koppling 929 gick sönder - hjälp!

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Hej,

Köpte en 929 igår, idag havererade kopplingen :huvet Gled ut från parkeringen på brommaplan och helt plötsligt gick det inte att frikoppla när jag skulle bromsa in, handtaget förlorade all motstånd så jag antog att wiren gick. Men det var värre än så.. wiren var hel, det är något i kopplingen som gått sönder, spaken (se bild nedan) sitter helt lös när man petar på den, går tom att dra upp den en bra bit, saknar helt motstånd.

Har någon en idé om vad som hänt :va Jag har absolut inte misshandlat eller dumplat kopplingen eller liknande. Helt vanlig körning. Jag HOPPAS det är något jag kan fixa själv relativt snabbt, verkstäder har inte möjlighet att fixa det nu.

Enormt tacksam för hjälp..

Bifogat

• meh.jpg
    meh.jpg
    76.7 KB · Visningar: 70
Ser nog ut som på min.. enkelt att ta isär m,m :tummenupp

Antingen tippar du den, eller tömmer den på olja.
Tippar du den så behöver du ej tömma.

jag tippar på axeln eller nått.
Bara att skruva isär.

Bifogat

• Jobbet (12)....JPG
    Jobbet (12)....JPG
    40 KB · Visningar: 62
Uppdatering.. jag lyfte helt på "clutch lifter lever" och den såg helt klart sönder ut ... vad kan orsaka ett sånt brott?? Kan man hoppas på att bara behöva byta den eller bör jag räkna med major malfunction bland de övriga delarna där inne?

Edit.. tack för tips.. är det detta du menar med "axel"?

Bifogat

• trasig1.jpg
    trasig1.jpg
    108.7 KB · Visningar: 58
  • trasig2.jpg
    trasig2.jpg
    90.9 KB · Visningar: 48
hoppas du inte fick samma problem som för mig. jag fick ihop min 600 igår och har kört några mil sen dess men problemet låter exakt som mitt.

mest troligt så måste du kolla så att bulten som håller i kopplingskorgen sitter fast samt att den inte slungat ut hela kopplingen in i kåpan.

på fzren skulle den sitta med 7kg ialla fall samt att du måste ha låsbrickan som låser den hel annars kan den lossna igen.

kolla upp det för jag tappade kopplingen helt å fick krypköra och när jag sen var ut å körde några mil senare så havererade hela hojjen fick byta allt möjligt inget vidare roligt.

i grejjor så gick det lös på 3100 för mig och sen 1000 i olja (2 oljebyten med täta intervaller) och nya oljefilter. pma om det var samma problem som jag hade så slipper jag vara så nyfiken

haha update medans jag skrev det hela.

men jag har en axel som går rakt igenom motorn men du skulle nog behöva göra en isärskruvning å kolla efter flisor

Jag får öppna o kolla imorgon.. har inget meck ställe, låter enklare tömma oljan (som ändå är gammal). Förhoppningsvis kan jag se vad som behöver beställas och få delarna relativt snabbt..

jaja men när du endå tömmer oljan så ta lös kåpan å ta en kik kanske ta ett kort också å smälla upp.

lycka till :tummenupp

Åkey.. idag fick jag lite tid över så jag öppnade kopplingen.. det ser ut som om det bara är att ersätta den trasiga "pinnen" (ursäkta amatörspråket). Fiskade upp 2 bitar och finns det mer bitar är det mindre än sandkorn, jag hittar inte iaf. Tänker skölja hålet ordentligt när det är dax att montera ihop skitet. Ser inte heller något konstigt med själva korgen men tog några bilder för en second opinion.. det är lite skrapmärken som jag inringat i rött.

Sen är jag osäker på själva koppling-mojängen som sticker ut, den verkar sitta helt slapp, med ett spel på kanske nån centimeter.. är det normalt?

Bifogat

• koppling2.jpg
    koppling2.jpg
    94 KB · Visningar: 65
  • koppling3.jpg
    koppling3.jpg
    83 KB · Visningar: 50
  • koppling4.jpg
    koppling4.jpg
    83.4 KB · Visningar: 53
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back