Kawa som hackar..??

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Har en GPZ900r som går som den skall vid kallstart och ca 1mil. Sedan när man håller jämn gas ca 100km/h så börjar den att hacka!?? :confused: Bytt tändkablar och stift för ca 600mil sedan. Gjort rent förgasarna!
Jag misstänker att den har lite för snål bränsle/luft blandning, då det tar längre tid än det skall för att sänka varvtalet när man kopplar ur!!
Kan detta dilemma ha påverkat stiften??

Tacksam för alla tankar.. :Bugar
 
"Luftskruvarna" rätt inställda?
Flottörnivån rätt?
Original luftburk och filter?
Luftläckage före förgasarna?

Snål blandning - kolla stiften och se hur dom ser ut.

Hackar? - Kan du beskriva mer ang. detta.

Stannar den av och kommer igång igen om du släpper på gasen?
 
CPMS skrev:
2116739 "Luftskruvarna" rätt inställda?
Flottörnivån rätt?
Original luftburk och filter?
Luftläckage före förgasarna?

Snål blandning - kolla stiften och se hur dom ser ut.

Hackar? - Kan du beskriva mer ang. detta.

Stannar den av och kommer igång igen om du släpper på gasen?

Orginal burk och nytt filter.
Flottören har jag ej rört.
Gummit till fuggarna sitter rätt.

Den hackar och tappar kraft. Men ger jag mer gas så kommer den dct. häromdagen så gick den på tre cyl och stannade sedan. Väntade två min, sedan gick den som klockan igen Den har aldrig varit så här förr så jag får nog ta tag i Haynes boken och försöka felsöka mig fram.. :huvet Börjar dock med stiften.
 
Går dåligt, stannar och sedan startar och går som den ska efter några minuter - Standardfel på GPZ.

Igenrostat avluftningsrör i tanken/tät slang från tank:
Är man snabb att öppna tanklocket när den börjar hosta och stannat kan man höra ett sugljud av undertrycket i tanken och har man fart när den stannar kan man hinna rulla igång motorn innan man stannar.

Fråga inte hur jag vet men det är väldigt lätt att tappa nyckeln när man i panik rycker ur den ur tändningslåset för att öppna tanklocket, då får man en liten promenad. :hihi

Kolla avluftningen till tanken. Två rör/slangar som kommer ut i bakkant av tanken under sadeln. Ena röret är avluftningen som mynnar ut i tanklocket via ett litet hål genom gummipackningen för tanklocket, andra röret kommer från springan runt tanklocket (för att leda bort vattnet som samlas där vid regn mm).

Prova att blåsa ren rör, slangar och kanalen i tanklocket, använder du tryckluft så se till att tanklocket är öppet först.

Bensinkran:
Bensinkranen är vacumstyrd, det går en tunn slang från en förgasare till kranen som när motorn startar och du får sug i insugningskanalerna öppnar bensinflödet i ON och RES-läget.

Bakom nippeln i kranen sitter en backventil, en liten gummibricka som ska stoppa flammor från bakpuffar att komma in i tanken. Denna bricka kan fastna pga. skit/oxid och stänga av bensinkranen, det känns då som cykeln går på 3 cylindrar och stannar.

Nippeln har ett nyckelgrepp så med en 6 eller 7mm blocknyckel kan man skruva lös nippeln och rengöra kranen, många tar bort gummibrickan och kör utan. Har aldrig hört att det gått på tok utan flamskyddet men det beslutet får man ta själv, har själv kört utan bricka dom sista 10 åren utan problem.

Kör man i PRI- läget på kranen är den alltid öppen men har man otur och en flottörventil i en förgasare läcker när cykeln står över natten kan man fylla en cylinder med bensin, trycker på startknappen och vips så har man en krokig stake.
Det blir billigare att renovera upp kranen.
 
Last edited:
:fyllisar
CPMS skrev:
2117324 Går dåligt, stannar och sedan startar och går som den ska efter några minuter - Standardfel på GPZ.

Igenrostat avluftningsrör i tanken/tät slang från tank:
Är man snabb att öppna tanklocket när den börjar hosta och stannat kan man höra ett sugljud av undertrycket i tanken och har man fart när den stannar kan man hinna rulla igång motorn innan man stannar.

Fråga inte hur jag vet men det är väldigt lätt att tappa nyckeln när man i panik rycker ur den ur tändningslåset för att öppna tanklocket, då får man en liten promenad. :hihi

Kolla avluftningen till tanken. Två rör/slangar som kommer ut i bakkant av tanken under sadeln. Ena röret är avluftningen som mynnar ut i tanklocket via ett litet hål genom gummipackningen för tanklocket, andra röret kommer från springan runt tanklocket (för att leda bort vattnet som samlas där vid regn mm).

Prova att blåsa ren rör, slangar och kanalen i tanklocket, använder du tryckluft så se till att tanklocket är öppet först.

Bensinkran:
Bensinkranen är vacumstyrd, det går en tunn slang från en förgasare till kranen som när motorn startar och du får sug i insugningskanalerna öppnar bensinflödet i ON och RES-läget.

Bakom nippeln i kranen sitter en backventil, en liten gummibricka som ska stoppa flammor från bakpuffar att komma in i tanken. Denna bricka kan fastna pga. skit/oxid och stänga av bensinkranen, det känns då som cykeln går på 3 cylindrar och stannar.

Nippeln har ett nyckelgrepp så med en 6 eller 7mm blocknyckel kan man skruva lös nippeln och rengöra kranen, många tar bort gummibrickan och kör utan. Har aldrig hört att det gått på tok utan flamskyddet men det beslutet får man ta själv, har själv kört utan bricka dom sista 10 åren utan problem.

Kör man i PRI- läget på kranen är den alltid öppen men har man otur och en flottörventil i en förgasare läcker när cykeln står över natten kan man fylla en cylinder med bensin, trycker på startknappen och vips så har man en krokig stake.
Det blir billigare att renovera upp kranen.

OK! Där fick man lite mer kött på bennen.. :tummenupp . I kranen är allt nytt.. ca200mil.. Fick ett bränsle läkage när jag var till prag förra året. Men jag river loss det ändå o kollar.

Det blir till och kolla avluftning och stift ikväll då!! Återkommer med resultat..
 
Last edited:
Tackar!! :Bugar :Bugar .. Det var en spindeljävel som hade det mysigt i luftnings röret till tanken. Den är nu hävd från sitt hem utan förvarning.. Nu går gammel räsern som den skall.. :fyllisar
 
SPINDEL?, du måste skämta. :rofl
Roligt att det löste sig. :tummenupp

Iofs så hittade en arbetskamrat en mygga i huvudmunstycket på sin HD efter den stannat efter vägen men detta var nästan värre.
 
CPMS skrev:
2119038 SPINDEL?, du måste skämta. :rofl
Roligt att det löste sig. :tummenupp

Iofs så hittade en arbetskamrat en mygga i huvudmunstycket på sin HD efter den stannat efter vägen men detta var nästan värre.

... :rofl .. Hade tanken stående i värmegaraget på golvel över vintern. Det gör jag inte om igen. Den lille jäveln hade byggt ett helt hus i röret :mad:

Nu så skall jag puttsa upp gammel räsern och förhoppningsvis köra den till Växjö nästa fredag för försäljning. ..Snyft..
 
JörgenT skrev:
2120819 ... :rofl .. Hade tanken stående i värmegaraget på golvel över vintern. Det gör jag inte om igen. Den lille jäveln hade byggt ett helt hus i röret :mad:

Nu så skall jag puttsa upp gammel räsern och förhoppningsvis köra den till Växjö nästa fredag för försäljning. ..Snyft..

hahahaha, jag skrattar så att tårarna rinner! Det är faan otroligt vad som kan orsaka problem, man skall tamig faan kollaupp det omöjliga oxå!!!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top