DVD-spelare med hårddisk?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Det är dags att vakna ur teknikkoman och inse att VHS inte längre är the shit, och jag tänkte därför köpa mig en sån där DVD med hårddisk. Vilken ska man ha om man vill att den ska vara enkel att använda, helst med bra menyer, bra funktioner, inte svindyr, lagom hårddisk... ja ni fattar!?

Använderrecensioner på tex pricerunner suger, och jag har sökt här utan att hitta någon tråd om detta!

Finns en del info i form av svar på mina frågor i Hemmabiotråden (startad av Solid Snake om du ska söka).
Kontentan av svaren jag fått är ungefär, i första hand: Pioneer, i andra hand: Panasonic.
Själv lutar jag åt en Panasonic då de har SD-läsare vilket Pioneer inte har, men Panasonic är väldigt plastiga - vilket Pioneer inte är.
I övrigt kan vjag säga att de verkar ha snarlika funktioner.
Sony ska ha väldigt bra menyer enligt en säljare på Lars Bengtsson jag pratade med.
Storleken på hårddisken spelar noll roll om man är vanlig användare, det är min åsikt.

Markus skrev:
2606770 Finns en del info i form av svar på mina frågor i Hemmabiotråden (startad av Solid Snake om du ska söka).
Kontentan av svaren jag fått är ungefär, i första hand: Pioneer, i andra hand: Panasonic.
Själv lutar jag åt en Panasonic då de har SD-läsare vilket Pioneer inte har, men Panasonic är väldigt plastiga - vilket Pioneer inte är.
I övrigt kan vjag säga att de verkar ha snarlika funktioner.
Sony ska ha väldigt bra menyer enligt en säljare på Lars Bengtsson jag pratade med.
Storleken på hårddisken spelar noll roll om man är vanlig användare, det är min åsikt.

Vad är SD? Ja jag är en idiot... :)

Så tex 80 el 160 Gb kvittar om man bara spelar in lite serier, GP osv?

oscar skrev:
2606802 Vad är SD? Ja jag är en idiot... :)

sånt minneskort du har i din digitalkamera

har själv en inspelaningabar panasonic, helnöjd med den:tummenupp

oscar skrev:
2606802 Vad är SD? Ja jag är en idiot... :)

Ja, som sagt - SD är Secure Digital som är en typ av minneskort som är vanlig för digi-kamera, det är ju så klart flott att kunna dra in kortet direkt i dvd:n och sedan spana in. En del skärmar har ju SD-slot så då är det ju helt onöfigt, eller om man inte har ngn kamera med SD. :brynad
Och beträffande storleken så står det så här under en Pioneer 160gb (DVR-545H-S) jag funderar lite på:

Max. Recording Time by Mode:
XP: 34 hrs
SP: 68 hrs
LP: 136 hrs
EP: 204 hrs
SLP: 272 hrs
SEP: 340 hrs
MN: 34-455 hours

Så, beroende på vilken kvalitet du kör kan du få upp till 455timmar, det är med det jag menar att vem som helst klarar sig med 455timmar inspelad tv, speciellt eftersom det är typ max 5 timmar i veckan man vill se.

Om du däremot väljer en Panasonic så finns den inte med mindre än 250gb _och_ HDMI, som står för ngt i stil med "H-någonting Digital Multimedia Interface", om din skärm har sådan utgång ska du absolut ha det på dvd:n. Det finns ju experter på forumet som kan förklara bättre men kort och gott är det en smidig anslutning med bra bildkvalitet, de flesta (?) nya skärmar verkar ha det idag.

@trelleborgaren:
Tycvker du inte Panasonicen är vansinnigt plastig? Stod och pillade lite på en sådan och den där luckan för SD fick ju Legoleksaker att verka stabila.

Markus skrev:
2606945 Max. Recording Time by Mode:
XP: 34 hrs
SP: 68 hrs
LP: 136 hrs
EP: 204 hrs
SLP: 272 hrs
SEP: 340 hrs
MN: 34-455 hours

Annat intressant utöver inspelningskapacitet är ju hur man kan spela in på den! Kan man spela in annat medan man kollar på ett program? Hur många olika inspelningar kan man programmera? osv

oscar skrev:
2607395 Annat intressant utöver inspelningskapacitet är ju hur man kan spela in på den! Kan man spela in annat medan man kollar på ett program? Hur många olika inspelningar kan man programmera? osv

Ja, det kan man nog på alla. Snoka runt lite på Panasonic och Pioneers hemsidor, det är inte helt lätt att jämföra men viss koll får man.
Sandstream rekommenderade Pioneer först och främst, R1 Uffe rekommenderade Panasonic eller Pioneer.
Mitt krav är HDMI och under fem lappar så då finns det tre av intresse, Sony, Panasonic och Pioneer, Sonyn hade ngn nackdel men kommer inte ihåg vilken. Panasonic har som sagt SD-slot, Pioneer hade ngn Jukebox-funktion som jag inte hittade på Panasonicen, det var kort och gott att man kunde smeta den full med MP3. Uttgår iofs att man kan lagra musik på allas hårddiskar å andra sidan...

oscar skrev:
2607395 Annat intressant utöver inspelningskapacitet är ju hur man kan spela in på den! Kan man spela in annat medan man kollar på ett program? Hur många olika inspelningar kan man programmera? osv

Jag har en Sony (kommer inte ihåg modellen), den har bara en avkodare för tvsignalen. Det innebär att om man spelar in ett program så kan man inte titta på något annat via den. Däremot har ju TV:n givetvis en avkodare så att man kan titta på en annan kanal som TV:n avkodar, men då kan man inte t.ex. pausa och liknande. En ren gissning är att de flesta bara har en avkodare.

Jag tror jag kan göra 50 inspelningsprogrammeringar så det är ju inget hinder direkt.

Nästa dumfråga...

Vilken betydelse har det om man väljer digital eller analog mottagare? Är svaret så enkelt som att med digital så får man in digital-tv?

Falafelbabianen skrev:
2607679 Prova spelaren innan köp - De kan vara extremt långsamma i uppstart och ha krångliga inställningar och korkad programmering.
Vissa har det, men Pioneeren och Panasonicen har fått bra i tester mm. Och då inkluderar det inställningar, bild mm.

oscar skrev:
2608950 Nästa dumfråga...

Vilken betydelse har det om man väljer digital eller analog mottagare? Är svaret så enkelt som att med digital så får man in digital-tv?
Nästan, till 99.99% så är det bara markbunden digitalmottagare, typ Robert (boxer)

Markus skrev:
2607426 Ja, det kan man nog på alla. Snoka runt lite på Panasonic och Pioneers hemsidor, det är inte helt lätt att jämföra men viss koll får man.
Sandstream rekommenderade Pioneer först och främst, R1 Uffe rekommenderade Panasonic eller Pioneer.
Jag rekomenderar först och främst Pioneeren

Last edited:
R1 Uffe skrev:
2609294
Nästan, till 99.99% så är det bara markbunden digitalmottagare, typ Robert (boxer)

Jag rekomenderar först och främst Pioneeren

Så då borde man köpa en med digital tuner så kan man ha den även som en "boxer"?

oscar skrev:
2609542 Så då borde man köpa en med digital tuner så kan man ha den även som en "boxer"?
Japp, det stämmer. Läs mer på www.minhembio.com/forum och ställ frågor, men först och främst sök först fråga sen

Dom har server uppgradering nu, så du kanske inte kommer fram

PS: Chansen finns att man behöver en modul till kortplatsen

oscar skrev:
2609542 Så då borde man köpa en med digital tuner så kan man ha den även som en "boxer"?

Fast dom har ju sällan en kortplats att stoppa programkortet i, så det blir bara dom fria okodade kanalerna du kan ta emot med den

oscar skrev:
2606744 Det är dags att vakna ur teknikkoman och inse att VHS inte längre är the shit, och jag tänkte därför köpa mig en sån där DVD med hårddisk. Vilken ska man ha om man vill att den ska vara enkel att använda, helst med bra menyer, bra funktioner, inte svindyr, lagom hårddisk... ja ni fattar!?

Använderrecensioner på tex pricerunner suger, och jag har sökt här utan att hitta någon tråd om detta!
Eller så skaffar du dig en HTPC (Home Theater Personal Computer). Kort och gott en dator som klarar av allt som en DVD med hårddisk klarar och lite till. Den går ju dessutom att uppgradera när det behövs. :tummenupp

newstead skrev:
2611552 Eller så skaffar du dig en HTPC (Home Theater Personal Computer). Kort och gott en dator som klarar av allt som en DVD med hårddisk klarar och lite till. Den går ju dessutom att uppgradera när det behövs. :tummenupp

Jag är redan tillräckligt förvirrad… :D

Var hittar man sådana då?

oscar skrev:
2611584 Jag är redan tillräckligt förvirrad… :D

Var hittar man sådana då?
Lite här och där :)

T.ex:
www.komplett.se
www.datorbutiken.com
Pricerunnersökning

Eller i datorbutiker, elektronikedjor (OnOff, Elgiganten m.fl.)

Alternativt om du har en hyfsad dator så skaffar du ett TV-kort med tuner och fjärrkontroll. Tänkte själv skaffa ett sånt till min bärbara och koppla den till tv:n och förstärkaren. Sen har jag en komplett mediamaskin för att spela in från TV, se på DVD, lyssna på musik, surfa, spela spel osv... :yoparty

newstead skrev:
2611607 Lite här och där :)

T.ex:
www.komplett.se
www.datorbutiken.com
Pricerunnersökning

Eller i datorbutiker, elektronikedjor (OnOff, Elgiganten m.fl.)

Alternativt om du har en hyfsad dator så skaffar du ett TV-kort med tuner och fjärrkontroll. Tänkte själv skaffa ett sånt till min bärbara och koppla den till tv:n och förstärkaren. Sen har jag en komplett mediamaskin för att spela in från TV, se på DVD, lyssna på musik, surfa, spela spel osv... :yoparty

Min bärbara väsnas mer är tjejens hårfön så det sista alternativet blir det inte!

Får nog bli en "hederlig" DVD m disk! :)

oscar skrev:
2611619 Min bärbara väsnas mer är tjejens hårfön så det sista alternativet blir det inte!

Får nog bli en "hederlig" DVD m disk! :)
Haha.. ja, en förutsättning är ju att man har en dator som är tyst förstås. Om man nu inte har nåt som man gärna vill överrösta :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman