Skillnad mellan Power Commander PCII och PCIII

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Känner någon till skillnaden mellan PCII och PCIII ? Det är inte skillnader som USB och seriekabel som jag är intresserad av, utan funktion. Får man t.ex. ut mer effekt med en PCIII än man får med en PCII? Har PCIII funtioner som PCII inte har?

Jag har nämligen hittat en beg PCII för 1800:- till min hoj. En fördel som jag ser är att det finns fler mappar för min hoj, med PCII än med PCIII om jag väljer att inte bänka hojen.

PCIII har tätare inställningsmöjligheter än PCII.
Tror det var var 500:e varv jämfört med var 1000:e.
Är det en PCIIIr så har den möjlighet att ställa förtändning också, men det använder sig nog inte flertalet av.

Road-Ragge skrev:
2542903 Verkar intressant det där med "1. No more of that hard starting, weak battery syndrome"
http://www.rc51.org/tests/pc3/index.html
Drar PCII ur batteriet vi stillastående så känns det hu inte så kul.
Någon som någon känner igen detta?
Nej, tror att de menar att inkopplingen av PCII gjorde (eller åtminstone upplevdes som att) mc:n mer svårstartat än utan. Ger väl "långsamma signaler" till ECM:en vid start kanske? PC:n är helt död när tändningen är avslagen så den drar inte ur batteriet.

någon som har lust att förklara vad power commander gör? har fått för mig att det är en makapär som ställer in insprutning/ eller nåt.

Fler hästar?

jag har i alla fall PC III USB med 250 rpm-steg. vet inte vad PC IIIr innebär. Står även att läsa på min kartong: "Ignition curve programming on select motorcycles only. Please refer to your Dynojet Catalog"

aBuseMe skrev:
2543118 jag har i alla fall PC III USB med 250 rpm-steg. vet inte vad PC IIIr innebär.
PCIII USB är en nyare modell än PCIII och PCIIIr så det är säkert därför som det skiljer sig åt. På en PCIIIr har du även möjlighet att ställa in (för-)tändningen förutom bränsletillförseln till skillnad från PCIII och PCIII USB. Dock kan man köpa till en s.k. "Ignition module" till PCIII USB för detta ändamål.
Se även:
http://www.powercommander.com/featversions.shtml

sin_bano skrev:
2543115 någon som har lust att förklara vad power commander gör? har fått för mig att det är en makapär som ställer in insprutning/ eller nåt. Fler hästar?
Med en PC har man möjlighet med att optimera bränsletillförseln och ev. tändning vilket bl.a. kan ge högre toppeffekt eller högre effekt vid vissa varvtal eller bättre körbarhet, beroende på vad man prioriterar. Den går in mellan ECM (hojens "elektroniska regleringsmodul") och insprutningsenheten (och ev. tändningen) på hojen och justerar (kompenserar) fakbriksinställningarna med de värden man själv ställer in.

Last edited:
Eldstorm skrev:
2552258 PCIII USB är en nyare modell än PCIII och PCIIIr så det är säkert därför som det skiljer sig åt. På en PCIIIr ....

Man tackar för de utförliga svaren.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...