Hjälmen föll i backen...måste jag köpa en ny nu?

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
polka r1 -98
Tvättade hojen idag, och under tiden placerade jag hjälmen på ett bord. När jag kommer ut en halvtimme senare, så har hjälmen blåst (!!) ner från bordet, ca 1m högt, rätt ner i asfalten, och därefter rullat 5-10m på asfalten, repat visiret osv. :huvet :huvet

Klarar hjälmen ett sånt fall, eller måste klantarslet köpa en ny hjälm nu?

Lite lackskav blev det, men inga tydliga sprickor...
 

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha XT660X -11
Köp ny hjälm.

Kolla med ditt försäkringsbolag om du har en sk. "drulleförsäkring" allrisk så kan du säkert ta ut en ny på försäkringen......
 

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
polka r1 -98
dainesebiker skrev:
2295285 Köp ny hjälm.

Kolla med ditt försäkringsbolag om du har en sk. "drulleförsäkring" allrisk så kan du säkert ta ut en ny på försäkringen......

Fääk, det var inte det jag ville höra juh...får kolla om det finns ngn drulleklausul i försäkringen....men det vet man ju att Murphy har tagit bort...
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Hårn1 skrev:
2295300 1 meter fall med tom hjälm bör klara sig. Så jävla känsliga är dom inte.

Mycket möjligt att du har rätt...Men är hjälmen nåt men bör chansa med?

Svaret på den frågan är givetvis NEJ!
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
Hjälm

Nej visst låter det surt men är det värt att chansa? Jag skulle inte ha gjort det hur surt det än känns för en snål skit som mig :eek: Det är din egen säkerhet det gäller.


Ja jag är ny och ska presentera mig i Jag är ny - forumet. Ska bara ta mig tid och ork ;)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Kan alla som har tappat sin hjälm från 1 meter (eller styret) vara vänliga att skicka hjälmarna till mig så ska jag konsumenttesta dom under normal åkning. Jag står givetvis för frakten.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ta på dig hjälmen. Ta bra löpansats. Sikta på en betongvägg eller brofundament. Spring med huvudet före in i betongförmålet.

Gjorde det ont? Om inte behåll hjälmen.
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
Hehe jo men skulle du ta ansvar för om ngt hände och du sagt att det var ok?

Det kom visst ett svar mellan....
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
M:et skrev:
2295319 Kan alla som har tappat sin hjälm från 1 meter (eller styret) vara vänliga att skicka hjälmarna till mig så ska jag konsumenttesta dom under normal åkning. Jag står givetvis för frakten.
Inte för att vara kinkig, men konsumenttestet bör väl ändå utföras med icke defekt testutrustning...?
För annars ser man ju inte om skallen tagit skada av den dåliga hjälmen eller om det var så redan innan. :D
 

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
polka r1 -98
Jonte VSB R-T skrev:
2295339 Ta på dig hjälmen. Ta bra löpansats. Sikta på en betongvägg eller brofundament. Spring med huvudet före in i betongförmålet.

Gjorde det ont? Om inte behåll hjälmen.

Bra tips, måste testas omgående :3freak
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Hård skrev:
2295343 Inte för att vara kinkig, men konsumenttestet bör väl ändå utföras med icke defekt testutrustning...?
För annars ser man ju inte om skallen tagit skada av den dåliga hjälmen eller om det var så redan innan. :D

Det är för sent, vi kommer aldrig få reda på om skallen är som den ska :)

Självklart tar den personen som drar på sig hjälmen ansvar för sitt eget handlande men om en hjälm har rullat någon meter och fått skador i lacken så skulle jag personligen inte dra mig en sekund från att stoppa skallen i den. Det skulle bli hemskt dyrt om hjälmen måste bytas så fort det blir ett märke i den... Stackars raceåkare, halva budgeten består av hjälmbyten :skrämd
Nej jag drar samma slutsats som jag gjort tidigare när samma ämne behandlats:
Den som rekomenderar någon att byta hjälm när den tappats från en meter har aldrig tappat en hjälm själv.
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
Om du flyger kan du ta den som handbagage, då kan dom se i röntgen om det är sprickor i den...
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
M:et skrev:
2295363 Det är för sent, vi kommer aldrig få reda på om skallen är som den ska :)

Självklart tar den personen som drar på sig hjälmen ansvar för sitt eget handlande men om en hjälm har rullat någon meter och fått skador i lacken så skulle jag personligen inte dra mig en sekund från att stoppa skallen i den. Det skulle bli hemskt dyrt om hjälmen måste bytas så fort det blir ett märke i den... Stackars raceåkare, halva budgeten består av hjälmbyten :skrämd
Nej jag drar samma slutsats som jag gjort tidigare när samma ämne behandlats:
Den som rekomenderar någon att byta hjälm när den tappats från en meter har aldrig tappat en hjälm själv.

Håller till fullo med!
En hjälm är inte så känslig att dom den skulle falla ca 1m ner i backen tom så hur fan skulle den klara att du smäller bakhuvet i asfalten men kanske 100kg tryck.
Är det nått som inte stämmer? lr rätta mig.
Det är självklart min uppfattning, har tappat hjälmen från tanken och den stutsade först på visiret som var öppet och sen landade på asfalten.
Men det är klart om man vill slänga en bra hjälm så får man göra det,
att andvända en tappade hjälm är nog en av dom mindre riskerna med hojåkning.
:död
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Vad ska du köpa en ny hjälm för? Nej jag är helt säker på att du inte behöverdet.. det vore ju helt absurt annars!
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
Är det bara en elak komplott från hjälmtillverkarna som fått oss tvivlare att tro att det är så?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har tappat från typ backspegel o likn men inte faen köper jag en ny för de..
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Barrichello skrev:
2295423 Är det bara en elak komplott från hjälmtillverkarna som fått oss tvivlare att tro att det är så?

Om jag skulle bytt hjälm varje gång jag tappat den hade jag varit pank nu för lääänge sen!
 

hordac

Guest
Hört att om det inte finns nått i hjälmen när det smäller så pajjar den lättare än om man skulle tex skulle slå i huvet i något med hjälmen på. På grund av att det inte är något motstånd utan något i eller likanande?
Nån som har koll på hur det ligger till?
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
Zindelin skrev:
2295442 Om jag skulle bytt hjälm varje gång jag tappat den hade jag varit pank nu för lääänge sen!

Ja men ligger det ngt bakom uppfattningen om att hjälmen inte är ngt värt?

*från en som fortfarande väntar på att hämta sin första mc* :hihi
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top