SH.com Grupp/Onskörningar, några tankar...

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Okej gott folk, nu har vi kört några onsdagar och vi fortsätter väl så länge folk tycker att det är roligt.
Jag har iaf väldigt kul och med tanke på alla positiva reaktioner så verkar det vara uppskattat av de flesta. :)
Jag vet inte om vi nått toppen än vad gäller antalet deltagare men jag ser det inte som något större problem om vi skulle bli några fler.
Jag har ett par pålitliga gruppledare i olika tempon så vi gör fler grupper om det skulle behövas. :tummenupp


Efter senaste rundan så har folk börjat lufta sin oro för att någon kommer bomba ordentligt om vi inte surrar lite om det, så därför ska vi göra det.
Jag har bara kört hoj i drygt ett år och anses säkert som nybörjare vilket jag också är, men det skiter vi i just nu för ni ska lyssna lite ändå. :fakta
Ett par enstaka hojar körde på ett sätt som inte gynnar överlevnadschanserna, vem/vilka det var är oväsentligt just nu men det finns kanske någon som känner igen sig. :va
Jag syftar på piloter som inte klarar kurvor i gruppens hastighet utan driftar ut i mötande körfält vilka vid ett flertal tillfällen var skymda, inte bra. :gnissla


Vad jag talar om är killar(ja, det är oftast killar) som kanske ligger i fel grupp alt känner sig stressade av tempot eller hojar bakom. Nu vill jag vara jävligt tydlig med en sak, det finns absolut inget pinsamt/skämmigt i att byta till en långsammare grupp eller vinka förbi några hojar och backa lite i fältet. Tvärtom tyder det på en stor mognad att inse sina begränsningar och avstå från att försöka överprestera.
Vill förtydliga att jag inte har några synpunkter på fartvalet i gruppen. Jag kör så fort jag kan, det ska ni också göra så länge det känns okej.
Men så fort ni känner att ni inte har full kontroll så vill jag att ni backar av lite. Jag kan inte i ord beskriva hur ledsen jag skulle bli om någon körde ihjäl sig på våra rundor.
Det är kanske också så att vi alla bör ha styrkan att på ett lugnt och konstruktivt sätt säga till någon som är ute och seglar lite. :)



Om ni tänker lite på det här, slår av ordentligt genom byarna, håller egen planhalva på Bogan och eldar på ordentligt resten av rundan så blir jag jävligt glad. :D

Synpunkter gott folk?

Passar på att tacka alla som deltar på onsdagarna, detta är så förbannat kul.
Ny tråd för nästa onsdag kommer under helgen, så ni hinner spamma satan några dar innan vi ska ut :)


Mvh Jensa -med svårartat habegär efter en riktig JÄVLA klubba :yoparty
 
Last edited:

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Kapten Blåskägg skrev:
..

Synpunkter gott folk?

..

Bra ledning på onsdagarna och bra att ta upp ämnet, tackar för det Kapten!

Kan nog vara lättare att ta in feedback och känna efter anonymt här än personligt ute vid körningen, med koncentration på annat då.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag (som ändå får betraktas som elit)* åkte i långsamma gruppen. Det rullade på helt okej, tycker jag. Hellre fega än dö, eller nåt.


*Okej, jag erkänner. Jag är måttstocken för elit. Ingenting annat.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Mattias skrev:
2322780 Jag (som ändå får betraktas som elit)* åkte i långsamma gruppen. Det rullade på helt okej, tycker jag. Hellre fega än dö, eller nåt.

:fakta
Skägget börjar få upp farten lite och får positiv feedback av legenden :yoparty
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Tycker att du gör rätt som tar upp det, jag blev själv jävligt skärrad när min son hamnade "lite utanför vägen" förrförra onsdagen... han erkände själv att han kände att han körde på gränsen i snabba gruppen, men grupptrycket gjorde att han ändå gasade på..


...kanske är det viktigt att inte hamna bakom morsan också, det är en aspekt på det hela;)

Jag som sjuksköterska vill varken plocka upp bitarna av min son eller någon annan på våra mycket trevliga gruppkörningar!

Själv "backade" jag till mellangruppen den här gången där jag kunde köra avslappnat utan att få alltför dåligt samvete för att alla står och väntar vid nästa korsning :tummenupp
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
bikerwoman skrev:
2322867 han erkände själv att han kände att han körde på gränsen i snabba gruppen, men grupptrycket gjorde att han ändå gasade på..

Lite det jag var ute efter med mina rader......

bikerwoman skrev:
2322867
Själv "backade" jag till mellangruppen den här gången där jag kunde köra avslappnat utan att få alltför dåligt samvete för att alla står och väntar vid nästa korsning :tummenupp

Klok tjej :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Bra tråd!

Om man lägger till, att om det skapas avstånd till framförvarande så ska man sakta in, gå åt sidan och vinka förbi hojar bakom (som gärna fyller upp luckan). En kort påminnelse inför varje åk borde bli bra. Javisst, man kan köra om oannonserat, men det känns ofta mer ok om föraren framför initierar det.

(det har sagts förr men nu verkar få följa det)
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Mattias skrev:
2322780 Jag (som ändå får betraktas som elit)* åkte i långsamma gruppen. Det rullade på helt okej, tycker jag. Hellre fega än dö, eller nåt.


*Okej, jag erkänner. Jag är måttstocken för elit. Ingenting annat.

DU har så J....VLA RÄTT..

philiph skrev:
2322791 var möts ni o vilken tid??

mvh

Brukar vara Donken i Väsby Vid 18.30 Eller !9.00..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Känner igen mig i en del av kritiken måste jag säga... framförallt från #olsson# men kan ju erkänna att jag ibland nytjar båda fälten.. ( dock aldrig i skymda kurvor! )

Hamnade för långt fram i min grupp efter nått stopp vilket gjorde att det vart lucka till dom framförvarande och jag kände mig stressad av dom som låg efter.. Som ny åkare kan jag erkänna att jag inte hade full koll på att man ska vinka förbi utan tänkte att "dom kör väl om" Man lär sig ju något nytt varje gång! :) Som det vart nu så passerade dom bakom mig när vi stannade i ett kors vilket gjorde att jag hamnade mer där jag skulle i gruppen men det hade varit mycket smidigare om jag bara vinkat förbi dom!

Mycket bra med en tråd där det påpekas vad folk gör för fel då det känns som att det är ganska mycket nya åkare som precis som jag inte är så vana vid gruppkörning! läst tråden om det men endå kanske behöver en pik :D
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Cervantes skrev:
2323335 Känner igen mig i en del av kritiken måste jag säga... framförallt från #olsson# men kan ju erkänna att jag ibland nytjar båda fälten.. ( dock aldrig i skymda kurvor! )

Hamnade för långt fram i min grupp efter nått stopp vilket gjorde att det vart lucka till dom framförvarande och jag kände mig stressad av dom som låg efter.. Som ny åkare kan jag erkänna att jag inte hade full koll på att man ska vinka förbi utan tänkte att "dom kör väl om" Man lär sig ju något nytt varje gång! :) Som det vart nu så passerade dom bakom mig när vi stannade i ett kors vilket gjorde att jag hamnade mer där jag skulle i gruppen men det hade varit mycket smidigare om jag bara vinkat förbi dom!

Mycket bra med en tråd där det påpekas vad folk gör för fel då det känns som att det är ganska mycket nya åkare som precis som jag inte är så vana vid gruppkörning! läst tråden om det men endå kanske behöver en pik :D

Klart du ska använda båda körfälten när kurvan är öppen :tummenupp
Det är bland annat därför det är säkrast om man vinkar förbi bakomvarande när tempot blir för högt. Om du vet att ingen kör om så behöver du inte titta i backspegeln när du lägger ner hojen i mötande körfält i en öppen vänsterkurva utan kan istället fokusera på att sätta en klockren kurva.

Avsikten med tråden är väl inte att påpeka vad folk gör för fel, utan kanske snarare att få folk att inte falla för grupptrycket och på så vis förhoppningsvis minska risken för en olycka. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kapten Blåskägg skrev:
2323344Avsikten med tråden är väl inte att påpeka vad folk gör för fel, utan kanske snarare att få folk att inte falla för grupptrycket och på så vis förhoppningsvis minska risken för en olycka. :)

Nä klart det inte är tanken men man får ju sig en tankeställare när man läser om nått man gör fel :) Men det är ju också det som är det positiva!

Sist jag var ute och körde i grupp låg jag framför Dr. Bike en bit innan han hasade sig fram i ledet Och vid korsningen efter fick jag lite tips på hur jag gjorde fel när jag körde som jag tänker på varje gång jag kör efter det vart en klockren förbättring i min körning!! Ett stort tack till dig för det :bugar

Det är mycket att tänka på när man är ny och många vill kanske inte gå fram och säga det dom tänker då är det ju bra att framföra det så man kan tänka efter när man läser det! :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Mkt bra att du är ödmjuk Cervantes! :krama
Fler borde vara det, för det finns inget farligare än när det går presige i körningen.
T.ex ser man ofta på körningar och bandagar hur de som är långsammare då ska"ta igen förlorad mark" på rakor.
Istället för det rätta: Släppa av och vinka förbi.

Det ger skyhögt mycket mera coolhetspoäng än att ligga och skära kurvor.

Jag brukar säga: Kör inte fortare än att du HELA tiden kan följa vägens linje UTAN att gina någonstans.
Jag ser en del i backspegeln som hela tiden rätar ut vägen för att hänga med.

Det är ju ingen vits. Vi åker ju hoj! Och letar upp kurviga vägar för ATT det svänger!
Att då ligga och räta vägen betyder för mig att man lika gärna kan ligga och mosa på E18.

Självfallet finns det grader i helvetet, och räta vägen MÅSTE man ju göra ibland.
Det dyker ALLTID upp en eller annan kurva som nyper mer än man trodde.

Men grundtesen måste alltid vara att följa vägens linje.
Jag sätter ofta en viss ära i att kunna göra detta, men ÄNDÅ hänga med. jag inbillar mig att man är en bättre motorcyklist om man kan svänga.
För att inte tala om känslan av att ha klippt en kurva exakt så som man ville ta den, utan att tappa spår.

Men som sagt, alla tycker olika, och det jag beskriver är mer en estetisk konstart.
För visst går det att höja tempot betydligt om man börjar "fuska" i kurvorna, och iom det få en falsk känsla av att "jag hänger ju med".

Låt hellre då farten begränsas av vägens linje, OCH att du håller spår!
Det är jättekul när man börjar praktisera det, och man tävlar ju bara mot sig själv och sin egen skicklighet.
Ingen annan.

Ibland går det inte så bra ändå, man hamnar i diket. Jag gör det och alla som uppsöker sin gräns kommer förr eller senare att göra det. Så därför ska vi inte sticka under stol med att det ÄR risky business vi pysslar med.
Jag har varit i diket två ggr under mina 24 år bakom styret.
EN gång 1995 då jag fick välja: 5 barn cyklandes i bredd kom ut ur en skymd kurva. Jag valde diket.
Den senaste gången för ett par veckor sedan då en liten bil råkade befinna sig i MITT körfält då jag rundade en 90-graderskurva med skymd sikt.
Visst - hade bilen inte varit där hade allt gått bra, men jag borde givetvis (som jag brukar) alltid ha räknat med "worst case scenario", d.v.s möte i en blind kurva.
Vilket jag inte gjorde i ivern att hänga på i täten.
Dåligt omdöme för en sekund kan gå illa direkt. Så det hjälper inte att vara skärpt till 99% på resan.
I mitt fall fick jag vika upp hojen för att bromsa och tappade spåret, kom ut i gruset och kunde inte bromsa mer. Tänkte att "jag kör väl en bit i dikeskanten med indragen koppling, och rullar upp igen" Men diket var djupare än jag trott.
Nu gick det inte fortare än kanske 10 Km/h, så i DETTA fall kunde man skratta åt det.

Likafullt en läxa för mig och androm till varnagel.
Rannsaka dig själv och jag lovar att du hittar flera situationer där du omedvetet bara "hakat på" gänget framför.
"Det som går bra för dem går givetvis bra för mig oxå" är parollen.
Vilket givetvis ÄR och i mitt fall var fel, eftesom trafiksituationen HELA TIDEN förändras.

Detta gör att oavsett tidigare erfarenhet eller skicklighet så MÅSTE alla ta SITT beslut inför varje kurva, varje omkörning och varje ny situation. Att åka med mindre erfarna framför sig kan då invagga en i falsk säkerhet, där man "bara hänger på" eftersom "kan de - kan jag, som kör bättre..."
Lite så.


En god skrift är den som Benkar här på forumet skrivit (skall länka när jag hittar den) Och undrar om det inte är han som även skrivit rapidos gruppkörningsregler.
Gå in på Rapidos hemsida och ladda ner det dokumentet!!
Svinbra!

Se det inte som en rekommendation, se det som ett överlevnadstips!
Kanske t.o.m en order!
Dokumentet är SÅ bra att det borde ingå i trafikskolornas utbildning.
Jag har själv snyltat på det under många år då jag lett gruppkörningar på Onsdagar.

Ibland hörs nån röst om "för mycket regler" och "va fan, man kan väl köra ändå"
Mne faktum: Folk VILl ha struktur, och detta handlar ju om allas säkerhet, liv och överlevnad.
Därför kan man motivera lite läxläsning.

Några betraktelser som vi BORDE klara bättre t.ex:

1. Kolonnkörning på allmän väg med mittlinje:

Transportkörning TILL de roliga sträckorna körs oftast i TVÅ led/köer/kolonner.
Detta SKALL ske i SICK-SACK formation!
EN del människor kan varken SE detta mönster fast alla framför kör så (märkligt) och bibehåller en felaktig placering mitt i vägen eller omedelbart bakom framförvarande.
Fördelen med sicksack är uppenbar:
Avstånd till framförvarande och sidoordnad = säkerhet vid inbromsningar. Ffa när EN person måste bromsa för en uppdykande fara.
Så klumpa inte ihop er! Det gör bara att det som KUNDE varit EN cykel i diket snabbt blir 2-3 stycken i en masskrock!
Håll alltså alltid avståndet. 3.sek regeln till den rakt framför är inte så dum trots allt! :)

Sen att man drar ner avstånden till noll i korsningar är oxå en självklarhet PLUS att man ff HÅLLER SITT SPÅR!! D.v.s är du "vänstergubbe" i sicksacken, så ligger du kvar där! Precis som om du var ena hjulparet på en bil...
Håll detta spår MOT korsningen, I korsningen, GENOM korsningen och efter...
Inget spårval inför korsningar som om du vore ensam. Detta ser man ideligen hur det plötsligt blir ETT led inför korsningar osv.
Det dåliga med det är att kolonnen helt plötsligt blivit dubbelt så lång, det stockar sig i kön, och det kommer dessutom ta dubbelt så lång tid att komma iväg från ex.vis rödljuset.

Kör istället fram två och två (eller fler) så halveras tiden för gruppen vid varje hinder. Voila´ :tummenupp

Sikten är bättre vid sicksackkörning = Alla ser framåt bakåt och åt sidorna utan att bli skymda. Vilket ju är bra för att kunna upptäcka saker.

Som sagt - allt detta står i Benkars lilla katekes, och på Rapidos hemsida.
Glöm inte ange källan om ni citerar rakt ur Rapidos skrift bara.


Några cent från mig.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Mattias skrev:
2322780
*Okej, jag erkänner. Jag är måttstocken för elit. Ingenting annat.
:pannkyss :)

Jag körde så som KB beskrev precis efter avgång från Statoil..blev stressad..och såklart körde jag som en kratta som följd. Körde på ett tag men drog in till kanten ganska snabbt och vinkade förbi folk.

Har varit i den situationen förr och då höll det på att gå käpprätt åt helvete..2 mm från Nurseyköttfärs mot en mur åt helvete..så jag visste hur det KAN gå. För er som inte upplevt det ännu...GÖR INTE DET för man har inte alltid turen/lyxen att använda det som en ahaupplevelse.

Sakta ner, vinka förbi. Jag skämdes i början då jag vikade förbi folk (i onsdags)men vem bryr sig eg..huvudsaken är väl att man kommer hem den kvällen utan skador.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Dr.Bike skrev:
2323418 .....Doktorn regerar.....

Anledningen till att jag ibland använder hela vägbanan är inte för att spara tid, jag kör ju oftast först så det är skitsamma.
Är väl mer att det känns "mulligare" att ibland dominera hela vägbanan
Omoget? Ja, kanske lite :)

Sicksack-körning är bra under förutsättning att alla är rutinerade då avståndet gärna tenderar att krympa lite vid en sådan formation. I min grupp känns det som ett ordentligt avstånd är viktigare.

I övrigt vill jag bara buga djupt för ett mycket bra inlägg från en avsevärt mer rutinerad pilot än vad jag själv är, tack kompis :tummenupp

Nursey skrev:
2323431
Sakta ner, vinka förbi. ..huvudsaken är väl att man kommer hem den kvällen utan skador.

:fakta
 

Dr.Bike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2323441
Sicksack-körning är bra under förutsättning att alla är rutinerade då avståndet gärna tenderar att krympa lite vid en sådan formation. I min grupp känns det som ett ordentligt avstånd är viktigare.

:fakta


Absolut!

Avstånd är A och O, och det viktigaste näst efter att folk inte kör fortare än det känns bekvämt.
Jag har fler observationer vad avser just avstånd, men jag ville inte spamma sönder era små söta ögon med FÖR mycket text om en enda grej!

Men ok:

Det jag sa om att "ta igen förlorad mark" när man inte riktigt hänger med... Vad är det?
Jo - de tär tävlingsinstinkt!
Den lilla :cdevil sitter bakom örat och säger: "häng PÅ nu då din sissy...inte vill du väl att de andra ska tycka att du är en mes..."

Detta leder till att de avstånd som kanske var bra under förflyttninsövningen fram till "racerbanan" helt plötsligt krymper till ingenting.
När det går fort är det lätt (alltför lätt) att krypa upp i röven på framförvarande.
Just p.g.a tävlingsnerv, eller att man tycker att denne kör för sakta och man vill om. Eller bara rent prestigemässigt vill visa sig i backspegeln och visa att "jag kan minsann klippa dig om jag VILL..."

Vilket kanske inte alls är sant.
Den bakomvarande kör kanske över sin förmåga oxå...

Vilket leder till att helt plötsligt ligger TVÅ hojar och kappas över sina förmågor.
Framförvarande känner sig vrålstressad av att "den bakom hinner ikapp...fan jag måste öka..."

Jag är själv en syndare på detta :brinnerup

Så återigen: AVSTÅND.

Vi bör hålla bra avstånd även ute på "banan" och får gå förbi först om någon vinkar förbi, eller vid ett stopp.

Vi bör även kunna se varann i ögonen och säga till någon att backa av ifall vederbörande verkar ligga på sin gräns.

Detta handlar INTE om att "klassa ner" någon.
Det handlar om kärlek till sina medmänniskor, och att vi alla ska kunna sitta tillsammans efteråt och komma ihåg hur "den j-la kurvan var suverän" osv...för när vi tar den där glassen, så minns ju ingen var i ledet de övriga kört iaf.
Man har bara sin egen goa känsla av en härlig kväll med kompisarna.

Love all -Serve all.
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Dr.Bike skrev:
2323460
Vi bör även kunna se varann i ögonen och säga till någon att backa av ifall vederbörande verkar ligga på sin gräns.

Detta handlar INTE om att "klassa ner" någon.
Det handlar om kärlek till sina medmänniskor, och att vi alla ska kunna sitta tillsammans efteråt och komma ihåg hur "den j-la kurvan var suverän" osv...för när vi tar den där glassen, så minns ju ingen var i ledet de övriga kört iaf.
Man har bara sin egen goa känsla av en härlig kväll med kompisarna.

:Bugar
Exakt på varenda j-a bokstavsmolekyl vad jag syftade på när jag skrev den här tråden :)
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Vamos!

Dr.Bike skrev:
2323460 Absolut!
Detta handlar INTE om att "Glassa ner" någon.
Det handlar om GLASS till sina medmänniskor, och att vi alla ska kunna sitta tillsammans efteråt och komma ihåg hur "den j-la Glassen var suverän" osv...för när vi tar den där Glassen, så minns ju ingen var i ledet de övriga kört iaf.
Man har bara sin egen goa Glass känsla av en härlig Glass-kväll med Glass-kompisarna.

Love all -Serve all.

Konstigt så här läste iallfall jag ovanstående.:1pajas


Well spoken :tummenupp
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Kapten Blåskägg skrev:
2323441 Anledningen till att jag ibland använder hela vägbanan är inte för att spara tid, jag kör ju oftast först så det är skitsamma.
Är väl mer att det känns "mulligare" att ibland dominera hela vägbanan
Omoget? Ja, kanske lite :)

:fakta

Självklart att man använder hela vägbanan om möjlighet finns!! Det gör jag i både höger o vänster där fri sikt ges, inga möten lr nån som e på G o köra om. Inte för att de ska gå fortare, utan för o få ett bättre spår genom kurvan! T ex att jag nästan ligger ända ute i vänster dikeskant före en högerkurva för att få en rakare utgång o inte drifta ut för långt efter kurvan om ev möte kommer.

Hade tänkt vara med i onsdags men hann inte..
Tog dock en tur till Vaxholm o vände, mötte ett gäng på Boge på hemvägen. Blev ganska tight i en högerkurva för min del, kom ett helt led genandes där. Min hoj e röd, o de e SL-bussen oxå som kör där, men den e STÖRRE o tar betydligt MER plats än mig!! Kan peka ut en handfull som borde ta åt sig, men avstår. Har påpekat detta för KB, därav trådens uppkomst antar jag!?

De e dock inge moralgnäll, mest för allas säkerhet, alla kan ju göra misstag.

//Micke
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top