Spårval Sturup Race Way

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hej alla

Tycker det skulle vara bra med en tråd där vi kan diskutera spårval och kanske lägga upp bilder där vi ritar in spårval på den här kartan (lånad fr SSEMSEs hemsida, hoppas att det är ok). Kopiera kartan och gör ett nytt inlägg om du vill delge oss andra ditt spårval. Jag tycker att det skulle vara kanon om instruktörerna på SRW också lade upp sina spårval eller rättare sagt det spårval som SSEMSE rekommenderar.
 

Bifogat

  • SRW 1000 750.jpg
    SRW 1000 750.jpg
    107.6 KB · Visningar: 198
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Rakorna känns mycke längre på bilden än på banan :tungan men så här tror jag iaf mina spår ligger.. kommentarer? :)
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    113.1 KB · Visningar: 262

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Zenit skrev:
2277820 Rakorna känns mycke längre på bilden än på banan :tungan men så här tror jag iaf mina spår ligger.. kommentarer? :)

Kommentarerna överlåter jag åt "proffsen" :)
Men vad jag fick lära mig igår var att inte gå så långt ut i högerkurvan efter BMW kurvan (där du håller väldigt styvt innerspår) och högerkurvan innan start o mål rakan (där du nästan tangerar ytterlinjen i mitten av kurvan). Vad säger ni andra?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
El Garto skrev:
2277837 Kommentarerna överlåter jag åt "proffsen" :)
Men vad jag fick lära mig igår var att inte gå så långt ut i högerkurvan efter BMW kurvan (där du håller väldigt styvt innerspår) och högerkurvan innan start o mål rakan (där du nästan tangerar ytterlinjen i mitten av kurvan). Vad säger ni andra?

Jag har bara kört på SRW en gång men massvis på andra banor.
Det handlar egentligen om att få så bra flyt i åkningen som möjligt.
Att man får en så jämn kurvradie som möjligt.
Vissa "dubbelkurvor" kan man jämföras som en enda lååååång kurva med olika radier. Du får helt enkelt prova dig fram. Det jag har lärt mig efter allt banåkande är att man kan ta en kurva på många olika sätt, detta i samma fart... Sen spelar hastigheten en stor roll på vilket spårval man använder.
I lägre hastigheter spelar det inte så stor roll med spårvalet.
Känner du dig osäker är ett hett tips att köra banan (ett helt pass, 15 min) UTAN att bromsa(med lägre hastighet till att börja med).
Använd bara bromsen i nödfall.
Skit i att alla susar om dig, träna på att få ett flyt i körningen.
Öka succesivt(stavning?) och börja så smått använda bromsen.
Du kommer få dig en anmärkningsvärd AHA-upplevelse efter ett tag...
Lycka till

/Johan
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Såhär ser det ut när bilförarna är på banan....
Loggat med någon form av GPS....

Vissa spår skiljer sig åt men huvuddelen av spåren stämmer med MC.
 

Bifogat

  • srw_bil.jpg
    srw_bil.jpg
    135.2 KB · Visningar: 324

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
El Garto skrev:
2277837 Kommentarerna överlåter jag åt "proffsen" :)
Men vad jag fick lära mig igår var att inte gå så långt ut i högerkurvan efter BMW kurvan (där du håller väldigt styvt innerspår) och högerkurvan innan start o mål rakan (där du nästan tangerar ytterlinjen i mitten av kurvan). Vad säger ni andra?

intressant..går väldigt mycke innerspår i högerdelen av bmw kurvan för att komma långt ut inför vänstern utan att behöva gå tvärs över hela banan för det, blir liksom bättre flyt i vänster delen om man börjar riktigt långt ut..men man kanske skulle prova att ta ut högern mer ändå..start o mål kurvan..ja så såg mitt spår ut igår iaf tror jag vet inte riktigt hur långt mot ytterkant jag kom men nån gång va de långt ut..skär jag kanske förtidigt? över de lilla krönet där e i början tog grenröret i marken iaf så de blev att lyfta den lite o glida ut mer..

bissmarks tips e grymt bra att köra ut broms funka kanon för mig när de gällde att hitta ett flyt

Kurvmakaren skrev:
2277929 Såhär ser det ut när bilförarna är på banan....
Loggat med någon form av GPS....

Vissa spår skiljer sig åt men huvuddelen av spåren stämmer med MC.

där börjar de mer åt vänster än mig på vänsterdelen av bmw kurvan..va säger ni andra om de..börjar ni till vänster eller höger?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zenit skrev:
2277820 Rakorna känns mycke längre på bilden än på banan :tungan men så här tror jag iaf mina spår ligger.. kommentarer? :)
Snabbkommentar. Du är knasigt på det i hela BMW-kurvan och på gamla start/målrakan. Depåhögern och Procenten ser också konstiga ut, men där kan det bero på felritning.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Bingo skrev:
2277991 Snabbkommentar. Du är knasigt på det i hela BMW-kurvan och på gamla start/målrakan. Depåhögern och Procenten ser också konstiga ut, men där kan det bero på felritning.

depåhögern e nog lite felritad men inte mycke mot hur det blev igår tror jag..procenten vet jag int vilken det är :gnissla skulle va kul om nån mer erfaren på banan visa "sina" spår
 

superracing

property of nothing
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Helsinborg
Hoj
KAWA
El Garto skrev:
2277799 Hej alla

Tycker det skulle vara bra med en tråd där vi kan diskutera spårval och kanske lägga upp bilder där vi ritar in spårval på den här kartan (lånad fr SSEMSEs hemsida, hoppas att det är ok). Kopiera kartan och gör ett nytt inlägg om du vill delge oss andra ditt spårval. Jag tycker att det skulle vara kanon om instruktörerna på SRW också lade upp sina spårval eller rättare sagt det spårval som SSEMSE rekommenderar.

jag skulle vara lite avaktande mot att köra på en bana som inte ät godkänd för roadracingtävlingar
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
superracing skrev:
2278035 jag skulle vara lite avaktande mot att köra på en bana som inte ät godkänd för roadracingtävlingar

Och varför?
Meningen är väl ändå att ha kul,lära känna hojen bättre,utvecklas,säkrare körning osv
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Kurvmakaren skrev:
2277929 Såhär ser det ut när bilförarna är på banan....
Loggat med någon form av GPS....

Vissa spår skiljer sig åt men huvuddelen av spåren stämmer med MC.

Det här är en intressant bild som stämmer ganska bra med dom spåren jag kör med vissa korregeringar. Om det är rätt kan man ju diskutera men det går alldeles utmärkt att ta sig runt så. =)

1. Vid kurva 4 (röd fyrkant) vid första punkt 2 borde fler ta sig en titt på. Många kör värsta ytterspåret på väg in i och i BMW-kurvan. Här ser man tydligt att man kan få ett rakt spår in i BMW som man kan använda som bromssträcka tex. I andra punkt 2 skulle jag väl vilja se att man skär apex en aning senare så man inte kommer så nära räcket där. DVS, ta mer höjd o skär senare.

2. Om vi tittar på uppförshårnålen så kör jag nog exakt så och det har väl nackdelen att, precis som på bilden, så kommer man väldigt långt ut till höger i utgången. Samtidigt så finns det en raksträcka där att justera det på.

3. Utgången på nya start och mål skär jag mer så man inte kommer riktigt så långt ut till vänster som på bilden. Dock finns det väldigt gott om asfalt så där kan man ju köra lite som man känner, beroende på om man ska köra om osv...

4. Spåret in i kurva 1 är intressant. Jag skulle rekommendera det vänstraste vänstra av dom svarta spåren på väg in i "procenten" (den kallas så). Många går väldigt högt o nästan tangerar depåutfartslinjen här o det är helt galet. Skär tidigare o håll er nånstans i mitten av banan tills det är dags att skära för att ta sig ut på "bakrakan".

Resten ser ut exakt som jag vill ha det.

R1 racer skrev:
2278135 Och varför?
Meningen är väl ändå att ha kul,lära känna hojen bättre,utvecklas,säkrare körning osv
Han med många rejsputtar menar på att eftersom banan inte är godkänd så är den inte säker. Det han missar i sitt resonemang är att ta en lite noggrannare titt på dom banorna som redan är godkända. Sen kan man börja ifrågasätta om Svemo varit fulla när dom godkänt vissa banor.

Svemo=säker, yeah right...

Men visst är det så att Sturup inte är fantastiskt säker och en del kan ifrågasättas. Men då får man ta ett beslut. Antingen kör man och är medveten om riskerna och kör därefter, eller så kör man inte alls.
Ert liv, era val!
Jag har gjort mitt val o det syns i mina spårval, har ni gjort era val :tungan
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
fan va fett om banan hade varit såhär istället ...... lite snabbare
 

Bifogat

  • SRW 1000 750.jpg
    SRW 1000 750.jpg
    109.9 KB · Visningar: 153

superracing

property of nothing
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Helsinborg
Hoj
KAWA
CorbenDallas skrev:
2278140
Han med många rejsputtar menar på att eftersom banan inte är godkänd så är den inte säker. Det han missar i sitt resonemang är att ta en lite noggrannare titt på dom banorna som redan är godkända. Sen kan man börja ifrågasätta om Svemo varit fulla när dom godkänt vissa banor.

Svemo=säker, yeah right...

Men visst är det så att Sturup inte är fantastiskt säker och en del kan ifrågasättas. Men då får man ta ett beslut. Antingen kör man och är medveten om riskerna och kör därefter, eller så kör man inte alls.
Ert liv, era val!
Jag har gjort mitt val o det syns i mina spårval, har ni gjort era val :tungan


gäller diverse försäkringar om man kör på icke godkänd bana?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
superracing skrev:
2280071 gäller diverse försäkringar om man kör på icke godkänd bana?

Berätta gärna vilka försäkringar du pratar om.

Mr K skrev:
2279027 fan va fett om banan hade varit såhär istället ...... lite snabbare

Äh, gör den RIKTIGT snabb istället!

:D
 

Bifogat

  • SRW 1000 750tc.JPG
    SRW 1000 750tc.JPG
    115 KB · Visningar: 87
  • SRW 1000 750tc2.JPG
    SRW 1000 750tc2.JPG
    116.5 KB · Visningar: 95
Last edited:

superracing

property of nothing
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Helsinborg
Hoj
KAWA
CorbenDallas skrev:
2280763 Berätta gärna vilka försäkringar du pratar om.



Äh, gör den RIKTIGT snabb istället!

:D

jag syftar på diverse fritidsförsäkringar om man skälv råkar illa ut.
förlust av arbetsinkommat..etc etc tror nog du vat vad jag syftar på
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Bifogat

  • SRW 1000 750tc2 II.jpg
    SRW 1000 750tc2 II.jpg
    129.4 KB · Visningar: 78
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top