Ktm Tips

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
För att få hojan att gå bättre på 2:an och 3:ans växel.

skruva loss två kablar som sitter framför framdrevet . (blå-svart och grön-svart). isolera dom och stoppa undan dom.

Gjorde susen på min hoj.

zajt skrev:
2483468 För att få hojan att gå bättre på 2:an och 3:ans växel.

skruva loss två kablar som sitter framför framdrevet . (blå-svart och grön-svart). isolera dom och stoppa undan dom.

Gjorde susen på min hoj.

Och vad är de till för????:va

det är en slags strypning för att bla hålla ner ljudnivån.

qe! ska inte de sitta en kontakt vid förgasarn typ. :va
el är detta för nyare hojar :va

zajt skrev:
2483468 För att få hojan att gå bättre på 2:an och 3:ans växel.

Gjorde susen på min hoj.

Hur kom du på detta?

vaddå...... menar du att det skulle sitta någon form av db-mätare som stryper effekten?, eller är det kanske någon form av elektronisk bränsleinsprutning just du har?..... eller skulle den "sänka" tändningen?
eller är det en induktiv givare som det är till hastighetsmätaren som bromsar drevet om det går för fort?...... nää...... tror att det sitter i skallen på dej.....
men, känns det som om det går fortare för dej...... så är ju det iof mycket bra...... tror nog på föregående talare...... frilägeskännare....... jag menar varför sätta den där..... var det för lite plats under sadeln där allt annat sitter..... eller hade man bara för mycket kabel på fabriken så man var tvyngen att göra sig av med lite?!?..... det e klart, man e inte proffs på 640´n, men det låter suspekt.....

Helt rätt att det sitter en strypning på 640 så du inte kan få full gas 2an och kanske 3an men det vet jag inte säkert men att få det helt rätt måste man koppla om lite saker på förgasaren eftersom det är en spjäll förgasare med vakum trottel

ozeo skrev:
2483581 qe! ska inte de sitta en kontakt vid förgasarn typ. :va
el är detta för nyare hojar :va

den styr TPS...ingen märkbar effekt att koppla ur kontakt på förgasaren.

Stålbrand skrev:
2483627 Hmm.. på min hoj är sladdarna som sitter där till frilägesindikatorn...:va

den svart/oranga är för neutralen.

Last edited:
EPC-systemet har två kablar som kommer ut där och ger indikation på att 2:an eller 3:an ligger i och ger därefter lite tjuvluft i vakuumförgasaren. Det gör att man vid fullt gaspådrag får en trottel som rör sig långsammare uppåt. Varför då ? Jo, vissa europeiska länder har regler för utsläpp och ljudnivåer där man testar hojarna på dessa växlar och med en sådan strypning kommer man runt problemet med att slippa igenom med en i annars övrigt ostrypt hoj.

Sök på trådar i motardforumet om EPC, så finns det närmare info om hur man plockar bort grejerna helt.

Back