Cykla, världens farligaste sysselsättning!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Visst är det farligt att köra MC, men efter att ha skaffat en (tramp)cykel för ett par månader sen har jag insett att cykla är mycket farligare.

Jag cyklar huvudsakligen i stan vilket innebär att det går ungefär lika snabbt som med MC:n så länge det inte går uppför. Här är några anledningar till att jag tycker det är farligare:

-På cykeln har jag inga skydd, inte ens hjälm (inga moralkakor tack)

-Cykeln väger 10 kg vilket innebär att man garanterat ramlar om man blir påkörd av en annan cyklist eller blir tacklad av en blind fotgängare

-Cykeln har inga blinkers, inga backspeglar, ingen tuta (eller ringklocka) och ingen belysning

-Cykeln har smala däck vilket innebär sämre friktion mot vägen

-Cykeln med mig på har mycket högre tyngdpunkt vilket resulterar i märkbart längre bromssträcka

-På MC:n bör man vara beredd på att vissa bilister inte ser en komma, på cykeln blir man snabbt medveten om att INGEN ser en.

-När bilister kommer i samma färdriktning som mig på cykeln får ca hälften en tvångstanke att de måste köra om, även om jag håller 50 och det inte finns plats att köra om. (gissa vem som får ont om det går fel)

-Cykelvägarna är ofta sjukt smala, med dålig sikt, ofta grus i kurvor, hål i vägen, omotiverade farthinder, sinnessjukt skarpa dolda kurvor

-Cykeln är nästan helt tyst vilket gör att om man inte har väldigt stort säkerhetsavstånd när man kör om fotgängare eller andra cyklister så kan vad som helst hända, otäckt många bara ändrar riktning helt oväntat utan att se sig om.

-Man får insekter i ögonen hela tiden

Värst av dessa saker är att bilisterna inte ser mig överhuvudtaget när jag cyklar. Möjligtvis beror det på att jag cyklar lite snabbare än de flesta cyklister så jag kommer oväntat fort, men det är ingen ursäkt! När jag cyklar kan jag inte lita på att någon ser mig och jag har nästan alltid rätt.

Men det finns saker som är omöjliga att förutse, en sak som hände idag till exempel. Jag kom cyklande i en lätt nerförsbacke, uppskattningsvis i ca 50 km/h. Den enda bilen i närheten var en i mötande körfält, god sikt, dagsljus, osv. Helt plötsligt svänger han vänster rakt framför mig utan att varken blinka eller använda blinkers. :) Det var inte ens en korsning, han skulle parkera på trottoaren. Ännu en gång får jag god användning av att ha övat bromsteknik med cykeln. Jag gjorde en lång stoppie med bakhjulet någon centimeter över marken, inte för att skryta alltså men det är inte många procent som hade klarat den inbromsningen. Jag missade bilen med väldigt liten marginal. Jag frågade om han såg hur nära han var att köra på mig, han mumlade att han inte såg mig och skyndade iväg.

MRJaggu skrev:
2533936 hur fan lyckas du cykla i 50 blås?:confused:

Smala däck, ligger ner, bra utväxling och ganska bra tryck i benen om jag inte cyklar någon längre stund. Jag brukar cykla i ca 15-20 minuter och ge max hela tiden, då går det ganska fort. Givetvis orkar jag inte hålla 50 i uppförsbackar eller för elak motvind.

syltburk skrev:
2533952 Smala däck, ligger ner, bra utväxling och ganska bra tryck i benen om jag inte cyklar någon längre stund. Jag brukar cykla i ca 15-20 minuter och ge max hela tiden, då går det ganska fort. Givetvis orkar jag inte hålla 50 i uppförsbackar eller för elak motvind.
Cyklar man på det vis som du beskriver i stadstrafik så har man nog skaplig lite indianer hemma. Det är bara en tidsfråga innan du kör på ett barn eller innan du själv blir nermejad.
Lycka till med kamikazeprojektet :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2533993 Cyklar man på det vis som du beskriver i stadstrafik så har man nog skaplig lite indianer hemma. Det är bara en tidsfråga innan du kör på ett barn eller innan du själv blir nermejad.
Lycka till med kamikazeprojektet :tummenupp
//Tobbe

Jag följer trafikreglerna och cyklar inte vårdslöst, jag cyklar bara snabbare än de flesta cyklisterna gör.

CYKLA PÅ ETT BARN???? VAR FAN FICK DU DET FRÅN??? TÄNK INNAN DU SKRIVER!!!!

Det är bara en tidsfråga innan du dricker upp en krokodil!!

Får jag fråga varför i helvete du inte utrustar din cykel så att den åtminstone blir laglig?

Vit reflex fram, röd reflex bak orange åt sidorna och en ringklocka?
Det plus lysen vid mörker skulle avsevärt öka dina chanser att klara dig helskinnad genom trafiken.

Även en racer är skyldig att vara utrustad med sådant, hjälm är inget krav men bättrar avsevärt dina odds vid en olycka (jag använder inte cykelhjälm själv)

Jag har lyckats med konststycket att bli påkörd två gånger samma vecka, först av en buss, sedan av en taxi.

Numera cyklar jag sällan.

syltburk skrev:
2534029 Jag följer trafikreglerna och cyklar inte vårdslöst, jag cyklar bara snabbare än de flesta cyklisterna gör.

CYKLA PÅ ETT BARN???? VAR FAN FICK DU DET FRÅN??? TÄNK INNAN DU SKRIVER!!!!

Det är bara en tidsfråga innan du dricker upp en krokodil!!
Du nämner att cykelvägar är fulla av omotiverade hinder och skarpa skymda kurvor. Att du sedan skriver att du cyklar MAX när du sätter dig på hojen motiverar mitt inlägg och ifrågasättandet av förståndet hos dig som cyklist.
Cyklar är ett jävulens påfund i stadstrafik, så är det bara.
//Tobbe
EDIT: Ifall du inte minns vad du själv skrev så friskar jag upp minnet på dom punkterna åt dig.

syltburk skrev:
-Cykelvägarna är ofta sjukt smala, med dålig sikt, ofta grus i kurvor, hål i vägen, omotiverade farthinder, sinnessjukt skarpa dolda kurvor

-Cykeln är nästan helt tyst vilket gör att om man inte har väldigt stort säkerhetsavstånd när man kör om fotgängare eller andra cyklister så kan vad som helst hända, otäckt många bara ändrar riktning helt oväntat utan att se sig om.

Last edited:
Själv har jag tagit mig friheten att mäta hur fort tävlingscyklister cyklar och de kan röra sig runt 45-gränsen så du måste vara en j*vel på att trampa :tummenupp

Håller faktiskt med om cykelvägarna. Här i Sthlm byggs det cykelvägar överallt. De byggs oftast mellan vägbanan och "parkeringsbanan", alternativt ihop med trottoaren. Hur bra är det?

I cykelfilen kan man hitta följande:
En bildörr (vanligt förekommande)
Anna-Greta som inte ser sig om och byter spår
En mötande fotgängare som "kör om" en annan
Ryska turister
Turister i allmänhet
Carl-Evert på minicykel
osv osv.

Totalt livsfarligt.

Jag är övertygad om att det är mycket bättre att köra bland bilarna och hålla deras tempo.

GuW skrev:
2534055 Får jag fråga varför i helvete du inte utrustar din cykel så att den åtminstone blir laglig?

Vit reflex fram, röd reflex bak orange åt sidorna och en ringklocka?
Det plus lysen vid mörker skulle avsevärt öka dina chanser att klara dig helskinnad genom trafiken.

Även en racer är skyldig att vara utrustad med sådant, hjälm är inget krav men bättrar avsevärt dina odds vid en olycka (jag använder inte cykelhjälm själv)

Jag har lyckats med konststycket att bli påkörd två gånger samma vecka, först av en buss, sedan av en taxi.

Numera cyklar jag sällan.

Frågan är väl varför affären säljer en dyr cykel som är olaglig? Jag känner mig inte motiverad att köpa till en massa saker och sätta på. Det sitter en vit reflexrand på sidan av däcken, det är allt. Hur som helst cyklar jag sällan i mörkret och cyklar alltid som om bilister inte ser mig, hjälper dock inte alltid.

Synd att du blev påkörd, hur gick det med dig då? Var det ditt fel eller bussen och taxins?

tobbeviking skrev:
2534061 Du nämner att cykelvägar är fulla av omotiverade hinder och skarpa skymda kurvor. Att du sedan skriver att du cyklar MAX när du sätter dig på hojen motiverar mitt inlägg och ifrågasättandet av förståndet hos dig som cyklist.
Cyklar är ett jävulens påfund i stadstrafik, så är det bara.
//Tobbe

Jag undviker de cykelvägarna och om jag cyklar i skymda kurvor så håller jag lämplig hastighet. Kan hålla med om att vissa cyklister är farliga i trafiken men inte att jag är en av dem.

syltburk skrev:
2534086 Frågan är väl varför affären säljer en dyr cykel som är olaglig? Jag känner mig inte motiverad att köpa till en massa saker och sätta på. Det sitter en vit reflexrand på sidan av däcken, det är allt. Hur som helst cyklar jag sällan i mörkret och cyklar alltid som om bilister inte ser mig, hjälper dock inte alltid.

Jag undviker de cykelvägarna och om jag cyklar i skymda kurvor så håller jag lämplig hastighet. Kan hålla med om att vissa cyklister är farliga i trafiken men
inte att jag är en av dem.
Du kan ju knappast skylla cykelaffären för att du inte ser till att din hoj är laglig. Har du testat sån där flagga som finns till hojarna, du vet en sån orange på vit pinne :D

Isf tar jag tillbaka mitt påstående, lät som att det var ett helvete att kryssa mellan gångtrafikanter och barnvagnar i 50blås på gångvägarna.
//Tobbe

Probotector skrev:
2534066 Själv har jag tagit mig friheten att mäta hur fort tävlingscyklister cyklar och de kan röra sig runt 45-gränsen så du måste vara en j*vel på att trampa :tummenupp
Om inte jag är felinformerad så brukar snittfarten på ett cykellopp vara mellan 45 och 50 km/h. Detta är ju i massor av mil i både upp- och nerförbackar. Då är det ju inte så konstigt om jag kan cykla 50 på raksträcka en liten stund. Elitcyklister har mycket imponerande uthållighet men de är ju knappast oövervinnliga på korta distanser. Jag gör dock absolut inga anspråk på att vara en elitcyklist.

tobbeviking skrev:
2534120 Du kan ju knappast skylla cykelaffären för att du inte ser till att din hoj är laglig. Har du testat sån där flagga som finns till hojarna, du vet en sån orange på vit pinne :D
//Tobbe
Jag skyller inte på cykelaffären men jag tycker det är en berättigad fråga varför de säljer fordon som är olagliga. Det hade ju knappast hänt med bil- eller MC-försäljare. Tror inte att många som köper en olaglig cykel fixar till den så den blir olaglig och det borde cykelaffärerna vara medvetna om. De har ett visst ansvar även om jag givetvis ansvarar för att min cykel är laglig.

Flaggan kan vara ett bra tips för att synas men jag skulle nog se ännu löjligare ut än jag redan gör. :D

Starstriker skrev:
2534077 Totalt livsfarligt.

Jag är övertygad om att det är mycket bättre att köra bland bilarna och hålla deras tempo.

men då får de fan rätta sig efter regler oxå...

en vanlig syn är ju Bertil 45 på cykeln cyklar mot rött? smart drag cykelnjävel :)

smallsocks skrev:
2534172en vanlig syn är ju Bertil 45 på cykeln cyklar mot rött? smart drag cykelnjävel :)

Jag tror det har med det faktum att många cyklister inte vet om att samma regler gäller för cykel som för bil (på vägen, inte på cykelbanor såklart).

Jag var nära att dö lite en gång för att jag cyklade och en kvinna satt bakom ratten på en bil. Farlig kombination.
Men jag överlevde, hon gick helt fri och jag ser ut som fan i huvet idag och för alltid.

Cyklar knappt 3mil till och från jobbet varje dag nu - har hjälm då&då men alltid reflexer&lampor.

Appropå cyklar. Är det nån som har en bra förklaring (eller kanske tom vet) varför bromshandtaget till framhjulet sitter på vänster sida?

Det är ju helt omöjligt att få nån bra bromskänsla med "fel" hand.:huvet

Jag kan med rent samvete påstå att jag har cyklat i 68 km/h på min crosscountry. Mätt med dyr, korrekt kalibrerad cykeldator.

Fast det lutade lite neråt :rolleyes:

mudder skrev:
2534311 Appropå cyklar. Är det nån som har en bra förklaring (eller kanske tom vet) varför bromshandtaget till framhjulet sitter på vänster sida?

Det är ju helt omöjligt att få nån bra bromskänsla med "fel" hand.:huvet

Jag har en gissning i alla fall. Eftersom alla bromsar med bara bakbromsen och de flesta är högerhänta så sitter den viktigaste bromsen på höger sida. Sen har det fortsatt så. Men alla MC-körare och alla som inte är helt kokta i skit fattar ju att frambromsen är den viktigaste och bör därmed sitta på höger sida. Men jag tror att väldigt många endast bromsar med bakbromsen för att man är rädd att låsa framhjulet eller ramla eller liknande. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bromskänslan kan man förvisso träna upp i vänstern också! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...