Ramlager 560

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ktm-affären här påstår att det är ramlagerbyte som gäller efter 15h på 560. Låter helt galet. Det är ju bara en 525-motor med lättare svänghjul och annan cyll/topp..? Tycker 100h är rimligare
Vad säger ni 560ägare?

När du köper en KTM, öppna motorn, öka axialspelet, så slipper du tänka på det sen, min rasa efter 30 tim. Det ska bytas var 50,e.

Jocke W skrev:
2590727 När du köper en KTM, öppna motorn, öka axialspelet, så slipper du tänka på det sen, min rasa efter 30 tim. Det ska bytas var 50,e.

KTM tar benämningen "förebyggande underhåll" till en helt annan nivå :yoparty

Tja..fast det är ju på en racing hojj som går hårt, på nya hojjen ska vi öka axial spelet på engång innan ja kör, om det behövs.

Vet inte hur det är på andras KTM,er fast ramlagret är ju en "KTM grej"

Tackar för det. Uhm, hur ökar man axialspelet egentligen?

Det är ju obefintligt (ej kännbart) i nuläget iaf ...

Ljunghusen skrev:
2590636 Ktm-affären här påstår att det är ramlagerbyte som gäller efter 15h på 560. Låter helt galet. Det är ju bara en 525-motor med lättare svänghjul och annan cyll/topp..? Tycker 100h är rimligare
Vad säger ni 560ägare?
Dom tänkte nog på ktm 580 kitt. Dom brukar rasa efter 20h om du inte byter vevlager och ramlager.

560 är ju en originalhoj.

På min 525a rasade ramlagerna redan vid 10,5 tim på grund av för lite axialspel.. Nu har den gått 16 tim till efter renoveringen med större spel..

/R

Ronta skrev:
2591276 På min 525a rasade ramlagerna redan vid 10,5 tim på grund av för lite axialspel.. Nu har den gått 16 tim till efter renoveringen med större spel..

/R

Okey det verkar som om det är ganska galet från fabrik alltså. Hur ökade du spelet? Det är ju inte schimsat...

Ljunghusen skrev:
2591281 Okey det verkar som om det är ganska galet från fabrik alltså. Hur ökade du spelet? Det är ju inte schimsat...

Jag lämnade faktiskt in veven hos en klurgubbe här i uppsala, eftersom jag vart tvungen att byta vevstake oxå. Han pressade på lagerbanerna utan schimsning, vet ej hur han gjorde för att få större spel.. Men det verkar ju funka ialf. :)

/R

Stoffy skrev:
2591225 Dom tänkte nog på ktm 580 kitt. Dom brukar rasa efter 20h om du inte byter vevlager och ramlager.

560 är ju en originalhoj.

Jo 560,in e ju orginal, men jag skulle inte chansa...lika bra att kolla det innan man börjar köra. Dom är oftast för tajt satta från fabriken. Det var den på min 525,a.

Va det inte eifrem som bytte ramlager efter typ varannan tävling eller något sådant på sin 580?

Jocke W skrev:
2591386

Va det inte eifrem som bytte ramlager efter typ varannan tävling eller något sådant på sin 580?

Orka, någon måtta får det va :gnissla

Då fortsätter jag nog med cr500:an ett tag till , där kan man ju byta en gång varje år typ.
(körbarhet ska man ha det också ?) :D

Jösse skrev:
2591467 Orka, någon måtta får det va :gnissla

Då fortsätter jag nog med cr500:an ett tag till , där kan man ju byta en gång varje år typ.
(körbarhet ska man ha det också ?) :D

Hehe cr500 är inte att förakta :) Den står nog högst upp på min "vill-prova-lista"

Känns lite snikigt nu när jag precis satt ihop blockhalvorna :gnissla

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2591281 Okey det verkar som om det är ganska galet från fabrik alltså. Hur ökade du spelet? Det är ju inte schimsat...
Sitter det inte shims vid ena inre lagerbanan då?

Busaberg skrev:
2591781 Sitter det inte shims vid ena inre lagerbanan då?

Du har rätt, sitter schims på vänster sida där drevet till balans axeln sitter... :tummenupp

/R

Bifogat

• vevp.JPG
    vevp.JPG
    119.4 KB · Visningar: 211
Det beror ju på vilket/vilka shims som sitter där.På Husan satt det flera olika så det var bara att plocka bort till spelet blev det rätta.

Som jag har förstått det så har KTM bytt lagertyp till 560 eftersom det var så mycket problem med 525. Borde i så fall bli färre ramlagerras med 560 än 525.

M:et skrev:
2591857 Som jag har förstått det så har KTM bytt lagertyp till 560 eftersom det var så mycket problem med 525. Borde i så fall bli färre ramlagerras med 560 än 525.

Ja det e rätt, är grövre, fast jag skulle inte chansa på att inte kolla det innan man börja köra, om det är racing vi pratar om.

Mina har hållt ca 40 timmar i stöten med 580-kit på.

Dock är ett tips att balansera om veven när ni byter. Sen ska man inte torr varva motorn då det är så mjukt vev pati på ktm:en vilket leder till obalans i veven, som i sin tur dödar ramlager.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger