Skrap i svängarna Z1000

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Har precis köpt en Z1000-06.
Problemet med hojen är att när man börjar köra lite aktivt så tar skiten i lite överallt. Nu efter en repa idag så har jag nött ner hela tappen på fotpinnarna, 1cm på växelreglaget, och en bit på stödet.
Måste vara fler som har detta problemet med sina z1000.
Vad gör ni för att fixa problemet?
 
Ska inte säga det..

Vill inte säga det...

Bör inte säga det...

Får inte...

Skit också!
Kör långsammare...

Förlåt, det bara slank ut, jag lovar, ska inte hända igen ;)
/D
 
DmS skrev:
2481278 Ska inte säga det..

Vill inte säga det...

Bör inte säga det...

Får inte...

Skit också!
Kör långsammare...

Förlåt, det bara slank ut, jag lovar, ska inte hända igen ;)
/D
:D :D :D :D :D
 
Berggren skrev:
2481121 Har precis köpt en Z1000-06.
Problemet med hojen är att när man börjar köra lite aktivt så tar skiten i lite överallt. Nu efter en repa idag så har jag nött ner hela tappen på fotpinnarna, 1cm på växelreglaget, och en bit på stödet.
Måste vara fler som har detta problemet med sina z1000.
Vad gör ni för att fixa problemet?

Jag har kört med knäskrap på gocart bana med min Kawa utan att det har tagit i fotpinnarna. Du får nog börja hänga på hojen mer...
 
Berggren skrev:
2481121 Har precis köpt en Z1000-06.
Problemet med hojen är att när man börjar köra lite aktivt så tar skiten i lite överallt. Nu efter en repa idag så har jag nött ner hela tappen på fotpinnarna, 1cm på växelreglaget, och en bit på stödet.
Måste vara fler som har detta problemet med sina z1000.
Vad gör ni för att fixa problemet?

Ena knävecket i sadelkanten, there you go..! ;)
 
Låter lite konstigt. Min skrapar inte i så mycket. Hur har du det med fjädringen? Om den är för mjuk blir det ju sämre markfrigång. Jag körde på Gelleråsen och det som tog i var fotpinnar och klammorna till ljuddämparna. (Får byta till helsystem). Däremot tycker jag att hojen är lite vinglig när det går över 200 och det svänger. Någon som har lösning på det eller känt det? Vet inte om man ska jämföra en z1000 med riktiga R hojar. Men jag tycker mina tidigare hojar var stadigare.
 
Min tar också i och skrapar. Går åt fotpinnar och stövlar..
Hänga som en apa är lösningen.

Fredde69 skrev:
2481572Däremot tycker jag att hojen är lite vinglig när det går över 200 och det svänger.
Stötdämparna på Z1000 är kass. Både gaffel och bakdämpare suger.
Men det går att få den ok genom att ställa hänget och finlira med returen. (Kanske inte för fullt nedlägg i 200+ :rolleyes: )

Blir du ändå inte nöjd kan du ragga en bakdämpare till ZX636. Går att montera direkt om du får med länkaget också.
 
Last edited:
Fredde69 skrev:
2481572 Låter lite konstigt. Min skrapar inte i så mycket. Hur har du det med fjädringen? Om den är för mjuk blir det ju sämre markfrigång. Jag körde på Gelleråsen och det som tog i var fotpinnar och klammorna till ljuddämparna. (Får byta till helsystem). Däremot tycker jag att hojen är lite vinglig när det går över 200 och det svänger. Någon som har lösning på det eller känt det? Vet inte om man ska jämföra en z1000 med riktiga R hojar. Men jag tycker mina tidigare hojar var stadigare.

Fjädringen är helt standard. Får kanske skruva lite där. Köpa fotpinnesats som går att flytta upp. Tycker nästan att jag redan hänger som en apa.
Får väl försöka hänga ännu mer. Hur har du ställt fjädringen?
 
Berggren skrev:
2481687 Fjädringen är helt standard. Får kanske skruva lite där. Köpa fotpinnesats som går att flytta upp. Tycker nästan att jag redan hänger som en apa.
Får väl försöka hänga ännu mer. Hur har du ställt fjädringen?
Följde denna för att ställa hänget:
http://www.sportrider.com/tech/146_9508_tech/
och denna för att få bort en hel del av gunget:
http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp_trouble/
De här inställningarna funkade ganska bra för mig (63kg):
http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/

Ett annat tips är att kontrollera lufttrycket i däcken.
 
Streetfighter...??

Z1000 är väl en streetfighter och inte en sporthoj. Vill du lägga ner så byt till en hoj med "helkåpor". Ändamålet med Z1000 är väl knappast att skrapa knän på banan. Wheela och rödljusköra i stan passar nog bättre.

Vill du ändå köra med mycket nerlägg så får du byta ut fotpinnar till några andra med bättre markfrigång...........fast då är du ju närmare en sporthoj så att säga.....

/J
 
Jag har beställt tailraisers till min för att slippa skrapa stövlar! Hoppas att det räcker...
 
VR-8 skrev:
2482025 Z1000 är väl en streetfighter och inte en sporthoj. Vill du lägga ner så byt till en hoj med "helkåpor". Ändamålet med Z1000 är väl knappast att skrapa knän på banan. Wheela och rödljusköra i stan passar nog bättre.

Vill du ändå köra med mycket nerlägg så får du byta ut fotpinnar till några andra med bättre markfrigång...........fast då är du ju närmare en sporthoj så att säga.....

/J

Kör du ordentligt med en R1-04-06 på falken så skrapar man kåporna i näst sista högern... Inte alla "sporthojar" som man kan lägga ner ordentligt heller.
 
Berggren skrev:
2482137 Kör du ordentligt med en R1-04-06 på falken så skrapar man kåporna i näst sista högern... Inte alla "sporthojar" som man kan lägga ner ordentligt heller.


Du skulle inte ha sålt millen :P
 
Berggren skrev:
2482137 Kör du ordentligt med en R1-04-06 på falken så skrapar man kåporna i näst sista högern... Inte alla "sporthojar" som man kan lägga ner ordentligt heller.


Troligtvis så kör "R1-04-06" avsevärt fortare än en "Z1000" på bana innan den skrapar i........eller menar du att dom bägge har lika bra/dålig markfrigång..:confused:

En gixxer 1000 -05-06 har 54 grader som max nerläggsvinkel tror jag.......vad har din?

Du kommer aldrig ifrån att din Z1000 är en kompromiss mellan glidare,sporthoj,stunthoj och classic. Den kan allt av det, fast den är inte bäst på något.

/J
 
VR-8 skrev:
2482148 Troligtvis så kör "R1-04-06" avsevärt fortare än en "Z1000" på bana innan den skrapar i........eller menar du att dom bägge har lika bra/dålig markfrigång..:confused:

En gixxer 1000 -05-06 har 54 grader som max nerläggsvinkel tror jag.......vad har din?

Du kommer aldrig ifrån att din Z1000 är en kompromiss mellan glidare,sporthoj,stunthoj och classic. Den kan allt av det, fast den är inte bäst på något.

/J

Inte bäst på något har du rätt i.
Jens skrapar kåporna på falken, kör i samma tempo som jag vilket innebär 53:or. Beror nog lite på körstil o.s.v. Men jag kör nog inte långsammare med z1000 på falken än med R1:an eller Aprilian.

VR-8 skrev:
2482152 Du skulle inte sålt Millen! ! !:tummenupp


FÖR HELVETE. Jag såg den igår. Inte roligt alls.:mad: Saknar den lite.

Nu har jag iallafall bakbroms...
 
Last edited:
Berggren skrev:
2482154 Men jag kör nog inte långsammare med z1000 på falken än med R1:an eller Aprilian.

Inte du eller jag men en som "kan" köra gör garanterat det......:rolleyes:

/J

Berggren skrev:
2482154 Nu har jag iallafall bakbroms...

Fick jag när jag bytte fotpinnar...........som du snart gör ändå på din Z1000..

/J
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top