Premiärturen på nya hojen.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag blev den äntligen av.

Sedan den 29e mars så har den nya pärlan stått i garaget. Blank och fin så har den fått vänta på att snö och grus skulle försvinna.

Redan när jag skulle frakta hem hojen från mc-firman så höll allt på att gå galet. Det gick bra att lasta på den på släpet där då jag fick hjälp av ett par stycken. Men då jag sedan skulle lasta av den hemma helt själv så motarbetade Murphys och Newtons samlade lagar och krafter mig å det grövsta. Kombinationen 255kg hoj, durkaluminium, en tvåtumfyra, lutande garagenerfart och en massa hal snö överallt resulterade som tur va bara i en stor dos adrenalin, någon sträckning och lite träningsvärk.

Så idag var det då dags för premiärturen. Allt grus var ju givetvis inte borta. Men efter att ha tecknat en billig försäkring så finns det ju vissa gränser för hur länge man orkar vänta.

30 minuter efter att jag tecknat försäkringen var hojen påställd och jag påklädd med hojen ståendes utanför garaget.

Jag var ju såklart en liten smula nervös. Efter att enbart ha kört offroadare de senaste fyra åren så känns det som att steget upp till en 1400 landsvägare var ungefär som att gå direkt från en Cessna till en jumbojet. Ett litet steg för BIKEs världsvana mc-testare, men ett gigantiskt kliv för mig.

Med ett litet "vroom" så gick den igång och jag krypkörde försiktigt upp för garageuppfarten. Jag stannade lite försiktigt och såg mig för innan jag skulle svänga ut på vägen.

Motorstopp.

Då kände jag mig verkligen som jordens största rookie, n00b och nolla. Nybörjarmisstag. Inget som någon som är inne på sin åttonde säsong och har en ny och häftig båge lyckas med.

Efter ett par sekunders svärande så kom jag på att "vi är alla bara människor" så jag startade om hojen och körde iväg.

Väl ute på vägen så känner jag att det nog finns lite kusar i motorn. Den accelererar bra mycket snabbare än en Suzuki DR 650SE i varje fall. Oavsett varvtal så känns det som att det finns ett helt stall med smörgåspålägg under mig.

När jag ligger i 110kmh så kommer jag ikapp en lastbil. Då flyger faan i mig och jag tänker "nu ska jag testa vad den här metallhögen gjord av". Så jag vrider fullt samtidigt som jag blinkar för omkörning. 160 visar hasighetsmätaren när jag passerar lastbilen.

Min motorcykel är byggd av kärlek.

Resten av premiärturen tillbringades med ett stort flin innanför hjälmen.



Motorcykeln är en Suzuki GSX1400 -06.

Det som känns mest ovant efter att ha kört en massa offroadstånka är att jag växlar alldeles för tidigt. När magkänslan säger att det är dags att växla för att kraften snart kommer att ta slut så har den fortfarande en massa kvar att ge. Men det har jag nog snart vant mig vid.

Till det som var lite jobbigt med den hör att tanken är ett par aningare bredare än vad jag är van vid.

I övrigt så är den nästan löjligt lättkörd för att vara så stor och tung. När den står stilla så är den lite jobbig att baxa omkring. Men så fort man har lite fart så märks inte vikten det minsta. Det är en hoj som nästan vem som helst som har lite körvana klarar av att köra.

Försäkringen blev så låg så att jag inte kan göra annat än att mysa. Eftersom att vagnsskadegaranti ingår det första året så behöver jag bara betala halvförsäkring. För mig så innebär det att jag bara behöver hosta upp 2432kr till Bilsport & Mc för ett helt års halvförsäkring. Fullt gångbart i dagens Sverige.
:banana

Nu när jag skriver detta så är det flera timmar sedan jag ställde in hojen i garaget igen. Men det fåniga leendet är fortfarande fastklistrat på mina läppar. Tro om man kanske skulle åka hem och krama hojen lite innan det är dags att sova...
 

Bifogat

  • sh1.jpg
    sh1.jpg
    109.8 KB · Visningar: 217

smeagol

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
strömsnäsbruk
Hoj
Yamaha R1 98, 125 minicross made in kina
Lyckost :p
min hoj e fortfarande i delar så min premiärtur kommer nog dröja nån vecka till. =/
Nice båge =)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kul läsning

...å grattis till en fin hoj...gillar modellen skarpt, riktigt fet o go. :tummenupp
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Grattis till en fin hoj.

Jag hoppas du kör in den ordentligt nu :näsblod Det finns många olika meningar om hur man ska göra eller inte göra detta på.


Jag provkörde en GSX1400 ifjol. Tyckte om stuket på hojen eftersom det påminde om min dåvarande hoj (Bandit). Däremot så vet jag inte om jag var så övetygad över motorn. Visst det fanns mer vrid än i min 600:a, men jag hade förväntat mig mer... Tror nog den blir mycket roligare med andra pipor och lite ommappning.


Kör försiktigt i sommar (fort men defensivt) :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lam-Kaka skrev:
2112287 Ny fattas det bara turbo på din nya hoj :tungan
Och sedan Motospeeds 1550cc steg 3 kit á 35691kr va?

Njae, det finns inte riktigt pengar för det just nu. Hade jag haft råd så skulle det dock ha blivit ett slip-on. Originalljuddämparen ser lite för mycket ut som en kromad, konisk penisförlängare... :gnissla
 

Bifogat

  • PICT0024.jpg
    PICT0024.jpg
    132.7 KB · Visningar: 73
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Detta är precis det här mc-åkning handlar om, känslan och flinet i hjälmen! Bra beskrivning, känner igen mig lite i det du skriver, det tror jag vil alla gör.
 

svantestorm

Die Hard MC
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -01
:)

Har också ny hoj,,, några hundra kubik mindre bara. Men är det någon som har något bättre minne i livet än när man skaffade 125a ?
Köppte en Yamaha Ybr 125a -06 idag. Varför ha 4 hjul när man kan ha 2 =)

// New generation
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
invisible skrev:
2112756Vintern har varit lång för dig, va? :7peta :)
En aning kanske... :gnissla
Först försöka betsämma sig för vad det skulle bli. Och sedan beställa, göra upp affären och vänta på att den skulle komma. När den sedan stod i garaget så blev det ju nästan outhärdligt.

Tro mig, en lövblåsare är inte så effektiv till att blåsa bort snö som man skulle kunna tro... :(


svantestorm skrev:
Har också ny hoj,,, några hundra kubik mindre bara. Men är det någon som har något bättre minne i livet än när man skaffade 125a ?
Köppte en Yamaha Ybr 125a -06 idag. Varför ha 4 hjul när man kan ha 2 =)

// New generation
Grattis. Första hojen är nästan alltid den bästa. :tummenupp
Men tänk på att precis lika roligt som det känns att köra hem den nya hojen - lika tråkigt blir det om man blir av med körkortet eller skadar sig allvarligt. Jag säger inte att du ska köra som om du vore jesus själv, utan snarare vara lite skenhelig istället. Kör med insidan av skallen och välj dina tillfällen att vrida några grader extra på gasrullen. Lättare sagt än gjort ibland när man är ung och full med hormoner (jag blev själv av med körkortet när jag körde A1).



Och så: stort tack till alla som skrivit grattulationer och liknande. :hej
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Kul läsning. :tummenupp Grattis till bågen, brutal är nog ett ord som passar väl in.

Peta ner ett par steg till nästa gång du ligger bakom tradarn och kolla hur fort det går innan passage.. :näsblod
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top