Nya friska ideer

Jag tycker att det verkar vara ett


  • Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eftersom man inte längre tillverkar hojar för 250SP så kommer den klassen så småningom att vara utfasad om inget drastiskt händer, vad som behövs är en billig och enkel instegsklass som kan ersätta 250SP, vad sägs om en billig enhetsklass typ denna då.

Kawasaki ER-6 kostar 60.000:- sek men går att få loss billigare, troligtvis kan man få en spritt ny ER-6 redy to race för samma summa, inget slipon eller annan typ av trim får förekomma eftersom Svemo i år satsar hårt för att minska bullret på våra banor, detta är ett miljökrav.
 

Bifogat

  • coupe_kawa_er-6n.jpg
    coupe_kawa_er-6n.jpg
    44.2 KB · Visningar: 629

sandstream

Guest
Tycker absolut att det är ett bra förslag.
Att tävla på lika villkor, med samma material och till ett hyfsat lågt pris brukar ge bra racing :)

EDIT: Med en enhetsserie kanske det blir lättare att få hjälp med marknadsföringen också från tex Kawasaki?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bra idé, men byt till SV650 så att det låter som riktiga hojar.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
För en som så här lite på avstånd drömmer om att hobby-racea lite då och då så tycker jag det är en utmärkt idé!
Dock kan man ju göra klassen lite mer öppen; typ 650cc twinnar och 400cc fyror.
Finns trots allt en drös hojar som är likvärdiga med ER6, t.ex. SV650 som det finns gott om billiga av på begagnatmarknaden.

Edit: Och ja, ska det vara en enhetsserie så tycker jag SV650 vore ett bättre val än ER6.
Men varför inte tillåta båda?
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
xyx skrev:
2048889 För en som så här lite på avstånd drömmer om att hobby-racea lite då och då så tycker jag det är en utmärkt idé!
Dock kan man ju göra klassen lite mer öppen; typ 650cc twinnar och 400cc fyror.
Finns trots allt en drös hojar som är likvärdiga med ER6, t.ex. SV650 som det finns gott om billiga av på begagnatmarknaden.

detta låter riktigt nice..är ju tydligen ganska "stort" i usa med gs500e racing
 

roddjer_daddy

Funderar på könsbyte
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Honda CR 500r
GSXR1100R skrev:
2048768 Eftersom man inte längre tillverkar hojar för 250SP så kommer den klassen så småningom att vara utfasad om inget drastiskt händer, vad som behövs är en billig och enkel instegsklass som kan ersätta 250SP, vad sägs om en billig enhetsklass typ denna då.

Kawasaki ER-6 kostar 60.000:- sek men går att få loss billigare, troligtvis kan man få en spritt ny ER-6 redy to race för samma summa, inget slipon eller annan typ av trim får förekomma eftersom Svemo i år satsar hårt för att minska bullret på våra banor, detta är ett miljökrav.

Är inte suzuki gsxr 750 cup ett annat bra förslag då det är en klass som ändå är spridd globalt och även har lite mer sportbetoning än street. Hur som helst är det bra med en entypsklass vad det än må bli för typ :tummenupp

oscar skrev:
2048870 De kör ju en liknande serie i Holland där de mullrar runt på SV650! :tummenupp

Även i England kör dom väl SV650 :fyllisar
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En klass som är öppen för lite olika hojar som tex SV650, ER6 etc vore inte så dumt. Viss nackdel finns om allt måste vara standard, dyrt med fotpinnar, ljuddämpare etc. men tanken är god.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zenit skrev:
2048892 detta låter riktigt nice..är ju tydligen ganska "stort" i usa med gs500e racing
Det känns som det är jobbigare att få tag på däck till en sån där.

Jag tycker det låter jävligt bra men jag tycker man ska välja en hojtyp som möjligör en bra däck-ekonomi. Fan om nåt år eller två ska jag ha rejshoj!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
roddjer_daddy skrev:
2048899 Är inte suzuki gsxr 750 cup ett annat bra förslag då det är en klass som ändå är spridd globalt och även har lite mer sportbetoning än street. Hur som helst är det bra med en entypsklass vad det än må bli för typ :tummenupp

Problemet är väl att en ny GSX-R 750 är aningen dyrare än en ny ER6.

Gustav O skrev:
2048907 En klass som är öppen för lite olika hojar som tex SV650, ER6 etc vore inte så dumt. Viss nackdel finns om allt måste vara standard, dyrt med fotpinnar, ljuddämpare etc. men tanken är god.

Tillåt utyte av vissa chassikomponenter, så att det blir billigare att krascha.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
HanneZ skrev:
2048909 Det känns som det är jobbigare att få tag på däck till en sån där.

Jag tycker det låter jävligt bra men jag tycker man ska välja en hojtyp som möjligör en bra däck-ekonomi. Fan om nåt år eller två ska jag ha rejshoj!

mena att de som sades innan lät bra en ganska öppen klass för billigare racing som insteg. GS500E, ER6, SV650, ZX400 osv.
 

MC Doktorn

Guest
En utmärkt ide.

Frågan är om generalagenten med någon däcktillverkare skulle kunna sponsra för att hålla nere kostnaden och hur många från SP250 skulle välja en sån klass istället.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RedBaron skrev:
2048866 Bra idé, men byt till SV650 så att det låter som riktiga hojar.
ER-6 är en ny modell och Kawasaki har visat intresse för ett samarbete, dessutom ska det inte låta eftersom miljön är i fokus, kom ihåg att vi bor i Sverige.

xyx skrev:
2048889 För en som så här lite på avstånd drömmer om att hobby-racea lite då och då så tycker jag det är en utmärkt idé!
Dock kan man ju göra klassen lite mer öppen; typ 650cc twinnar och 400cc fyror.
Finns trots allt en drös hojar som är likvärdiga med ER6, t.ex. SV650 som det finns gott om billiga av på begagnatmarknaden.

Edit: Och ja, ska det vara en enhetsserie så tycker jag SV650 vore ett bättre val än ER6.
Men varför inte tillåta båda?
Ja kanske det men frågan är om det inte är enklare med en enhetsklass, lättare att få loss nya billiga rejshojar om man väljer ett enda märke.

roddjer_daddy skrev:
2048899 Är inte suzuki gsxr 750 cup ett annat bra förslag då det är en klass som ändå är spridd globalt och även har lite mer sportbetoning än street. Hur som helst är det bra med en entypsklass vad det än må bli för typ :tummenupp



Även i England kör dom väl SV650 :fyllisar
För dyrt och för snabbt.

2ono skrev:
2048933 En utmärkt ide.

Frågan är om generalagenten med någon däcktillverkare skulle kunna sponsra för att hålla nere kostnaden och hur många från SP250 skulle välja en sån klass istället.
Ja det är redan på G :tummenupp

Gustav O skrev:
2048907 En klass som är öppen för lite olika hojar som tex SV650, ER6 etc vore inte så dumt. Viss nackdel finns om allt måste vara standard, dyrt med fotpinnar, ljuddämpare etc. men tanken är god.
Racefotpinnar & clipon kunde man tänka sig.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
GSXR1100R skrev:
2048981 ER-6 är en ny modell och Kawasaki har visat intresse för ett samarbete, dessutom ska det inte låta eftersom miljön är i fokus, kom ihåg att vi bor i Sverige.

Ja det är redan på G :tummenupp
Dåså, då är det bara att jobba vidare på det och få Johan L att rabattera ordentligt :)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag tycker att man ska hålla sig till en bestämd hoj istället för att blanda! Allt blir så mycket enklare, och det är väl lite det man är ute efter!? Borde (kanske är att drömma) gå att få tex Suzuki Sverige att ge ett bra pris på hojarna under förutsättning att det tex går minst 1-3 år i tävling innan de kanske kommer ut på gatan. De kan kanske även ge lite lite dyrare än inköpspris på originaldelar (för de som tävlar med hojen) mot att man lämnar in den trasiga delen.
Om man får napp hos någon tillverkare så kan det nästan kvitta vad man kör med. Hornet, ER-5, SV650 osv kvittar så länge alla kör på samma material!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top