Byta Honda mot Ducati

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Byta Honda mot Ducati (ska jag sluta köra hoj?)

Tja,

Sitter och fundera på om jag ska byta min Honda cbr 1000rr mot en Ducati Monster....

Något måste jag göra innan man krockar eller kör av. Visst måste man köra lungare på en Monster....

Antingen de eller så lägger jag nog ner helt.

Hur fan ska jag göra??? :7peta

Last edited:
Det är skitjobbigt att åka fortare än runt 130 km/h på Monster, iaf utan vindruta men den är knappast ett alternativ.

De orrar iväg rätt underhållande upp till dryga hundra, sen blir man omkörd av bilar. Tillochmed gamla Saabar.

Fast de nya med inprutning går betydligt fortare, även över hundra blås.

Lika jobbiga att sitta kvar på dock.

Herman skrev:
2146787 Tja,

Sitter och fundera på om jag ska byta min Honda cbr 1000rr mot en Ducati Monster....

Något måste jag göra innan man krockar eller kör av. Visst måste man köra lungare på en Monster....

200 är lika mycket på vad du än kör, skillnaden är att du har sämmre bromsar och chassi om olyckan är framme.

Kör med insidan istället.

/Fredde

Följ din instinkt säger jag. Testa något nytt. Det är en helt annan körupplevelse med en Monster iaf.

Herman skrev:
2146787 Tja,

Det finns ETT enkelt råd: Börja köra enduro!
Du kan köra hela året om, det är bra träning, du kan köra fort som fan mellan träden och ändå bara få blåmärke om det går åt pipan. Dessutom är försäkringen billig, det är trevligt folk och hojen billig.

...eller skaffa hoj med krachkåpor och kör bana.
Det är ett under att jag lever efter all idiotkörning man gör på vägen. Det är varken smart eller bra, men sitter man på en sporthoj kör man fort. En monster kör du säkert lite långsamare på, men risken är att den bara känns tam och slö.

Tänkte nästan likadant som du tidigare. Så enligt min egen erfarenhet då jag bytte min tidigare till en Speed Triple så körde jag inte lugnare men toppfarten blev lägre, var jobbigt att ligga över 140 några längre sträckor.
Blev mera "bus" med en fighter helt enkelt.

freddexwing skrev:
2146812 200 är lika mycket på vad du än kör, skillnaden är att du har sämmre bromsar och chassi om olyckan är framme.

/Fredde

Sämre bromsar o chassie :rofl

Köp en supermotard, de går ändå inte mycket snabbare än 150km/h och du kan ha väldigt roligt även i låga farter med en sådan. Stoppies, sladdar, bakhjulsåkning, köra på gocartbana och så vidare. Sen sparar du säkert en rejäl slant varje månad jämfört med kostnaden att köra 1000RR.

//Eric

freddexwing skrev:
2146812 200 är lika mycket på vad du än kör, skillnaden är att du har sämmre bromsar och chassi om olyckan är framme.

/Fredde

Sämre bromsar och chassi .. på Duccen???
Vilken planet är du ifrån?

Med den lilla toppkåpan är inte fartvinden ett dugg besvärande.
By chance så har jag ett litet, välskött Monster till salu :)

Sitter väll Brembo på ducatin...4 pads eller 2 pads per ok beror väll på hur gamal den är. Men det är knapast dåligt bet i dem. Eller de kanske bara sitter på 748,998 m.f hmm

Herman skrev:
2146787 Tja,

VA byta en helt ny hoj ?? kör med insidan mer kan man inte göra ...

Herman skrev:
Något måste jag göra innan man krockar eller kör av.
Om du är rädd för att krocka eller köra av är mitt tips är att sälja hojen och köpa en bil.
Att byta till en effektsvagare hoj i tron om att det löser problemet känns helt fel.

sandstream skrev:
2146856 Om du är rädd för att krocka eller köra av är mitt tips är att sälja hojen och köpa en bil.
Att byta till en effektsvagare hoj i tron om att det löser problemet känns helt fel.

Fan, de var de jag trodde också... Har redan bil, inte samma sak. Ville inte lägga av med något måste göras. Kan tänkte idag ska jag köra lugnt, håller typ 5 min sen börjas de igen.

För ärligt talat vad ska jag annars ha en sporthoj till om inte för att köra hårt. Köra bana, nej, skulle inte tro de. Den tiden finns inte över, mycket annat att står i..

Känns surt att lägga av också men så som de ser ut idag så finns de inte så mycket att välja på.... :3freak

hade en monster 900 förut.. btw bästa bromsarna jag har haft. :Bugar
köra över 130km/h e inte så kul.. mycket motvind blir det. :död
att bli omkörd av diverse bilar efter 130km/h är inte heller kul. speciellt inte om man är gassugen. :död
att bara vrida på gasen vid rödljusen e kul då den e bakhjulsbenägen som attans.vridet är jävligt skönt. :banana
ljudet..shit finns inget som låter ballare. :Bugar
är du lång, tex över 180cm så provsitt först!. jag är 180cm och tyckte den var lite väl liten.
motorbromsen e ganska häftig.kan vara lite jobbigt när man har en flicka därbak.

Herman skrev:
2146948 Fan, de var de jag trodde också... Har redan bil, inte samma sak. Ville inte lägga av med något måste göras. Kan tänkte idag ska jag köra lugnt, håller typ 5 min sen börjas de igen. För ärligt talat vad ska jag annars ha en sporthoj till om inte för att köra hårt. Köra bana, nej, skulle inte tro de. Den tiden finns inte över, mycket annat att står i.. Känns surt att lägga av också men så som de ser ut idag så finns de inte så mycket att välja på.... :3freak
Kan du inte hålla igen och tror att det en vacker dag kommet att gå åt h-vete så tror jag bara att det finns en lösning och det är att lägga ner hojåkandet.
Ett alternativ som nämnts ovan är att köra enduro eller cross där man får gasa rejält.

Man kan ha en sporthoj och köra hårt men det gäller att göra det på rätt ställen och aldrig köra över gränsen för vad man klarar av.
Genom att köra så blir man aldrig snabbast eller "coolast" men det är bara att välja.

Vill du ha frihetskänsla och en "eye-catcher", köp en fräck cab med lite motor i, typ BMW Z3 med 6 cyl motor eller dyl.

Slar frihetskänslan pa MC faktiskt men den lutar inte när du svänger. :D

Palmas skrev:
2147031 Vill du ha frihetskänsla och en "eye-catcher", köp en fräck cab med lite motor i, typ BMW Z3 med 6 cyl motor eller dyl.

Slar frihetskänslan pa MC faktiskt men den lutar inte när du svänger. :D

Jo, kollat runt lite på de.. har du en över?? bytes... :tungan

Jag älskar min monster... Helt underbar... Och så kör man inte som en skållad råtta heller..

Och varför ska man ut och piska motorväg med hojjen, när det finns grymma landsvägar :yoparty

Det finns gott om körglädje i alla Monster, lite mer i dom större.

Jag har en "värmd" 900Sie -00 med lättat svänghjul, helsystem och en custommappad PCIII USB går den helt OK, naturligtvis går prestandan i form av kvartsmilstider eller 0-100/0-200 att jämföra med din Honda med 170 bakhjulshästar.
Min maskin väger dessutom under 190 kilo (vägd på en kalibrerad lastvåg, inga fabriksuppgifter...), har den lilla toppkåpa som gör det helt OK att marcha i 150 ganska långa sträckor.
Den har kapacitet att varva hastighetsmätaren ut efter åtgärderna, säger kanske inte så vrålmycket eftersom den är graderad till 220 Km/H...
Finns lite info om hur den såg ut förra sommaren: http://web.telia.com/~u41816988/ (Är faktiskt till salu...)

Är du ute efter körglädje är en provkörning att rekommendera, prova till exempel en Monster 1000 på kurviga småvägar och se om du kan ha roligare än så, med kläderna på dej...?

"Dåliga bromsar" och "sämre chassie" fattar jag inte alls...

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back