Bredbandsbolaget = bra företag ??

Håller Bredbandsbolaget vad dom lovar ?

• Antal röstningar
    0
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Hallå där.

Bredbandsbolaget är Sveriges största och mest etablerade bredbandsleverantör.

Frågan är om dom håller vad dom lovar ??? :fakta
Jag vet att det är jättemånga som är nöjda med dom, men också många som är missnöjda.
Detta är nog sant vad gäller dom flesta bredbandsleverantörerna.
Många ger nog BBB beröm för att dom helt enkelt är glada att få bredband överhuvudtaget, och/eller för att BBB är dom minst dåliga av dom leverantörer som finns.

Frågan är inte hur dom sköter sig jämfört med andra BB-leverantörer, utan hur dom sköter sig mot sina kunder jämfört med vilket annat företag som helst. :mattias

Själv är jag missnöjd med mycket, ska försöka att kortfattat punkta här nedan:

1, Många löften, lite uppfyllande av löfterna.
Jag får massor av reklam från BBB, där dom berättar att dom blivit ännu bättre, och att jag nu kan uppgradera mina tjänster.
Men när det kommer till kritan så gäller detta inte mig tydligen.
Känns skönt att få höra vad alla andra får bättre än jag hela tiden. :rolleyes:

2, Dåliga tjänster.
Jag bor i Sveriges huvudstad, och inom tunnelbanesystemet.
Detta kan man tycka borde räcka för att man ska kunna ta del av BBB's tjänster.
Fel, min fastighet har inget riktigt bredband, så det är ADSL som gäller.
Och trots all reklam om uppgraderad hastighet så sitter jag kvar på en 8/1-lina (7/1 i verkligheten)
Detta är dessutom dyrare än riktigt bredband.
Utvecklingen har alltså stått still i flera år här, trots att resten av världen får bättre tjänster.

3, IP-telefonin = bluff/falsk marknadsföring.
Två år med IP-telefonin, och ändå har dom ändå inte fått det att funka.
Samtalen klipper, eller bryts helt. Hälften av samtalen går inte fram, utan man får ringa igen, eller försöka senare.
Dessutom stängde dom av min telefon vid inkopplingen, innan dom skickat startpaketet, vilket betydde att jag stod helt utan telefon. :huvet
Tur att jag bor nära deras kontor, för deras "kundtjänst" gick ju inte att ringa då heller.
Många saker som dom inte informerade om heller.
T.ex. att man inte kan ringa vissa nummer med IP-telefon (pröjsa Blocket-annonser t.ex.)
Eller att numret inte syns för många, vilket bl.a. gör att inte ens deras egen kundservice kan "läsa av" vilka tjänster du kan få.
Eller att när du väl sagt upp din riktiga telefon inte finns någon billig återvändo.
Vill du ha tillbaka din vanliga telefon, måste du köpa nytt abonnemang från Telia först.
Inget av detta blev man informerad om när man köpte tjänsten.

4, Den senaste huvudvärken. Deras betalningsrutiner är ju åtalbara.
I förrgår var mitt BB avstängt p.g.a. obetald faktura. :argpådato
Vilket man kan tycka är märkligt, då jag har autogiro sen flera år.
Men dom ändrade deras system för nån månad sen, då dom ville dra allt på samma faktura, även telefon.
Ville man INTE ha någon ändring av sina betalningsrutiner, var man tvungen att ringa deras kundtjänst. (Också ett jäkla sätt.)
Så gjorde jag (en halvtimme i telefon igen), med resultat att dom gjorde fel, och tog bort allt från autogirot istället.
Så en av räkningarna som väntade på att betalas hemma hos mig, var ett kravbrev med 9 dagars varsel, annars så stängs tjänsten av.
(Jag som inte ens öppnar mina räkningar innan jag ska betala dom i slutet av månaden, missade naturligtvis detta.)
Räkningarna betalar jag online, vilket alltså inte gick nu.
Jag åkte in till deras kontor, och nu får dom betala min flytt till andra bolag, då jag fått nog av deras strul.

5, Kundtjänsten är inte värd namnet.
Väntetid om man vill utöka sitt utbud/beställla tjänster = ~5 minuter.
Väntetid om man redan är kund, och behöver hjälp = ~20-40 minuter.
Det är tydligt hur BBB prioriterar. :dummer

Nu lämnar jag Bredbandsbolaget.
Inte för jag tror att dom andra är så mycket bättre, men detta strul är det helt enkelt inte värt.
Dom håller inte vad dom lovar.
IP-telefon blir det inte igen heller, och snabbare bredband får jag från konkurrenterna.

Ledsen att det blev långdraget, men kände att jag var tvungen att dela med mig av mitt "konsumenttest".
Svara gärna i pollen, och tänk på att fösöka förstå vad frågan gäller ordenligt först.

Edit: Citera inte hela inlägget. :hej

Last edited:
Jag har ADSL via BBB sen dom köpte Bostream. Jag blev lovad uppgradering till 8mbit (från 0.5) i oktober. Har jag fått nån uppgradering? Nej. Dom bryr sig inte heller när jag påpekar detta. Typ "Ja det var ju synd, tyst nu". :tomten

Rätt trött på dom.

BBB = Skit :huvet

Tillhör en i skaran bostreamkunder med tidigare scream abonnemang. Den skiten dom har prackat på mig nu suger ju hästb_lle, adsl2+ och en dyrare månadskostnad. Jävla idioter :argpådato

War-psycho skrev:
2188170
T.ex. att man inte kan ringa vissa nummer med IP-telefon (pröjsa Blocket-annonser t.ex.)

Jag betalade då en blocket annons för ett par veckor sen med min BBB IP telefoni! :tomten

Men jag håller med i det andra du skriver. Deras kundtjänst är verkligen skitkass! I synnerhet då när det gäller deras finansbolag (Faktab). Otrevligt och drygt kundbemötande! Har faktiskt funderat på att byta leverantör på grund av detta men det är så jäkla omständigt då det innebär väntetid både på internet och telefon plus en massa nya anslutningsavgifter osv!

Honken skrev:
2188240 Har faktiskt funderat på att byta leverantör på grund av detta men det är så jäkla omständigt då det innebär väntetid både på internet och telefon plus en massa nya anslutningsavgifter osv!
Har resonerat som du länge.

Men nu slipper jag dessa anslutningsavgifter, eftersom jag använde deras senaste miss som en anledning att kräva att dom skulle stå för kostnaden att byta tillbaka.

Dom har ju inte uppfyllt deras löften & åtaganden, så nu slipper jag pröjsa massa BBB-räkningar tills jag kommer upp i motsvarande summa som bytena komer kosta.
Falsk marknadsföring kallas det, och dom har redan inge bra rykte hos ARN.

Men det kräver att man åker till deras kontor i Stockholm, och slår näven i bordet. :6surkart

Edit: Vad gäller pollen kan jag nog räkna ut resultatet redan nu.

Blir nog dött lopp mellan Ja och Nej.
Dom flesta som röstar Ja, har LAN.
Dom flesta som röstar Nej, har ADSL.

BBB är bara bra om man har LAN. Resten blir F¤%&-ade i röven.

Last edited:
War-psycho skrev:
2188170 Hallå där.

2, Dåliga tjänster.
Jag bor i Sveriges huvudstad, och inom tunnelbanesystemet.
Detta kan man tycka borde räcka för att man ska kunna ta del av BBB's tjänster.
Fel, min fastighet har inget riktigt bredband, så det är ADSL som gäller.
Och trots all reklam om uppgraderad hastighet så sitter jag kvar på en 8/1-lina (7/1 i verkligheten)
Detta är dessutom dyrare än riktigt bredband.
Utvecklingen har alltså stått still i flera år här, trots att resten av världen får bättre tjänster.

Fast, kan du anklaga BBB för att fastighetsägaren är för snål för att dra in fiber i huset? Är inte det lite... snett?

Jag hade problem med mitt BBB (xDSL 24/1) första dagen, ringde supporten. 1minut telefonkö. Sedan pratade jag med supportkillen i säkert en halvtimma tills vi lyckats lokaliserat felet med diverse kontroller här och där. Efter det har allt funkat som en klocka.

Jag har tyvärr också en snål djävla husägrarepresentant som vägrar dra in fiber i huset. IDIOTI säger jag! (80+ är gubben, så han vet väl knappt vad internet är. Fakturorna är maskinskrivna ;) )

[Akryl]*Amid skrev:
2188287 Fast, kan du anklaga BBB för att fastighetsägaren är för snål för att dra in fiber i huset? Är inte det lite... snett?
Det har jag inte gjort heller. :mattias

Att jag inte har LAN beror på fastighetsägaren.

Men jag har under över ett års tid fått mängder med reklam som säger att jag kan uppgradera till t.ex. 24/1 åtminstone.
Men detta är bullshit i mitt fall.

Själv sitter jag på en lina som inte gått att uppgradera på 2 år, trots att dom under hela tiden gjort reklam för just detta.

Det var DETTA jag syftade på. :fakta

Dom sköter sig mot sina LAN-kunder, men skiter i resten.
(Så länge dom får pröjs.)

Last edited:
War-psycho skrev:
2188170 blablabla...

Jag röstade nöjd och förklarar varför i punkform :)
1, Många löften, lite uppfyllande av löfterna.
Jag tillhör dom lyckligt lottade som har en riktig tråd indragen i lägenheten så jag har 100/10 och det uppfyller vad jag blivit lovad.

2, Dåliga tjänster.
Jag har bara erfarenhet av bredbandet och det är det inga problem med (för mig). Utbudet av övriga tjänster verkar helt okej tycker jag men sen hur de funkar har jag ingen vidare koll på. Förmodligen betydligt bättre för mig som har fiber än för de med ADSL men det är bara en gissning från min sida.

3, IP-telefonin = bluff/falsk marknadsföring.
Ingen erfarenhet och således ingen åsikt. Det där med att man inte blev informerad om att man måste köpa nytt abonnemang om man vill ha vanlig telefon igen luktar ju rutten fisk däremot.

4, Den senaste huvudvärken. Deras betalningsrutiner är ju åtalbara.
Jag har inte haft något strul med betalningsrutinerna. Något som jag saknat tidigare var e-faktura men det finns nu och det funkar bra för mig. Hittills iaf :gnissla

5, Kundtjänsten är inte värd namnet.
Har inte haft någon kontakt med kundtjänst.

Min slutsats:
BBB ADSL = :arsele
BBB Fiber = :tuttar

newstead skrev:
Förmodligen betydligt bättre för mig som har fiber än för de med ADSL men det är bara en gissning från min sida....

Min slutsats:
BBB ADSL = :arsele
BBB Fiber = :tuttar
Jo, så är det nog.

Det kommer nog att spegla pollresultatet också. :)

Men om dom ska fortsätta skita på sina ADSL-kunder, så ska dom inte lova så mycket till dom heller.

Last edited:
War-psycho skrev:
2188323...
Men om dom ska fortsätta skita på sina ADSL-kunder, så ska dom inte lova så mycket till dom heller.
Nä, fast dom är nog inte ensamma om att göra det. Hade Tiscali ADSL i min förra lgh och det var fan sämre än att sitta på modem ibland.

Mer fiber åt folket! :hördu

War-psycho skrev:
2188170 Hallå där.

Detta är nog sant vad gäller dom flesta bredbandsleverantörerna.

Jag har Telia ADSL 8mbit. Dom håller vad dom lovar. Det är stabilt som fan. Det enda man kanske kan klaga på är att det är dyrt, men jag betalar gärna för kvalitén..

Är nöjd med mitt 100/10 för 315/månad.
Även om det inte går 100, men iaf.

Väldigt sällan det slutar funka.

Har haft BBB sedan dom köpte upp(?) Bostream och jag tycker det funkar alldeles förträffligt. Kör Ip-telefoni och förutom att det tar en sekund efter man lyft på luren innan motparten hör så tycker jag det funkar fint.

..men ja, deras kundtjänst suger röv. :)

Jag blev lovad uppgradering till 100mbit fiber nångång förra året. Senaste infon jag fått är att uppgraderingen kommer i mitten av oktober.

Vi har 2 mbit från Telia här hemma. Har funkat felfritt ändå sen vi fick det och vi har aldrig haft några problem med Telia.

MEN, vi ska byta till BBB 24mbit nu i Augusti eftersom vi inte kan få 24mbit av Telia.
Ska ta en sådan prövoperiod på 2 månader så man ser om skiten håller vad den lovar.

Kommer att bli intressant.

Beställde BBB i januari när jag flyttade in i lägenheten, efter mycket klödd och felaktiga lappar som de skickade ut så kunde jag börja använda det i påskas, altså nästan 3 månaders väntan. Och vad fick jag för det, två månader gratis.
:mad:

Har deras LAN-tjänst men inte nöjd för det.
Oftast funkar det rent tekniskt men kundtjänsten är under all kritik.

Avstängda abonnemang pga feldebiterade fakturor som de själva sagt inte ska betalas, arogant personal på kundtjänsten, tjänsten ner 4 veckor pga en trasig switch, utlovade kompensationer borta och förnekade, etc.

Strongliquid skrev:
2188682 Är nöjd med mitt 100/10 för 315/månad.
Även om det inte går 100, men iaf.

Väldigt sällan det slutar funka.
Där ser man, du pröjsar 315:-/mån för 100/10-fiber.

Jag pröjsar 419:-/mån för 8/1-ADSL. (Som inte ens går i 8 heller)

Det är ju uppenbart att LAN-kunderna blir mer nöjda än ADSL-kunderna.
LAN är mycket snabbare, mycket driftsäkrare, och även billigare än ADSL hos BBB.

Alltså stämmer detta: BBB håller vad dom lovar till sina LAN-kunder, men är mycket dåliga på att ta hand om sina ADSL-kunder.

Tycker det syns i pollen också. Skulle kunnat ställt frrågan: Har du BBB-LAN eller BBB-ADSL, så hade nog rösterna hamnat på nästan exakt samma sätt.

majtii skrev:
2189088 Har deras LAN-tjänst men inte nöjd för det.
Oftast funkar det rent tekniskt men kundtjänsten är under all kritik.

Avstängda abonnemang pga feldebiterade fakturor som de själva sagt inte ska betalas, arogant personal på kundtjänsten, tjänsten ner 4 veckor pga en trasig switch, utlovade kompensationer borta och förnekade, etc.
Trist för dig, men känns skönt att höra att det inte BARA är oss ADSL-kunder dom skiter på. :rolleyes:

(Fast inte meningen att låta skadeglad, det räcker med att jag är bitter. :brinnerup)

Last edited:
Starfighter skrev:
2188985 Beställde BBB i januari när jag flyttade in i lägenheten, efter mycket klödd och felaktiga lappar som de skickade ut så kunde jag börja använda det i påskas, altså nästan 3 månaders väntan. Och vad fick jag för det, två månader gratis.
:mad:

Du är alltså arg för att du blev kompenserad. Stackare.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back