Efter att med stort intresse läst trådarna om Oljors vara eller inte vara så började jag vackla lite från att tidigare varit insnöad på att dyra oljor måste vara bättre.
Enligt vad jag läst tidigare kommer Biltemas olja från samma cistern i Nynäshamn som Statoils. Och källor från insidan hävdade tydligen att det var precis samma olja undantaget att Biltema fick fjolårets formula, men då den ofta tog slut så fick de årets formula ändå.
Tyckte det lät lysande och började fundera på att köra på Biltemas olja i både min dåvarande hyffsat vassa bil, och i min hoj.
I det garage där jag höll hus bytte vid samma tidpunkt en garagegranne till Biltemaolja i sin Fordmotor i en dragbil. Ganska omgående började det slamra oroväckande från motorn, och oljan tappades ut. Konsistensen var som vatten! Hur bra smörjer det? Olja byttes till Swedols variant för liknande pengar(som jag även körde med i min turbobil) och genast lät motorn som ny!
Jag har kört med Biltemaolja även i mina bruksbilar genom åren, och de har funkat bra med den, fast konsistensen varit väl flyktig....
Här i dagarna så skulle min kompis byta olja i sin XR600, och valde med ledning från trådarna om oljor, Biltemaolja. Rätt omgående vart växlarna svåra och få i och oljan nästan rann av från oljestickan när man kollade nivån.
Olja byttes till Motul och allt var kanon igen!
Aldrig sett nån olja bete sig som vatten vid urtappningen, och på XR varmkördes den ändå bara i en minut innan urtappning.
Jag har vid ett tillfälle kört på Statoilolja i min arbetsmotorcykel, och den hade "normal" konsistens när den var varm.
Anledningen till denna långa tråd är att jag starkt betvivlar att Statoil och Biltemaolja är samma sak, och nästan tror att det är ett lyckat rykte för att sälja mer olja. Jag betvivlar inte alls att man kan rasa motorer på denna olja och vill därför varna!
Enligt vad jag läst tidigare kommer Biltemas olja från samma cistern i Nynäshamn som Statoils. Och källor från insidan hävdade tydligen att det var precis samma olja undantaget att Biltema fick fjolårets formula, men då den ofta tog slut så fick de årets formula ändå.
Tyckte det lät lysande och började fundera på att köra på Biltemas olja i både min dåvarande hyffsat vassa bil, och i min hoj.
I det garage där jag höll hus bytte vid samma tidpunkt en garagegranne till Biltemaolja i sin Fordmotor i en dragbil. Ganska omgående började det slamra oroväckande från motorn, och oljan tappades ut. Konsistensen var som vatten! Hur bra smörjer det? Olja byttes till Swedols variant för liknande pengar(som jag även körde med i min turbobil) och genast lät motorn som ny!
Jag har kört med Biltemaolja även i mina bruksbilar genom åren, och de har funkat bra med den, fast konsistensen varit väl flyktig....
Här i dagarna så skulle min kompis byta olja i sin XR600, och valde med ledning från trådarna om oljor, Biltemaolja. Rätt omgående vart växlarna svåra och få i och oljan nästan rann av från oljestickan när man kollade nivån.
Olja byttes till Motul och allt var kanon igen!
Aldrig sett nån olja bete sig som vatten vid urtappningen, och på XR varmkördes den ändå bara i en minut innan urtappning.
Jag har vid ett tillfälle kört på Statoilolja i min arbetsmotorcykel, och den hade "normal" konsistens när den var varm.
Anledningen till denna långa tråd är att jag starkt betvivlar att Statoil och Biltemaolja är samma sak, och nästan tror att det är ett lyckat rykte för att sälja mer olja. Jag betvivlar inte alls att man kan rasa motorer på denna olja och vill därför varna!