Sporthojsåkare - långsamt på väg mot utrotning?

=Drex= skrev:
2155008 Hehehe, du har förmodligen alldeles rätt, e ju en liten "fegis" :hihi

Det är väl andra som är "fegisar", själv är man försiktig och klok? :7peta :D

- En extra licens för att köra dessa maskiner kanske är önskvärt. Utbildningen ska öka riskmedvetenheten, och ändra förarnas beteende i trafiken, säger han till tidningen.

Enligt mig en mycket vettig lösning.
Bättre än att ha en gräns på 30 år för att få köra en klass 7-11 hoj.

- En extra licens för att köra dessa maskiner kanske är önskvärt. Utbildningen ska öka riskmedvetenheten, och ändra förarnas beteende i trafiken, säger han till tidningen.

Ingen dum idé, faktiskt.

Klass-7-körkort. Mm. :nicka

sandstream skrev:
2155024 - En extra licens för att köra dessa maskiner kanske är önskvärt. Utbildningen ska öka riskmedvetenheten, och ändra förarnas beteende i trafiken, säger han till tidningen.

Enligt mig en mycket vettig lösning.
Bättre än att ha en gräns på 30 år för att få köra en klass 7-11 hoj.

Hade ditt inlägg kommit före (:gnissla) mitt hade jag kallat dig hermis. :hihi

Vid en olycka är dödsrisken dubbelt så hög om föraren är ung och kör en motorcykel i högsta klassen jämfört med den lägsta, visar undersökningen.

:va :va
Så ifall man är gammal och skrumpen så dör man inte lika lätt vid en olycka jämfört med en ung förare??

Ace.Rider skrev:
2155057 Vid en olycka är dödsrisken dubbelt så hög om föraren är ung och kör en motorcykel i högsta klassen jämfört med den lägsta, visar undersökningen.

Så ifall man är gammal och skrumpen så dör man inte lika lätt vid en olycka jämfört med en ung förare??

Skulle precis göra samma inlägg, den forskare som kommit fram till detta är ju ett geni :gnissla

Det jag saknar i hela denna debatt/cirkus är en mera nyaserad bild av det hela. Det händer väl andra mc-olycker än bara med dem gas-stinna ynglingarna med superduperraketmotorcykel mellan benen. Nu verkar det som det händer olycker med endast dessa inblandade. Det måste finnas andra olycker med en gemensam nämnare, eller :va Vi raketförare får bära HELA detta tunga oket på våra axlar, oavsett olyckstyp.

Last edited:
Fotboja på alla svenska medborgare borde vara en optimal lösning eller nån GPS grunka inopererad så att storebror ser allt och kan bötfälla direkt.
Vart fan e vi på väg i detta jävla landet.

hmpf, konstigt det där...
Jag är på något sätt mer för att få fram hojar med seriösare chassieprestanda och mkt
lägre vikt, 100hk inbillar jag mig att man klarar sig rätt bra på :3freak
Det finns ju inga allternativ idag, ett halvmesigt chassie, med mesiga bromsar och mesig motor ...eller allt av det värsta :)

Ace.Rider skrev:
2155057 Vid en olycka är dödsrisken dubbelt så hög om föraren är ung och kör en motorcykel i högsta klassen jämfört med den lägsta, visar undersökningen.

Tror inte riktigt det är det som är grejen, det står ju att om en hoj i lägsta klassen är med i en olycka så är chansen dubbelt så liten att olyckan slutar i dödsfall jämfört med überklasshojar. Gissar på att detta beror på farten.

PGH skrev:
Skulle precis göra samma inlägg, den forskare som kommit fram till detta är ju ett geni

Det jag saknar i hela denna debatt/cirkus är en mera nyaserad bild av det hela. Det händer väl andra mc-olycker än bara med dem gas-stinna ynglingarna med superduperraketmotorcykel mellan benen. Nu verkar det som det händer olycker med endast dessa inblandade. Det måste finnas andra olycker med en gemensam nämnare, eller Vi raketförare får bära HELA detta tunga oket på våra axlar, oavsett olyckstyp.

Klart det händer fler olyckor men eftersom denna gruppen av åkare är helt klart överrepresenterad i statistiken så blir det sånt här tjafs. Så länge det finns folk som verkar vara helt utan spärrar och risktänkande i skallen så kommer detta alltid att tas upp. Det går faktiskt att välja sina tillfällen att gasa på, många är inte mogna att göra det tyvärr. Att ligga i 200+ på en väg där det finns risk för vänstersvängande bilar och utfarter har man bara sig själv att skylla om en olycka händer. Finns ju inte en chans för bilister att hinna reagera på något sånt.

Åter igen massa svammel från massmedia, blir inget, för om det ska till ett klass 7 KK så "erkänner eller tillåter" staten dessa hojar att framföras i farter över hastigetsbegränsning låter orimligt eller lika troligt som att alla motorcyklar ska förbjudas.

Forskare vill förbjuda mobiler okså, vad vill dom inte förbjuda.

Sen är det så att vi är med i EU och lilla sverige bestämmer inte själva längre, det är många stolliga regler som vi haft om vi inte gått med, f-an det ända som är bra med EU.

Sen gör det ju inget om de med den kraftigaste "dödslängtan " slår av lite, för när man ser vissa så blir man mörkrädd.

/S

Last edited:
Ace.Rider skrev:
PGH skrev:
2155069 Skulle precis göra samma inlägg, den forskare som kommit fram till detta är ju ett geni :gnissla
Men kom igen nu, förstår ni verkligen inte vad forskarna menar?
Olyckor med unga förare på klass 7-11 hojar slutar dubbelt så ofta med dödlig utgång.
De äldre är inte inblandade i lika många olyckor procentuellt sett och hamnar inte i lika olyckliga lägen.
PGH skrev:
Det jag saknar i hela denna debatt/cirkus är en mera nyaserad bild av det hela. Det händer väl andra mc-olycker än bara med dem gas-stinna ynglingarna med superduperraketmotorcykel mellan benen. Nu verkar det som det händer olycker med endast dessa inblandade. Det måste finnas andra olycker med en gemensam nämnare, eller :va Vi raketförare får bära HELA detta tunga oket på våra axlar, oavsett olyckstyp.
Unga förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor så det spelar ingen roll vilka nyanser du vill ha.

sandstream skrev:
2155414 Men kom igen nu, förstår ni verkligen inte vad forskarna menar?
Olyckor med unga förare på klass 7-11 hojar slutar dubbelt så ofta med dödlig utgång.
De äldre är inte inblandade i lika många olyckor procentuellt sett och hamnar inte i lika olyckliga lägen.
Unga förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor så det spelar ingen roll vilka nyanser du vill ha.

nja, det är nog inte det som menas.
Vid ett statiskt utfall av säg 100 olyckor vi säger 50 vanliga och 50 sporthojjar, så dog det (nu höftas det) 40 av sporthojsförarna men bara 20 på de vanliga maskinerna...
Att äldre inte är inblandade i lika många olyckor är helt egalt i sammanhanget.

PGH skrev:
Det jag saknar i hela denna debatt/cirkus är en mera nyaserad bild av det hela. Det händer väl andra mc-olycker än bara med dem gas-stinna ynglingarna med superduperraketmotorcykel mellan benen. Nu verkar det som det händer olycker med endast dessa inblandade. Det måste finnas andra olycker med en gemensam nämnare, eller :va

Visst händer det ju hojolyckor med annat än klass-7 hojar, och med äldre förare, men om en viss - ganska begränsad - grupp utmärker sig med fler olyckor än genomsnittet så går det ju inte att blunda för att det är anmärkningsvärt.

Gemensamma nämnare finns, och de är ganska välkända. Det handlar oftast om att folk - både hojåkare och bilister - brister i uppmärksamhet.
Det handlar också om att hojåkare överskattar sin körförmåga, och genom bristande trafikvana, körvana och riskmedvetenhet sätter sig själva i farliga situationer med eller utan andra trafikanter. Man kör helt enkelt för fort på fel ställe, svårare än så är det ju inte...

Jag tror inte ett dugg på att klass-7 hojar i sig själva är farligare än andra hojar, däremot på att farliga förare blir ännu farligare på klass-7 än på klass-3 hojar. Ju gladare hoj desto större möjligheter att snabbt och effektivt sätta sig i knipa, det tror jag absolut på. Så tanken med stegrade behörigheter är inte alls fel IMHO, men frågan är om "utbildning" räcker. Inlärd kunskap för att klara ett prov är en sak, verkligt agerande på vägen är en annan. :rolleyes:

Jag vet inte vilka alternativ som skulle kunna fungera bättre, jag vet bara att man måste förändra uppfattningen att det är något slags allmän medborgerlig rättighet att ha körkort och framföra fordon i trafik. Det är det inte. Är man exempelvis blind ska man inte ha KK, inte heller om man är för gravt rörelsehindrad eller förståndshandikappad. Det är för mig inte självklart att en person med allmänt dåligt omdöme och riskmedvetande skall ha det heller.
(Det finns möjlighet för länsstyrelsen att särskilt pröva, och eventuellt återkalla, körkort i fall där personer brister i lämplighet även utan att någon trafikolycka eller trafikbrott skett, men det sker såvitt jag vet relativt sällan. Se Körkortslagen 3:2.)
Precis som det finns specifika ålders- och utbildningskrav för att köra tung lastbil kontra lätt, fartyg kontra plasteka eller helikopter kontra segelflyg är det fullkomligt rimligt IMHO att behörighetskraven skiljer sig åt även mellan olika typer av hojar.

Last edited:
sandstream skrev:
2155414 Men kom igen nu, förstår ni verkligen inte vad forskarna menar?

Men halååå, det är klart att vi gör... Lite ironi, du vet.
Men när man skriver forskningar så skall det skrivas så att de ej kan feltolkas, precis som det går att göra med denna text, om man ej skulle veta bättre. Det är ju otroligt viktigt vid just forskningar, att det skrivs klart och tydligt.
Den som skrivit texten har nog inte formulerat sig riktigt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla