Det är hårt i norrland

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
...att falla alltså. Envis som man är ska man ju ut å köra trots att backen e frusen. Tog väl en tre fyra varv innan man hittade av ett snespår i de stora whoopisarna och fick kast, självklart finns det inget grepp när man väl landar igen att reda ut det med. Blev till att åka på mage över två frusna whoopies, gissa vilken kroppsdel som fick ta de goaste smällarna? :tummenupp

Det blev inga bilder på vurpan men däremot några efter, dom e tagna av min käre far som gör mig sällskap ifall (när) jag vurpar:

Bifogat

• bju moppe.jpg
    bju moppe.jpg
    78.4 KB · Visningar: 347
  • hoppi.JPG
    hoppi.JPG
    82.7 KB · Visningar: 186
  • hoppi2.JPG
    hoppi2.JPG
    84.5 KB · Visningar: 169
  • hoppi3.JPG
    hoppi3.JPG
    27.2 KB · Visningar: 184
  • brusten.jpg
    brusten.jpg
    61.1 KB · Visningar: 266
Om ni undrar varför den e så låg så äre för att det är motardfjädringen på. Den e jättetrevlig att åka på när det är så hårt i marken :rolleyes:

Spana in bakskärmen på bild 1 i bildserien från kurvan! :D

Ja va säger man, endast norrlänningar som ger sig ut med mc hjälm på en crossbana :gnissla

Annars måste det vara jäkligt gött med egen träningsbana!

Motard nissen skrev:
2641060 Ja va säger man, endast norrlänningar som ger sig ut med mc hjälm på en crossbana :gnissla

Annars måste det vara jäkligt gött med egen träningsbana!
Haha ja men de e bra mycke varmare å skönare att köra med integral än crosshjälm :tummenupp

Snörde ihop en bild åt farsan också (han servar huddig-maskiner), den blev lite komisk :D

Bifogat

• testar-maskinen (Medium).jpg
    testar-maskinen (Medium).jpg
    76.7 KB · Visningar: 245
jag MÅSTE prova din bana i sommar!!! :yoparty hur långt ärde till gunmark?

Olof Eriksson skrev:
2641139 Haha ja men de e bra mycke varmare å skönare att köra med integral än crosshjälm :tummenupp

Snörde ihop en bild åt farsan också (han servar huddig-maskiner), den blev lite komisk :D
Svaret på ditt problem heter hjälmhuva! (Tror jag? :va ) Inte för att jag klagar på integral, men jag måste nog säga att det är skönare att ha crosshjälm, på nåt vis. Kanske för att jag ALLTID flåsar som en flodhäst och immar igen integralhjälmar, men i alla fall. Sån här kör jag med på vintern när jag åker skoter, funkar skitbra så länge man har lite värme i huvet.

Vore najs med en Backflip to pitdigger med Huddigen by the way! :gnissla

Metaladdict skrev:
2641348 Svaret på ditt problem heter hjälmhuva! (Tror jag? :va ) Inte för att jag klagar på integral, men jag måste nog säga att det är skönare att ha crosshjälm, på nåt vis. Kanske för att jag ALLTID flåsar som en flodhäst och immar igen integralhjälmar, men i alla fall. Sån här kör jag med på vintern när jag åker skoter, funkar skitbra så länge man har lite värme i huvet.

Vore najs med en Backflip to pitdigger med Huddigen by the way! :gnissla
Jag har faktiskt en sån! Men jag tycker att det inte går andas i den, trots att jag skure hål i den. Imma brukar jag inte ha problem med heller, gäller bara att öppna kanalerna på rätt sätt :)

Haha får nog sätta den nästa gång då ;D

Brukar ställa fjädringen mjukare när marken är frusen. Man får mycket bättre grepp då. Men det kanske du redan upptäckt? Eg behöver man ju dubb så fort marken är frusen... bara $ som talar emot.

Two stroke man skrev:
2641636 Brukar ställa fjädringen mjukare när marken är frusen. Man får mycket bättre grepp då. Men det kanske du redan upptäckt? Eg behöver man ju dubb så fort marken är frusen... bara $ som talar emot.
Jao, jag har haft crossfjädring i sommras, lånad då, men då sålde killen jag lånade av hojjen så då fick jag sätta tillbaka motardfjädringen, och den orkar jag inte justera för det blir aldrig bra ändå, dessutom har ju stefan fixat mig en schysst inställning nu :tummenupp

Dubben e på, bara jag som fegar ;>

Olof Eriksson skrev:
2641676 Jao, jag har haft crossfjädring i sommras, lånad då, men då sålde killen jag lånade av hojjen så då fick jag sätta tillbaka motardfjädringen, och den orkar jag inte justera för det blir aldrig bra ändå, dessutom har ju stefan fixat mig en schysst inställning nu :tummenupp

Dubben e på, bara jag som fegar ;>

Till och med moder jord är hårdare i norrland!

Var aldrig rädd att skruva i fjädringen! Man lär sig mycket även om det blir fel. Skriv bara upp inställningarna INNAN du börjar skruva. Jag har anteckningar på inställningar för olika banor (tyvärr med olika hojar också). Så när jag kommer till en bana tittar jag bara i min pärm, sedan skruvar jag till inställningarna efter det.
Ok, har du dubb så var det ju inte pga dåligt grepp du klotade.

Two stroke man skrev:
2641688 Till och med moder jord är hårdare i norrland!

Var aldrig rädd att skruva i fjädringen! Man lär sig mycket även om det blir fel. Skriv bara upp inställningarna INNAN du börjar skruva. Jag har anteckningar på inställningar för olika banor (tyvärr med olika hojar också). Så när jag kommer till en bana tittar jag bara i min pärm, sedan skruvar jag till inställningarna efter det.
Ok, har du dubb så var det ju inte pga dåligt grepp du klotade.
Jao de e sant det, men det blir ny hoj till nästa säsong så det är bara börja om igen :)

Jag fick kast från en ett snett spår i upphoppet, vinklade tillbaka det som gick å la på lagomt me gas i landningen, landade i en frusen vattenpöl (ytfrusen) som jag kört över tidigare å spräckt, dvs även om dubben får grepp i "isen" så rör isen på sig. Men de e klart, om jag varit bättre eller varit större (80cc är typ det enda som jag tycker mig kunna "manual"a) så hade det säkert gått vägen.

Hursomhelst var jorden så hård att den inte formade sig det minsta, en ny erfarenhet för mig! Blir helt annorlunda att gå i spår när den inte formar sig något överhuvudtaget :)

Olof Eriksson skrev:
2641703 Jao de e sant det, men det blir ny hoj till nästa säsong så det är bara börja om igen :)

Jag fick kast från en ett snett spår i upphoppet, vinklade tillbaka det som gick å la på lagomt me gas i landningen, landade i en frusen vattenpöl (ytfrusen) som jag kört över tidigare å spräckt, dvs även om dubben får grepp i "isen" så rör isen på sig. Men de e klart, om jag varit bättre eller varit större (80cc är typ det enda som jag tycker mig kunna "manual"a) så hade det säkert gått vägen.

Hursomhelst var jorden så hård att den inte formade sig det minsta, en ny erfarenhet för mig! Blir helt annorlunda att gå i spår när den inte formar sig något överhuvudtaget :)

Man kan använda anteckningar även om man bytt hoj. Jag brukar jämföra t.ex med hemmabanan där man kört både nya och gamla hojen, då ser man ungefär hur många snäpp man ska dra på fjädringen. Därifrån har man en väldigt fin startpunkt.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back