Bra / prisvärd ytbehandling på avgassystem?!

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Yes, är väl dags i vinter att gå igenom hojen igen då.

Sist blästrade jag grenröret och la på ...hrm "Biltema värmefärg". Höll som förväntat i ungefär 2-3 timmar. Nu ser grenröret alltså för jävligt ut på min Fzr 600.

Kroma kan ju vara nåt, men det kostar mycket pengar. Kom att tänka på typ pulverlack, sitter det kvar när det blir varmt?

Alternativt blästra igen och lämna röret till metallsliparn för "upputsning". Alltså köra med det obehandlat. Har ju inte börjat rosta än på de ställena där färgen släppt, kan det vara rostfritt orginal kanske??

På "american choppers" har jag för mig att de lämnade ett avgas på nån slags värmebehandlings färg. Nån som känner igen det / om det finns någon som sysslar med sånt i Sthlm? :tomten
 
Pulverlack håller bra för höga temperaturer. Men över 300 grader ska det nog inte utsättas för!
 
läste ett reportage om en hot rod som dom hade pulverlacka avgasspoffen..
:va
 
<micke> skrev:
2430508 Yes, är väl dags i vinter att gå igenom hojen igen då.

Kroma kan ju vara nåt, men det kostar mycket pengar. Kom att tänka på typ pulverlack, sitter det kvar när det blir varmt?

Alternativt blästra igen och lämna röret till metallsliparn för "upputsning". Alltså köra med det obehandlat. Har ju inte börjat rosta än på de ställena där färgen släppt, kan det vara rostfritt orginal kanske??
Aluminium eller zinksprutning ger en tålig yta som tål höga teperaturer.
Kolla med din lokale ytbehandlare.
//Leif
 
Tackar! Kan vara intressant det där.

Vad tros om mitt andra alternativ, kan jag kolla på något sätt om det är rostfritt rör orginal? Putsa iordning och dra på lite avgasbandage, kanske blir OK?
 
Har du en magnet kan du testa, rostfritt är inte magnetiskt.

Att få det kromat, elzinkat lr liknande bör inte kosta så mycket. Max 1000kr tycker jag. Vi brukar ge 450kr varje gång vi skickar iväg från jobbet. Ibland något mera men då brukar det vara rätt många delar som först elzinkas och sen kromateras.
 
Ett hett tips är att blästra/Rondellborsta piporna igen, så att de blir helt metallrena, och därefter smörja dom med kokt linolja. Värm upp ordentligt genom att starta upp, tills doften som kommer försvunnit lite, därefter smörj in dom en gång till och upprepa. Kör helst inte hojen när oljan fortfarande är "färsk" då skit kan fastna i det, och skabbar ner rören.

Håller bättre än någon värmetålig färg eller klarlack som finns att köpa i handeln idag.

Oljan stelnar till en tokseg hinna och blir lite gyllenbrun, och under ser man fortfarande den metallrena ytan.Rätt klädsamt i motorsammanhang, iaf enligt min mening... :tummenupp
 
Gilgo skrev:
2431011 Har du en magnet kan du testa, rostfritt är inte magnetiskt.

Att få det kromat, elzinkat lr liknande bör inte kosta så mycket. Max 1000kr tycker jag. Vi brukar ge 450kr varje gång vi skickar iväg från jobbet. Ibland något mera men då brukar det vara rätt många delar som först elzinkas och sen kromateras.

Jag betvivlar mycket starkt att du kan kroma ett begagnat, blästrat avgassystem för en tusenlapp.

För det första är det snudd på omöjligt att få någon att kroma ett begagnat system på grund av att minsta skit och sot som är kvar i rören riskerar att förstöra baden.

För det andra så måste ett rör som ska kromas poleras först om resultatet ska bli ens någorlunda hyfsat.

Meen om du kan hänvisa till någon som gör det för en tusenlapp så skulle nog många bli glada och personen i fråga skulle överhopad med jobb....
 
DM skrev:
2431030 Jag betvivlar mycket starkt att du kan kroma ett begagnat, blästrat avgassystem för en tusenlapp.

För det första är det snudd på omöjligt att få någon att kroma ett begagnat system på grund av att minsta skit och sot som är kvar i rören riskerar att förstöra baden.

För det andra så måste ett rör som ska kromas poleras först om resultatet ska bli ens någorlunda hyfsat.

Meen om du kan hänvisa till någon som gör det för en tusenlapp så skulle nog många bli glada och personen i fråga skulle överhopad med jobb....

Jag påstår ingalunda att det blir snyggt eller bra med ett gammalt avgasrör. Däremot ger det ett skydd mot ev. rost.
Vad det gäller badet så betar dom alltid av sakerna innan dom kromaterar.

Föressten så är inte förkromning och kromatering samma sak.
 
Last edited:
Det finns färg som håller för 1100 grader. Har för mig att det finns på Biltema eller Mekonomen. Jag tänkte göra samma sak i vinter...
 
Bilttemas eller mekonomens värmespray funkar bara inte, det täcker dåligt då det är förmycket lösningsmedel i.
Desutom tål det inte t-grön:tummenner
 
Mr Edholm skrev:
2431014 Ett hett tips är att blästra/Rondellborsta piporna igen, så att de blir helt metallrena, och därefter smörja dom med kokt linolja. Värm upp ordentligt genom att starta upp, tills doften som kommer försvunnit lite, därefter smörj in dom en gång till och upprepa. Kör helst inte hojen när oljan fortfarande är "färsk" då skit kan fastna i det, och skabbar ner rören.

Håller bättre än någon värmetålig färg eller klarlack som finns att köpa i handeln idag.

Oljan stelnar till en tokseg hinna och blir lite gyllenbrun, och under ser man fortfarande den metallrena ytan.Rätt klädsamt i motorsammanhang, iaf enligt min mening... :tummenupp
Funkar skitfint faktiskt :tummenupp
 
Lackade krök o ljuddämparen på min skogsmoppe med
Biltemas värmetåliga färg.
Följer man anvisningarna på burken dvs lackar och
värmer upp den lackade detaljen till 250 grader(?) så
att färgen härdar håller den kanonbra.

Hade iofs tillgång till en ugn som prylarna fick plats i och
kan ju tllägga att det luktar ju inte godis när färgen härdar
så det är väl ingenting man vill göra i sin "hemmaugn"
 
Back
Top