Bankörningstips för beginners

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kör i den grupp som du passar bäst i, att välja en för snabb eller för långsam grupp ger inget flyt varken för dig eller övriga.

Om du märker att någon snabbare förare vill om så släpp förbi och försök hänga på istället, då kommer du att bli snabbare.

Om du inte kommer förbi framförvarande så rulla in i depån och kör ut igen, på det viset slipper du chansa och undviker dessutom att kroka ihop.

Värm däcken ordentligt ett par varv så undviker du kallsläpp.

Bromsa/gasa inte för hårt, försök att hålla en jämn hastighet i kurvan så slipper du släpp.

Åk bakom någon som kan spårvalen, att uppfinna egna spårval är oftast ingen hit, speciellt inte om flera följer efter dig.

Se till att ha bra däck, bromsar samt full skyddsmundering.

Men framförallt visa respekt mot övriga och glöm inte bort att bankörning skall upplevas med ett stort smile.
 
Clown/lukt/BENS skrev:
2306989 :tummenupp

Du skulle kunna ta bort beginners då detta gäller alla.... iofs är jag ju beginner... :va
Ja det är sant, men dom flesta som kört bana ett tag lär sig detta på det ena eller andra sättet.
 
jag vågar nog ändå inte:( hehe


jo någon ggr ska jag göra det.. med en annan hoj..
 
Last edited:
Lägger till några.

Håll ditt jävla spår :) Om du inte riktigt förstår vad det innebär så fråga instruktörerna. Du ska inte känna dig dum för att fråga. Du är INTE den ende som inte vet vad "hålla spår" betyder, även om det verkar så.

Inga snabba sidledsförflyttningar. Den som ligger bakom dig skall alltid kunna förutsäga var du kommer att befinna dig i nästa ögonblick. (Detta är iofs nästan samma sak som att hålla sitt spår).

Planera dina omkörningar. Du kan inte ligga rakt bakom en förare och plötsligt bestämma dig för att NU kör jag om HÄR. Då kommer du att bryta mot punkt ett eller två ovan. Om du ska köra om på väg in i kurvan så positionera dig för omkörningen redan innan kurvan. Om du ska köra om på innern, lägg dig innanför - ett tajtare spår. Om du ska köra om på yttern, lägg dig utanför - ett vidare spår. Samma sak om du ska köra om i utgången. Du skall när ni är på väg ut ur kurvan redan ligga i rätt spår. Och kom ihåg, du har inte rätt att bryta mot punk ett eller två bara för att du på så sätt kan klara omkörningen.
 
Bingo skrev:
....Planera dina omkörningar. Du kan inte ligga rakt bakom en förare och plötsligt bestämma dig för att NU kör jag om HÄR. Då kommer du att bryta mot punkt ett eller två ovan. Om du ska köra om på väg in i kurvan så positionera dig för omkörningen redan innan kurvan. Om du ska köra om på innern, lägg dig innanför - ett tajtare spår. Om du ska köra om på yttern, lägg dig utanför - ett vidare spår. Samma sak om du ska köra om i utgången. Du skall när ni är på väg ut ur kurvan redan ligga i rätt spår. Och kom ihåg, du har inte rätt att bryta mot punk ett eller två bara för att du på så sätt kan klara omkörningen.

Sista punkten är MYCKET viktig - även för "erfarna" banrävar! - Händer att man skall till att köra om två stycken som verkar hålla samma tempo, och så helt plötsligt kastar sig nummer 2 i sidled för att bromsa om nummer 1... då blir det rullande stoppie för nummer 3 (been there :rolleyes: ) som redan påbörjat ombromsningen i sitt spår.
Som sagt, har sett detta bland erfarna oxå.
Men spännande är det... :näsblod

Att hålla sitt spår - för mig innebär det att klara svängen i en jämn radie och helst inte byta ingångspunkt för mycket varv efter varv (någon meter i taget - annars "tror" en eventuell bakomvarande som väntat på omkörningstillfälle i ett varv att det är fritt fram just här).
Att "klara svängen i en jämn radie" har med blicken att göra. Vanligaste felet är att föraren tittar på insidans kurvkant där hjulen skall toucha linjen vid curbsen (APEX), vilket kanske är naturligt då denna punkt har minst asfaltmarginal att vingla på... Blicken skall istället ligga mycket längre fram - själv håller jag vid ingång 2/3 fram av hela svängen o framåt, om möjligt, dvs en bra bit BORTOM apex... här får gärna en SMC eller Sporthojs-instruktör kommentera :tummenupp

Mycket bra tråd :tummenupp ...fyll på.
 
GSXR1100R skrev:
2306884 Bromsa/gasa inte för hårt, försök att hålla en jämn hastighet i kurvan så slipper du släpp.

.

Hur ska du då kunna köra fort??????????????
När du ska hänga på en snabbare förare som du släppt förbi ,för att sedan lära dig spårval etc.....................
Hur ska denna stackare ta sig till när han inte får gasa eller bromsa
VA...VA...VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :huvet :fatta!

Lägga Till lite :rofl :rofl :fyllisar
 
Last edited:
MKT att hålla i huvvet i morrn.....premiär för krajst säjk!!
 
Talpai skrev:
2308293 Hur ska du då kunna köra fort??????????????
När du ska hänga på en snabbare förare som du släppt förbi ,för att sedan lära dig spårval etc.....................
Hur ska denna stackare ta sig till när han inte får gasa eller bromsa
VA...VA...VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :huvet :fatta!
Beginners är inte proffs som du :tungan

Gasar/bromsar fullt gör man när man är lika duktig som du.
 
Last edited:
UPP!!!
Snart Söndag igen - upp med tips!
Någon som vill berätta om var blicken skall ligga? (På banan, ej på Ribban)
 
Om nu en nybörjare får "tipsa" så kan jag ju återberätta dom tips jag fick och sen hur det gick när jag använde dem?
 
Jag tycker det är viktigt att lyssna NOGA på instruktörerna....
Försök på bästa sätt att ta åt dig infon , kör som de säger , det blir garanterat bättre...
Om körningen inte känns bra , be en instruktör kolla just dig.
Ses på Söndag! Micke
 
Fluffig skrev:
2318206 Håll in tårna när du kör!!
Slappna av i armarna

Learning by doing
Japp man ska ha tåspetsarna på pinnarna, annars får man fotskrap istället för knäskrap.
 
Läser denna tråd med nöje :tummenupp På söndag skall jag be någon banreisleiter köra före 2 varv typ och guida mig och sen gnugga detta spårval för att se hur det skiljer med mina val.
 
BMWMicke skrev:
2317273 Jag tycker det är viktigt att lyssna NOGA på instruktörerna....
Försök på bästa sätt att ta åt dig infon , kör som de säger , det blir garanterat bättre...
Om körningen inte känns bra , be en instruktör kolla just dig.
Ses på Söndag! Micke
Ett annat väldigt bra tips som kanske inte kommer fram så mkt som det borde är att när ni kör bakom en instruktör som visar något. LIGG NÄRA! Visst, kanske inte framhjul mot bakhjul o givetvis beror det på hastighet också, men för att se exakta spårval måste man ligga bra nära. 50 meter bakom lär man sig inget på.

JKay skrev:
2317241 Om nu en nybörjare får "tipsa" så kan jag ju återberätta dom tips jag fick och sen hur det gick när jag använde dem?

Du uppförde dig som en vädligt bra nybörjare. Tar det lugnt, gasar inte som en tok o försöker koncentrera dig på det som är viktigt. Att få flyt i körningen. Bra jobbat!
 
Last edited:
Tack Corben!
Men saken är den att jag vågade inte annat. Hur man än vrider o vänder på det så är jag ny på att köra hoj. Detta har iofs stärkt mig i körningen och hoppas på en vidare utveckling av mig själv.
 
CorbenDallas skrev:
2319230 Ett annat väldigt bra tips som kanske inte kommer fram så mkt som det borde är att när ni kör bakom en instruktör som visar något. LIGG NÄRA!

Jag försökte men fegade lite i ingången till kurvan och när du drog på lite så han min lilla gråa inte med, men skam den som ger sig snart ska vi på det igen. Nu slipper ni oss inte :lol
Även blinda hönor hittar någon gång ett korn.
 
JKay skrev:
2319326 Tack Corben!
Men saken är den att jag vågade inte annat. Hur man än vrider o vänder på det så är jag ny på att köra hoj. Detta har iofs stärkt mig i körningen och hoppas på en vidare utveckling av mig själv.
Jag gillar din inställning! Man ska krypa tills man kan gå. Är du ny på hoj så är det här perfekt träning. Mkt bättre än att harva i Häckeberga.

Fluffig skrev:
2319436 Jag försökte men fegade lite i ingången till kurvan och när du drog på lite så han min lilla gråa inte med, men skam den som ger sig snart ska vi på det igen. Nu slipper ni oss inte :lol
Även blinda hönor hittar någon gång ett korn.
Tyvärr måste jag meddela att du inte kan skylla på hojen. Det har Flemming förstört för dig. Han kör en orange dito och det går minsann undan!
Träning ger färdighet, så är det bara. Det är ju dessutom så jäkla kul!
Du har insett att du avskaffat behovet av grön grupp va? Som du märker behövs dom bara efter intron. :7peta :)

Gällande det där med att ligga nära så är det svårt att anpassa tempot. Jag har också insett att ett par backspeglar inte hade suttit fel. Det är lite småbökigt att sitta bak-o-fram hela varvet. :)
 
Last edited:
Back
Top