SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ska vi dra igång den?

Jag är oerhört intresserad att höra vad Svemo tänkt sig för 2007. Man har hört en del rykten som sägs vara bekräftade, men Svemo har tydligen inte gjort utlåtanden.

De flesta som nu kör i STCC Superstock 600 har jag via "anonym" hört inte är intresserade att fortsätta köra nästa år. En siffra på 4 hörde jag ville forstätta köra nästa år. Både för att det är för dyrt och att de får känslan att ingen vill ha dom.

Tycker man då att 1000cc borde dit? Det torde väl isåfall bli aningen mer marknadsfört än årets 600 cc har blivit? Annars kommer vi förlora på att "ge" 1000cc till STCC. Det ska vara för det bättre... inte endast dyrare och mindre körning (redan idag lite körning i SM/SO).

Jag har lagt till en poll, som jag önskar både förare och publik deltar i.

Diskussionen måste vara igång tidigt denna gång tycker jag, så fler inte behöver samma misstag som mig... att köpa på sig en hoj som till vårkanten och några veckor innan första tävling helt plötsligt blir struken från serien...

EDIT: Kanske borde lämna tråden öppen även för diskussion inom annat än just huvudklasserna. Vad borde ske nästa år?

Ska vi (svemo) anställa en promotor som de gjorde i england åt British Superbikes, där man helt enkelt gjorde det möjligt för utomstående att göra pengar på serien. Promotorn fick på eget bevåg våga sig på att satsa pengar på sporten, dra dit publik, fixa reklamintäkter och faktiskt göra pengar på evenemanget. I dagens läge är British Superbikes på världselitnivå med förare som går raka spåret in i World Superbikes.

Last edited:
600cc i STCC OM dom ser till att satsa på hojarna, höja statusen och få det att kännas som att vi är välkomna. Allt handlar om huruvida STCC är villiga att satsa. TV-tid är också välkommet.

Annars tycker jag den viktigaste saken är att se till att vi får en 600-klass för A-förare i dom vanliga SM-tävlingarna!

Saknas svarsalternativet att inte köra alls med mc med bilarna..

Jag undrar bara vad förhoppningen är att den här diskussionen på SH ska leda till i praktiken?

Swedie skrev:
2346848
...

Ska vi (svemo) anställa en promotor som de gjorde i england åt British Superbikes, där man helt enkelt gjorde det möjligt för utomstående att göra pengar på serien. Promotorn fick på eget bevåg våga sig på att satsa pengar på sporten, dra dit publik, fixa reklamintäkter och faktiskt göra pengar på evenemanget. I dagens läge är British Superbikes på världselitnivå med förare som går raka spåret in i World Superbikes.
Känns som om den enda rätta vägen är att försöka satsa likt BSB gjorde istället för att föra en alltmer borttynande tillvaro i kölvattnet på STCC-bilarna.
Marknadsföring och upphaussning av våra duktiga förare samlade i en serie på en kanal som alla har tillgång till vore naturligtvis idealet för att gemene man skulle kunna få en inblick och lära sig älska sporten och dess utövare.
Superbikeklassen känns ju som det naturliga valet om man kollar populariteten på MotoGP och WSBK. De hårigaste förarna på de hårigaste maskinerna...:yoparty

Det viktigaste att vi får en 600 klass i RR SM. Nu är gapet för stort mellan R600 och Veidec både fartmässigt och framförallt pengamässigt. Alla vill inte köra 1000cc och då finns det bara SO och välja på.

Sen om man kör 600cc eller 1000cc i STCC spelar mindre roll, fast jag tycker att 600 skall vara kvar. Det går ungefär lika fort och hojarna ser ungefär lika ut. Är man inte insatt så ser man knappast skillnad på en CBR1000 eller en CBR600.

Mitt pollsvar:
"Förare: marknads-strategisk-klass, vald av proffesionell marknadsförare, vid STCC tävling i regi av denna nya RR-SM promotor"

Det är redan sent, och risken för att det blir som personer inom svemo vill ändå är lika stor som förut.. men men. . .

Flyttade en klass till stcc för att det skulle vara en "elitserie" . . ? ?
Eller för att rida på popularitetsvågen och lyfta svensk RR . . ? ?

Samkörningen med STCC har inte gynnat sporten märkbart, publiktillströmningen uteblev.
Vad detta sen beror på kan man snacka en bra stund om, jag anser att ingen har kunnat smida det varma järnet, pga av att "vi" inte äger rätten att promota övrig RR under stcc avtalet.
(sporten = övriga serier / klasser, kanske gräddhyllskänsla att åka där men vi snackar inte ego här)

1000 eller 600 är inte den relevanta frågan här..
tjafset som varit runt detta och det uteblivna lyftet visar tydligt att det är dags för förändring.
Jag säger som förut, det behövs en promotor som tjänar pengar på sitt arbeta med RR, grundlön från startavgifter + provision.
Och förändra svemo NUUU, på detta sett
Kör i stcc ett eller två år till, utnyttja så mkt som går, sen en stark svensk serie med tv och promotion.

Visst, svaret kan vara ATT det är en "elitserie" och där finns det ju publik,
vilket är fine utan solidariskt tänkande..

Last edited:
Ja pollen i sig blir väl irrelevant i diskussionen kanske.

För nog kan jag tänka mig helt att gå bort från STCC om det i övriga SM (SO tror jag inte mike luff "släpper" till någon). Mike är ju en sorts promotor för sin egen grej och vad jag kan komma ihåg så har han alltid haft mer publik än SM.

Så det vi borde prata om vore ju då en promotor för SM-serien.

SM-serien borde bestå av simpla rejsklasser som publiken vill se. Inte som det var förra året, för mycket av samma sak.

- Superstock 600
- Nordic Superbike - race 1
- 250 R
- Nordic Supebike - race 2 (kanske... )
- 125 R

Det ska inte heller vara A och B-final för R600 förare. Varför ska de få kunna köra dubbelt så mycket som en A-förare?

Swedie skrev:
2347479
För nog kan jag tänka mig helt att gå bort från STCC om det i övriga SM (SO tror jag inte mike luff "släpper" till någon). Mike är ju en sorts promotor för sin egen grej och vad jag kan komma ihåg så har han alltid haft mer publik än SM.

eller så låter vi Luff styra skeppet, eller kanske inte..

Swedie skrev:
2347479
Det ska inte heller vara A och B-final för R600 förare. Varför ska de få kunna köra dubbelt så mycket som en A-förare?

men så är det ju inte, olika förare i A och B final.. = fler som kör RR = bra

R2 skrev:
2347501
men så är det ju inte, olika förare i A och B final.. = fler som kör RR = bra

Nja, första 10e i B-finalen får köra i A finalen.

Sen så är det trots allt två stycken Rookie 600 rejs... B-final = B-rejs. Verkar ju finnas nog med B-förare för att kunna dra ihop ett antal B-rejs som kan gå med lite vinst av arrangören/klubben.

Vi skämtade om det förut Johnny, men vore det egentligen en sån dum idé?

Att köra något i stil med "Swedish Superbike Championships" med NSB som huvudklass, och STK600. Sen har man R600 och R1000 som supportklasser.
En start promotor som marknadsför mästerskapet, och som ser till att det ser proffsigt och snyggt ut i depån. Kanske som nere på Jylland, där arrangören höll med likadana tält till alla. Snygga och rena depågator som publiken kunde gå runt och kika i....
Flera deltävlingar under säsongen, kanske 10st, så att man inte är helt körd om man "nollar" ett race (som det är idag typ).

Sen kan man köra ett mästerskap i samma stil, där 250R är huvudklassen, tillsammans med 125R. Och sen har man 125jnr och 250SP som supportklasser.

Swedie skrev:
2347519 Nja, första 10e i B-finalen får köra i A finalen.

Sen så är det trots allt två stycken Rookie 600 rejs... B-final = B-rejs. Verkar ju finnas nog med B-förare för att kunna dra ihop ett antal B-rejs som kan gå med lite vinst av arrangören/klubben.
mybad, och visst, mindre klasser är ett måste för att publiken ska hitta spänning och profiler att följa.
max 5 race på söndag, resten lördag eller separat B-serie.
jag har kört i både b-serie och b-med-sm, funkar båda.

fråga, förar-depåmys-sport eller tv/publiksucce om fem år, vad vill vi?

Låt STCC få 1000cc, men se till att det ingår SM deltävlingar utanför STCC cirkusen också, tillsammans med SM tävlingar, LMS, Falkenberg, Knutstorp möjligtvis? totalt blir det 9 tävlingar om man förutsätter att upplägget blir som i år med STCC...

my 5€

Macke skrev:
2347527 Vi skämtade om det förut Johnny, men vore det egentligen en sån dum idé?

Att köra något i stil med "Swedish Superbike Championships" med NSB som huvudklass, och STK600. Sen har man R600 och R1000 som supportklasser.
En start promotor som marknadsför mästerskapet, och som ser till att det ser proffsigt och snyggt ut i depån. Kanske som nere på Jylland, där arrangören höll med likadana tält till alla. Snygga och rena depågator som publiken kunde gå runt och kika i....
Flera deltävlingar under säsongen, kanske 10st, så att man inte är helt körd om man "nollar" ett race (som det är idag typ).

Sen kan man köra ett mästerskap i samma stil, där 250R är huvudklassen, tillsammans med 125R. Och sen har man 125jnr och 250SP som supportklasser.
Grymt bra ide tycker jag med "SSC" grejen. :tummenupp Borde kunna gå för en promotor att ro ihop utan oerhörda problem tycker man... ?

håkan skrev:
2347537 Låt STCC få 1000cc, men se till att det ingår SM deltävlingar utanför STCC cirkusen också, tillsammans med SM tävlingar, LMS, Falkenberg, Knutstorp möjligtvis? totalt blir det 9 tävlingar om man förutsätter att upplägget blir som i år med STCC...

my 5€
inte alls fel, STCC speakern säger:
" .. se nästa spännande uppgörelse i kungaklassen NordicSuperbike på Anderstorp nästa helg"

då kan ju mervärdet komma.

Helt klart så skulle Svensk RR må bättre av en seriös promotor, frågan är väl bara var man hittar en sådan, Luff är ett unikum och han gör mycket bra ifrån sig på Åsen.

Publikmässigt så tror jag att Supermotard drar mycket publik till RR tävlingarna.

Flera korta heat i dom stora klasserna ger mera spänning.

GSXR1100R skrev:
2347553 Helt klart så skulle Svensk RR må bättre av en seriös promotor, frågan är väl bara var man hittar en sådan, Luff är ett unikum och han gör mycket bra ifrån sig på Åsen.

Publikmässigt så tror jag att Supermotard drar mycket publik till RR tävlingarna.

Vore det försent att redan nu leta promotor inför 2007? Måste Svemo vara den som tar på sig det jobbet? Isåfall... tror jag det aldrig kommer ske.

Tyvärr tror jag att Supermotard inte drar mer publik än RR. Det syns lite på hur folk sprider ut sig på banan och övrigt publikdeltagande på resten av tävlingarna i landet.

GSXR1100R skrev:
2347553 Helt klart så skulle Svensk RR må bättre av en seriös promotor, frågan är väl bara var man hittar en sådan, Luff är ett unikum och han gör mycket bra ifrån sig på Åsen.

Jag hade en på kroken runt vid tiden för SRS försöket, men personen tackade nej när surklubbarna tjafsade bort SRS med frågor om soptunnetömningsansvaret.
Kunnigt folk finns om det finns pengar att tjäna.

Macke skrev:
2347527 Vi skämtade om det förut Johnny, men vore det egentligen en sån dum idé?

Studiebesök på BSB kanske :tungan

Swedie skrev:
2347519 Nja, första 10e i B-finalen får köra i A finalen.

A- och B-final kan man ha på dom rena B-racen. Vill man inte riskera att bli utkvalad, så kan man hålla sig till dom tycker jag....

Strider skrev:
2347557
Alla sakliga diskussioner är väl bra, Gustav?

Vem vad vill förarna egentligen? Sätt igång o kommunicera med Henrik Nordgren som är förarnas röst in i Svemo.

Denna diskussion är meningslös utan förankring i ( ett förändrat) svemo.
Swedies initiativ är enbart kanon, men tycke på SH är inget svemo tar med i övervägandet, funkar bara inte så.
Men ett utmärkt sett att sondera terräng inför kontakt eller annat.

Vad förarna vill? borde ju rimligtvis vara stor publik, inga startavgifter och framförallt mervärden för underlättat sponsorarbete.
vilken kubik det är på hojen man kör borde inte vara högprioriterat, bråkar vi om "färg på leksaksbilen" så kommer vi aldrig ur sandlådan.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP