Halsmandlarna...

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Nu får det vara nog!
Det är nåt jävulskt fel med mina halsmandlar. Jag har hål i halsmandlarna eller rättare sagt massor med små hål :död
Nu har jag gåt runt med det här 1 1/2 år och jag börjar tröttna. Grejen är den att det fastnar en massa mat i alla desa små hål, det är ju inte alltid det frächaste ju... Det skaver av mat resterna också. Och man kan ju inte gräva runt i munnen efter små matbitar hela dagarna. :näsblod

Så nu undrar jag. Nån här på SH måste ha haft samma problem ju! Det finns ganska många mäniskor här. Kanske någon som känner någons grane som har samma problem? :hihi

Kanske är det för tandstälningen :confused: tror hålen kom samtidigt som tandläkaren limade fast den i käften på. Men jag är inte riktigt säker på det...

Så nu får allmänheten leka doktor :nurse och gissa vad det är för fel på mig medans jag går och pillar ut mat ur munnen.

Halsmandlarna siter väl gryyymt långt bak i halsen? Spyr du inte när du kör in fingrarna så långt?
Själv har jag inga, dom är borta.

enduroemil skrev:
2057297 Nu får det vara nog!
Det är nåt jävulskt fel med mina halsmandlar. Jag har hål i halsmandlarna eller rättare sagt massor med små hål :död
Nu har jag gåt runt med det här 1 1/2 år och jag börjar tröttna. Grejen är den att det fastnar en massa mat i alla desa små hål, det är ju inte alltid det frächaste ju... Det skaver av mat resterna också. Och man kan ju inte gräva runt i munnen efter små matbitar hela dagarna. :näsblod

Så nu undrar jag. Nån här på SH måste ha haft samma problem ju! Det finns ganska många mäniskor här. Kanske någon som känner någons grane som har samma problem? :hihi

Kanske är det för tandstälningen :confused: tror hålen kom samtidigt som tandläkaren limade fast den i käften på. Men jag är inte riktigt säker på det...

Så nu får allmänheten leka doktor :nurse och gissa vad det är för fel på mig medans jag går och pillar ut mat ur munnen.

ta bort dom fö faen..de e ju som o lätta hojen på en gång
:yoparty

ps. de där med att du hamstrar o har gammal möglig mat i halsen ska du inte berätta för nån tjej :3freak

Hinkas skrev:
2057370 Halsmandlarna siter väl gryyymt långt bak i halsen? Spyr du inte när du kör in fingrarna så långt?
Själv har jag inga, dom är borta.

Nej jag spyr inte, jag har blivit tränad av allt detta petandet i halsen. Mina kräkreflexer är nästan helt borta. Plus att jag har fåt en otrolig kontroll över tungan :slicka av allt pillande efter mat i halsmandlarna.

ozeo skrev:
2057396
de där med att du hamstrar o har gammal möglig mat i halsen ska du inte berätta för nån tjej :3freak

Så mycket mat är det inte så att det stör någon annan. Min tjej har jag inte sagt nåt till enu vargefall :hihi
Möglig är det inte, det är mer hummmm obekvämt :näsblod

Jag har nog något liknande. Dock inte "fullt" med håligheter men några är det allt. Spetsen på sådana där plackers man har till att tandtråda tänderna med funkar utmärkt att peta med. Min tandläkare hävdade med bestämdhet att jag tagit bort halsmandlarna när jag frågade om det skulle se ut så där i svalget. Jag måste ha varit grymt full då för jag har inget minne av det. :3freak

Det är ett mkt vanligt problem! Du borde ta o plocka ut dem ;)
Det som kan hända är att de ofta blir infekterade och du kan få abscesser (vete fasen om det är det svenska ordet..varfyllda blåsor) men dessa kan vara faaan så smärtsamma. Gå till Öron Näsa Hals eller fixa remiss dit o kolla upp om de tar ut dem. Här på Irland gröper de ut halsmandlar like there was no tomorrow..bra ursäkt att få äta glass också..;)
Hoppas det blir bra :)

Ps gurgla chlorhexidine eller liknande munvatten, bak i halsen för att hjälpa hålla rent :tummenupp

enduroemil skrev:
2057297 Nu får det vara nog!

Tror inte att det har nått med tandställning att göra utan att man får "hålen" genom att vara förkyld länge och mycke, som sår i halsmandlarna.

Sen så är det nog inte maträster, i alla fall inte om det är gula illaluktande klumpar, det är döda bakterier och annat som sammlas där. Vissa tar bort halsmandlarna men jag har läste nån stans att de trots allt har en funktion så det är inte helt utan bivärkningar att operera bort dem.

Testa att googla på: halsmandlarna + " :tummenupp gula klumpar"

Min mardröms-operation gjorde jag för snart 10 år sedan när jag opererade bort mina enormt stora halsmandlar. Hade då haft halsfluss 9ggr på ett år och sen åkte jag in akut då hela halsen svullnade igen och ingen luft gick igenom. Då hade jag fått akut struplocks-inflammation :död
Hur som helst, att vakna upp på uppvaket av att du gurglar blod och inte kan andas är ingen höjdare :D
Bara så du vet vad som väntar dig när du ska operera dig :hihi

Dee_cati skrev:
2057472 Min mardröms-operation gjorde jag för snart 10 år sedan när jag opererade bort mina enormt stora halsmandlar. Hade då haft halsfluss 9ggr på ett år och sen åkte jag in akut då hela halsen svullnade igen och ingen luft gick igenom. Då hade jag fått akut struplocks-inflammation :död
Hur som helst, att vakna upp på uppvaket av att du gurglar blod och inte kan andas är ingen höjdare :D
Bara så du vet vad som väntar dig när du ska operera dig :hihi

Iiihhh..är det rätt gjort så skall det inte gurglas blod då man vaknar. Det skall vara torrt bak i halsen. Men eftersom du hade sånna problem innan de togs bort så måste du varit otroligt vaskulär just där vilket kan vara knepigt. Skrämm honom inte nu :fatta!

Nursey skrev:
2057480 Iiihhh..är det rätt gjort så skall det inte gurglas blod då man vaknar. Det skall vara torrt bak i halsen. Men eftersom du hade sånna problem innan de togs bort så måste du varit otroligt vaskulär just där vilket kan vara knepigt. Skrämm honom inte nu :fatta!

Ett blodkärl hade spruckit av nån konstig anledning. Men jag var lika glad ändå, hög som ett hus på morfin. Det var den stora nackdelen, att man inte fick med sig ett dropp hem...

Hade ungefär samma probs som Dee_Cati....
Blev inlagd akut... å de körde en massa stora sprutor å sög utan bedövning :död Hade gått i 6 dar utan mat å näst intill ingen vätska innan de tog in mig. Först menade de att jag var en tjärring å bara var lite förkyld :huvet

Men men efter att man frisknat till så blev det operation. Haha man gick ner ett par kg efter op.... å tillfrisknande, gjorde så förbannat ont :död

Men efter det så har jag aldrig haft nå större problem med ont i halsen eller svullnad. :tummenupp

Det ända jag kommer ihåg från dess att jag vaknade var att jag hade en slang långt ner i halsen som jag hostade/spydde upp, den var rätt blodig... så jag vända mig om och där stod en sköterska med 4 ögon.... Pest eller kolera liksom ;)

Jag har också opererat bort mina halsmandlar. Det blödde inte ett dugg och jag hade inga som hellst biverkningar efter operationen. Det enda dom sa till mig var att jag inte skulle bli andfådd eller anstränga mig för mycket på cirka 2 veckor för då kunde det börja blöda lite innan såren läkt!

Nursey skrev:
2057447 Det är ett mkt vanligt problem! Du borde ta o plocka ut dem ;)
Det som kan hända är att de ofta blir infekterade och du kan få abscesser (vete fasen om det är det svenska ordet..varfyllda blåsor) men dessa kan vara faaan så smärtsamma. Gå till Öron Näsa Hals eller fixa remiss dit o kolla upp om de tar ut dem. Här på Irland gröper de ut halsmandlar like there was no tomorrow..bra ursäkt att få äta glass också..;)
Hoppas det blir bra :)

Ps gurgla chlorhexidine eller liknande munvatten, bak i halsen för att hjälpa hålla rent :tummenupp
Abscess på läkarspråk, varböld för oss dödliga. Inget kul alls, jag fick en sådan för 10 år sedan och blev inlagt. på kvällen sprack eländet och det luktade och smakade....as. Som en självdöd häst i upplösningstillstånd ungefär :död

Hursomhelst så lyckades jag väl få ned lite av skiten längre ned i halsen och dagen efter så hade jag fått stor böld strax ovanför stämbanden. Eftersom läkaren (tack för att klinikchefen hade jour denna helg !) påstod att jag hade 3 mm att andas med så blev det ett par dygn på intensiven med massiva mängder kortison och penicillin. Bredvid sängen på en rostfri vagn låg en lång tjock läbbig "slang" som de hade tänkt trycka ned ifall jag slutade andas :gnissla

Efter en vecka på sjukan fick jag åka hem, kortisonet gjorde att jag inte sov på 14 dagar, att jag krävde lagad mat 5 ggr per dygn samt att allt jag åt stannade i kroppen första veckan....

Hursomhelst så tog de mina gropiga mandlar två månader senare aftersom de var boven i dramat.

GÅ OCH FÅ DETTA KOLLAT NU !

Har också plockat bort mandlarna och har inte haft några biverkningar. Eller är det en biverkning att aldrig bli sjuk :) ?

Hur som helst så var det 2 smärtsamma veckor efter operationen. Har nog aldrig haft så ont i hela mitt liv, iaf inte under en så lång period. Fick massa starka piller och brus, bl.a. Citodon brus, Voltaren, Tradolan men detta bet fan inte på mig. Blev dock ganska groggy och illamående av dom men smärtan var kvar.

Varför finns det inte bättre smärtstillande som man kan få hem?

Har också opererat bort mina tonsiller efter en period av ständigt återkommande halsbölder och grymt ont i halsen! :4skrika

Så jäkla skönt att bli av med dem, har inte haft några besvär alls efter det.
Om man bortser från att det var lite jobbigt veckorna efter operationen.
Låg i lumpen när jag tog bort dem så det var tillbaks ut i skogen efter en dryg vecka! Ingen toppenidé då det så fort jag ansträngde mig började blöda från halsen och jag fick stå o spotta blod i ett par minuter... :rolleyes:
Visst gjorde de lite ont de närmaste veckorna, men tycker inte det var så farligt som alla andra har sagt...

Bort me de jäklarna bara! Du får säkerligen fräschare andedräkt på köpet!

Gurgla med vatten 2-3 gånger om dagen, en halvliter ljummet vatten med lite salt i skulle vara snällast mot halsen. Så sköljer du ut matsäcken ur håligheterna så ska man slippa att det blir inflammerat lika lätt.

Läste jag på internet. :)

Hade precis samma problem att krubb fastnade i mina gigantiska halsmandlar. Speciellt ris som förmodligen hade rätt form. Brukade pilla och peta mha skaftet på tandborsten. Om inte allt kom ut så blev andedräkten lite...hmm...alternativ :3freak Gurgla och sånt funka inte!
Plockade väck dem (på min 25.e födelsedag! Hurra...Grattis föffan!:födelseda) och visst, direkt efter op så är man ju inte så väldans kaxig. Blev sjukskriven i två veckor och svulla "mjuk" mat och mycket glass. Sedan dess inte haft några som helst problem med halsen....och detta var för drygt fyra år sen.

Mitt råd: Ta väck dem!

e de halsmandlarna som sitter vid sidan om dendär tingesten som sticker ner från gommen längst bak i munnen? för på sidorna där bakom lite annan skit har ja nått som kan liknas vid förväxta svullna russin :va

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back