angående bakdrevet så blir det ett kombinerat drev/bromsskiva, ganska vanligt i choppervärlden..
 
Last edited:

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Jocks skrev:
2642939 Kommer nog bli fräckt, hur ska du göra med bakdrevet för det är väl ett framhjul du har bak?

Sen heter det USD (Up side down) inte USB (universal serial bus) ;)


Jag är IT-Chef. så det får förklara felstavningen ;p

självklart är det USD :pannkyss

Kul projekt är det ivf, får önska lycka till! (är alltid kul med projekt, oavsett hojtyp). Man blir lite sugen på att göra klart Nortonen jag har ståendes i garaget :)
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
coolt som f*n blire,:yoparty tipset är väl o höja styret en aning, annars kan den kommande tanken se lite bullig ut, fet respekt för såna här hemmabyggen..
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
xfader skrev:
2642946 Jag är IT-Chef. så det får förklara felstavningen ;p

självklart är det USD :pannkyss

Kul projekt är det ivf, får önska lycka till! (är alltid kul med projekt, oavsett hojtyp). Man blir lite sugen på att göra klart Nortonen jag har ståendes i garaget :)

Det förväntas inte av oss grabbar att vi ska kunna stava så det är väl egentligen bara manligt med lite felstavningar här och där :)

Jag ser det här bygget som lite av ett genrep inför ett framtida bygge med lite högre budget. I det bygget funderar jag faktiskt på att sätta en gammal Norton eller Trajjamotor men ändå ha ungefär samma stuk som på den hojen jag bygger nu..

peter R1 skrev:
2642961 coolt som f*n blire,:yoparty tipset är väl o höja styret en aning, annars kan den kommande tanken se lite bullig ut, fet respekt för såna här hemmabyggen..

Tack så mkt! :)

Och angående tanken kan sägas att den kommer inte att bygga mer än ett par cm över ramen tror jag så ett styre som det som sitter där nu skulle nog funka ganska bra.. Men nu har jag bara punktat fast ett par bitar av ett avkapat styre på den övre gaffelkronan för att ha nåt att hålla i när jag flyttar på hojen..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2642795Det skulle vara kul med lite åsikter och kommentarer...

Såg just att det fanns en speciell avdelning för byggen, den missade jag visst...

Du har fått till ett helrätt stuk. Lite 20-tals Boardtracker över den. Intrycket förstärks av de stora smala hjulen och det skönt låga styret! :tummenupp

Håller inte ned om kritiken det främre motorfästet: Även om det kommer från XT:n så tror jag ändå att det kan passa in perfekt, ty flyginspirerade lätthål och i konsolkonstruktioner är typisk 20-30-tal tycker jag. Det har jag även sett i boxförstärkta styrhuvuden på hojar från den tiden. Det kan även vara ett tips till dig om du vill göra en värmesköld i plåt till avgasröret där det passerar förarens ben: att hålborra värmeskölden med hål i samma diameter som konsolen för främre motorfästet. Tycker det är tufft med värmesköldar med lätthål med stor diameter, precis som på eldrören på en dåtida kulspruta.

Tankvalet vill jag inte lägga mig i, men jag tycker iaf att du ska överväga den kantiga 20-talsstilen på tex HD eller Husqvarnas 1000 V-twin TT-racer. En sådan mer kantig 20-talstankform matchar ju faktiskt även den lite kantiga motorn bättre än tex en mjukare bobbertank.

Tycker jag.

Good luck!!

/J
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2642972

Tankvalet vill jag inte lägga mig i, men jag tycker iaf att du ska överväga den kantiga 20-talsstilen på tex HD eller Husqvarnas 1000 V-twin TT-racer. En sådan mer kantig 20-talstankform matchar ju faktiskt även den lite kantiga motorn bättre än tex en mjukare bobbertank.

/J

Jag hade allt nåt sånt i skallen med ett tag och jag vet fortfarande inte riktigt hur det blir..
Ett tag så funderade jag på att dra upp det övre ramröret i en lite högre båge för att kunna montera en tank under det som man gjorde på den tiden.. Men samtidigt så är det ju såhär, det är ingen Harley och just därför så vill jag inte att det ska se ut som att jag har byggt hojen för att den ska se ut som en Harley om du förstår hur jag menar..
Med den här motorn så vill jag inte att det ska bli alltför mkt Harleylook på den, då blir det bara patetiskt, ungefär som att lackera örnar och amerikanska flaggor på en Yamaha Dragstar..
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Om du tycker det är viktigt med bra bromsverkan , så rekommenderar jag att INTE använda drevbroms ! Kan hålla med om att det är sjukt snyggt , cleant , etc....men bromsverkan är piss !:rolleyes:

Hade drevbroms på en Hondachopper för 10-talet år sen.... ISR 2-kolvs ok. Du kan inte smörja kedjan , eftersom då har du noll bromsverkan. Det slutade med att jag "kom över" x antal meter maskinkedja med rätt dimension ifrån jobbet som jag använde utan att smörja den. Bytte kedja var 400:de mil istället.....

Bifogar en dålig bild , men tyvärr den enda jag har där man "ser" oket....
 

Bifogat

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    124 KB · Visningar: 825

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jocks skrev:
2643007 Hitta en mycket snygg "Boardtracker" som Jörgen prata om, kanske kan ge lite insperation:

http://machinimal.com/m_fav/Pix/KENTUCKY_CB_900_BOARDTRACKE.jpg

Har också sett likande (Goldammer) i MCM och du kanske har bilder på mera coola hojar i liknande stuk?


http://www.goldammercycle.com

Den svarta Boardtrackern var riktigt läcker faktiskt, tack för den!

Och Goldammers röda hoj är faktiskt en av mina favoriter, det är en av de snyggaste hojarna jag nånsin sett och var nog en av anledningarna till att jag ville bygga en hoj av den här typen..

Folkezx9r skrev:
2643013 Om du tycker det är viktigt med bra bromsverkan , så rekommenderar jag att INTE använda drevbroms ! Kan hålla med om att det är sjukt snyggt , cleant , etc....men bromsverkan är piss !:rolleyes:

Hade drevbroms på en Hondachopper för 10-talet år sen.... ISR 2-kolvs ok. Du kan inte smörja kedjan , eftersom då har du noll bromsverkan. Det slutade med att jag "kom över" x antal meter maskinkedja med rätt dimension ifrån jobbet som jag använde utan att smörja den. Bytte kedja var 400:de mil istället.....

Bifogar en dålig bild , men tyvärr den enda jag har där man "ser" oket....

Jo jag vet att det inte funkar klockrent men å andra sidan så brukar jag inte använda bakbromsen heller så den behöver bara funka när bågen besiktas..
Å andra sidan så borde väl klistrig kedjespray funka ganska bra, den rinner ju inte..
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ubbejävel skrev:
2643017
Jo jag vet att det inte funkar klockrent men å andra sidan så brukar jag inte använda bakbromsen heller så den behöver bara funka när bågen besiktas..
Å andra sidan så borde väl klistrig kedjespray funka ganska bra, den rinner ju inte..

Tro mig...Jag försökte med både vax o klistrig spray av alla möjliga märken , men det behövs inte mycket för att du ska få noll bromsverkan:). INget av det jag provade fungerade tillfredsställande....

Men jag håller med...På en sån hoj så används ju bakbromsen ännu mindre eftersom det inte är några högre hastigheter eller offensiv körning.

För övrigt ett grymt läckert bygge du håller på med !:tummenupp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top