Hallå där.
Bredbandsbolaget är Sveriges största och mest etablerade bredbandsleverantör.
Frågan är om dom håller vad dom lovar ???
Jag vet att det är jättemånga som är nöjda med dom, men också många som är missnöjda.
Detta är nog sant vad gäller dom flesta bredbandsleverantörerna.
Många ger nog BBB beröm för att dom helt enkelt är glada att få bredband överhuvudtaget, och/eller för att BBB är dom minst dåliga av dom leverantörer som finns.
Frågan är inte hur dom sköter sig jämfört med andra BB-leverantörer, utan hur dom sköter sig mot sina kunder jämfört med vilket annat företag som helst.
Själv är jag missnöjd med mycket, ska försöka att kortfattat punkta här nedan:
1, Många löften, lite uppfyllande av löfterna.
Jag får massor av reklam från BBB, där dom berättar att dom blivit ännu bättre, och att jag nu kan uppgradera mina tjänster.
Men när det kommer till kritan så gäller detta inte mig tydligen.
Känns skönt att få höra vad alla andra får bättre än jag hela tiden.
2, Dåliga tjänster.
Jag bor i Sveriges huvudstad, och inom tunnelbanesystemet.
Detta kan man tycka borde räcka för att man ska kunna ta del av BBB's tjänster.
Fel, min fastighet har inget riktigt bredband, så det är ADSL som gäller.
Och trots all reklam om uppgraderad hastighet så sitter jag kvar på en 8/1-lina (7/1 i verkligheten)
Detta är dessutom dyrare än riktigt bredband.
Utvecklingen har alltså stått still i flera år här, trots att resten av världen får bättre tjänster.
3, IP-telefonin = bluff/falsk marknadsföring.
Två år med IP-telefonin, och ändå har dom ändå inte fått det att funka.
Samtalen klipper, eller bryts helt. Hälften av samtalen går inte fram, utan man får ringa igen, eller försöka senare.
Dessutom stängde dom av min telefon vid inkopplingen, innan dom skickat startpaketet, vilket betydde att jag stod helt utan telefon.
Tur att jag bor nära deras kontor, för deras "kundtjänst" gick ju inte att ringa då heller.
Många saker som dom inte informerade om heller.
T.ex. att man inte kan ringa vissa nummer med IP-telefon (pröjsa Blocket-annonser t.ex.)
Eller att numret inte syns för många, vilket bl.a. gör att inte ens deras egen kundservice kan "läsa av" vilka tjänster du kan få.
Eller att när du väl sagt upp din riktiga telefon inte finns någon billig återvändo.
Vill du ha tillbaka din vanliga telefon, måste du köpa nytt abonnemang från Telia först.
Inget av detta blev man informerad om när man köpte tjänsten.
4, Den senaste huvudvärken. Deras betalningsrutiner är ju åtalbara.
I förrgår var mitt BB avstängt p.g.a. obetald faktura.
Vilket man kan tycka är märkligt, då jag har autogiro sen flera år.
Men dom ändrade deras system för nån månad sen, då dom ville dra allt på samma faktura, även telefon.
Ville man INTE ha någon ändring av sina betalningsrutiner, DÅ var man tvungen att ringa deras kundtjänst. (Också ett jäkla sätt.)
Så gjorde jag (en halvtimme i telefon igen), med resultat att dom gjorde fel, och tog bort allt från autogirot istället.
Så en av räkningarna som väntade på att betalas hemma hos mig, var ett kravbrev med 9 dagars varsel, annars så stängs tjänsten av.
(Jag som inte ens öppnar mina räkningar innan jag ska betala dom i slutet av månaden, missade naturligtvis detta.)
Räkningarna betalar jag online, vilket alltså inte gick nu.
Jag åkte in till deras kontor, och nu får dom betala min flytt till andra bolag, då jag fått nog av deras strul.
5, Kundtjänsten är inte värd namnet.
Väntetid om man vill utöka sitt utbud/beställla tjänster = ~5 minuter.
Väntetid om man redan är kund, och behöver hjälp = ~20-40 minuter.
Det är tydligt hur BBB prioriterar.
Nu lämnar jag Bredbandsbolaget.
Inte för jag tror att dom andra är så mycket bättre, men detta strul är det helt enkelt inte värt.
Dom håller inte vad dom lovar.
IP-telefon blir det inte igen heller, och snabbare bredband får jag från konkurrenterna.
Ledsen att det blev långdraget, men kände att jag var tvungen att dela med mig av mitt "konsumenttest".
Svara gärna i pollen, och tänk på att fösöka förstå vad frågan gäller ordenligt först.
Edit: Citera inte hela inlägget.
Bredbandsbolaget är Sveriges största och mest etablerade bredbandsleverantör.
Frågan är om dom håller vad dom lovar ???

Jag vet att det är jättemånga som är nöjda med dom, men också många som är missnöjda.
Detta är nog sant vad gäller dom flesta bredbandsleverantörerna.
Många ger nog BBB beröm för att dom helt enkelt är glada att få bredband överhuvudtaget, och/eller för att BBB är dom minst dåliga av dom leverantörer som finns.
Frågan är inte hur dom sköter sig jämfört med andra BB-leverantörer, utan hur dom sköter sig mot sina kunder jämfört med vilket annat företag som helst.

Själv är jag missnöjd med mycket, ska försöka att kortfattat punkta här nedan:
1, Många löften, lite uppfyllande av löfterna.
Jag får massor av reklam från BBB, där dom berättar att dom blivit ännu bättre, och att jag nu kan uppgradera mina tjänster.
Men när det kommer till kritan så gäller detta inte mig tydligen.
Känns skönt att få höra vad alla andra får bättre än jag hela tiden.

2, Dåliga tjänster.
Jag bor i Sveriges huvudstad, och inom tunnelbanesystemet.
Detta kan man tycka borde räcka för att man ska kunna ta del av BBB's tjänster.
Fel, min fastighet har inget riktigt bredband, så det är ADSL som gäller.
Och trots all reklam om uppgraderad hastighet så sitter jag kvar på en 8/1-lina (7/1 i verkligheten)
Detta är dessutom dyrare än riktigt bredband.
Utvecklingen har alltså stått still i flera år här, trots att resten av världen får bättre tjänster.
3, IP-telefonin = bluff/falsk marknadsföring.
Två år med IP-telefonin, och ändå har dom ändå inte fått det att funka.
Samtalen klipper, eller bryts helt. Hälften av samtalen går inte fram, utan man får ringa igen, eller försöka senare.
Dessutom stängde dom av min telefon vid inkopplingen, innan dom skickat startpaketet, vilket betydde att jag stod helt utan telefon.

Tur att jag bor nära deras kontor, för deras "kundtjänst" gick ju inte att ringa då heller.
Många saker som dom inte informerade om heller.
T.ex. att man inte kan ringa vissa nummer med IP-telefon (pröjsa Blocket-annonser t.ex.)
Eller att numret inte syns för många, vilket bl.a. gör att inte ens deras egen kundservice kan "läsa av" vilka tjänster du kan få.
Eller att när du väl sagt upp din riktiga telefon inte finns någon billig återvändo.
Vill du ha tillbaka din vanliga telefon, måste du köpa nytt abonnemang från Telia först.
Inget av detta blev man informerad om när man köpte tjänsten.
4, Den senaste huvudvärken. Deras betalningsrutiner är ju åtalbara.
I förrgår var mitt BB avstängt p.g.a. obetald faktura.

Vilket man kan tycka är märkligt, då jag har autogiro sen flera år.
Men dom ändrade deras system för nån månad sen, då dom ville dra allt på samma faktura, även telefon.
Ville man INTE ha någon ändring av sina betalningsrutiner, DÅ var man tvungen att ringa deras kundtjänst. (Också ett jäkla sätt.)
Så gjorde jag (en halvtimme i telefon igen), med resultat att dom gjorde fel, och tog bort allt från autogirot istället.
Så en av räkningarna som väntade på att betalas hemma hos mig, var ett kravbrev med 9 dagars varsel, annars så stängs tjänsten av.
(Jag som inte ens öppnar mina räkningar innan jag ska betala dom i slutet av månaden, missade naturligtvis detta.)
Räkningarna betalar jag online, vilket alltså inte gick nu.
Jag åkte in till deras kontor, och nu får dom betala min flytt till andra bolag, då jag fått nog av deras strul.
5, Kundtjänsten är inte värd namnet.
Väntetid om man vill utöka sitt utbud/beställla tjänster = ~5 minuter.
Väntetid om man redan är kund, och behöver hjälp = ~20-40 minuter.
Det är tydligt hur BBB prioriterar.

Nu lämnar jag Bredbandsbolaget.
Inte för jag tror att dom andra är så mycket bättre, men detta strul är det helt enkelt inte värt.
Dom håller inte vad dom lovar.
IP-telefon blir det inte igen heller, och snabbare bredband får jag från konkurrenterna.
Ledsen att det blev långdraget, men kände att jag var tvungen att dela med mig av mitt "konsumenttest".
Svara gärna i pollen, och tänk på att fösöka förstå vad frågan gäller ordenligt först.
Edit: Citera inte hela inlägget.

Last edited: