Bra ryggsäck för hojåka?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Finns det någon bra ryggsäck framtagen för oss mcåkare? Tänkte någon som sitter bra, är hyffsat aerodynamisk och som har urtag för ryggpucken. :)

nu vet jag itne riktit vad det är för en rygga du är på jakt efter och hur stor den ska vara. jag brukar dock använda min everest säck. Det är en ganska liten rygga, bara knappt 20 liter men den sitter ganska tajt. har ingen puckel på mitt ställ så jag vet inte hur den sitter med en sådan. fördelen med ryggan är att den inte har en massa remmar o annat löst mojs som hänger o slänger. köpte den på stadium, kommer inte ihåg vad den kostade.. inte många hundralappar iaf..

Kör med Klättermusen Gungner 40. Dyr (2300kr) men jäkligt bra till allt!
Outslitbar
Strippad men med mycket fästpunkter
Rullstängning (slipper tappa hela innehållet på E4:an)
Extremt bra bärsystem (med ett rejält höftbälte, avtagbart dessutom)
Relativt vattentät
Snygg
Aerodynamisk
Enkel att ta på, trots tajt skinnställ

En annan bra är lillebror Ratatosk (30l), 1500 kostar den.

Last edited:
Som alla mina andra kläder är det Arcteryx som gäller :)

Rullstängning, vattentät, skön på ryggen.

KNOX AUTENTIC överlägset bästa mc ryggsäcken . Provat det mesta under många år. 500:- , finns på välsorterade mc firmor

Haglöfs tight Large (30 liter). Körde 173 mil med den under två dagar, inga problem. Inte särskilt aerodynamisk dock, men både bröst- och midjespänne, så den sitter bra. 900:- på intersport. Har en vattentät ficka. Vet inte hur den sitter med puckel...

Generellt tror jag att ryggor som är gjorda för "active wear" funkar bra till hojåka åxå, alltså tight-modeller med formade bärremmar som är gjorda för cykling, blade-åkning, skidåkning m.m

Sen har alla sitt favvomärke, själv har jag använt min 26-liters Everest Flexible i 10 år snart...

Jag kör med Haglöfs Victory 50L. Sitter perfekt och har en massa bra förvaringsmöjligheter. Har inte lyckats öppna den på vägen än..

Enda nackdelen är att man ser ut som en mupp när man har ställ med puckel och väska....

Jag är inte ute efter en rygga att åka på semester med, utan en liten för att få med lunchen och lite småprylar till jobbet. Problemet är som sagt att man ser ut som en mupp med rygga untanpå puckeln. Borde finnas en mcrygga som är formsydd efter puckeln. :)

Gabor skrev:
2404905 KNOX AUTENTIC överlägset bästa mc ryggsäcken . Provat det mesta under många år. 500:- , finns på välsorterade mc firmor

Länk? Jag har sökt men hittar inte. :(

Last edited:
Försvarets militärgröna.

Outslitlig , bra spännen och matchar hojen.
Kan lasta allt , och blir den för tung är det bara att montera på hojen.
Har en trevlig ram att fästa i.

Kostade under hundralappen på ÖB.

WebGringo skrev:
2453375 Försvarets militärgröna.

Outslitlig , bra spännen och matchar hojen.
Kan lasta allt , och blir den för tung är det bara att montera på hojen.
Har en trevlig ram att fästa i.

Kostade under hundralappen på ÖB.

Passar den så bra om man har puckel på stället då? :va

Problemet kvarstår dock. Säckarna har säkert grym passform, om man INTE har puckel på stället. Finns det inget mcföretag som har tänkt på detta och formsytt en rygga som passar oss med puckel? :va

Puckeln används på rejsställ för att få en bra aerodynamik, ryggsäck är inte bra för aerodynamiken. :tungan

edit: Kolla med PRO, de borde kunna det där med ryggsäckar för puckelryggar.

Elgasen skrev:
2457364 Puckeln används på rejsställ för att få en bra aerodynamik, ryggsäck är inte bra för aerodynamiken. :tungan

edit: Kolla med PRO, de borde kunna det där med ryggsäckar för puckelryggar.

:fatta!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey