registrera cross(motard) för gatbruk ?

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
hejsan, jag är ny här och undrar en sak..
Jag ska skaffa 125'a och vill gärna ha en motard..
Skulle gärna vilja haft en gasgas 125 SM men dom e ju ganska dyra.... :rolleyes:
Därför undrar jag om det går att regga o besiktiga en cross 125'a (motard) för gatbruk??

Tacksam för alla svar //jonas
 
Last edited:
Den här frågan kommer en gång i veckan.

Ja det går att få den i skick att klara en regbesiktning. Men det är mycket jobb!

Och jobbet försvinner inte när den äntligen blivigt besiktigad och godkännd. Det är mycket skruvande med crossmaskiner.
 
okej, undrar om det e värt det :crash ...
(btw: sorry, visste inte att det va så många som frågade det hela tiden)..
 
spexan skrev:
okej, undrar om det e värt det :crash ...
(btw: sorry, visste inte att det va så många som frågade det hela tiden)..

Jag var en av dom som var inne på samma spår från början, men ångrade mej o de e ja glad för... köp dej en vanlig offroad-125:a. Typ Honda CRM 125, Kawwa KDX/KMX

Först o främst är det en hel del jobb bara för att få den besiktigad.. det är inte bara lampor som ska på, du ska ha på hastighetsmätare, kontrollampor, sen ska du få ner ljudet så den inte låter så jävligt, sen måste du ha nya däck för crossdäck är inte godkända :crash

Sen får du mecka me den jävligt ofta för det är en crossmotor d.v.s rejält trimmad..
 
SkorvKalle skrev:
Jag var en av dom som var inne på samma spår från början, men ångrade mej o de e ja glad för... köp dej en vanlig offroad-125:a. Typ Honda CRM 125, Kawwa KDX/KMX

Först o främst är det en hel del jobb bara för att få den besiktigad.. det är inte bara lampor som ska på, du ska ha på hastighetsmätare, kontrollampor, sen ska du få ner ljudet så den inte låter så jävligt, sen måste du ha nya däck för crossdäck är inte godkända :crash

Sen får du mecka me den jävligt ofta för det är en crossmotor d.v.s rejält trimmad..



Att man får mecka mycket har jag inget emot..
Och lampor,däck,kontrollampor är inget större problem..
Men som sagt, en cross låter rätt mycket, finns det några hyfsat enkla sätt att få ner ljud nivån ??
 
spexan skrev:
Att man får mecka mycket har jag inget emot..
Och lampor,däck,kontrollampor är inget större problem..
Men som sagt, en cross låter rätt mycket, finns det några hyfsat enkla sätt att få ner ljud nivån ??

du lär få sätta en strypning i ljuddämparen för att få ner effekten när du reggar den, sen får du trycka in massa ljuddämparull i ljuddämparen
 
Okej.. tack för dessa svar..
Fast en cross har väl ganska mycke mer effekt än vad som är tillåtet också ?
 
Last edited:
Nisse Järnet skrev:
Därför måste du strypa den :) Sååå jävla svårt är det ju inte.

positift ;) ..
Hur stryper man en cross på lättast sätt då?


btw: Nisse Järnet, sätt dina filmer och du är sjuk!! :tummenupp
 
Last edited:
SkorvKalle skrev:
du lär få sätta en strypning i ljuddämparen för att få ner effekten när du reggar den, sen får du trycka in massa ljuddämparull i ljuddämparen
Att tillverka en strypning som ger max 11kw kan ju bli kul också. Sen lär han bänka hojen.
 
spexan skrev:
Varför skulle jag bänka en 125'a ? :rolleyes:
En lätt mc får bara ha 11kw (ca 15 hästkrafter eller däromkring) och crossen har en del mer. För att få den godkännd som lätt mc så måste du alltså strypa den. Och inte finns det väl några strypningar till en cross att köpa? Ne så därför måste du tillverka en egen strypning (eller lämna i det och låta någon annan göra det). Och för att få bevisat att strypningen inge ger mer effekt än 11kw så lär du bänka den.
 
När ja reg besiktiade min hojj så hade jag bara satt dit ett litet trottel stop och kopplat ur den variabla avgasporten. den gick igenom besiktningen, dom provkörde den bara o kollade typ lysena o alla papper o så. den hade garanterat över 11 kw.
 
AlpinA skrev:
När ja reg besiktiade min hojj så hade jag bara satt dit ett litet trottel stop och kopplat ur den variabla avgasporten. den gick igenom besiktningen, dom provkörde den bara o kollade typ lysena o alla papper o så. den hade garanterat över 11 kw.
Jo men det är skillnad på en Mito och en cross som inte ens är gjort för att gå på gata.
 
Out_Spinner skrev:
En lätt mc får bara ha 11kw (ca 15 hästkrafter eller däromkring) och crossen har en del mer. För att få den godkännd som lätt mc så måste du alltså strypa den. Och inte finns det väl några strypningar till en cross att köpa? Ne så därför måste du tillverka en egen strypning (eller lämna i det och låta någon annan göra det). Och för att få bevisat att strypningen inge ger mer effekt än 11kw så lär du bänka den.

Förlåt mig :rodnar ... Tack för infot också.. :) (jag är ingen höjdare på strypningar)
 
Som jag skrev innan undrar jag om det finns några/något märke(n) på crossar (125'or) som kräver mindre service o pill?? :(
t.ex. på de större modellerna, då husaberg kräver bra mycket mer än KTM och Honda..
 
spexan skrev:
Som jag skrev innan undrar jag om det finns några/något märke(n) på crossar (125'or) som kräver mindre service o pill?? :(
t.ex. på de större modellerna, då husaberg kräver bra mycket mer än KTM och Honda..

Om du tyckte en GasGas SM125 e dyr. Så skulle jag rekommendera dig att lägga ner projektet att bygga om en cross oxå! Det blir INTE billigt! Gör som SkorvKalle sa o köp dig en offroad som e klar att köra på väg direkt istället. T.ex. en CRM väldigt fin cykel det vettu :tummenupp
 
Poffer skrev:
Om du tyckte en GasGas SM125 e dyr. Så skulle jag rekommendera dig att lägga ner projektet att bygga om en cross oxå! Det blir INTE billigt! Gör som SkorvKalle sa o köp dig en offroad som e klar att köra på väg direkt istället. T.ex. en CRM väldigt fin cykel det vettu :tummenupp

Jo, jag har kollat på lite olika "färdiga" crossar..
Hur är CRM'en att köra osv? försäkring?
Sen då att jag personligen inte tycker att den e så jätte snygg :( .. men har bara sätt den på bild, kanske ändrar mig när man ser en IRL.. :)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top