Dags att ÄNTLIGEN lätta på skattetrycket kanske?

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Saxat från N24:
Sverige toppar listan över världens högsta skattetryck, visar färska siffror från OECD. Svenskarna betalar mer än varannan intjänad krona i skatt till staten.:fakta

Sverige har enligt siffrorna det hårdaste skattetrycket. Totalt betalades 1 366 miljarder kronor i skatt, alltså 51,1 procent av Sveriges bnp.

Det är en ökning från 50,4 procent 2004.

Skattetryck i procent av landets BNP

1. Sverige 51,1
2. Danmark 49,7
3. Belgien 45,4
4. Norge 45,0
5. Finland 44,5

6. Frankrike 44,3
7. Island 42,4
8. Österrike 41,9
9. Italien 41,0
10. Tjeckien 38,5

11. Luxemburg 37,6
12. Storbritannien 37,2
13. Ungern 37,1
14. Nya Zeeland 36,6
15. Spanien 35,8

16.Tyskland 34,7
17. Kanada 33,5
18. Turkiet 32,3
19. Irland 30,5
20. Schweiz 30,0

21. Slovakien 29,4
22. USA 26,8
23. Korea 25,6
24. Mexico 19,8

Källa: OECD

/No comments!!

Kongo skrev:
2533232

/No comments!!

Jag har inget emot skattesänkningar och röstade blått... ....men jag anar lite klassisk "spy-galla-över-alla-skatter-och-hata-sossar-och-kommunister-tråd".

Vilka av de länder med betydligt lägre skatt anser du vara betydligt bättre än sverige? Jag motiverade varför jag hellre betalar mina skatter än byter med nedanstående länder.

Du får gärna välja, och därefter motivera varför du hellre vill att vi ska ha det som i någotr av följande länder..

16.Tyskland 34,7 - Arbetslösheten, någon? Ekonomiska situationen, någon?
17. Kanada 33,5 - Kanade är iofs ett undantad
18. Turkiet 32,3 - jo tjena
19. Irland 30,5 - ska vara för whiskeyn då
20. Schweiz 30,0 - hade vi haft alla banker vi med så kanske...

21. Slovakien 29,4 - jorusåatte
22. USA 26,8 - Ingen brottslighet, ingen fattigdom, utbildning för alla allt är tiptop! :rolleyes
23. Korea 25,6 - Dålig koll på Korea men
24. Mexico 19,8 - Schysst käk iofs, resten då?!

korvgubbe skrev:
2533253 Jag har inget emot skattesänkningar och röstade blått... ....men jag anar lite klassisk "spy-galla-över-alla-skatter-och-hata-sossar-och-kommunister-tråd".
Icke spy-galla-över ALLA skatter, men att betala över hälften av vad vi tjänar är horribelt!
De som vill arbeta hårt ska kunna få kvar så pass mycket av sin lön att de känner att svartjobb inte behövs för att få det att gå runt! Har kompisar som är hantverkare och ser det som enda möjligheten om de ska kunna spara ihop pengar till semester osv. Självklart behövs skatter men inte i den omfattningen! Det är inte konstigt att större företag lägger produktionen utomlands med tanke på vad staten roffar åt sig.

Kongo skrev:
2533285
De som vill arbeta hårt ska kunna få kvar så pass mycket av sin lön att de känner att svartjobb inte behövs för att få det att gå runt!

Jag håller med dig om att det måste göras väldigt mycket för småföretagare. Jag ser själv hur min tös kämpar för att få deras verksamhet att gå runt.

...och de som tjänar minst bör få skattelättnader för att det inte ska locka att sjukskriva sig eller gå på akassa...

Personligen tjänar jag relativt bra och betalar en del i marginalskatt. Däremot lider jag inte särskillt mycket över de skatter som läggs på mig. Jag är rätt nöjd över att ha haft råd med en universitetsutbildning och jag gnällde heller inte över de fria tandläkarbesöken jag hade som barn. Trots en del administrativa problem inom sjukvården så har vi faktiskt vård i absolut världsklas(när man väl köat färdigt).

Jag orkar inte hänga upp mig på exakta %. 48 eller 52% är inte så noga.

Gör det lättare för småföretagare och de som tjänar sämst. Sen är det inte så noga för mig om vi i "medelklassen" fortsätter att ha det som vi har det. För jag tycker "vi" har det djävligt bra som vi har det.

Jag kan bara konstatera att man skulle gjort mer för att stanna i USA. Massor med pengar kvar efter skatt att disponera efter behag och ändå världens starkaste västmakt. Massor av nobelpristagare, billiga sporthojar, snygga hus utan falu rödfärg och alldeles alldeles tillåtet att jobba och tjäna pengar.

Jag vill ha grönt kort.

/O

Olzki skrev:
2533809 Jag kan bara konstatera att man skulle gjort mer för att stanna i USA. Massor med pengar kvar efter skatt att disponera efter behag och ändå världens starkaste västmakt. Massor av nobelpristagare, billiga sporthojar, snygga hus utan falu rödfärg och alldeles alldeles tillåtet att jobba och tjäna pengar.

Jag vill ha grönt kort.

/O

Ja, och alla har råd med högskolestudier oavsett ursprung. Alla får tandvård till den dag de fyller 20 oavsett föräldrarnas ekonomiska situation. Alla har tak över huvudet........ :rolleyes:

korvgubbe skrev:
2533306 Jag håller med dig om att det måste göras väldigt mycket för småföretagare. Jag ser själv hur min tös kämpar för att få deras verksamhet att gå runt.

...och de som tjänar minst bör få skattelättnader för att det inte ska locka att sjukskriva sig eller gå på akassa...

Gör det lättare för småföretagare och de som tjänar sämst. Sen är det inte så noga för mig om vi i "medelklassen" fortsätter att ha det som vi har det. För jag tycker "vi" har det djävligt bra som vi har det.

Jojo det är väl kul att betala skatt med va? Jag föredrar rättvisa skatter. Varför ska medelklassen dra ett sånt jävla lass för. Inte fan jobbar jag för att någon freeloader ska ha det drägligt. Men som vanligt i sossesverige är det så synd om alla som inte orkar arbeta (ja de flesta kanske inte kan få ett jobb av många olika skäl, men det finns ju för tusan mängder av människor som inte vill jobba eller ens försöker få ett arbete)

Själv jobbar jag normalt mellan 8-12 timmar per dag och när det behövs även helger. Jag är inte det minsta intresserad av att betala massa extra skatt som jag tvingas göra idag (för att jag har arbetat mycket). I annat fall kan man lika gärna låta folk arbeta för att de tycker det är roligt och låta alla ha en normaliserad medborgarelön.

korvgubbe skrev:
2533826 Ja, och alla har råd med högskolestudier oavsett ursprung. Alla får tandvård till den dag de fyller 20 oavsett föräldrarnas ekonomiska situation. Alla har tak över huvudet........ :rolleyes:

Vet du vad som är så jäkla skönt. Det är inget som kommer med det gamla gnället i det landet. Man kör på och är stolt över att vara en del av världens främsta västdemokrati. Man kräver inte fundamental svensk så kallad "rättvisa" i allt. Man behöver inte det.

/Olzki

Last edited:
korvgubbe skrev:
2533253
16.Tyskland 34,7 - Arbetslösheten, någon? Ekonomiska situationen, någon?

Vet du vad du talar om??
Vet du hur bra den tyska sjukvården är? Vet du hur bra pensionsavtalen är?
Vet du hur mycket tyskarna betalar i skadestånd till bla ryssland?
Vet du hur stor invandring tyskarna har?
För att sammanfatta detta: Vad vet du förutom arbetslösheten??????

korvgubbe skrev:
2533826 Ja, och alla har råd med högskolestudier oavsett ursprung. Alla får tandvård till den dag de fyller 20 oavsett föräldrarnas ekonomiska situation. Alla har tak över huvudet........ :rolleyes:

Om man ser till allas bästa så är de ju inget land att apa efter direkt :(
Men om man som mig själv ser till sitt eget bästa inklusive familjen, samt accepterar att det alltid finns fattiga som har det dåligt, då är det ett vettigt alternativ. Men jag kan förstå att en del har svårt att tänka som mig för har man för mycket samvete så sover man dåligt. Som tur är så är mitt samvete inte speciellt stort eller långsint så jag lever gott i min egna lilla värld. Ska tillägga; utan att skada någon annan.

Om man verkligen sätter sig ner och tittar och penetrerar alla skatter, subventioner mm så får vi faktiskt rätt mycket i Sverige. Sure, jag brukar inte vara den som är den när det gäller skatter mm men vi har det inte så dumt när det kommer till kritan.

Tror vi betalar 175 kr för ett läkarbesök i Göteborg på privatvård för undersökning. Staten skjuter till 1200 kr för samma besök.

Har en bror som bor i USA sedan 20 år, han och hans fru föder en son som får komplikationer vid födsel och lite saker händer som kräver läkarvård mm. 465.000kr i läkarräkningar första året.

Så länge man är frisk, inget händer, ingen snor dina grejer, du krocker inte med någon annan, har ett jobb, är försäkrad osv. Då är låga skatter skitbra eftersom du får mer över.

Det däremot som är sjukt trots skatterna är att gamla ligger hemma i sin egen skit, vårdköer som är 2 år för att få en ny höftled efter att ha betalat skatt i 50år etc. DET är det sjuka. Inte skatten i sig själv, men att trots att vi är det land med högst skatter så är vi inte det land som har det bäst och ger mest tillbaka. Men det är kanske en annan historia, så dra inga OT på det.

Macaper, jag håller med i en del (resten orkar jag inte tänka på :D ) och när man till och med I SVERIGE måste ha tilläggsförsäkring för att inte vara livrädd för att bryta benet så måste det vara ett tecken på att skatterna inte är välplacerade alltjämt.
Om ALLA skatter vore försvarbara när man ser vad de går till så skulle jag betala. Nackdelen är att alla individer tänker olika. Jag tex är för en nedläggning av försvaret då jag anser att dessa pengar gör nytta inom tex sjukvården eller skola. De miljarder som satsat på försvaret är bortkastade pengar. Samma sak med EU, varför vara med i något som inte ger något tillbaka? Eller rättare sagt, smakar mer än det kostat.

Olzki skrev:
2534621 Man kräver inte fundamental svensk så kallad "rättvisa" i allt. Man behöver inte det.
/Olzki

Jepp, jag är svensk fundamentalist... en äcklig sådan. Nästan så att jag skäms över att jag trivs med tanken på att två barn har så gott som samma möjligheter till utbildning, tandvård, sjukvård oavsett vad deras föräldrar haft för sig fram till dagen barnen föds.

Jag hade lika mycket glädje av studiekamraterna på universitetet som kom från utslagna alkisfamiljer eller där föräldrarna jobbat inom offentliga sektorn. Alltså studiekamrater som hade kunnat glömma tanken på högre utbildning i länder som USA.

Men visst, jag trivs i USA oxå. Detre gånger jag varit där har jag gillat mycket och framförallt gillar jag att folk får lyckas. Man får bli rik, man får bli framgångsrik. Det blir en drivkraft även för de som har det kärvare.

Personligen tror jag den ultimata modellen vore om vi nådde en mellanväg. Ett svenskt välfärdssystem med utbildning och sjukvård till alla oavsett ekonomiska förutsättningar som barn, men där man hyllar de som faktiskt skapar sin egen framgång som vuxna och lyckas.

NoFearGirl skrev:
2534641

Vet du vad du talar om??
Oj, trampade nog fröken Düsklehrerinnen på tårna... :hihi Flåt!

Du är välkommen att välja fritt från listan och motivera det. Du får väldigt gärna säga att du väljer tyskland framför sverige alla dagar i veckan. Jag är nyfiken på dina motiveringar och jag har aldrig hävdat att jag vet allt om alla länder. Jag förklarade hur JAG såg på det för MIN egen del baserat på vad JAG vet/tror i skrivande stund.

Du är mer än välkommen att berätta hur det verkligen ligger till i Tysklans(eftersom det verkade vara en öm tå). Jag skulle gärna låta mig övertalas.

Last edited:
Min ömma tå är folk som talar innan de tänker, eller inte vet vad de skriver om:D :D

Att skattetrycket är högt innebär inte att företag betalar höga skatter - Det är momsen som är hög och den drabbar mest privatpersoner.

Produktionen flyttar inte utomlands pga skattetrycket utan för våra "höga" löner och andra arbetsrelaterade kostnader.

Vi har många tjänster betalade via skatter och därför kan jämförelsen vara orättvis då en person i USA måste betala egna avgifter för det vi betalar via skatt.
Det finns andra typer av mätningar som ger sverige en något bättre placering så man ska nog inte bli allt för upprörd.

Sverige vinner stort på stabiliteten i landet - inte många länder som är så stabila.
Vi kan ju åka var vi vill i landet utan att riskera livet - inte många länder man kan göra det utan att tänka sig för först...

Sen är vi ruggit bortskämda i det här landet - vi kommer inte upptäcka hur bra vi har det förräns det är försent och vi har förlorat det!

NoFearGirl skrev:
2535631 Min ömma tå är folk som talar innan de tänker, eller inte vet vad de skriver om:D :D

Du är fortfarande välkommen att tänka, skriva, tala och veta. men att sitta vid sidan och enbart ifrågasätta är väl rätt meningslöst?! Varför inte delta istället?

Olzki skrev:
2534621 Vet du vad som är så jäkla skönt. Det är inget som kommer med det gamla gnället i det landet. Man kör på och är stolt över att vara en del av världens främsta västdemokrati. Man kräver inte fundamental svensk så kallad "rättvisa" i allt. Man behöver inte det.

/Olzki

:D

Du kan din sak

Ekonomin körd i botten, lågt förtroende till de styrande, ökande segregering osv.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...