Den 5:e oktober kommer det avgöras om det blir en fortsättning på MC-åkandet på Monztabanan nästa år.
För att få en hint om hur läget är just nu, citerar jag Maria Nordqvist på Skoteräventyr i Sälen AB, som bedriver MC-verksamheten.
Vet att det är många här på forumet som vart där i sommar och kört, som säkert vill komma tillbaka nästa år. Det enda Vi kan göra för att hjälpa till är att skriva insändare i alla dalarnas tidningar och hoppas på att det har ett genomslag. Klubbar eller enskilda personer spelar ingen roll, bara vi visar vår uppskattning. Det vore ju fruktansvärt synd om vi gick miste om den här kanonroliga slingan i skogen!
Bara att välja & vraka!
http://www.moratidning.com
http://www.dalademokraten.com
http://www.falukuriren.se
OBS! Jag är ingen representant för Skoteräventyr. Skriver det på helt eget initiativ.
För att få en hint om hur läget är just nu, citerar jag Maria Nordqvist på Skoteräventyr i Sälen AB, som bedriver MC-verksamheten.
Som representant för Skoteräventyr svarar jag här, inte som SMCare. Jag träffade Miljönämndens AU i måndags och gick igenom resultat av bullermätningarna i sommar. Av 55 mätningar hos grannar och vid banan, var 16 stycken för höga. Enligt Miljöbalken är den ansvarige skyldig att åtgärda problemen. Skoteräventyr & banägarna kommer därför att föreslå följande till Miljönämndens sammanträde 5 oktober.
1. Bulleransvarig måste finnas varje dag.
2. Stationär bullermätare med signal om decibelgränsen överskrids vid förbifart. Optimalt är att värdena kan tankas ner från mätaren och delges miljönämden i deras tillsynsarbete. Bulleransvarig ser till att detta fungerar.
3. Sänka gränsen från 98 dB till 96 dB vid förbifart.
4. Bokningsfria dagar; midsommar och alla onsdagar.
5. Bokningsbara tider: 09.00-17.00 dagligen. Tystnad under lunchuppehåll dagligen 12.30-13.30.
6. En dag för Älvdalens befolkning vid säsongsstart för att få testa banan, få skjuts runt banan och träffa motorcyklisterna som vill fortsätta att köra.
7. Om inte något av detta hjälper är den sista åtgärden att bygga bullerplank eller bullervall på de platser där grannarna störs som mest.
Omkring 700 motorcyklister har kört på banan i sommar och i stort sett alla vill komma tillbaka. Det kan bara ske om bullerfrågan kan lösas. Mer arbete måste också göras för att banan ska bli säkrare: ny avfart till depå, kantfärg och rensning av sidoområden.
När beslut fattas, som inte överklagats, kommer Skoteräventyr tillbaka med mer information. Håll tummarna för att vi får fortsätta att köra hoj på Monztabanan!
Vet att det är många här på forumet som vart där i sommar och kört, som säkert vill komma tillbaka nästa år. Det enda Vi kan göra för att hjälpa till är att skriva insändare i alla dalarnas tidningar och hoppas på att det har ett genomslag. Klubbar eller enskilda personer spelar ingen roll, bara vi visar vår uppskattning. Det vore ju fruktansvärt synd om vi gick miste om den här kanonroliga slingan i skogen!
Bara att välja & vraka!
http://www.moratidning.com
http://www.dalademokraten.com
http://www.falukuriren.se
OBS! Jag är ingen representant för Skoteräventyr. Skriver det på helt eget initiativ.