Driftchallenge samt MC-race i Västerås.

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Nu gäller det:

Pressmeddellande;

Samuel Hubinette med på nya X-treme Speed Festival

Mitt i sommaren, mitt i Sverige, är det möjligt att lagligt kunna utöva motorsportsgrenar av olika slag.
På en och samma plats, under samma helg. En skön blandning av allt kul med gatbilar och hojjar, utgör
X-treme Speed Festival. I driftingen, deltar ingen mindre än Samuel Hubinette

Att kunna köra flere olika grenar av motorsport på en och samma helg, på en och samma plats, är utgångsläget för X-treme Speed Festival. En fest för motorfrälsta och fartsugna gatbils - / Mc - entusister; mitt i sommaren, mitt i Sverige ! Arrangerat på en plats som för större mängder deltagare kan erbjuda dessa möjligheter och en rad tjänster. Platsen är Västerås Flygplats, den 14-16.07.2006

Alltings A och O i eventet är gemene man, som med sitt entusistfordon deltar i eventet. I bilutställningen, i driftingen, i street racingen, i superstage eller i flygande kilometern, eller 0 - 1000 m. Helgens program är uppdelad i olika tider för att utöva de olika grenarna, och söndagen avslutas med finaler och prisutdelningar.

Street Racing

I Västerås området är intresset för street racing stort, och man har kört kvällskörningar på fältet upptill varannan helg under sommaren 2006. På speed festival erbjuds även tidtagning, med tidskort och under Aros Legal Streetracing, Per Ödmanssons ledning körs förutom testa, och prova på körningar ett lördag kvällens Night Race Super Shoot Out ( kl 18.15 - 22.00 )

Drifting & King of Europe Drift series

Drifting körs på ett för ändamålet eget specifierat område, och på plats finns erfarna drifters ( bl.a. SBF Driftingutskott ) som handleder och ger instruktioner till förare som med sin egen bil vill pröva på drifting.
( lördag ) Söndagen är den stora dagen för Drifting, då körs förutom uppvärmning även en deltävling i den europeiska driftserien King of Europe. Detta blir en milstolpe för drifting på svensk mark King of Europe Driftingfinal kl 16- 17.00 på söndag.

Samuel Hubinette

Driftingsporten leds just nu i USA av Samuel Hubinette, som till yrke kör amerikanska Driftserien Formula D för Mopar. Han vann serien år 2004 och var tvåa år 2005.
Samuel kör med en Dodge Viper SRT, men kommer under säsongen att byta till den nya Dodge Chargern. Samuel är just nu även aktuell pga premiären av den nya bilkultfilmen Fast and Furious 3 - Tokio Drift, där Samuel är en av filmens huvudstuntförare. Samuel, hemma ifrån Jokkmokk, besöker under sin korta Sverigesemester Speed Festival på söndagen. Samuel deltar i juryn som bedömmer King of Europe Drift serien, samt prövar på olika driftingbilar. Autografsigneringar i depån mellan kl 14 -15. Läs mer om Samuel på www.samuelhubinette.com

Flygande kilometern

Det är en tid sedan körning i denna gren anordnades i Sverige. Nu finns det gott om utrymme på Västerås stora landningsbana, och i trådarna för den gren håller ingen mindre, än Lennart Lindström. Nu är det fritt fram, från 0 till 1000 meter, gasa på för fullt, och få en officiell tid. Det kan bli frågan om Svenska och Världs rekord.Med och åka är flera kända gasglada personer, bl.a. Björn Carapi, som innehar det Svenska rekordet på 319 km/t


Stuntshows på 2 och 4 hjul

Utöver det vanliga, finns det personer som jobbar med stuntåka till vardags. Till Speed Festival kommer bl.a. Sven ErikSöderman från mora, ihop med en rad andra unga MC stuntkillar som gillar att trixa på bakhjulen. Söderman föredrar att köra på snedden på 2 hjul. Försök inte att göra dessa tricks hemma !


Wash and Show Bilsutställning samt Speed Babes

Ja, och vad vore en festival utan fina bilar och sexiga tjejer?
I Bilutställningen finns det klasser för olika fordon i 10 olika kategorier ( Original, Classic,
Street Machine, Sport Car, Tuning, Styling, Multimedia, Hot Rod, Custom och Truck.)
Dessutom utdelas pokaler till Festivalens X-treme Top 10

Västerås Flygfält

Västerås är väl länge känt som en mecca för jänkebilar, då Power Meet gästar staden. Nu, finns intresse för nåt mer. Fart i alla dess olika former, är lika självklart för entusiaster som den traditionella cruisingen.
Och nu skall detta bli möjligt att utöva på en och samma plats, lagligt, under ordnade förhållanden.
Västerås stad ställer sig positivt till eventiden, och visar tummen upp för planerna och själva utvecklingen av eventet. Men allting stort börjar smått, och grunden i ett nytt speedevent för Västerås utgörs av sanna entusiaster som lever det fartfyllda livet.

X-treme.fi, är en finsk internetportal och samtidigt en events arrangör, som i Finland arrangerar upp till 10 olika events i året i ämnet, och är en av arrangörerna till eventet.
De övriga arrangörerna utgörs av representanter ur olika organisationer samt bilkubbar, i Västråsregionen, bl.a. Sätrabrunn MK, Peter Eneroth (Svemo) samt Jan Lindqvist (Swedish Active Driving) och A.L.S

Sätrabrunn MK och Västerås kommun välkomnar varmt landets gatbils och mc entusister att i helgen
14-16.07 besöka Västerås, och delta i Speed Festival Weekend Nr 1.

Jag har fått i uppgift tillsammans med Peter (PB) att organiserar hojarna

PB Stunttävlingen 073-9136274 64peter@telia.com
VaLLe Mctävlingen 073-6869666 valle_boss@hotmail.com

kontakta oss vid intresse via P:M eller mobil.

Mer info kommer i denna tråd.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hade man haft RF:en kanske det hade varit värt ett försök, men med en hoj som mer än gärna studsar upp framhjulet i luften blir det inga bra tider. :(

Spar hellre hojen till Kurvorgier, där är den optimal! :banana
 
Last edited:

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Vilken KVÄLL!!

Var och planerade banor och dylikt.

Kommer att bli Mc-stunt och Supermotard. :banana

På Torsdag blir det bara MC-möte så faktiskt skulle jag behöva hjälp av någon Motard åkare att hjälpa till att se över några banförslag som jag har.

MC avdelningen kommer att vara lite "avskiljt" från bilarna så vi kan gotta oss med uppställnings plats samt kanske lite festligheter :fyllisar :fatta!

Dragracing på den stora landningsbanan på Hässlö :yoparty stört skönt :tummenupp

Mer info på Torsdag.

/ V for vendetta
 

PB

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Västerås
Hoj
CBR 1000-R6 600
tävling

Vi behövet funktionärer på stunttävlingen, s. motard uppvisningen!
Ni som vill, kan ställa upp kan höra av er!
Peter/073-9136274
Valle/073-6869666
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
PB skrev:
2270595 Vi behövet funktionärer på stunttävlingen, s. motard uppvisningen!
Ni som vill, kan ställa upp kan höra av er!
Peter/073-9136274
Valle/073-6869666
Nu har jag nog missat något... motarduppvisning??? Får man vara med och åka?
 

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen
PB skrev:
2270595 Vi behövet funktionärer på stunttävlingen, s. motard uppvisningen!
Ni som vill, kan ställa upp kan höra av er!
Peter/073-9136274
Valle/073-6869666

Varför har jag ingen Motard kvar för!!! :huvet
funktionär och det innebär?, för bara stunttävlingen eller? För jag är inte omöjlig..
 

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
yOOn skrev:
2271598 Varför har jag ingen Motard kvar för!!! :huvet
funktionär och det innebär?, för bara stunttävlingen eller? För jag är inte omöjlig..

yOOn my man du blir backup för lite allt möjligt kul....kanske du får uppgiften att smörja speedbabesen :tuttar med sololja men det bestämer jag eller Peter :rofl
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
mike andersson skrev:
2286862 Jag vill vara paraplyflick.. gubbe.. Jag kan nog ragga tag i ett par hotpants.. eller nått.. :tuttar
Du kan få vara det åt mig, då jag troligen skall köra men då får du klä dig jäkligt sexigt :D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top