Ducati monster För/nackdelar?

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
Tjena, jag har nu en Yamaha Thundercat som jag haft 1 säsong.
Känner att jag vill byta till nästa, är sugen på en Ducati monster, eftersom att ligga och nöta i 200 är inte så jävla kul, egentligen.

Jag känner att ett Monster har mycket mer "personlighet" än en Yamaha.
Hur mycket skiljer sig monstret från min thundercat i drag osv.
Hur mycket effekt har man i ett monster 600?
vikt?

Hur lätt är det att busa med det? hjula etc?

Är det stor skillnad i driftsäkerhet osv? tänkte köra på en längre tur nästa sommar och vill inte att den ska gå sönder stup i kvarten?

Mvh Mattias (som vill ner i Ducce träsket)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns såå mycket att läsa om Monster, om du bara söker lite på forumet.

En sak kan jag säga, och det är att är du över 1800mm lång sittandes på en Monster så ser det inte klokt ut.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Tjenare!

En Monster 600 har 50 hk om jag inte minns fel, det är en mycket lättkörd och trevlig hoj. Dock är det viktigt att poängtera att det inte är någon avklädd sporthoj. Bromsarna är av bästa klass oavsett om du väljer en modell med enkel skiva (Dark) eller en med dubbla. Minimonstret har inte heller justerbar gaffel så länge du inte väljer en 620 med ett "S" i beteckningen.

620 sägs vara en ordentligt mycket bättre motor än 600:an. Själv har jag inte kört den så jag vill varken bekräfta eller dementera detta.

Min 600 gjorde någonstans kring 175 km/h vid upprätt körställning.
Tar du en böj i dessa hastigheter märker du att det inte är en sporthoj.

Kanonkul på kurviga landsvägar och att busa med i stan. Värdebeständiga och oändliga möjligheter att göra mer personlig tack vare ett gigantiskt utbud av eftermarknadsprylar.

Mitt Monster:

viewphoto.php


Edit: Jag är 192 cm lång och såg således ut som en ostbåge på min.
Någon får gärna fixa mina img-taggar, lycka aldrig få upp en bild direkt i inlägget.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hur mycket skiljer sig monstret från min thundercat i drag osv.
Ganska mycket om du tittar på ett av de äldre monstren.. alla 2v monster ligger under 100 hk, tillochmed nya 1000DS. tittar man på en 900 eller 1000 så brukar de räcka för de flesta.

Hur mycket effekt har man i ett monster 600?
vikt?

ca 50 häst på ~150 kg.. 600 upplever många som trött. Bättre titta på en 620ie eller större i så fall. 600:an är väl det man kallar för instegshoj. snäll och utan effekt som gör att man snabbt hamnar i problem. toppfarten på en orginal 600 hamnar på ca 160-170 km/t.

Hur lätt är det att busa med det? hjula etc?
900cc och uppåt gillar att hjula. De mindre kräver lite lek med koppling. Busa går med alla.. Om man skall öva stoppie så kan det vara läge att se till att den iallafall har dubbla bromsskivor fram.

Är det stor skillnad i driftsäkerhet osv?
Inte direkt. De desmodue motorerna som sitter i de flesta monster är tillförlitliga och lättmekade.

tänkte köra på en längre tur nästa sommar och vill inte att den ska gå sönder stup i kvarten?
Inga problem. Gör man normal service och har lite koll så drabbas man mycket sällan av stillestånd.

Monstret är en kul lekkamrat som varken bangar småvägar eller stadskörning. Skall man åka långt så hjälper det mycket att installera den lilla kåpan på lyset för att styra bort det mesta av vinden. Generellt håller även monstret bra andrahandsvärde då den är populärast av alla Ducati. Undantaget är monster 750 som är lite kall på marknaden sedan 620, 695 och 800 monstren kommit.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Just, det andrahandsvärdet är ju värt att upprepa, jag sålde min 900 dyrare efter jag kört 2 år med den. Svårslaget!

Amullo: Ditt citat kan man garva åt i timmar:)
 

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Aspudden (Sthlm)
Hoj
Utan hoj...
Jag är otroligt nöjd med mitt lilla Monster. Perfekt som första hoj men jag önskar redan lite mer motor. Att ligga slickad mot tanken är sådär skönt, men att pendla 60-110 knyck på riktigt fina kurviga vägar är det bästa!
Dessutom ser den lagom rå ut :yoparty

Klart killen ska ha ett Monster!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Chronic skrev:
Amullo: Ditt citat kan man garva åt i timmar:)

:D
Speciellt när man ser nya blänkare för nya GR filmer i mailen då och då (finns tydligen med på en mailinglista som jag försökt avregga mig från LÄNGE):gnissla
 

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
Ducati 749
Skall du tååra så är monster inget att rekommendera. Jag har haft två, en med och en utan kåpa och båda har jag varit ute på långsväng med, med dagsetapp på 85mil som rekord. Inge kul. Visst gör den lilla kåpan lite nytta men du får ändå ett väldans tryck på överkroppen/huvudet i alla farter över 90km/h, dessutom är benvinkeln inte direkt mysig.
Men den är ju snygg å se på:)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Briljanto skrev:
2612078 Tjena, jag har nu en Yamaha Thundercat som jag haft 1 säsong.
Känner att jag vill byta till nästa, är sugen på en Ducati monster, eftersom att ligga och nöta i 200 är inte så jävla kul, egentligen.

Mvh Mattias (som vill ner i Ducce träsket)

Jag har aldrig kört nån så ska inte uttala mig om hur dom går men jag har för mig att ducati envisas med kamremmar och har läst nånstans här på SH om en snubbe vars kamrem pajade långt före det var dags att byta.

Så det är väl iaf en punkt att kolla, själv har man kedja och är glad över det :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Briljanto skrev:
2612078Hur mycket skiljer sig monstret från min thundercat i drag osv.
Hur mycket effekt har man i ett monster 600?
vikt?

Nu har jag inte provat Thundercaten men jag hade en Aprilia Mille innan jag bytte till mitt Monster och effektmässigt är det ett riktigt nedköp. Det gör inte så mycket även om jag saknar draget i 1000cc-sporthojen ibland. Man har kul på andra sätt. Monstermodellerna är skitsmå och trots att min är höjd 25 mm bak så kan min tjej på 158 cm sitta någorlunda vettigt på den. Sen är det som Chronic sa, är du över 1.80 på en Monster ser det inte klokt ut (jag är 1.86... :näsblod ).

Briljanto skrev:
2612078Hur lätt är det att busa med det? hjula etc?

Svårare ju mindre effekt det finns men 900:an reser sig lätt... Stoppies vågar jag inte och svina i trafiken (kryssa mellan bilar. fuska i köer. fula omkörningar osv.) är skitlätt för du har schysst acc och en hoj som är mindre än Teskedsgumman...

Briljanto skrev:
2612078Är det stor skillnad i driftsäkerhet osv? tänkte köra på en längre tur nästa sommar och vill inte att den ska gå sönder stup i kvarten?

Mvh Mattias (som vill ner i Ducce träsket)

Oljebyten som vanligt, ventiljustering var 1000:e mil och kamremmar var 2000:e eller vart annat år. Att en kamrem går av inom 2000 mil vid rätt användning är nog lika vanligt som att ramen på nya GSXR-1000 går av...
 

CornelisX

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Monster
Tycker monstret är riktigt trevligt, har en 620, som folk skrivit innan, det är stor skillnad på den och 600:an. Gå på en 620 istället. Motormässigt har jag inte upplevt några problem med stadskörning, accelerationen är bra. Det är värre på motorvägen då effekten känns lite begränsad i högre hastigheter.

Fördelar: givetivs ljudet, utseendet och attityden, gillar sittställningen (är ca 175cm), känns mycket lätthanterlig vid körning i stan.
Nackdelar: Blåsigt på motorvägen, lite svag i höga hastigheter

Tror inte att det är några problem med driftsäkerheten, känns mer som ett gammalt rykte.

Mitt råd är att köpa om det känns rätt.

/C
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Briljanto skrev:
2612078
Jag känner att ett Monster har mycket mer "personlighet" än en Yamaha.
Ovanstående är nog det enda argumentet förutom ekonomin att byta hoj.
För i alla praktiska egenskaper byter du ner dig till något... vågar man säga sämre?

Nu har jag bara kört en 620, eller 600, jag minns faktiskt inte. Men det var inte något som gav mersmak iallafall. Kanske borde testa något större men mitt envisa råd till alla är att hålla sig borta från minsta monstermodellen.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
CH skrev:
2612232 Skall du tååra så är monster inget att rekommendera. Jag har haft två, en med och en utan kåpa och båda har jag varit ute på långsväng med, med dagsetapp på 85mil som rekord. Inge kul. Visst gör den lilla kåpan lite nytta men du får ändå ett väldans tryck på överkroppen/huvudet i alla farter över 90km/h, dessutom är benvinkeln inte direkt mysig.

Det där beror ju en del på hur bekväm man är oxå.
Har tårat med Monster 900 tor Italien, dagsetapp på 130mil som mest å visst funkade det. Kanske inte lika bekvämt som en Guldvinge men det funkar utan problem så länge man håller under 140 km/h. Fartvinden är ett mindre problem än benvinkeln/sadeln som blir lite lätt jobbiga efter ett tag om man e lite längre.

Fast i slutändan handlar det enbart om hur bekväm man är och hur bråttom man har :)
 

Ducati for life

Guest
Jag är superduper nöjd med mitt Monster 900 (2V). Har haft sporthojjar med massor mer hk och visst går det snabbare rakt fram med en sporthoj, men när det svänger är monstret en fröjd att köra och det går undan. Längre transport sträckor suger det med en naken hoj, vilken som helst. Gillar du att utsmycka hojjen finns det mängder med tillbehör. Hittar du en "äldre" monster är ägandet mkt fördelaktig.

Byt och testa, sälj om du inte är nöjd :tummenupp
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Din Yamaha har naturligtvis mycket mer kraft än en tvåcylindrig, luftkyld maskin med samma storlek.

Stannar du vid en M600 är risken stor att du tröttnar snabbt, mest beroende på att du är van vid mer effekt.

Ett råd som andra gett tidigare är att prova lite större maskiner, en 800 eller en 900 med insprutning.
Med lite trix så får du skaplig effekt på sådana, fortfarande knappast att jämföra direkt med din nuvarande men du får lite annat på köpet.

Min 900Sie 2000 med lättat svänghjul, helsystem, öppnad luftburk och PowerCommander gav 84 bakhjulshästar.
Låter kanske inte så mycket men den flacka effektkurvan tillsammans med en verklig vikt på 190 kg fulltankad gav en jättekul maskin, speciellt när det svängde.

Jag hade den i 6 år, körde 2400 mil innan jag sålde den, hade aldrig något problem, inte en missad tändtakt eller något tekniskt missöde, bara normal service, oljebyte var 500´de mil och nya tändstift varje vår...

Den var dessutom billig i allt, runt 0,6 liter per mil även vid inspirerad körning, föräkring på 3500, helår, helförsäkring (OK, "gubbe" på 46, boende i en småstad i egen kåk med garage...).

Det finns massor med möjligheter att göra dom personliga, det måste vara en av världens mest modifierade motorcyklar.
Om man vill, kan och har möjlighet går det ju att tillverka lite själva också.
Min såg ut såhär när jag sålde den i början av sommaren:
http://web.telia.com/~u41816991/

Bra andrahandsvärde (om man hittar rätt köpare) är också nämnt tidigare, kanske det är läge att fynda i Tyskland även om det finns gott om maskiner här hemma också.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Ducster900 skrev:
2612715 Din Yamaha har naturligtvis mycket mer kraft än en tvåcylindrig, luftkyld maskin med samma storlek.

Stannar du vid en M600 är risken stor att du tröttnar snabbt, mest beroende på att du är van vid mer effekt.

Ett råd som andra gett tidigare är att prova lite större maskiner, en 800 eller en 900 med insprutning.
Med lite trix så får du skaplig effekt på sådana, fortfarande knappast att jämföra direkt med din nuvarande men du får lite annat på köpet.

Min 900Sie 2000 med lättat svänghjul, helsystem, öppnad luftburk och PowerCommander gav 84 bakhjulshästar.
Låter kanske inte så mycket men den flacka effektkurvan tillsammans med en verklig vikt på 190 kg fulltankad gav en jättekul maskin, speciellt när det svängde.

Jag hade den i 6 år, körde 2400 mil innan jag sålde den, hade aldrig något problem, inte en missad tändtakt eller något tekniskt missöde, bara normal service, oljebyte var 500´de mil och nya tändstift varje vår...

Den var dessutom billig i allt, runt 0,6 liter per mil även vid inspirerad körning, föräkring på 3500, helår, helförsäkring (OK, "gubbe" på 46, boende i en småstad i egen kåk med garage...).

Det finns massor med möjligheter att göra dom personliga, det måste vara en av världens mest modifierade motorcyklar.
Om man vill, kan och har möjlighet går det ju att tillverka lite själva också.
Min såg ut såhär när jag sålde den i början av sommaren:
http://web.telia.com/~u41816991/

Bra andrahandsvärde (om man hittar rätt köpare) är också nämnt tidigare, kanske det är läge att fynda i Tyskland även om det finns gott om maskiner här hemma också.

sjukt snygg dragning av avgaspiporna, har inte sett den vinkeln på ett monster förrut. blir sjukt sugen på ett monster nu. körde en 1000ds i somras och tyckte att precis när den började dra på allvar så sa det bara pang, varvbryt :confused: , extremt kort register om man är van vid rad4a.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Med det låga pris som nya 695 har ser jag ingen anledning att köpa begagnat. Den här typen av hojar är väldigt populära så andrahandspriset är väldigt högt. 695:an slår de tidigare 600:modellerna med hästlängder. Köp en 695 och skratta djävulen i ansiktet.

Nu har jag råkat köpa en hoj med mer än 35 fler hästar, trots att den kostar mindre att äga per månad, fast monstret är ju snyggare så jag hade nog valt den...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Få hojar har så mkt personlighet och känsla som Ducati, Monster inkluderat.

För det första: Monster M600 ska du INTE köpa. En riktig surhink till motor (slö, taskig kvalitet) som inte ens de mest fanatiska Ducatisterna kan gilla. 620ie är en helt annan maskin men saknar fortfarande kraft och temperament tycker jag, i alla fall på högre varv. Där kommer du att sakna Thundercatmotorn inbillar jag mig. Synd för chassi, fjädring och bromsar är av högsta klass...en bushoj av rang som det går att åka riktigt fort med på knixiga småvägar. Och nu finns ju 695an men den har jag inte kört.

Personligen tycker jag Monster 900/1000 är den bästa kombinationen men då kostar det ju lite mer också tyvärr

Ducatis kvalitet och höga servicekostnader skrivs det mycket skit om här på SH. Har en granne som åkt det mest i Ducativäg och han har inte skruvat mer än någon annan. Är hojen välskött (vilket de flesta Duccar tenderar att vara)så bör det inte vara några problem. De fyrventilade maskinerna är mer pilliga läs dyra att serva vid vissa intervall (har jag hört) men i övrigt är Ducati inte fasligt mycket dyrare att hålla i trafik än andra hojar i klassen.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
fazerfun skrev:
2614354
För det första: Monster M600 ska du INTE köpa. En riktig surhink till motor (slö, taskig kvalitet) som inte ens de mest fanatiska Ducatisterna kan gilla. 620ie är en helt annan maskin men saknar fortfarande kraft och temperament
Helt klart! 620 ie är en fin hoj för nybörjare, men den har verkligen inte mycket krut i motorn. Sen ser man (som Chronic skrev) jävligt konstig ut på den om man inte är av dvärgväxt (dvs längre än 1.80m).

En jävligt bra grej (för säljare) är andrahandspriset. När min polare sålde sin 620ie efter ett år så gick han back max någon tusenlapp på affären. De flesta andra hojar halveras ju nästan i värde på ett år :).
 
Last edited:

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
Tack för alla svar!

Men oj vilken ångest jag fick nu, monster är ju verkligen hur snygga som helst (med vissa modifikationer). Verkar som jag får vänta några år med ett monster så jag kan ta och köpa mig ett rejält ett, 900 eller 1000.

Men ni som kan, hur är 750? är de större än 600? märkbart mer effekt vid högre hastighet mm?
verkar inte vara så vanliga, men ändå?

Får väl bli ännu en anspråkslös och personlighetsfattig radfyra igen. Kram på er!
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top