KTM 525 mod-tråden

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Här kan alla som har gjort några häftiga moddar slänga in bilder och beskrivningar. Jag håller på o grejjar med min brutna hand o har massa tid till puts o idéer.
Här kommer första bidraget:

Styrkronan polerad och sen inlämnad för eloxering inklusive massa andra alu-bitar. Inte riktigt rätt orange färg men de har lovat att göra om det för mig när färgen kommer in. Helt nöjd med själva eloxeringen! (www.alupart.se)
DSC00024.JPG

DSC00057.JPG

DSC00056.JPG
 
Det blev ju väldigt snyggt.
Hur ser en eloxerad yta ut om man inte polerar utan bara blästrar?
 
Varför polera styrkronan innan anodiseringen, resultatet blev väl inte bättre?

Varför jag frågar är för jag skall lämna in min sving samt styrkrona för anodisering...
 
Varenda liten ojämnhet syns väldigt bra efter eloxering. Fick rekommendationen att verkligen putsa upp grejorna innan behandling för bästa resultat.
 
Mr R skrev:
2513554 Varför polera styrkronan innan anodiseringen, resultatet blev väl inte bättre?

Varför jag frågar är för jag skall lämna in min sving samt styrkrona för anodisering...

Slipa och polera gjorde jag för att få en jämn och slät yta. Ursprungligen är ju styrkronan ganska ojämn i ytan och sånt syns tydligt när det eloxeras.

Dock behöver man inte vara nitisk eftersom det verkar som betningen och eloxeringen tog bort de små repor som blev av polermedlet.

Vilken färg ska du ha?

<Anton> skrev:
2513453 Det blev ju väldigt snyggt.
Hur ser en eloxerad yta ut om man inte polerar utan bara blästrar?

beror nog på hur grovt du blästrar. Förmodligen som en mattsvart blästrad yta!:)
 
Last edited:
Förklara gärna hur du gick åt det när du polerade styrkronan, papper, medel osv.
 
dewil skrev:
2513633
Vilken färg ska du ha?

Svingen samt gaffelkronan skall bli svart samt en del småsaker som koppling, bromspinne etc. Lämnar kanske mina delar till samma företag, de verkar kunniga...

Får ringa och höra hur det blir med svingen då den är ganska skrovlig dock är styrkronan mycket jämn och fin har styrkronan från en SMR/SX
 
Slänger in lite bilder på motarden. Fick delar idag från pulverlacken..
 

Bifogat

  • KTM540SMR.jpg
    KTM540SMR.jpg
    120.3 KB · Visningar: 1,270
  • 540.jpg
    540.jpg
    120.9 KB · Visningar: 996
  • Beringer.jpg
    Beringer.jpg
    122.4 KB · Visningar: 771
  • 3.jpg
    3.jpg
    80 KB · Visningar: 473
  • 2.jpg
    2.jpg
    54.3 KB · Visningar: 483
  • 1.jpg
    1.jpg
    67.8 KB · Visningar: 818
Kul att vara lite annorlunda :yoparty
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    54.6 KB · Visningar: 424
  • 5.jpg
    5.jpg
    64 KB · Visningar: 367
  • Candyröd1.jpg
    Candyröd1.jpg
    68.2 KB · Visningar: 500
Har monterat följande;

540-kit
Akrapovic titan helsystem
SXS öppen luftburk
Power Blade
Gaffelfjädrar från 560
Öhlinsstyrdämpare
Styrkrona från 560
Beringer kit top race

Bakdämparen skall modifieras under vintern.
 
Mr R skrev:
2513880 Svingen samt gaffelkronan skall bli svart samt en del småsaker som koppling, bromspinne etc. Lämnar kanske mina delar till samma företag, de verkar kunniga...

Får ringa och höra hur det blir med svingen då den är ganska skrovlig dock är styrkronan mycket jämn och fin har styrkronan från en SMR/SX


Men Motorn då..? :rolleyes: Den är ju grå/silver.. ska den vara så.. :tungan



/R
 
<Anton> skrev:
2513651 Förklara gärna hur du gick åt det när du polerade styrkronan, papper, medel osv.

det finns en tråd i stylingforumet om "polering för dummies" om man vill va jäkligt seriös. Jag körde bara 400 papper och sen 1000- papper våtslip. Efter det autosol och dremel (att rekomendera). Det viktiga är bara att man får bort de små gropar som du kommer upptäcka när du slipat första gången med 1000- pappret. Eloxeringen jämnar somsagt ut de hårfina repor som blir av autosolen.
Se fram emot ett rikitgt kladdigt sketjobb!:D
 
Mr R skrev:
2513880 Svingen samt gaffelkronan skall bli svart samt en del småsaker som koppling, bromspinne etc. Lämnar kanske mina delar till samma företag, de verkar kunniga...

Får ringa och höra hur det blir med svingen då den är ganska skrovlig dock är styrkronan mycket jämn och fin har styrkronan från en SMR/SX

Svingen e nog för stor för dem. Har för mig att de inte kan ta så stora grejjer. Jag ska pulverlacka min sving istället. Tror det är ett säkrare kort med i stort sett samma utseende, den svarta fägen är ju så solid.

Kopplingshandtaget fick jag hem ofärgat för enligt dem så var det inte aluminium, troligtvis magnesium!

För övrigt jäkligt fin hoj du fått till! Bra bilder med, sånt godis vill vi se mer av!:tummenupp Var gjorde du pulverlackeringen och vad kostade det?

Här kommer två till: Al- nät för öppnade luftburken och svartlackad kopplingskåpa (lite smutsig)
DSC00060.JPG

DSC00054.JPG
 
dewil skrev:
2514679
För övrigt jäkligt fin hoj du fått till! Bra bilder med, sånt godis vill vi se mer av!:tummenupp Var gjorde du pulverlackeringen och vad kostade det?

De flourecerande fälgbanorna är gjorda hos Ahnelövs i Malmö och naven, fjädern, bakramen gjorde Lomma-Lackeringar åt mig. De candyröda fälgarna och naven samt bromsoket är gjort av en medlemm här på sporthoj även motivlackeringen, mycket nöjd med resultaten tyvärr lackar han inte mera pga miljökrav.

Priser vill du inte veta, jag får alltid som jag vill. Kan det där magiska som många har svårt med. Inte många kronor med andra ord...

Kul att inte vara en i mängden så har man tid att lägga ner så varför inte! Man har köpt en ny fin motard då kan man väl fixa lite om man tycker det är roligt. Många tycker man är en posör etc här på forumet men vem bryr sig?
Använder min maskin lika våldsamt som andra...

Ronta skrev:
2514050 Men Motorn då..? :rolleyes: Den är ju grå/silver.. ska den vara så.. :tungan

/R

Motorkåporna blir glasblästrade samt pulverlackade, först när originalfärgen ger med sig. Kanske blir ett expriment till Vintern...
 
Last edited:
Bild på motorkåpa, pulverlackad. Även svingen är pulverlackad
 

Bifogat

  • transk..jpg
    transk..jpg
    136.3 KB · Visningar: 885
Är det ngn som vet om det är några service meddelande/fabrikations fel på 525 EXC-06:a??

Tack på förhand.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top