VFR800 98 eller 110 hästar?? Många bud!

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Honda VFR800 98-01 tillverkades såvitt jag vet i två varianter. En med 98hk och en med 110hk.
Spelar det någon roll vilken man tar? Märker man skillnad, och isåfall när?

Somliga säger att alla svensksålda har 98hk, andra säger att alla svenskålda har 110hk förutom -99an som har 98hk :näsblod (kollar man upp VFRer på vägverkets hemsida så har ALLA jag hittat 72kw = 98hk).
Sen finns det ytterligare ett bud som säger att tyskimporterade 98-99or har 98hk och 00-01or har 110hk. :huvet Vem har rätt?
Går det på något enkelt sätt strypa av en 98hk till 110hk?

Aleleo skrev:
2057340 Honda VFR800 98-01 tillverkades såvitt jag vet i två varianter. En med 98hk och en med 110hk.
Spelar det någon roll vilken man tar? Märker man skillnad, och isåfall när?

Somliga säger att alla svensksålda har 98hk, andra säger att alla svenskålda har 110hk förutom -99an som har 98hk :näsblod (kollar man upp VFRer på vägverkets hemsida så har ALLA jag hittat 72kw = 98hk).
Sen finns det ytterligare ett bud som säger att tyskimporterade 98-99or har 98hk och 00-01or har 110hk. :huvet Vem har rätt?
Går det på något enkelt sätt strypa av en 98hk till 110hk?

Jag har undrat precis samma sak då jag nyss köpt en 99a. Det verkar som att just 99an fick en katalysator som strypte den till 98 hästar, som dom sedan fixade till nästa årsmodell. Men jag vet inte om det stämmer.

lorkan skrev:
2062814 Bikez.com sucks. :fakta
Menade egentligen bara att det finns många bud och många olika marknader för de flesta hojar.

OCH...

BIPOPOPOPOP... änässärr sucks :mattias

tarmac skrev:
2063055 Menade egentligen bara att det finns många bud och många olika marknader för de flesta hojar.

OCH...

BIPOPOPOPOP... änässärr sucks :mattias

Erkänn att du inte visste att jag menade NSR ? :D

Nja, bikez. com suger nog mer, tycker att NSRen är en rätt trevlig 125 i sin prisklass..

Kawasaki däremot.. :rolleyes: :D

lorkan skrev:
2064610 Erkänn att du inte visste att jag menade NSR ? :D

Nja, bikez. com suger nog mer, tycker att NSRen är en rätt trevlig 125 i sin prisklass..

Kawasaki däremot.. :rolleyes: :D

Oookey. Om vi skulle hålla oss till ämnet... :rolleyes:
Det här kan bli ganska avgörande om jag väljer en 98-99a eller letar vidare efter en -00a

Aleleo skrev:
2065149 Oookey. Om vi skulle hålla oss till ämnet... :rolleyes:
Det här kan bli ganska avgörande om jag väljer en 98-99a eller letar vidare efter en -00a
Jag tycker du skall kolla runt och se om det finns några handlare i närheten så du kan få testkört båda varianterna och jämföra.
Extra hästar skadar ju aldrig.

...förutom försäkringspremien då, men det är det ju värt :)

Lycka till i letandet!

tarmac skrev:
2066243 Jag tycker du skall kolla runt och se om det finns några handlare i närheten så du kan få testkört båda varianterna och jämföra.
Extra hästar skadar ju aldrig.

...förutom försäkringspremien då, men det är det ju värt :)

Lycka till i letandet!

Har tänkt så, men tyvärr bara hittat en -00a i närheten. Sen är det ju svårt att veta vilka modeller som har de extra hästarna. Av allt att döma så kan det ju skilja 12 hästar mellan två identiska -00or...

Trygg-Hansa klassar alla VFR800or som 110hästars, trots att vissa har 98hk.
Man vill ju inte köpa en 98hk, när man kunde fått 110hk! :)

Last edited:
Aleleo skrev:
2066487 Har tänkt så, men tyvärr bara hittat en -00a i närheten. Sen är det ju svårt att veta vilka modeller som har de extra hästarna. Av allt att döma så kan det ju skilja 12 hästar mellan två identiska -00or...

Trygg-Hansa klassar alla VFR800or som 110hästars, trots att vissa har 98hk.
Man vill ju inte köpa en 98hk, när man kunde fått 110hk!
Nä, det skulle ju vara hemskt.... :rolleyes:

Tror du ska fokusera på annat än hastkräftorna när du tittar på en VFR.
Vet inte hur mycket erfarenhet du har av olika hojar men är det effekt du är ute efter så är Viffern helt fel hoj. Jag har en -98 och min bästa kompis en -99 jubileum. Jag har kört båda och OM det är någon skillnad mellan dessa så märkte iallafall inte jag det.

Maverick_ou812 skrev:
2066535 Nä, det skulle ju vara hemskt.... :rolleyes:

Tror du ska fokusera på annat än hastkräftorna när du tittar på en VFR.
Vet inte hur mycket erfarenhet du har av olika hojar men är det effekt du är ute efter så är Viffern helt fel hoj. Jag har en -98 och min bästa kompis en -99 jubileum. Jag har kört båda och OM det är någon skillnad mellan dessa så märkte iallafall inte jag det.

Jag har haft en och annan hoj och jag är inte ute efter nåt effektmonster, ca 100hk räcker gott. Men som sagt om det finns två att välja på där den ena är kraftfullare än den andra, men bägge har samma försäkringspremie, så vill iallafall jag ha den kraftfullare. Nåt annat vore ju dumt.

Pratade precis med en servicetekniker på Honda Sverige. Han sa att skillnaden är försumbar eftersom det kanske bara skiljer 3-4hk på bakhjulet. De hade bänkat hojarna när helfordonsgodkännandet kom -00, och eftersom skillnaden var så liten så fick alla ha 72kw i regbeviset.

Klart slut.

om det nu bara är cat'en som skiljer dom åt.. så bort med skiten och sätt dit ett annat helsystem..

hade det varit så att premien var annorlunda så hade jag tagit den med lägre effekt och satt dit helsystem å pciii :tummenupp

edit 3-4 hästar på bakhjulet extra är det nog inte många som säger nej till.
på en vfr skulle jag mer kolla på vridmomentskurvan.. dvs så att vridet är högt på låga varv

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti