Fan.. Gick omkull i söndags.

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Då var det dags.. Väldigt bra MC-väder i söndags, körde söderut på Svinningevägen för att hinna en tur och retur på Bogan innan det var dags att åka hem.

Jag skulle köra om två bilar framför mig. När det blev en raksträcka med fri sikt blinkade jag, och gick ut i ytterkörfältet. Jag hade börjat öka farten när bilen närmast framför mig också gick ut i ytterkörfältet, för att köra om bilen framför honom. Hans blinkers gick på samtidigt som, eller efter att bilen hade börjat förflytta sig i sidled. Då befann jag mig alltså redan i ytterkörfältet, och han kom ut precis framför mitt framhjul..

Jag var tvungen att bromsa hårt (för att inte kollidera med den andra bilens bakända, det fanns inte plats att köra på sidan), varpå mitt framhjul låste sig (jag tycker att väglaget borde tolerera en sådan inbromsning utan låsning, så jag misstänker att det var en hal fläck där jag bromsade, kanske pga rullgrus, eller så var det bara reptilhjärnan som tryckte hårdare på bromsen än jag trodde). MC:n lade sig omedelbart ner, det fanns ingen möjlighet att räta upp. Min MC var (såvitt jag kunde uppfatta) aldrig i fysisk kontakt med bilen som blockerade min omkörning.

MC:n gled längs asfalten, och jag gled efter. MC:n stannade i diket, jag stannade (efter att ha glidit samt rullat runt två eller tre varv) uppskattningsvis 10 m därifrån, på asfalten.



Det här var en helt laglig, lugn omkörning. Det var en 70-sträcka, bilarna framför körde i ca 50, jag hade inte kommit upp i såvärst hög hastighet heller. Så jävla surt att åka omkull pga att bilisterna dels inte kan kolla i backspeglarna, dels inte kan blinka i tid. :(


Resultatet blev ett brutet båtben i ena handen (gips i sex veckor), skrapat knä (pga knäskyddet, stället var skadat men inte hål ända in till benet), skrapad men troligtvis inte totalförstörd hoj.


Det var den här säsongen det...
 
Last edited:
Jobbigt med båtbenet. Bröt mitt i juni, fick gå med gips i 10 veckor. Och då skruvade dom ändå benet!
 
Illa, stannade inte bilisten då?
Han var ju vållande, anser jag efter beskrivningen, så det ska väl gå på hans förs.
 
bullas skrev:
2492097 Jobbigt med båtbenet. Bröt mitt i juni, fick gå med gips i 10 veckor. Och då skruvade dom ändå benet!


Jag har fått 8 veckor ordinerade. Lär ju bli fler säkert.

6 veckor låter lite. Du vann jackpot! (var glad för det lilla :))
 
Tur i oturen att du klarade dig bra och att det inte var i juni. Då hade det blivit en kort säsong!
 
Nautilus skrev:
2492085 Då var det dags.. Väldigt bra MC-väder i söndags, körde söderut på Svinningevägen för att hinna en tur och retur på Bogan innan det var dags att åka hem.

Jag skulle köra om två bilar framför mig. När det blev en raksträcka med fri sikt blinkade jag, och gick ut i ytterkörfältet. Jag hade börjat öka farten när bilen närmast framför mig också gick ut i ytterkörfältet, för att köra om bilen framför honom. Hans blinkers gick på samtidigt som, eller efter att bilen hade börjat förflytta sig i sidled. Då befann jag mig alltså redan i ytterkörfältet, och han kom ut precis framför mitt framhjul..

Jag var tvungen att bromsa hårt (för att inte kollidera med den andra bilens bakända, det fanns inte plats att köra på sidan), varpå mitt framhjul låste sig (jag tycker att väglaget borde tolerera en sådan inbromsning utan låsning, så jag misstänker att det var en hal fläck där jag bromsade, kanske pga rullgrus, eller så var det bara reptilhjärnan som tryckte hårdare på bromsen än jag trodde). MC:n lade sig omedelbart ner, det fanns ingen möjlighet att räta upp. Min MC var (såvitt jag kunde uppfatta) aldrig i fysisk kontakt med bilen som blockerade min omkörning.

MC:n gled längs asfalten, och jag gled efter. MC:n stannade i diket, jag stannade (efter att ha glidit samt rullat runt två eller tre varv) uppskattningsvis 10 m därifrån, på asfalten.



Det här var en helt laglig, lugn omkörning. Det var en 70-sträcka, bilarna framför körde i ca 50, jag hade inte kommit upp i såvärst hög hastighet heller. Så jävla surt att åka omkull pga att bilisterna dels inte kan kolla i backspeglarna, dels inte kan blinka i tid. :(


Resultatet blev ett brutet båtben i en handen (gips i sex veckor), skrapat knä (pga knäskyddet, stället var skadat men inte hål ända in till benet), skrapad men troligtvis inte totalförstörd hoj.


Det var den här säsongen det...


han kollade nog i backspeglarna d var nog det som var felet.... eftersom du nog befann dej i hans döda vinkel.....
 
Tack för det, alla..

Jo, det hade ju kunnat gå värre med mig. 6 veckor är vad läkaren sa i måndags (lite omplåstring på akuten i söndags, riktig reparation i måndags), men han kan ju förstås ändra sig när gipset ska bort. Jag har fått ett stift insatt i handen som ska få bitarna att läka ihop bra.

Bilisten stannade, och det finns ett vittne. Både polisen och försäkringsbolagen har alla personuppgifter, så nu är det väl bara att vänta på byråkratin. Jag tycker såklart att det är bilistens fel. (Men även om jag inte får med mig de andra parterna så har jag helförsäkring.)

Jag har inte sett hojen sedan kraschen, ska kolla på den på verkstaden ikväll, och lämna in stället. Hojen kunde inte köras från platsen pga ett metallstag över styret hade krökts och blockerade styrutslaget, men förhoppningsvis är ramen och annat dyrt oskadat.


Jag är glad att jag hade riktigt ställ och ryggskydd. Ingen fara alls med rygg/nacke/huvud.
 
Ibland suger det att åka hoj för man rår inte över de andra idioterna på vägarna.......skillnad hade varit om du dykt upp plötsligt i dubbla hastigheten för då är det inte så lätt för dem att uppfatta oss.

Skönt dock att du inte skadade dig mer.

Sann mc-kille som du är så kom du ändå till Lunda igår :yoparty

Varför ville du inte att vi skulle skriva något på gipset :confused:

/I
 
Nautilus skrev:
2492193 Tack för det, alla..

Jo, det hade ju kunnat gå värre med mig. 6 veckor är vad läkaren sa i måndags (lite omplåstring på akuten i söndags, riktig reparation i måndags), men han kan ju förstås ändra sig när gipset ska bort. Jag har fått ett stift insatt i handen som ska få bitarna att läka ihop bra.

Bilisten stannade, och det finns ett vittne. Både polisen och försäkringsbolagen har alla personuppgifter, så nu är det väl bara att vänta på byråkratin. Jag tycker såklart att det är bilistens fel. (Men även om jag inte får med mig de andra parterna så har jag helförsäkring.)

Jag har inte sett hojen sedan kraschen, ska kolla på den på verkstaden ikväll, och lämna in stället. Hojen kunde inte köras från platsen pga ett metallstag över styret hade krökts och blockerade styrutslaget, men förhoppningsvis är ramen och annat dyrt oskadat.


Jag är glad att jag hade riktigt ställ och ryggskydd. Ingen fara alls med rygg/nacke/huvud.

Då borde allt vara löst! :tummenupp

Skönt att du klarade dig ordentligt, det är bra med skydd..! :)
 
Nautilus skrev:
2492193 Jag är glad att jag hade riktigt ställ och ryggskydd. Ingen fara alls med rygg/nacke/huvud.

:tummenupp Värt att tänka på när man bara ska ta sig en kort tur.
 
Förresten, att det hände under den här lugna "fisomkörningen" och inte tidigare under dagen på biltomma 70-vägar mellan åkrarna (ungefär onsdagstursvägarna, och onsdagsturstempo) känns lite extra surt. Mer oförtjänt, eller hur man nu ska formulera sig...
 
Nautilus skrev:
2492211 Förresten, att det hände under den här lugna "fisomkörningen" och inte tidigare under dagen på biltomma 70-vägar mellan åkrarna (ungefär onsdagstursvägarna, och onsdagsturstempo) känns lite extra surt. Mer oförtjänt, eller hur man nu ska formulera sig...

Det är som att gå på grund vid hemmahamnen...........
 
Pizzabagarn skrev:
2492201Sann mc-kille som du är så kom du ändå till Lunda igår :yoparty

Varför ville du inte att vi skulle skriva något på gipset :confused:

Hehe, för att jag vågade lita på att ni inte skulle skriva något obscent på gipset. Ska ju ha lite seriösa kundmöten på jobbet snart. :tungan

Edit: Glömde ett "inte", men det var nog uppenbart...
 
Last edited:
Nautilus skrev:
2492220 Hehe, för att jag vågade lita på att ni inte skulle skriva något obscent på gipset. Ska ju ha lite seriösa kundmöten på jobbet snart. :tungan

Vadå! En HA-logga gör bara intryck på kunderna, man får dem dit man vill
:kulspruta
 
Jag tänker på det scenariot som hände dig i princip varenda gång jag kommer ifatt bilar som ligger nära varandra. Då kör jag bakom ett tag för att kolla så att de inte är på väg att svänga ut och för att de kanske ska hinna se mig. Men, jag har tänkt att de kan svänga ut mitt i min omkörning, även om jag kollat och håller mig beredd på det. Jag har fått bromsa för utsvängande bilar mer än en gång denna säsong. De ser oss helt enkelt inte och vi får ju tänka både för oss och bilsterna, eftersom det är vi som blir skadade vid en smäll. :rolleyes:

Vad göra? Köra så jälva fort att de aldrig ens hinner börja tänka på att byta körfält!!! Haha, ett SKÄMT! :tungan Som en historia jag hörd eom en grabb som alltid körde för fort, en dag bestämde han sig för att köra laglgit. Och vad hände? Han körde in i ett rådjur. Efter det drog han slutsatsen att det är bättre att köra fortare, för då hinner rådjuret aldrig ens upp på vägen!

Nej, men skönt att det ändå gick så pass bra för dig. Trist slut på säsongen, helt klart! Inte kul alls. Du får komma igen nästa säsong. Skaffa en båttuta och tryck hårt på den varje gång du ska om en bil ;)

Krya på dig! /SheDevil
 
SheDevil skrev:
2492232Nej, men skönt att det ändå gick så pass bra för dig. Trist slut på säsongen, helt klart! Inte kul alls. Du får komma igen nästa säsong. Skaffa en båttuta och tryck hårt på den varje gång du ska om en bil ;)

Krya på dig! /SheDevil

Precis, låta 20 av motorns hästkrafter användas för att driva en kompressor som blåser i en "Hesa Fredrik". ;) Faktum är att jag hade tänkt åka till Biltema och koppla in en extra tuta parallellt med den som sitter på hojen. Den låter lite klent. Men jag kommer nog inte börja tuta vid varje omkörning för det.

Däremot tror jag att jag kommer ändra mitt körbeteende litegrann vid omkörningar, så att jag så gott som alltid börjar röra mig rakt ut i vänsterkörfältet (kanske med helljusblink) innan jag börjar gasa. Då borde man ge bilister mer tid att se en. (Som det är nu blir det ofta, inte alltid, gaspådrag och sväng samtidigt, så man "sneddar" förbi omkörningsobjektet.)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top