Hur förbereda inför långkörning?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tänkte dra ner med bilen till Småland, från Luleå, nästa vecka. Äger en Snaab 9000 cc -90a. som är nybesiktad o har nya vinterdäck och nya bromsar. Så långt är det bra. Men vad ska man kolla/känna/lukta/skruva/byta innan man gör en körning på 150mil? Det är ju en tämligen gammal bil, vadsomheslt kan hända. Men några tips? drivremmar,filter oljor, servo???

Nån som ev. behöver skjuts så pma. Åker nästa Ons-tors.
 
Med en Saab kan allt hända...jag vet efter 8 st.:huvet

PS, jag kör inte Saab längre!:)
 
Bönmatta? :hihi

Nejdå, kolla att du har olja i färjan, lagom lufttryck i däcken och bra kombinationer av ettor och nollor i stiriån. :tummenupp

Vafför Ninjar du inte ner ist? Inga dubbdäck på'n? ;)
 
Brukar alltid ha med mig lite extra spolarvätska och kylarvätska, tar inte mycket plats men är väldigt bra när man minst anar det..

Annars är det väl bara att kolla så du har rätt däcktryck, olja i bilen och en väl utvilad förare.
 
Som du sagt, kolla över så du har rätt mängd av alla vätskor! Sen som någon annan nämde kan det vara bra att ha med en skvätt kylarvätska o spolarvätska!

Har kört Arvidsjaur-Norrköping (ca 120mil) tor ett par gånger med min 245 från -77. Har aldrig haft några problem, peppar peppar...

Tar du med en verktygslåda så du kan skruva ihop bilen när den rasar längs vägen så brukar man ju inte behöva använda det... :D

Men de viktigaste är att du är utvilad! Du behöver nog inte oroa dig för mkt...
 
150 mil? Det är ju inget. Mindre risk att något händer på en långkörning än 150 mil i stan.
 
Ok, ganska normala saker att kolla alltså. Fartkameror har ploppat upp som fan, men kör jag i 100km så drar bil-fan inte sååå mkt.

Min generator härvade i sommras, men är nu lagad. Troligen ett problem mindre. Det är nått som tjuter lite nu, eller gnisslar kanske är ordet. Tror det kan vara kopplingen, låter som metall mot metall... Kanske bara är nån led som inte gillar kylan...

Ska ta en kik på allt ikväll, har ni mer tips på vad som skall bytas, tex drivrem? gillar dem att gå av? (eller drivrem kanske det inte heter, gummi-remmen som snurrar under huven iaf...)

Annars medtages:
Hylsnyckelsats
Ficklampa
Ett gäng hardcore-skivor
Domkraft
Vätskor (kylarvätska och Coke!)

Nu ska vi bara invänta stormen som kommer i helgen :tomten
 
Last edited:
1. Gå på dass

2. Åk till macken och tanka samt kolla olja, spolarvätska och lufttryck. Köp outspädd spolarvätska samt några kexchoklad.
 
morecore skrev:
2570422 Ok, ganska normala saker att kolla alltså. Fartkameror har ploppat upp som fan, men kör jag i 100km så drar bil-fan inte sååå mkt.

Min generator härvade i sommras, men är nu lagad. Troligen ett problem mindre. Det är nått som tjuter lite nu, eller gnisslar kanske är ordet. Tror det kan vara kopplingen, låter som metall mot metall... Kanske bara är nån led som inte gillar kylan...

Ska ta en kik på allt ikväll, har ni mer tips på vad som skall bytas, tex drivrem? gillar dem att gå av? (eller drivrem kanske det inte heter, gummi-remmen som snurrar under huven iaf...)

Annars medtages:
Hylsnyckelsats
Ficklampa
Ett gäng hardcore-skivor
Domkraft
Vätskor (kylarvätska och Coke!)

Nu ska vi bara invänta stormen som kommer i helgen :tomten
Skippa hardcor-skivorna, tåls inte i södra delen av Sverige:mad:
 
morecore skrev:
2570165 Tänkte dra ner med bilen till Småland, från Luleå

Av den här tråden att döma så härstammar du från Småland och inte Luleå.

Tanka bilen, åk så långt det räcker, upprepa.
Är det en 2.3 liters motor så behöver du inte ha med dig en extra rem, den går ändå inte att byta utan specialverktyg.

En gång åkte jag Umeå-Göteborg-Umeå på 36 timmar, det var kul...
Jag var framme i göteborg två timmar tidigare än jag hade beräknat, så dom timmarna sov jag i bilen.
 
GuW skrev:
En gång åkte jag Umeå-Göteborg-Umeå på 36 timmar, det var kul...
Jag var framme i göteborg två timmar tidigare än jag hade beräknat, så dom timmarna sov jag i bilen.
förra sommaren åkte jag halmstad-lycksele-halmstad. Det var tufft :död

BMW R90s skrev:
Skippa hardcor-skivorna, tåls inte i södra delen av Sverige:mad:
Jag vet, norrland är ju sveriges HC-tätaste mark! :yoparty ;)

flugan skrev:
Lägg in numret till Assistance i mobilen.
Schvaaijn-bra idé! :tummenupp
 
Last edited:
Skärpning, du kommer från norrland. Ta med gaffatejp och en bit buntband så håller bilen hela vägen. Kan vara gott att ha nått att äta eller dricka på vägen också.

:pannkyss
 
GuW skrev:
2571097 Av den här tråden att döma så härstammar du från Småland och inte Luleå.

Tanka bilen, åk så långt det räcker, upprepa.
Är det en 2.3 liters motor så behöver du inte ha med dig en extra rem, den går ändå inte att byta utan specialverktyg.

En gång åkte jag Umeå-Göteborg-Umeå på 36 timmar, det var kul...
Jag var framme i göteborg två timmar tidigare än jag hade beräknat, så dom timmarna sov jag i bilen.
Nummer till assistance är alltid bra att ha, kanske är några efter vägen som kan dela med sig av sina nummer så att du har ifall nåt händer.

Det brukar ju vara så att om man förbereder sig på att det ska hända så klarar man sig.

Jag körde östersund - Kirkenes för 2v sedan, 290 mil på 36, sov 5h, o var in i Luleå o kollade på Sverige matchen.

Trött som fan var jag när jag kom hem.

Blir du trött efter vägen, stanna o sov 10min, räcker inte det så tar du en timme istället.
Sen bara rulla på, ha så skoj.
 
UrbanTiger skrev:
2571813 Ta tåget istället. Vi skattebetalare har ju suventionerat Botniabanan så nu jävlar får ni använda skiten åxå :gnissla
Alltid detta glesbygdsstöd som är som pärlor för svin :huvet
Men dom är fina när man tar på sig dom, pärlorna.
 
UrbanTiger skrev:
2571813 Ta tåget istället. Vi skattebetalare har ju suventionerat Botniabanan så nu jävlar får ni använda skiten åxå :gnissla
Alltid detta glesbygdsstöd som är som pärlor för svin :huvet

Bottniabanan är inte färdigbyggd än...

Dessutom betalade vi eran jävla ölsmugglarbro till danmark, sådeså. :öl :öl :öl
 
http://www.releasethefuckingfury.com/
Lite schysst musik att lyssna på under resan.

Sedan som sagt: kolla vätskor, kolla lufttryck (kolla även lufttrycket i reservdäcket), ta med startkablar, ta med bogserlina och glöm inte att slänga ner en spade i bagaget. Det börjar även vara den säsong då det kan vara en bra idé att ha ordentliga vinterkläder med sig också om man skulle råka bli sittandes i en snödriva (har någon hört låten "Mer och mer och mer"?).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top