Oljediskussion (varning)

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Efter att med stort intresse läst trådarna om Oljors vara eller inte vara så började jag vackla lite från att tidigare varit insnöad på att dyra oljor måste vara bättre.
Enligt vad jag läst tidigare kommer Biltemas olja från samma cistern i Nynäshamn som Statoils. Och källor från insidan hävdade tydligen att det var precis samma olja undantaget att Biltema fick fjolårets formula, men då den ofta tog slut så fick de årets formula ändå.
Tyckte det lät lysande och började fundera på att köra på Biltemas olja i både min dåvarande hyffsat vassa bil, och i min hoj.
I det garage där jag höll hus bytte vid samma tidpunkt en garagegranne till Biltemaolja i sin Fordmotor i en dragbil. Ganska omgående började det slamra oroväckande från motorn, och oljan tappades ut. Konsistensen var som vatten! Hur bra smörjer det? Olja byttes till Swedols variant för liknande pengar(som jag även körde med i min turbobil) och genast lät motorn som ny!
Jag har kört med Biltemaolja även i mina bruksbilar genom åren, och de har funkat bra med den, fast konsistensen varit väl flyktig....
Här i dagarna så skulle min kompis byta olja i sin XR600, och valde med ledning från trådarna om oljor, Biltemaolja. Rätt omgående vart växlarna svåra och få i och oljan nästan rann av från oljestickan när man kollade nivån.
Olja byttes till Motul och allt var kanon igen!
Aldrig sett nån olja bete sig som vatten vid urtappningen, och på XR varmkördes den ändå bara i en minut innan urtappning.
Jag har vid ett tillfälle kört på Statoilolja i min arbetsmotorcykel, och den hade "normal" konsistens när den var varm.
Anledningen till denna långa tråd är att jag starkt betvivlar att Statoil och Biltemaolja är samma sak, och nästan tror att det är ett lyckat rykte för att sälja mer olja. Jag betvivlar inte alls att man kan rasa motorer på denna olja och vill därför varna!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
-PLM- skrev:
2274678 Efter att med stort intresse läst trådarna om Oljors vara eller inte vara så började jag vackla lite från att tidigare varit insnöad på att dyra oljor måste vara bättre.
Enligt vad jag läst tidigare kommer Biltemas olja från samma cistern i Nynäshamn som Statoils. Och källor från insidan hävdade tydligen att det var precis samma olja undantaget att Biltema fick fjolårets formula, men då den ofta tog slut så fick de årets formula ändå.
Tyckte det lät lysande och började fundera på att köra på Biltemas olja i både min dåvarande hyffsat vassa bil, och i min hoj.
I det garage där jag höll hus bytte vid samma tidpunkt en garagegranne till Biltemaolja i sin Fordmotor i en dragbil. Ganska omgående började det slamra oroväckande från motorn, och oljan tappades ut. Konsistensen var som vatten! Hur bra smörjer det? Olja byttes till Swedols variant för liknande pengar(som jag även körde med i min turbobil) och genast lät motorn som ny!
Jag har kört med Biltemaolja även i mina bruksbilar genom åren, och de har funkat bra med den, fast konsistensen varit väl flyktig....
Här i dagarna så skulle min kompis byta olja i sin XR600, och valde med ledning från trådarna om oljor, Biltemaolja. Rätt omgående vart växlarna svåra och få i och oljan nästan rann av från oljestickan när man kollade nivån.
Olja byttes till Motul och allt var kanon igen!
Aldrig sett nån olja bete sig som vatten vid urtappningen, och på XR varmkördes den ändå bara i en minut innan urtappning.
Jag har vid ett tillfälle kört på Statoilolja i min arbetsmotorcykel, och den hade "normal" konsistens när den var varm.
Anledningen till denna långa tråd är att jag starkt betvivlar att Statoil och Biltemaolja är samma sak, och nästan tror att det är ett lyckat rykte för att sälja mer olja. Jag betvivlar inte alls att man kan rasa motorer på denna olja och vill därför varna!


ingen som riktigt vet nåt om detta tro jag..
varför slammra vissa bilar på typ ventillyftarna med en olja men inte den andra..jo de e olika.
ibland kan en olja som e billigare funka bättre än en som e dyrare..
jag anser att olika fordon ska gå på olika oljor..det får man hitta sig fram till vad ens fordon trivs med..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
ozeo skrev:
2274682 ingen som riktigt vet nåt om detta tro jag..
varför slammra vissa bilar på typ ventillyftarna med en olja men inte den andra..jo de e olika.
ibland kan en olja som e billigare funka bättre än en som e dyrare..
jag anser att olika fordon ska gå på olika oljor..det får man hitta sig fram till vad ens fordon trivs med..

Fortfarande ska inte en oljas konsistens vara som vatten, och det redan efter 1minuts varmkörning anser jag?
Oljan ska fylla ut lagerspelen så det inte blir metall mot metall.
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Jag kan hålla med om saken med växlarna med biltema oljan, kör det i min xt nu o sen blir segväxlad när den blir ordentligt varm, ska nog köra på annan vid nästa byte
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
-PLM- skrev:
2274686 Fortfarande ska inte en oljas konsistens vara som vatten, och det redan efter 1minuts varmkörning anser jag?
Oljan ska fylla ut lagerspelen så det inte blir metall mot metall.
jo men tydligen gör den de på vissa modeller, annars skulle dom inte sälja den o få den såld.

nu förespråkar jag inte den..skulle inte köpa där oavsett..
de enda jag köper där är dubbelhäftande tejp o polyster o penslar o likn.
jo deras dyra borrar är oså bra :tungan
jag kör oftast castrol gps eller nå annat som jag inte komma på nu vad de heter..
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Hej på er!

Hoppas att du PLM och alla andra förstår att den kvalitetsnivå oljan har och som framgår av etiketten (API eller JASO eller både och) inte är något en fabrikant kan trycka dit som de önskar?

Håller oljan säg API SH så gör den det MINST. (oavsett vem som levererar oljan)
D.v.s den har alla egenskaper som krävs för att få det betyget. (och därmed löser den alla uppgifter som den ska)
Dessa tester görs på laboratorier, och att då bara sitta och tycka hemma i garaget är just bara tyckande. Och att tita på en oljesticka hur oljan tycks te sig och sedan dra en tribologisk slutsats av det är direkt fel.
När du har mer kött på benen så kan vi ta en debatt.
Men då håller vi oss till mekforumet.

Sen att olika motorer funkar olika med olika oljor är knappast någon världsnyhet.
Se bara till att inte jämföra äpplen och päron.
Tjock Motul 20-50 kan således inte jämföras med en annan olja av säg 15-40.

Det jag ville säga är att varna andra är bra - men får inte bli en "Peter och Vargen" grej.
Lite mer substans krävs.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag har inte några åsikter om oljornas funktion, om biltema är bra eller dålig.. men olja byter man 1 - 2 ggr / säsong och kostar några hundringar knappt om man köper den dyraste och i jämförelse med alla andra kostnader som mc ägande för med sig så tycker jag att det är en försumbar kostnad och varesig den är bättre eller inte skulle jag inte hälla i hojjen annat än det bästa...

Med en dyr olja från ett välkänt fabrikat kan man inte va säker på att den är bättre än biltemas men man kan va säker på att det inte är skit ialla fall!

Men smaken är som baken...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Dr.Bike skrev:
2274713 Hej på er!

Hoppas att du PLM och alla andra förstår att den kvalitetsnivå oljan har och som framgår av etiketten (API eller JASO eller både och) inte är något en fabrikant kan trycka dit som de önskar?

Håller oljan säg API SH så gör den det MINST. (oavsett vem som levererar oljan)
D.v.s den har alla egenskaper som krävs för att få det betyget. (och därmed löser den alla uppgifter som den ska)
Dessa tester görs på laboratorier, och att då bara sitta och tycka hemma i garaget är just bara tyckande. Och att tita på en oljesticka hur oljan tycks te sig och sedan dra en tribologisk slutsats av det är direkt fel.
När du har mer kött på benen så kan vi ta en debatt.
Men då håller vi oss till mekforumet.

Sen att olika motorer funkar olika med olika oljor är knappast någon världsnyhet.
Se bara till att inte jämföra äpplen och päron.
Tjock Motul 20-50 kan således inte jämföras med en annan olja av säg 15-40.

Det jag ville säga är att varna andra är bra - men får inte bli en "Peter och Vargen" grej.
Lite mer substans krävs.

Just den jag ville ha svar från :)
Tråden får gärna flyttas till det forumet.... När oljan är ny har den helt "rätt" konsistens, men efter en kort tids användande blir den som vatten i konsistensen. Nåt måste det ju bero på då jag aldrig sett nåt liknande. Vet inte hur den är klassad, utan har bara "vedbodsexperiment" att luta mig mot.
Jag kan kolla upp viskositeterna, men som sagt var den "normal" i början.
 

Dr.Bike

Guest
-PLM- skrev:
2274727 Just den jag ville ha svar från :)
Tråden får gärna flyttas till det forumet.... När oljan är ny har den helt "rätt" konsistens, men efter en kort tids användande blir den som vatten i konsistensen. Nåt måste det ju bero på då jag aldrig sett nåt liknande. Vet inte hur den är klassad, utan har bara "vedbodsexperiment" att luta mig mot.
Jag kan kolla upp viskositeterna, men som sagt var den "normal" i början.


Mmm sånt där är lurigt, och hur olika oljor ter sig vid drift kan bero på så mycket, och som nån sa - har nån kissat i den, ja inte bokstavligen, men det kommer till massa faktorer så som kondens från förbränningen, sopparester via blow-by vid ringarna, och ja - tillslut kan oljan bli som vatten rent bokstavligt.

Helt rätt dock att granska olika produkter och vara kritisk.
Säljer t.ex Biltema skitolja, så ska de hängas högt.

Dock har ingen jag känner, eller nån av mina otaliga hojar jag servat, eller mina egna konstrat på den såsen. Även om jag nog oxå likt många ville tycka att jooo nog gick motorn LITE bättre med Motulen som jag hade i en gång osv.
Och det KAN den ha gjort.
Men placeboeffekten är ofta så mycket starkare än man tror.
Jämför med blindtester av läkemedel får du se! där bli lika många personer i sockerpillergruppen friska som de som får riktig meducin! :lol

Och precis som Gunnar säger: Man måste vara noga med VILKEN olja man pratar om.
I ditt fall är det väl solklart att vi pratar om racingoljan?
I andra fall har jag sett folk här på forumet som bara köpt en olja vilken som helst på biltema och hällt i hojen, där man ur dialogen i tråden märker att de inte ens har en aning om att det ens finns speciella mc-oljor. Eller så har de köpt den billigare mc-mineralen.
Och då blir ju jämförelser skeva.

Men som sagt, det är fler som rapporterat trög växellåda med racingoljan från Biltema, bl.a Hoztic. Och jag är inte vare sig anställd eller sponsrad av Biltema, så jag sörjer inte detta faktum.
Jag drar bara en lans för dem som vill hitta en mycket bra olja till ett attraktivt pris.
När jag hittar en som är antingen bättre eller billigare så kommer jag vurma för den.

Och så många maskiner inkklusive racemaskiner som går hårt på bana som jag hällt biltemasmörjan i så har då iaf inte JAG sett att denna olja skulle ha betett sig annorlunda än någon annan olja alls.
Snarare tvärt om - bra vidhäftning, och senast idag blev jag klar med en Gixxer 750 som har gått och nu går på just denna oljan där alla delar ser fräscha rena och går mjukt kan noteras.
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det var inte deras racingolja. Då kopplingen åtminstone på XR600 kan slira på helsyntet. Jag vet inte vad för olja min kompis köpte. Finns det delsyntet så var det den. Mcolja såklart!
Men det har ju ingen större betydelse tycker iallafall jag, även om jag inte betvivlar att helsynteten har bättre egenskaper.
Jag ska be min kompis regga sig här och fylla i han med.
Placeboeffekt eller inte så var oljan betydligt flyktigare i konsistensen än övriga oljor jag sett(de flesta vanligt förekommande märken), det är det jag reagerar på + växellådan.
Oljan ersattes redan efter ett par mil pga detta för att vara på säkra sidan.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Biltema har väl bara två oljor för MC, en mineralolja och en syntetolja (racingoljan). Det är syntetoljan som ska vara bra enligt oljetrådarna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
-PLM- skrev:
Då kopplingen åtminstone på XR600 kan slira på helsyntet.

Uhm... vad för slags syntetisk olja? Olja som enligt specar får kalla sig syntetisk, eller en "äkta" syntetisk eller en esterbaserad syntetisk eller möjligen valfettbaserad eller JASO-bräserad?

:tomten
 

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
2275509 Uhm... vad för slags syntetisk olja? Olja som enligt specar får kalla sig syntetisk, eller en "äkta" syntetisk eller en esterbaserad syntetisk eller möjligen valfettbaserad eller JASO-bräserad?

:tomten

Anders: Det är ingen överdj-vlig skillnad på det som folk kallar "äkta" syntet, d.v.s esterolja, eller de syntetiserade petroleumoljorna ur teknisk synvinkel.
(ok jag kapar en hel del hörn här när jag säger detta, men låt oss för enkelhetens skull nöja oss med att båda är så pass homogena att vi kan säga att båda duger bra mycket mer än många har behov av osv och att de ur alla synvinklar slår en mineral på tafsen)

Så låt oss bara referera till syntet respektive mineral.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
andersbrink skrev:
2275509 Uhm... vad för slags syntetisk olja? Olja som enligt specar får kalla sig syntetisk, eller en "äkta" syntetisk eller en esterbaserad syntetisk eller möjligen valfettbaserad eller JASO-bräserad?

:tomten

Ingen aning. Vet bara att det är så av egen erfarenhet samt från andra med liknande erfarenheter. Vissa helsynteter funkar säkert, men andra gör det inte och därför kör jag alltid delsyntet. Möjligt att kopplingen är småsliten då, men den funkar ändå med delsynteten.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag vet inte vad för olja Biltena säljer idag för det varierar år från år.
Men de har tidigare i alla fall använt bla Castrol, Motul och Statoil.
Det har även hänt att dom ibland har haft originaletiketter sittande under biltemas!

Okej, vet inte vad detta hade med första inägget att göra annat än att påvisa att det troligen inte är någon skitolja direkt
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kan inte direkt kommentera Biltemas oljor men en sak har jag kommit på och det är att vissa motorer "gillar" vissa oljor bättre än andra(?)

1. Min gamla R1a -99 fick kopplingsslir av Castrol GPS (delsynt)
2. Polarens R1 -98 fick kopplingsslir av Castrol R4 (helsyntet)
Båda slutade slira på Q8 SBK (helsynt), å andra sidan började båda att dra mer olja efter det :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78056&highlight=olja

3. En XJR fick första service där de slog i helsyntet, efter det drog kopplingen så hårt vid kallstart att det knappt gick att få i växel.
Firman menade att det inte var oljans fel iaf för den är bättre än originaloljan (vilket brukar vara en mineralolja som man kör de första 100milen, gäller även R1orna).

Efter ett samtal till Yamahas support fick han fram att ett servicemeddelande gått ut till samtliga serviceställen att den motorn skulle minnsan inte gå på helsyntet(?)

Jag menar inte att peka finger åt något håll utan frågan verkar vara så mycket mer komplex än vad jag någonsin velat hoppas på :rolleyes:
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top