Felsökning på XR 600

Hampe

Slan
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda XR600 -93
Hej!

Jag har en XR 600 -93, samt en tumme som är placerad lite för nära handens centrum. Undrar om ni skulle kunna bidra lite med idéer om vad som kan vara orsaken till ett lite underligt beteende hos hojen?

När hojen står på tomgång, och framförallt när den är kall (men det blir inte helt bra annars heller), uppstår ett missljud från motorn. Det låter som små metalliska "klickar" med ojämna intervall.
När man kör med hojen så har den även små märkliga tendenser att "tappa effekten" en kort sekund och sedan slå på. Märks mest vid ganska höga varvtal (extra otrevligt att förlora effekten när man gör en omkörning).

Någon tipsade om kamkedjespännaren. Men att det kan vara ett halvbökigt projekt att ordna, med att lyfta toppen osv.

En annan intressant sak som får mig att tro att det inte handlar om kamkedjan, är att "klickandet" försvinner om man försiktigt drar lite i dekompen. Jag skulle själv gissa på att det är här det är något som är feljusterat/trasigt/utslitet.

Om ni har några idéer, förklara gärna som om jag vore en idiot. Jag har som sagt liten erfarenhet av motormekande.
 
Zwamp skrev:
Hej!

Jag har en XR 600 -93, samt en tumme som är placerad lite för nära handens centrum. Undrar om ni skulle kunna bidra lite med idéer om vad som kan vara orsaken till ett lite underligt beteende hos hojen?

När hojen står på tomgång, och framförallt när den är kall (men det blir inte helt bra annars heller), uppstår ett missljud från motorn. Det låter som små metalliska "klickar" med ojämna intervall.
När man kör med hojen så har den även små märkliga tendenser att "tappa effekten" en kort sekund och sedan slå på. Märks mest vid ganska höga varvtal (extra otrevligt att förlora effekten när man gör en omkörning).

Någon tipsade om kamkedjespännaren. Men att det kan vara ett halvbökigt projekt att ordna, med att lyfta toppen osv.

En annan intressant sak som får mig att tro att det inte handlar om kamkedjan, är att "klickandet" försvinner om man försiktigt drar lite i dekompen. Jag skulle själv gissa på att det är här det är något som är feljusterat/trasigt/utslitet.

Om ni har några idéer, förklara gärna som om jag vore en idiot. Jag har som sagt liten erfarenhet av motormekande.

du har nå fel på auto-dekompen.kanske.
sitter innanför topplocket.
kolla först så inte vajer skärvar till manuella dekompen.
eller själva armen med fjädern nängst ner på vajern.
kanske att vajern spänns åt om du vrider styret åt nåt håll så dekompen slår till.
 
Manuella dekompen ska ha ett spel, kan vara ganska stort. Enkelt att kicka o känna eller lossa hö avgasventils-'mutter' o titta.

Autodekompen har jag aldrig förstått mig på, verkar bara ställa till trubbel vid ventiljusteringen. För att slippa den
plockade jag ut vippamen (bara lossa på skruven f avgasvipparmsaxeln på VÄ sida och dra ut den en bit o ta
ut vippan genom 'mutterhålet') och slipade ner ytan som autodekompen går på m vinkelslip(obs låt bli den del
som kamnocken går mot !).

Fixade det i söndags, har bara provkickat och kört 10 min sen dess. Känns som förut på alla sätt, även vid kickning.
Får väl se om # stopp i skogen minskar.
/u
 
Tackar för svaren.

Det råkar inte finnas någon som bor i Linköpings-området som skulle kunna tänka sig att ge mig en hand med att fixa det här, för rimlig ersättning?

Fick en teori från Mindraper, vad tror ni om den?

---------------------------
felet ligger i autodekompen. den verkar som den manuella dekompen enbart på den högra främre avgasventilen. den ligger o tjuvlyfter på ventilen pga nåt. när den tjuvlyfter ventilen klinkar det till o motorn hickar till pga att den tappar komp. när du sedan forcerar ventilen en smula med den manuella dekompen "tar du över" (over ride) den defekta autodekompen och motorn mår bra
 
Last edited:
Jag har kört ca 1 tim långsamt snöspår sen jag neutraliserade autodekompen, tror den inte stannar så lätt
på låga varv, men det där varierar ju lite från gång till gång, så jag är inte säker.
Verkar oxå som den är lite mer trögkickad utan autodekompen, precis när man börjar kicken neråt alltså.
En teori är att avgasventilen (utan autodekomp) är stängd då och att det alltså blir ett större bromsande undertryck
ovanför kolven nu än tidigare.

Fast stannar den mer sällan så är det absolut värt saken att ta bort autodekompen.
/u
 
Zwamp,

Hade samma problem, så här löser du det enklast, funkade klockrent för mig.

Plockade bort den manuella dekompen helt och hållet.
Vidare så skall du justerar autodekompen, skall vara 1 > 2 mm spel med mikrometerklocka. Ställ kolven på top dead center under kompressio, dvs T-tecknet på svängjulet skall stå vid märkningarna, plocka ur stiftet och kör ner en skruvmejsel eller liknande så att du är säker på att kolven står TDC, när detta är klart så installerar du micrometerklockan, och trycker med tummen på utgående fjäderbelastade dekompaxel på toppen, och justerar tills att du har ett exsakt spel på 1,5 mm.

Voila, det är allt, alla problem är bortblåsta.

Cheers, :tummenupp
Jambo
 
Är det den yttre armen man ansluter dekompvajern till du menar ?
Jo, den ska ju ha ett visst spel, vilket jag skrev några inlägg upp.
Har du plockar bort manuella dekompen ? Alltså vajer o handtag; nåt mer ?
/u
 
Tackar återigen för tipsen. Kan inte påstå att jag vågar pilla på det i nuläget, men det kan vara väldigt nyttigt för den som ev hjälper mig med det.
 
Uffe,

Fuck it, jag hade skrivit svar, men det försvann, så here we go again.

Plockade bort hela det manuella köret, och konsentrerade mig på autodekompressorn, och för mig funkar det bra.

Dekompwiren går från yttre armen på toppen som sköter avgasventilerna (den högra för att var exsakt) och ner till kicken, där det finns en fjäderbelastad halmåne på kickaxeln innanför kåpan, som vid kickning spänner wiren, som vidare trycker ner höger avgasventil i TDC läget, och när du släpper kicken så återgår det till neutral läge, dvs, full komp.
Har inga bilder i nuläget, men kan scanna in om så behövs.

Påpekas bör att det finns variationer, beroende på vissa modeller.

Hoppas att detta hjälper,
Jambo
 
vajrar?

gäller det här även modellerna efter -90? Brorsans (Zwamp) hoj är en -93 och vajrar för autodekompen finns inte om de inte sitter inne i motorn! har för mig att det va så på de tidiga, 86-89 men att det föenklades när den uppfrächade motorn kom -90. på de modellerna o framåt finns inga utvändiga vajrar ner till kicken.
rörde jag till det nu? mer tips emottages tacksamt!
//m
 
Mindraper,

Du har nog rätt i att efter -90 så försvann den utomliggande wajern,
Jag har pratat om den tidigare generationen upp till -89.

Sorry om det har blivit några missförstånd :confused:

Jambo
 
Aha, jag visste inte om att dom gjort om dekompen; förklarar en del förvirring.
Min 97a har manuell dekomp m vajer, och autodekomp utan vajer, bara nån konstig mekanism på
kammen. Jag misstänker den kan spöka ibland på låga varv i skogen.
Men det borde ju inte kickstyrd dekomp kunna göra.
/u
 
Uffe,

Min var en 87a, och det var erfarenheterna från denna som jag profilerade.
Har inte följt med alla ändringar efter detta, vet bar att en större uppgradering skedde -90 (tror jag).
Sadlade om och gick över till XRV, men har kvar min XLS 500, som är min favoritleksak i skogen, lätt som en plätt, med dom rätta däcken så kommer jag fram överallt.

Cheers, :öl
Jambo
 
Jahopp, det där tog ju tyvärr udden utav det mesta... Någon som har några andra tankar i ämnet?
 
ulf_lundin skrev:
2031688Autodekompen har jag aldrig förstått mig på, verkar bara ställa till trubbel vid ventiljusteringen. För att slippa den
plockade jag ut vippamen (bara lossa på skruven f avgasvipparmsaxeln på VÄ sida och dra ut den en bit o ta
ut vippan genom 'mutterhålet') och slipade ner ytan som autodekompen går på m vinkelslip(obs låt bli den del
som kamnocken går mot !).
/u
Detta i kombination med Mindrunkers idé låter ju som en potentiell lösning. OM det är som han tror att autodekompen fuckar till det. Min erfarenhet av XRs är att autodekomp är tämligen onödigt, de är ju så lättkickade ändå och man har ju kvar den manuella om man behöver lufta ur den.

Ulf->finns det nåt lättare sätt (på en 93a alltså) att "koppla ur" autodekompen än så som du beskriver här ovan??? Vore ju fint om man kunde testa Hampes hoj utan att ta till så drastiska metoder som att slipa ner vipparmen.
Var kan man hitta sprängskisser eller liknande så man kanske kan läsa in sig lite mer på problemet och kanske hitta en annan lösning??
 
Här kommer lite bilder. Ingen aning om de kan vara till nytta, men ändå.
 

Bifogat

  • toppkapa1.jpg
    toppkapa1.jpg
    113.9 KB · Visningar: 67
  • kamaxel1.jpg
    kamaxel1.jpg
    118.6 KB · Visningar: 64
Finns inget enklare sätt på senare versionen. Allt sker ju inom 1 cm under ventilkåpan, mellan kam o vippa.
Ställ upp ventilspelet till ca 1.5 mm på hö avgasventil så har du kopplat ur autodekompen.
Vet inte hur länge man ska köra med det, men för ett kort prov utan idiotkörning borde det funka.
Så gör man för att ta kompprov.
/u
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top