Streetracing i Stockholm!! ( Media vinkling)

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13429762.asp

Det är bra att media har koll på situationen och vinklar saker på rätt sätt.

Nu var jag inte med i Tyresö i Onsdags.
Men däremot var jag i Lunda. Dessutom pratade jag med Polisen själv.

Någon spänt läge mellan polis och MC förare vore att formligen ljuga.

Olyckor!!!!
Hur många olyckor har inträffat i samband med den här "leken"?

"Enligt vad SvD erfar har läget mellan poliser och åkare blivit alltmer spänt under sommaren. Vid ett tillfälle fick en polis motorcykeln nersparkad av en mc-åkare som sedan drog iväg på bakhjulet. En åkare har också, med bara 50 centimeter till godo, kört på bakhjulet mellan två åkande mc-poliser i nära 100 kilometer i timmen."

Lite spänt verkar det allt vara....

erik skrev:
2367478 "Enligt vad SvD erfar har läget mellan poliser och åkare blivit alltmer spänt under sommaren. Vid ett tillfälle fick en polis motorcykeln nersparkad av en mc-åkare som sedan drog iväg på bakhjulet. En åkare har också, med bara 50 centimeter till godo, kört på bakhjulet mellan två åkande mc-poliser i nära 100 kilometer i timmen."

Lite spänt verkar det allt vara....

Det är väl också de enda "två" incidenter som jag känner till mellan polis och MC förare.

Bilisterna har ju blackrace som ett lagligt alternativ till raktfram race - borde finnas möjlighet att skapa nåt liknande för oss tycker jag(AoMC har väl t.o.m. testat det?).

Sen att det skulle vara omöjligt att fixa en stuntbana i sthlm-området???? Vilket skämt, räcker med 200m någorlunda rak väg i acceptabelt skick, spärra av en väg i nåt industriområde ala blackrace en gång i veckan så var det löst. Eller ge oss tillgång till nån av vägverkets uppkörningsplatser kvällstid.

Men bäst resultat skulle det i mina ögon såklart ge om banan de pratar om i Enköping blir en riktig racebana som typ mantorp, där man kan ha alla möjliga former av race/stunt-kvällar.

johanp skrev:
2367527 Bilisterna har ju blackrace som ett lagligt alternativ till raktfram race - borde finnas möjlighet att skapa nåt liknande för oss tycker jag(AoMC har väl t.o.m. testat det?).

"Polisen ger upp försöken att hindra olaglig racing

Polisen i Stockholm har gett upp försöken att minska problemen med street racing, det vill säga olaglig kappkörning med bilar eller motorcyklar på allmäna vägar. Polisen har försökt med lagliga tävlingar på inhängnade områden men det har ingen effekt - den olagliga street racingen fortsätter - trots att den är livsfarlig, säger Hans Nilsson som är trafikpolischef på Västerortspolisen."

http://www.sr.se/P5/nyheter/artikel.asp?artikel=903399

johanp skrev:
2367527 Bilisterna har ju blackrace som ett lagligt alternativ till raktfram race - borde finnas möjlighet att skapa nåt liknande för oss tycker jag(AoMC har väl t.o.m. testat det?).

Sen att det skulle vara omöjligt att fixa en stuntbana i sthlm-området???? Vilket skämt, räcker med 200m någorlunda rak väg i acceptabelt skick, spärra av en väg i nåt industriområde ala blackrace en gång i veckan så var det löst. Eller ge oss tillgång till nån av vägverkets uppkörningsplatser kvällstid.

Men bäst resultat skulle det i mina ögon såklart ge om banan de pratar om i Enköping blir en riktig racebana som typ mantorp, där man kan ha alla möjliga former av race/stunt-kvällar.

Jag hade en diskution med blackrace arrangörerna förra året och vi tänkte gemensamt försöka få till så att mc oxå skulle få köra.

Dock verkade intresset av det inte finnas hos hojåkarna, så det las ner. fanns en ntresse poll på olika mc forum och intresset var blygsamt tyvärr.

Verkar som grejen för alla hojåkare är just att gasa olagligt och leva på linan, kul det med i och för sig, synd att det inte blev nått mer av idén med blackrace för hojar

jP skrev:
2367533 "Polisen ger upp försöken att hindra olaglig racing

Polisen i Stockholm har gett upp försöken att minska problemen med street racing, det vill säga olaglig kappkörning med bilar eller motorcyklar på allmäna vägar. Polisen har försökt med lagliga tävlingar på inhängnade områden men det har ingen effekt - den olagliga street racingen fortsätter - trots att den är livsfarlig, säger Hans Nilsson som är trafikpolischef på Västerortspolisen."

"försökt med lagliga tävlingar på inhägnade områden"? För hojar? Var då? När? :va

jP skrev:
2367533 "Polisen ger upp försöken att hindra olaglig racing

Jamen eller hur? NÄR OCH VAR har polisen fixat lagliga tillfällen/tävlingar på
inhägnade områden?
Då menar ja inte bara 402/201 rakt fram utan även stunt osv

Marcus75 skrev:
2367538 Jag hade en diskution med blackrace
arrangörerna förra året och vi tänkte gemensamt försöka få till så att mc oxå
skulle få köra.

Dock verkade intresset av det inte finnas hos hojåkarna, så det las ner. fanns
en ntresse poll på olika mc forum och intresset var blygsamt tyvärr.

Verkar som grejen för alla hojåkare är just att gasa olagligt och leva på linan,
kul det med i och för sig, synd att det inte blev nått mer av idén med
blackrace för hojar

Vi var ett gäng på 10 hojar som ville köra i farsta på det blackracet men det
fick vi inte för om vi fick köra då skulle dom behöva låta alla andra mc också
köra... Dessutom var det för farligt för hojar att åka blackrace...

Sen är det även så att det inte bara är 201m rakt fram på tid som
hojåkare är ute efter.

Som vanligt är ingen högt uppsatt politiker drabbad personligen
av att det saknas ställen att åka på, då skulle vi haft en bana och
stuntområde imorrn.

Last edited:
Beträffande streetracing så finns det mig veterligen 6-7 tillfällen på Tullinge denna sommar från maj till september att köra MC (och bil) 402 meter alldeles lagligt. Deltagar antalet på MC sidan har varit pinsamt lågt. Kan man tänkas åka 20 mil finns det säkert 10-15 andra evenemang att gasa av sig på, så jag tror att man gillar att tampas med ordningsmakten mer än att tävlingsmöjligheter ges. Våga er ut till Tullinge och kör innan dom stänger, sedan kan man börja gnälla ! / Jeppe

journalister röker en annan typ av tobak! det fick iaf jag lära mig på kth när det begav sig!

Ähh fan aldrig sett någon rejsa med varandra på en onsdag vilket snack... Det är möjligvis några som börnargummi och stuntar lite om man nu kan kalla det streetracing...

Kanske någon fortkörning också ;)

Edit: Fick en rebellisk tanke precis... Tänkte man kan ju ta en kona eller två och smälla up en temporär bana på en större parkering.. Sen kanske politikerna vaknar. :tungan

Grilla mig nu tack. :arsele

Last edited:
Hur man än vrider och vänder på det så är Street racing en olaglig företelse.
Och den debbat som har förekommit på vissa håll och kanter på nätet är ganska löjlig, ge oss en bana så slutar vi åka på vägen :va Vadå ge oss en bana, starta en klubb köp mark och bygg god dammit. Jag är ingen moralens väktare, bygger racerbil själv, men dom argument som jag läst har bara varit löjliga. Street racing är olagligt PUNGT

Sen är det mycket: jag tycker att dom borde fixa en bana, dom borde spärra av en vägsnutt. dom, dom, dom. Ingen kommer någonsin att spärra av vägar eller anlägga en bana sålänge folk håller på som dom gör, ta bara bränderna vid polihuset ( var det nu var någonstans) ganska korkat i mina ögon.

J.J skrev:
2368792 Beträffande streetracing så finns det mig veterligen 6-7 tillfällen på Tullinge denna sommar från maj till september att köra MC (och bil) 402 meter alldeles lagligt. Deltagar antalet på MC sidan har varit pinsamt lågt. Kan man tänkas åka 20 mil finns det säkert 10-15 andra evenemang att gasa av sig på, så jag tror att man gillar att tampas med ordningsmakten mer än att tävlingsmöjligheter ges. Våga er ut till Tullinge och kör innan dom stänger, sedan kan man börja gnälla ! / Jeppe

Att deltagarantalet är pinsamt lågt på mc-sidan kanske beror på
att det i de flesta fall på tex tisd/onsd inte handlar om vem som e snabbast.
Varför inte ha en del av tullinge öppet för stunt osv ?

Men dom där tillfällena är väl på helger ?

Olsson skrev:
2369177 Vadå ge oss en bana, starta en klubb köp mark och bygg god dammit.

Märks att du inte bor i närheten av stockholm, det har länge pågått
försök att bygga en bana men ingen har fått nåt tillstånd att bygga pga
att det 1) stör folk 2) skadar naturen 3) vill inte ha nån bana.

Men bygga golfbana på fornminnesmark går bra, det ska dom göra i huddinge nu,
det är från mig ca 1 mil till Ågesta Golfbana och 2 mil till grödinge golfbana
sen har jag rikstens korthålsbana 5 km hemifrån så jag förstår att det behövs
byggas en till golfbana och att man då måste ta fornminnesmarken i anspråk.
:va :confused:

Och här i skogen kan man inte bygga rr-bana för det stör bergis dom som
kör på rallykrossbanan ...
http://kartor.eniro.se/query?what=map&mapstate=5%3B1624592.0%3B6562774.0%3B0%3B1620510.0%3B6566047.0%3B1628680.0%3B6559505.0%3B&mapcomp=%3B%3B%3BH%F6k%E4rr%3B%3B%3B14191%3BHUDDINGE%3B%3B%3B%3B%3B1624592.0%3B6562774.0%3B%3B%3B%3B%3Bmaps_place.288603.21&streetname=h%F6k%E4rr&streetnumber=&city=&heading_exact=&heading=&company_name=&ns=&as=t&ax=&imgmode=1&ms=1

Last edited:
Cleaner. Det är svårt med motorsport i sverige och golf går ju onekligen före tyvärr så är det så. Mitt inlägg riktar sig till dom som försvarar streetracing på dom mest konstiga sätt. Får bara oss motorintresserade att se ut som puckon.

cleaner skrev:
2369374 Att deltagarantalet är pinsamt lågt på mc-sidan kanske beror på
att det i de flesta fall på tex tisd/onsd inte handlar om vem som e snabbast.
Varför inte ha en del av tullinge öppet för stunt osv ?

Men dom där tillfällena är väl på helger ?

Om man inte kan bärga sig till en viss dag utan skall ha körning tre dagar i veckan kan man nog glömma att bli nöjd. Vad är det för fel att köra på en helg ? Street/drag racing bygger liksom på vem som är snabbast, vill man bara gasa fullt en bit så kan man susa till Lunda på onsdagar så slipper man tidtagning. Jag blir bara less på argumentet att det inte finns någan bana - för det finns det visst.
Stunt åkning kan jag inte svara för, vet inte vad det finns för möjligheter. Har någon stunt åkare kontaktat baninnehavaren på Tullinge och frågar vad det kostar att hyra banan en dag ?

Jag blir bara less på argumentet att det inte finns någan bana - för det finns det visst.
Stunt åkning kan jag inte svara för, vet inte vad det finns för möjligheter. Har någon stunt åkare kontaktat baninnehavaren på Tullinge och frågar vad det kostar att hyra banan en dag ?

Tullinge är fan ingen bana... Varför tror du sthlm:are har rykte om sig att de kan åka bakhjul men inte bana...

I väntan på att jag tjänar 10-siffrigt kan väl någon bygga Nobel Race Circuit vid Arlanda - jag kan hjälpa sponra när jag får deg över...

R1bjorn skrev:
2369626 Tullinge är fan ingen bana... Varför tror du sthlm:are har rykte om sig att de kan åka bakhjul men inte bana...

I väntan på att jag tjänar 10-siffrigt kan väl någon bygga Nobel Race Circuit vid Arlanda - jag kan hjälpa sponra när jag får deg över...

Tråden handlar just om STREETRACING - inte roadracing.
Kan dock bara hålla med om att det är pinsamt att inte Stockholm har en runt runt bana. Har själv fått masa mig iväg till Karskoga ett par gånger för att få svänga lite grand.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT