Bensin eller diesel? När lönar det sig?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag har tröttnat på de skyhöga bensinpriserna i kombination med en Passat kombi med V6, automat, fyrhjulsdrift, osv. som drar 1,2-1,3 l/mil. :mad:

Funderar starkt på en diesel-Audi eller Passat som man har råd att åka med.

Ponera att bilen drar 0,6-0,7 l/mil, dieseln kostar drygt 11:-/litern och skatten är runt 8.000:-/år, jämfört med knappt 3.000:- för den jag har idag.
Försäkringen är ungefär densamma.

Hur långt ska man behöva åka med dieseln för att tjäna på diesel trots den dyrare skatten?

Någon diesel-människa här som kan ge mig lite kött på benen? :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bara räkna själv:

0.7liter milen, du kör 2000 mil på ett år= 1400l diesel á 11:-= 15400:- +skatten=
23 400:-

Bensinaren då: drar 1.2l/mil, bensinen kostar 12,50:-/litern.
2000mil x 1.2liter= 2400liter=12,50:-=30000:- + skatten på 3000:-=33000:-

Mao tjänar du redan vid 1500mil/år att köra diesel, vid 2000mil/år tjänar du 9600:- på att köra diesel.
Sen kan du ju alltid räkna med att kunna köpa oskattad diesel, då sparar du ytterligare 2:- per liter!
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Sen så smugglar du över några kubik finsk rödolja så har du ökat marginalen med 3.50:- / liter
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Appropå det, jag lånade en etanolbil i helgen. Hur fan kan det vara ett mera ekonomiskt bränsle?
En liten Focus drog 1.34l/milen enbart landsvägskörning på 110 + moms-vägar.
En stor skattebluff, diesel är nog ett bättre bränsle och det är trevligare motorer.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Diesel is da shit!

Hade en Golf variant tdi -00 som jag körde på 0,5-0,55 vid blandad körning. Vid ett tillfälle så låg jag med fullgas (90 hk toppfart 165 när det var plant..) i 20 mil på en öde norrlandsväg, och lyckades få den att dra 0,65.

Ett bra exempel är också när jag körde taxi, då diesel XC70 drog 0,65 och V70 bensinturbon med samma effekt och utan 4wd drog 1,1-1,5...

Mercedes e-klasse v6 cdi320 med 200 hk och 450 nm drog i snitt 0,68 under dom tre åren den fanns.
 

boostofta

Nybörjare....
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Skåne och lite mer i Gbg
Hoj
Ingen just nu
sen ska man tänka på att dieselbilar i regel är dyrare att serva.
Större oljemängd i motorn, tätare byte av bränsle/luftfilter och kamremmar jämfört med samma modell med bensin variant. De flesta tänker inte på det.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Även om det skulle bli några kr dyrare med diesel så är det psykologiskt fördelaktigt.

Jag betalar hellre en saftig skatt 1gång om året mot att tanka bensin varannan vecka för 700:-.


:näsblod
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
boostofta skrev:
2327971 sen ska man tänka på att dieselbilar i regel är dyrare att serva.
Större oljemängd i motorn, tätare byte av bränsle/luftfilter och kamremmar jämfört med samma modell med bensin variant. De flesta tänker inte på det.

Ingen regel utan undantag. Min Xantia HDi rymmer 4.5l olja som ska bytas var 2000:e mil. Kamremmen har bytesintervall på 16000mil. Bränslefilter byts var 3600mil och kostar ca 150:-, men då slipper man ju tändstiftsbyten i stället. Har aldrig fått bilen att dra mer än 0.57l/mil, trots KCR-box monterad. Mycket billigare kan man inte åka, trots en skatt på 6600:-
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Det har vart väldigt tyst i media och motsvarande gällande den nya fordonsskatten som gäller from i höst, enligt min uppfattning. Den nya skatten gynnar dieselbilar överlag, speciellt de med lite mindre motorer, trotts en inlaggd straffkvot i skatteberäkningen. Detta gäller nya dieselbilar eller bilar som är miljöklassade 2005. Jag har köpt mig en diesel nyligen och den kostar 3500 kr per år i skatt. Förbrukning ligger på 0.55 blandad körning. Att jämföra det med en bensinare går ju bara inte.. Med dieseln är man ständig vinnare!!

En jag känner har laggt en beställning på dieselbil nu i dagarna, skatten på den ligger på 2500 per år.


Någon nämnde ovan att dieselbilar har tätare service intervaller, vilket inte stämmer alls, det är snarare tvärtom. Dessutom har en dieselmotor alltid bättre driftssäkerhet, samt är i regel bättre byggd än motsvarande bensinare.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Suringen skrev:
2328966 Det har vart väldigt tyst i media och motsvarande gällande den nya fordonsskatten som gäller from i höst, enligt min uppfattning. Den nya skatten gynnar dieselbilar överlag, speciellt de med lite mindre motorer, trotts en inlaggd straffkvot i skatteberäkningen. Detta gäller nya dieselbilar eller bilar som är miljöklassade 2005. Jag har köpt mig en diesel nyligen och den kostar 3500 kr per år i skatt. Förbrukning ligger på 0.55 blandad körning. Att jämföra det med en bensinare går ju bara inte.. Med dieseln är man ständig vinnare!!

En jag känner har laggt en beställning på dieselbil nu i dagarna, skatten på den ligger på 2500 per år.


Någon nämnde ovan att dieselbilar har tätare service intervaller, vilket inte stämmer alls, det är snarare tvärtom. Dessutom har en dieselmotor alltid bättre driftssäkerhet, samt är i regel bättre byggd än motsvarande bensinare.

Det här med skatten är väldigt luddigt tycker jag.

Är alla bilar med partikelfilter inefattade av skattelättnaden? Och är alla 2005-klassade bilar det också?

Finns det någon enkel regel att gå efter för att veta om bilen har skattelättnader eller inte?
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
´Jag köpte oxå diesel. Den har dragit 0.64 i snitt sen jag plockade ut den 21 mars o har nu kört 900 mil. Stod i valet mellan Passat 200 hk tfsi o 170 hk tdi.

Jag räknade ganska mkt på vad det skulle kosta, o tog att då att både bensin o diesel kostade 11.50 eftersom det nästan blivit att dom kosta lika mkt. Då blev det typ samma kostanad vid 1500 mil. Men sen när man började kolla försäkringen så blev det genast mer gynsamt med diesel, då den vart 2-3tkr billigare om året i halvförsäkring!! Sen att man kör skattefritt i 1,5 år och att dieseln e billig i jkpg skadar ju inte heller, det dyrast jag tankat för e 10.59kr/l.

Så jag tror att dom flesta iaf inte förlorar på att köra diesel, även om det e en som inte klarar miljöklass 2005 o har partikelfilter.
 

FreddaGädda

Guest
Victor skrev:
2327727 Appropå det, jag lånade en etanolbil i helgen. Hur fan kan det vara ett mera ekonomiskt bränsle?
En liten Focus drog 1.34l/milen enbart landsvägskörning på 110 + moms-vägar.
En stor skattebluff, diesel är nog ett bättre bränsle och det är trevligare motorer.

BK går ungeför jämnt upp. Skillnaden mellan bensinare och etanolare är inte ekonimisk, den är miljörelaterad. Som bekant så brinner etanol rent. Det ökar inte atmosfärens koldioxidhalt då bränslet är hämtat ur grödor som vuxit fram genom att bryta ner CO2. Istället för att gräva upp lagrad "koldioxid" från jordskorpan och dumpa det i luften.
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Den nya dieselskatten är inte luddig i egentlig mening.
Det man skall komma ihåg dock är att inte blanda in historien med partikelfilter i bilden, för det har ingen betydelse för miljöklassning 2005. Bilen/motorn klassas enligt miljöklass 2005 baserat på utsläppsmängd koloxid m.m. Om den har partikelfilter eller ej spelar i detta avseende ingen roll.

Gällande partikelfilter pågår en debatt om ytterligare skattelättnader för de bilar som är klassade 2005 samt dessutom har partikelfilter. Men i detta fall handlar det om en engångsrabatt på ca 6000 kr enligt rådande förslag. En rabatt som kommer att dras från fordonsskatten under de tre första åren då bilen är registrerad.

En dieselbil som är miljöklassad 2005 utan partikelfilter med en fin liten turbodiesel under huven är alltså helt rätt enligt min mening. Bättre vridmoment än bensinare, samma effekt som en bensinare, mindre förbrukning och ett lägre literpris. Allt bara positivt för konsumenten. :)
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Suringen skrev:
2331312 Den nya dieselskatten är inte luddig i egentlig mening.
Det man skall komma ihåg dock är att inte blanda in historien med partikelfilter i bilden, för det har ingen betydelse för miljöklassning 2005. Bilen/motorn klassas enligt miljöklass 2005 baserat på utsläppsmängd koloxid m.m. Om den har partikelfilter eller ej spelar i detta avseende ingen roll.

Gällande partikelfilter pågår en debatt om ytterligare skattelättnader för de bilar som är klassade 2005 samt dessutom har partikelfilter. Men i detta fall handlar det om en engångsrabatt på ca 6000 kr enligt rådande förslag. En rabatt som kommer att dras från fordonsskatten under de tre första åren då bilen är registrerad.

En dieselbil som är miljöklassad 2005 utan partikelfilter med en fin liten turbodiesel under huven är alltså helt rätt enligt min mening. Bättre vridmoment än bensinare, samma effekt som en bensinare, mindre förbrukning och ett lägre literpris. Allt bara positivt för konsumenten. :)

Tack!

Nu har jag kikat på nya Audi A3 Sportback 2,0 Diesel, Audi A4 2,0 Diesel, VW Passat 2,0 Diesel, SAAB 9:3 1,9 Diesel, BMW 520 Diesel, samt någon Merca E 270 Diesel.

Rear dom bort SAAB:arna, eller? En dryga halvåret gammal 9:3 Diesel, nästan fullutrustad med skinn, navigation, parkeringshjälp osv. kostar 229' på lokala SAAB-firman.

En sprillans ny SAAB 9:3 Diesel, maxutrustad upp över öronen med stora stereon, navigation, skinn, parkeringshjälp, taklucka, löstagbart drag, alla paketen, osv. kostar lika mycket som en två-tre år gammal Merca... -Och då får jag välja färg på SAAB:en. :tummenupp

Är SAAB så dåligt?

Vilket märke bör ha bäst andra/tredjehandsvärde av SAAB, Audi, VW, Mercedes, BMW, etc?

Några andra tips på märken med dokumenterad bra kvalitet och andrahandsvärde?
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
BMW:en är riktigt grym, kika gärna på 530D, priset i grundutrustning skiljer iofs ca 50.000 åt, men personligen så har jag hellre 231HK mot 163HK i 520D. :tummenupp
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Ten-0 skrev:
2331840 BMW:en är riktigt grym, kika gärna på 530D, priset i grundutrustning skiljer iofs ca 50.000 åt, men personligen så har jag hellre 231HK mot 163HK i 520D. :tummenupp
Mjooo... Men priset för 520D är redan nog saftigt. :död
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Hejsan alla glada.
Hoppas det inte gör något att jag blåser liv i den här tråden igen.
Funderade på detta innan om man skulle köpa en annan bil.
Men för tillfället får nog min Skoda duga.

Men jag knåpade ihop en kalkylmall för att enkelt räkna ut de olika kostnaderna och man får en bra överblick.
Den är i excel-format, men går att öppna med openoffice kalkylprogram. (jag använde det för att göra den). Hoppas den kommer många till använding. :tummenupp
Lagt upp den på nedanstående länk:

http://qbigzg.bay.livefilestore.com...x/Kalkylmall bensin vs dieselbil.xls?download
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tack!

Nu har jag kikat på nya Audi A3 Sportback 2,0 Diesel, Audi A4 2,0 Diesel, VW Passat 2,0 Diesel, SAAB 9:3 1,9 Diesel, BMW 520 Diesel, samt någon Merca E 270 Diesel.

Rear dom bort SAAB:arna, eller? En dryga halvåret gammal 9:3 Diesel, nästan fullutrustad med skinn, navigation, parkeringshjälp osv. kostar 229' på lokala SAAB-firman.

En sprillans ny SAAB 9:3 Diesel, maxutrustad upp över öronen med stora stereon, navigation, skinn, parkeringshjälp, taklucka, löstagbart drag, alla paketen, osv. kostar lika mycket som en två-tre år gammal Merca... -Och då får jag välja färg på SAAB:en. :tummenupp

Är SAAB så dåligt?

Vilket märke bör ha bäst andra/tredjehandsvärde av SAAB, Audi, VW, Mercedes, BMW, etc?

Några andra tips på märken med dokumenterad bra kvalitet och andrahandsvärde?

Sitter i samma tankar som dig. mitt val står mellan en saab 93 1,9tdi och bmw 520. Då de verkar finnas flera automater än manuella i detta segment lutar de åt saaben för jag verkligen ogillar bmw automat känns seg som fan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top