Motorcyklist träffad av blixten

Där är ju en viss känd RR förare som sa " När blixten slår ner i tanken på rakan så är det otur allt annat är dåliga förberedelser"........

sicken otur... gillar notisen under reklamrutan

This guy was wearing a helmet

Borde det inte avra så att däcken hindrar att en jord uppstår?
Dunno men man får ju alltid veta som liten att man ska sitta i bilen etc.

ghandi skrev:
2255196 Borde det inte avra så att däcken hindrar att en jord uppstår?
Nope. Det är så att bilens kaross bildar en bur som hindrar blixten att nå dig. Det är därför du skall sitta i en bil.

Den här olyckan är bara för otrolig. Stackarn. :(

ghandi skrev:

Det är karossen som skyddar :pannkyss

ghandi skrev:

Anledningen till det är inte däcken utan att karossen leder blixten runt passagerarna utan att skada dessa.

Blixten går, den lättaste vägen, genom luften och passerade föraren "på vägen ner" så däcken gör varken till eller från.
Har tom hört att det blandas i ämne i däcken så att dessa ska ha viss ledningsförmåga för att minska bildandet av statisk elektricitet.

Även tragisk att läsa på länken bredvid artiklen om dom 5 som dog när en mc crasher in i en minivan ala den famöse olycka vid Stockholm för några år sedan...

UltraMarine skrev:
2255253 Anledningen till det är inte däcken utan att karossen leder blixten runt passagerarna utan att skada dessa.

Blixten går, den lättaste vägen, genom luften och passerade föraren "på vägen ner" så däcken gör varken till eller från.
Har tom hört att det blandas i ämne i däcken så att dessa ska ha viss ledningsförmåga för att minska bildandet av statisk elektricitet.

Hittade du på det nu? Karossen bildar en faradays bur(googla på det) så laddningarna repelerar varandra och hindras därför att gå in mot centrum.

Det där höll på att hända mig med på 80-talet. Har för mig att det var vid Svinesund, hade varit i Norge på sedvanlig MC-semester. Körde i en långsamtgående bilkö, när blixten slog ner i en bil framför. Det var rätt nära, det var bara en bil emellan mig och den det slog ner i. Helt odramatiskt egentligen, ingen tryckvåg eller jättehög smäll, det bara fräste till. Fast man tänkte ändå till, jag hade nog en jäkla tur där, jag satt ju högre än bilarna runtomkrig och det hade lika gärna kunnat slå ner i skallen på mig, och efter det undviker jag att köra MC i åskväder.

Det står att personen i fråga flög flera meter upp i luften och det får mig att tro att han inte träffades direkt av blixten utan att det var tryckvågen när blixten slog ner i marken som skadade honom. Detta stämmer mer med teorier osv man har lärt sig om hur en blixt fungerar.

Kor som dör vid blixtnedslag dör av tryckvågen som slår sönder deras inre ofta står de ju runt ett träd som tar den första smällen. De kan även dö av potentialskillnaden som uppstår mellan deras fram och bakklövar, den behöver inte vara stor för att skada deras hjärta så att det får hjärtflimmer det räcker med 25mA skillnad.

Sen leder Faradays bur strömmarna ner runt bilen men om man rör vid detta höljet kan man få en strömstöt. När man bygger åskskydd på ett hus skapar man en Faradays bur genom att bygga ett nät av elektriska ledare runt huset.

Fluffig skrev:
2257075 ...potentialskillnaden som uppstår mellan deras fram och bakklövar, den behöver inte vara stor för att skada deras hjärta så att det får hjärtflimmer det räcker med 25mA skillnad.
Inte för att vara den som är den, men potentialskillnad har enhet i volt (V) inte ström (A). Sedan att en potentialskillnad kan ge upphov till en ström är ju givet.

Otur som sagt, får passa sig för mörka moln i fortsättningen.

Inte på motorcykel, men ändå.

Ruggigt det där med blixtar, de flesta har väl sett fotbollslaget som i princip
knockas till marken av ett blixtnedslag.

Själv blev jag i barndomen överraskad av ett oväder, sprang in i en skog för
att få skydd (fel, fel, men man lär sig) och satte mig i ett buskage. Jag satte
mig tydligen i en gammal inhägnad för boskap eller något, för det låg ett
gammalt metallstängsel på marken ca 2-3 meter ifrån mig. Hade busken varit
bättre skyddande just över stängslet så hade jag antagligen satt mig på
själva stängslet.

Jag hade bra sikt ner i en liten dal och såg att stängslet på vissa ställen
fortfarande stod upp, men på de flesta ställen låg det ner!

Tschzwirp (går inte att beskriva ljudet) så ser jag blixten slå ner nere i dalen
ca 40 meter ifrån mig och träffar uppenbart stängslet! För någon millisekund
lyser hela jävla stängslet upp i ett blåaktigt sken, det blir som en blå ring med
40-50 meters diameter. Strömmen passerar mig alltså på 2-3 meters avstånd!

Så man kan även ha änglavakt såklart, precis som max otur!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park