ABS-bromsar stor fördel på trafikskolehoj?

ABS-bromsar stor konkurrensfördel på trafikskolehoj?

• Antal röstningar
    0

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja, vad säger ni? Skulle det vara en stor konkurrensfördel?

Då menar jag inte som att det skulle vara trevligt om en trafikskola hade det. Utan om det skulle vara så att ni valde trafikskola A istället för trafikskola B enbart därför att trafikskola A har en hoj med ABS-bromsar vilket inte trafikskola B har.

Själv så anser jag att det är så att det är så pass få som köper en mc med ABS-bromsar att det snarare kan vara en fara än en fördel för eleverna när de kommer ut ensamma i trafiken på sina egna hojar. Tänk er någon som vant sig vid att ha trafikskolehojen med ABS-bromsar och sedan köper de en R1 och åker ut och gasar. Det kan lätt sluta illa om de vant sig vid att kunna bromsa hur mycket som helst utan att hjulen låser sig.

Visst, undervisningen kanske skulle gå snabbare för vissa om hojarna har ABS-bromsar. Men är en snabb utbildning viktigare än en säker utbildning?

Esquire skrev:

Nja, jag ser det som du själv skrev - att det är en nackdel. Kan väl lite jämföras med bilar med automat-låda. Säkrare, numera mer ekonomiskt och väldigt bekvämt men vad händer när du sätter dig i en utan?

Å andra sidan så skulle ju en körskola som erbjuder både och var fördelaktig. Kan ju inte vara helt enkelt att hantera ABS på hoj(?).

Esquire skrev:

Då menar jag inte som att det skulle vara trevligt om en trafikskola hade det. Utan om det skulle vara så att ni valde trafikskola A istället för trafikskola B enbart därför att trafikskola A har en hoj med ABS-bromsar vilket inte trafikskola B har.

Själv så anser jag att det är så att det är så pass få som köper en mc med ABS-bromsar att det snarare kan vara en fara än en fördel för eleverna när de kommer ut ensamma i trafiken på sina egna hojar. Tänk er någon som vant sig vid att ha trafikskolehojen med ABS-bromsar och sedan köper de en R1 och åker ut och gasar. Det kan lätt sluta illa om de vant sig vid att kunna bromsa hur mycket som helst utan att hjulen låser sig.

Visst, undervisningen kanske skulle gå snabbare för vissa om hojarna har ABS-bromsar. Men är en snabb utbildning viktigare än en säker utbildning?

jag tror inte eleverna tänker på för och nackdelar med det. men håller fullkomligt med dig om att det är absolut nyttigast att lära sig på en mc utan abs, att den sen minskar risken för omkull bromsningar kanske är en fördel för oss som utbildare också, (obs minskar inte eliminerar) men med rätt utbildning och teknik så kör utan abs, tror inte att eleverna väljer den ena framför den andra utan snarare tittar på hur man blir bemött på skolan och hur utbildningen går till mvh.ola

Vet inte va eleverka skulle tycka men jag tycker det är en nackdel! Som att lära sig köra bil med automat... 90+ % av alla hojjar en hojåkare kommer stöta på i "verkligneten" kommer va utan abs bättre att kunna det då :fakta

Esquire skrev:

Körskolehojarna är lätta att köra. Om det är farligt att köra några lektioner med ABS och sedan köpa en R1:a är det definitivt också farligt att köra några lektioner med 80hk:s gubbmotor och sedan köpa R1:a med dubbla effekten.

fördelen med abs är ju på uppkörning då du inte behöver oroa dig om låsningar... men man borde ju lära sig utan och klara det varje gång så det är nog ingen fördel

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!