El problem

haskon

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåneland
Hoj
sv 1000
Har fått ett mindre roligt problem med min VFR-02:a. Den går
att starta utan problem men om jag slår på helljus, halvljus eller
använder blinkers så dör hojen direkt. Varselljus funkar! Problemet
började inte under körning utan nästa gång jag skulle använda
hojen efter att ha kört i regn. Det är inte batteriet då jag har
provat med ett nytt.

Gissar att det kan vara ett jordfel av något slag, men hur
felsöker man?
 
Går det att starta hojen om heljuset är på från början?
Låter som en kortsluten soppapump eller tändningström. Eftersom ljusen till cykeln brukar matas med samma spänning som spolarna så skulle jag börja kika på det.
 
MAD BOY skrev:
2591982 Går det att starta hojen om heljuset är på från början?
Låter som en kortsluten soppapump eller tändningström. Eftersom ljusen till cykeln brukar matas med samma spänning som spolarna så skulle jag börja kika på det.

Om jag slår på tändingen och helljuset är på så "blinkar" alla instrument precis
som om det var kortslutning(ingen felkod) och den går inte igång. Men du kan
vara inne på rätt spår då det låter dom om soppa pumpen börjar jobba så fort
jag stänger av hel/halv-ljuset.

Eftersom jag inte är någon van meckare så vet jag inte hur jag skall kunna
fixa en kortsluten soppapump... Några tips hade varit bra!
 
Klockringaren skrev:
2592243 Kolla polaerna på batteriet.

Speciellt minuspolen och sedan jordpunkten mot ramen.

Jordfel med stor säkerhet.

Polerna är ok(provade även med ett nytt batteri).

Men jordpunkten mot ramen hittar jag inte, gissar att jag måste
plocka av alla kåpor för att hitta den...
 
det brukar sitta en jordfläta mellan motor och ram.

Skickar du ett elchema till mig kan jag kika lite närmre på kopplingspunkterna för bränslepump och tändning.

Att börja med är att gjöra rent kontacktstycken, gå över kabelstammar specielt vid framgafeln och kontrolera så att inga är skadade. Ta en titt på tändnigslåset samt kabelskorna som sitter på undersidan av tanken till soppapumpen. Kika till generatorn så inga kablar sitter löst eller är skadade där. Säkringsboxen, spruta i lite VD40 el lik, dra ut säkringarna och leta efter ärjnigar på kontacktbläcken. Gjör rent för kontacktstycken som sitter till cdi-boxen. Själv har jag tejpat alla mina kabelstammar ordentligt samt fettat in kontacktstyken och lagt krympslang över dessa.

Hoppas det löser sig, du har ju en hel vintern på dig iallafall :tummenupp
 
Last edited:
Kolla om elfelet uppkommer genom att ha en startkabel mellan minus på batteriet och en säkerjordpunkt - motorbult,rambult eller nått liknande för att ta reda på om det är värt att rota upp jordpunkten.

På bågar med elektronik kan jordfels liknande symptom inträffa av glapp i elstammen almännt då elektroniken resetas o hamnar i tilmode o får tuppjuck.
 
Tjena

Kolla regulatorn - jag är hundra på att där har du felet! Hade själv lite mysko fenomen med min viffer där regulatorn/laddreläet pajat

Sent påkommet svar? Kanske......:tungan
 
Tjena

Kolla regulatorn - jag är hundra på att där har du felet! Hade själv lite mysko fenomen med min viffer där regulatorn/laddreläet pajat

Sent påkommet svar? Kanske......:tungan

Jo lite sent faktiskt, den blev stulen i vintras. Så nu är det någon annan som har problemet...

Men tack ändå!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top