Waveskivor eller vad ska man ha ?

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Efter en liten olycka med ett skivbromslås och lite spontan alzheimers så behvöer jag nog shoppa mig en skiva eller två fram. Funderade på gå lös på ett par galferskivor och belägg. Vad åker folk på för eftermarknadsskivor ? Några tipps på vad man ska byta till. PFM skivor såg helt okej ut, men jag har inte lyckats hitta vilken skiva man ska ha för att det ska passa ninjan... Och vart handlat man sånt med _bra_ leveranstid så här års ?

Blir nog dessutom stålspunnet och dot 5.1 vätska när man ändå håller på.

gluffis skrev:
2292755 Efter en liten olycka med ett skivbromslås och lite spontan alzheimers så behvöer jag nog shoppa mig en skiva eller två fram. Funderade på gå lös på ett par galferskivor och belägg. Vad åker folk på för eftermarknadsskivor ? Några tipps på vad man ska byta till. PFM skivor såg helt okej ut, men jag har inte lyckats hitta vilken skiva man ska ha för att det ska passa ninjan... Och vart handlat man sånt med _bra_ leveranstid så här års ?

Om jag var på jakt efter nya skivor skulle jag i första hand välja några efter bra kvalité som bettar bra, inte hur de ser ut. :)

Vissa waveskivor äter duktigt med belägg. Kanske flera kan komma med erfarenheter kring detta.

Jag köpte waveskivor av grevens mc då dessa var billigare än orginal.
Har dock inte skruvat på dessa än.
När jag kollade PFM så kostade dessa nästan lika mycket som orginal.

Kolla vad orginal kostar och välj därefter!

Jo, bettet är givetvis det viktiga... belägg är inte så ultradyrt så det kan jag ta att dom slits lite ;) Galfer verkar va både snygga o bita bra. Kolfiber finns juh inte o köpa till gatbruk så.. Ska kolla imorrn vad det kostar o köpa en orginalskiva, och om det går o rikta till den lite så jag klarar mig året ut, eller ja till vintern iaf :P

gluffis skrev:
2293484 Jo, bettet är givetvis det viktiga... belägg är inte så ultradyrt så det kan jag ta att dom slits lite ;) Galfer verkar va både snygga o bita bra. Kolfiber finns juh inte o köpa till gatbruk så.. Ska kolla imorrn vad det kostar o köpa en orginalskiva, och om det går o rikta till den lite så jag klarar mig året ut, eller ja till vintern iaf :P

400:-/ par för carbon lorraine.. Billigt? Nja.. Vill man byta ofta? Nja.. :)

Hur ofta är ofta då ? 100mil ? Då är det ganska dyrt men kommer man 500mil så är det helt okej för mig iaf... då blir det bara 2ggr per säsong eller nått...

gluffis skrev:
2292755 Efter en liten olycka med ett skivbromslås och lite spontan alzheimers så behvöer jag nog shoppa mig en skiva eller två fram. Funderade på gå lös på ett par galferskivor och belägg. Vad åker folk på för eftermarknadsskivor ? Några tipps på vad man ska byta till. PFM skivor såg helt okej ut, men jag har inte lyckats hitta vilken skiva man ska ha för att det ska passa ninjan... Och vart handlat man sånt med _bra_ leveranstid så här års ?

Kör med stålomspunnet och ISR-skivor.
De har till din kawa också:
http://www.isr-brakes.se/products/brakediscs/

Har dragit iväg med låset kvar, jag också. Hände inget som tur var :)

gluffis skrev:
2293633 Vad kostar ISR i förhållande till Galfer till exempel ?

Jag vet inte då de var monterade när hojen blev min.
Men ring dem imorgon och hör efter:

ISR Brakes
Street : Drottningvagen 15
Zip/City : SE-147 31 TUMBA, Sweden
Phone : +46(0)8 530 37 671
Fax : +46(0)8 530 33 296

Har absolut inget att klaga på mina hejdare men sen är ju jag inget proffs heller :hihi

Alex.J skrev:
2293711 Ist är ju inte jätte billiga, men jävla kvalité!

Ja, de pallar ju en start med skivbromslåset på vilket trådskaparen uppenbarligen kan tänkas behöva :D

Sanningen och säga skulle jag krypköra ut ur garaget när det tog stopp men ISR-skivorna var helt intakta efter den behandlingen :Bugar

Nu vet jag vad ISR kostar... om jag inte får ordning på min skiva imorrn blir det ett par ISR, nya sintrade belägg o stålspunna slangar... lika bra o kosta på

gluffis skrev:
2295682 Nu vet jag vad ISR kostar... om jag inte får ordning på min skiva imorrn blir det ett par ISR, nya sintrade belägg o stålspunna slangar... lika bra o kosta på

Säger man A får man säga B.
Vad kostade ISR-skivor till din hoj (lite nyfiken)?

Som jag sa är jag väldigt nöjd med mina bromsar men jag vet inte vad som gör att de känns kanon att nita:
Stålomspunnet, 6-kolvsok, sintrade belägg, ISR-skivor, nya Metzeler M1

Tippar på dom stålspunna slangarna, duccarna jag har kört med stålspunnet har ruskig känsla i bromsarna. Iofs sitter det brembo på dom med...

4500:- kostade skivorna paret... helt okej

Jag köpte galferskivorna mest för att dom var billigare än orginal.
Har kört 3-400 mil varav 4 bandagar och nu är beläggen tvärslut.
Som glad amatör tror jag inte man märker nån större skillnad.
Håll dig till orginal om du inte är racerförare eller om du kommer över
nåt annat mycket billigare. Bling bling, men inte värt att betala extra för!

Ingen aning vad en orginalskiva kostar. Får väl ta o kolla det oxo antar jag. Orginalbromsarna känns halvsvampiga tycker jag i alla fall. Kan väl vara kombinationen av gammal bromsvätska, gummislangar och inte helt ruggigt bra belägg... Vill minnas att jag hade bättre känsla på min gamla Africa Twin... Bettet är en sak o känslan en annan...

Efter lite fulmek med slägga, lampa och städ så verkar skivan se ganska rak ut... Givetvis kom det en störtskur så jag har inte kunnat prova, men skivan vi riktade såg bättre ut än den andra ;) Kanske kommer undan billigt trots allt ;) Då ska jag i alla fall lyxa till med lite goodridge slangar och ny vätska... Det är nästan gratis ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT